Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

• ★★★★★0

Det er altså vildt, og de bruger ikke af dem så vidt jeg husker!!

www.dr.dk/nyheder/seneste/norsk-oliefond-har-rundet-20000-milliarder

Det norske public service-medie NRK skriver, at fonden rundede 10.000 milliarder norske kroner i 2019, så det har altså kun taget fem år for en fordobling. Alene de seneste par måneder er fonden vokset med 1.000 milliarder norske kroner.

Det er ikke overraskende, da langt størstedelen af pengene vist er investeret i aktier - som har oplevet nogle rigtig gode år.

chandler75 6-12-24 17:15

• ★★★★★1

Men ja, det svarer til 2,28 mio. DKK pr. nordmand.

chandler75 6-12-24 17:19

• ★★★0

Altså = vildt :)

Gorman 6-12-24 17:37

• ★★★★★★0

De har røven fuld af penge. Ved også at man kan tage derop og arbejde i sundhedsindustrien, og tjene kejser boxen, og så tage hjem og leve som konger og baroner. 

davenport 6-12-24 18:33

• ★★★★★★1

Fx. samtale: Hvor er evidensen i, at det hjælper at snakke med nogen, hvis man har det svært? Den er svær at dokumentere, men har endog en virkning - det er der vidst ikke tvivl om? Min pointe er bare, at alt ikke kan måles og vejes. Nogen gange skal man bare gøre det, der føles rigtigt. 

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor, du har noget imod personer, der faktisk har en lang uddannelse og ved, hvad de snakker om? Hele den der "intellekt-bashing" synes jeg er farlig, og leder bl.a. til flere dødsfald som f.eks. under corona og er delvis skyld i personer som Trump bliver præsident.

Mere generelt - mit problem er, at der sidder nogle mennesker rundt omkring, der tjener penge på, at folk tænker på den måde, selvom det ingen effekt har. Så de lukrerer på folk i svære situationer. Og det er dybt forkert. Hvis en person med kræft f.eks. går til en what-ever-alternativ medicin og betaler mange for det, så er det da dybt forkert, at healeren skal tjene penge på svindel og humbug.

Og hvis man så siger "jojo, men det kan vel ikke skade?" - og jo, det kan det, fordi man kan komme til at fokusere på alternativ medicin og glemme alle de ting, man faktisk ved virker. Det bliver det værre af.

Ikke alt kan måles og vejes, men når man snakker om medicinske effekter på kroppen er min holdning, at alt skal måles og vejes, fordi det er essentielt, at vi bruger vores penge, energi og tid på det, der har en effekt.

Anyway - I kender min holdning ;)

Guldager 6-12-24 22:02

• ★★★★★★0

Det er altså vildt, og de bruger ikke af dem så vidt jeg husker!!

www.dr.dk/nyheder/seneste/norsk-oliefond-har-rundet-20000-milliarder

De må bruge en vis procentdel af den hvert år.

Så vidt jeg husker, sparer de op til, at de ikke længere kan tjene penge på olie. 62% af deres eksport er olie og gas, så når verden på et tidspunkt ikke længere bruger olie og gas, har de ikke så meget at falde tilbage på.

Guldager 6-12-24 22:08

• 0

Prøver på at vågne for at forberede mig på at tage til julefrokost  med dunkehovedgaranti

Merryxmasmrlawrence 7-12-24 08:45

• ★★★★★★0

Prøver på at vågne for at forberede mig på at tage til julefrokost  med dunkehovedgaranti

Venner eller arbejde?

Skal kun til en julefrokost med arbejdet, men hvad alkohol angår er mine kollegaer lidt kedelige, så plejer at tage i byen med den sidste lidt i midnat. 

Guldager 7-12-24 09:17

• ★★★★0

Har hyggelig julefrokost uden specielt meget alkohol i dag. Firma julefrokost med moderate mængder alkohol torsdag og julefrokost med store mængder alkohol lørdag.

dyg 7-12-24 12:06

• ★★★★★★2

Har lige vendt snuden hjem efter en hyggelig eftermiddag i Kolding - først med julemarked på Koldinghus, så et lille teaterstykke udenfor om Kong Frederik den 4’s møde med Anne Sophie Reventlowsvej - som han giftede sig med til venstre hånd, da han var gift i forvejen - senere havnede hun i højre da den forrige dronning meget belejligt døde.

Herefter var der Kolding Light Festival på byens torve, gader og i Sct Nicolai kirke. 
    Flot og stemningsfuldt- og bedre end forrige år, efter hvad vi hørte. Vi napper det gerne igen næste år.

Wayne 7-12-24 19:18

• ★★★★★★0

Har været til julemarked i Nyborg, det var ok hyggeligt, men synes de er lidt kedelige, de der julemarkeder med en masse træboder.

I morgen har vi total afslapningsdag. Skal lige løbe en tur og Lauge vil gerne med på noget af turen, men ellers er der intet på programmet (udover jeg skal forberede til ugen, men det gør jeg hver søndag)

Guldager 7-12-24 20:25

• ★★★★★★2

Sommerferien bestilt i ny rekordtid, for os.

Normalt ender vi i maj måned, og bruger et par uger på at kæmpe os frem til et resultat- og sidste år endte det med at blive sprængt til atomer, da et af vores børn fik en alvorlig depression som krævede indlæggelse- og at vi var der for at hjælpe resten af familien med mad, børnepasning- samt deltage med opmuntring på hospitalet.

Vi endte med at aflyse 10 dage i Siena og 5 dage i Firenze - men holdt fast i 5 dage i Prag, da det lykkeligvis endte med en udskrivning og en stabilisering lige inden. 

Senere på sommeren, følte vi der var overskud til lidt mere - og vi nappede en tur til Sverige - 1 dag i Lund og 5 dage i Stockholm.

Under omstændighederne var det det bedste vi fik ud af det. Men det blev bare også lidt amputeret af at vi ovenpå en hård periode virkelig trængte til ferie, og på den anden side følte os skyldige i at tage afsted og lade andre overtage imens.

Nu er alt heldigvis helt stabilt, og har været det siden august- så pludselig endte vi med at planlægge og bestille alt på samme aften.

Et af vores børnebørn har fødselsdag den 11 juli- upraktisk tidspunkt. Men da vi har besluttet at være til alle fire børnebørns fødselsdage, hver gang - så styrer det forkanten på ferien.

Dagen efter kører vi til Prag, som vi i år besøgte tre gange, og altid glæder os til at komme tilbage til. Her bor vi på hotel, som vi har brugt flere gange før - det ligger højt i byen med udsigt til Prags borg, og med en travetur gennem et fæstningsværk til Moldau og videre langs floden, er det bare en vinder hver gang.

Derfra går turen til Toscana i Italien, hvor vi har lejet et hus med pool og udsigt over bjergene. Midt mellem Siena og Firenze. Det har vi i 10 dage, så det bliver ren afslapning, krydret med udflugter til de to byer og de andre toscanske byer og landskaber.

Herfra går turen til Paris, hvor vi har lejet en hyggelig lejlighed med altan i et roligt kvarter- 4 km fra centrum, tæt på metroen. Planen er at se Louvre - og måske komme tæt på nyåbnede Notre Dame, det bliver nok tæt på umuligt at komme derind. Men ellers bare få en fornemmelse af byen, sidst vi var der er 28 år siden - og det var med små børn og klapvogn- så bortset fra en sejltur på Seinen og en tur i Eiffeltårnet- så var vi der lige så meget for Disneyland.

Herligt at have 7 måneder at glæde sig i.

Wayne 8-12-24 07:15

• ★★★★★★0

Så nåede jeg endelig til punktet, sæt julelys op i haven.

Ikke noget jeg går vildt op i - det blev til et grantræ og to buksbom, samt rundt i havestuen.

Fruen har pakket gaver ind imens, og vi har styr på de fleste - der blev lige besluttet nogle fælles ønsker.

Det var egentligt planen at vi skulle hente juletræer med børn og børnebørn- meeen det regner en del, så det kan være vi skyder det og nøjes med en gang gløgg og æbleskiver.

Wayne 8-12-24 11:57

• ★★★★★★0

Jeg sidder og forbereder mig til eksamen i 9. klasses matematik i Vejle i morgen. Jeg har stor nytte af ChatGPT, og noterer bare fremgangsmåder ned. Jeg har det sgu hårdt med det, og til den fest jeg var til i aftes, var der da ingen, der kunne huske deres mat fra dengang. Men nu prøver jeg at forberede mig så godt så muligt. Har allerede 4 tætskrevne sider om procentregning, beregning af lån og alt muligt shit.

davenport 8-12-24 12:20

• ★★★★★★0

Wayne - nu er jeg ikke den store rejseperson, men jeg er lidt nysgerrig: hvorfor går I ofte tilbage til steder, I har været? 

-----

Lauge har lige haft hovedpine, sovet og kastet op i 4 timer og er nu helt frisk. Så jeg tænker, det har været et migræneanfald, som har været lidt voldsommere end normalt. Er der nogen af jer, der lider af migræne? Og I så fald - hvornår begyndte det for jer? Og endelig...kan man vokse fra det?

Guldager 8-12-24 13:45

• ★★★★0

Jeg led en del af det i min barndom, ved dog ikke hvornår det begyndte. Jeg har det stadigvæk af og til, men frekvensen fik meget ned da jeg ramte de tidlige 20ere. I går havde jeg dog det værste tilfælde jeg har haft i mange år, kan stadigvæk mærke det lidt.

dyg 8-12-24 14:08

• ★★★★★★0

Der er stor forskel på migræne og voldsom hovedpine. Migræne er en tilstand, der lukker hovedet ned, og hvor man skal ligge lydløst i et mørkt rum, hvor imod hovedpine er træls. Man skal lige dele de to tilstande op. Ligesom når nogen siger de bare havde total stress, og egentlig bare havde travlt. 

davenport 8-12-24 14:40

• ★★★★★★0

Man er ikke altid lysfølsom ved migræne.

Har ikke været ved lægen endnu, men jeg er slet ikke i tvivl om, at Lauge lider af migræne, fordi når han får anfaldene får han ret hurtig kraftig hovedpine, kaster op, sover og er for det meste lysfølsom. Når han vågner er han så helt frisk igen.

Guldager 8-12-24 15:30

• ★★★★★★3

Ja, ellers har han bare grimme hovedpiner. Det afgøre en læge med evidens nok ;D 

davenport 8-12-24 15:37

• ★★★★★★0

Guldager.

Prag er et sted vi ofte genbesøger- ganske enkelt fordi det aldrig skuffer os. Vi har altid en garanteret god ferie, og bliver aldrig helt mætte af oplevelser. Vi finder altid et nyt sted, vi ikke har set før og bliver forhåbentlig aldrig trætte af det.

Ellers har vi været mange steder i Italien, Frankrig, Spanien og Grækenland. Ja endda USA, Sverige, Norge,Tyskland, Østrig, Schweiz og Tyrkiet. Og selvfølgelig også i Danmark.

Vi bor sjældent det samme sted 2 gange, men det er sket når første gang var noget særligt. Det er også de områder vi har haft de bedste oplevelser vi oftest genbesøger.

Men det vil være forkert at sige at vi altid gentager os selv.

Wayne 8-12-24 18:27

• ★★★★★0

Wayne - nu er jeg ikke den store rejseperson, men jeg er lidt nysgerrig: hvorfor går I ofte tilbage til steder, I har været? 

Jeg er heller ikke den store rejseperson, men hvorfor skulle man ikke det?

Rejser handler vel ikke kun om at opleve nye steder? Hvis man har fundet et sted, man virkelig synes er fedt, er det vel naturligt at vende tilbage til det :)

chandler75 8-12-24 18:32

• ★★★★★★0

Jeg er heller ikke den store rejseperson, men hvorfor skulle man ikke det?

Rejser handler vel ikke kun om at opleve nye steder? Hvis man har fundet et sted, man virkelig synes er fedt, er det vel naturligt at vende tilbage til det :)

Idk, derfor jeg spurgte :)

Men jeg kan godt se, at man måske kan være mere afslappet, hvis man kender stedet.

Guldager 8-12-24 18:34

• ★★★★★★0

Jeg kunne sgu godt snart trænge til at være afslappet på en ø med noget hvidt sand og hummer til frokost. Og en drink! Lidt som der GI bor..

davenport 8-12-24 18:38

• ★★★★★1

Planen er at se Louvre - og måske komme tæt på nyåbnede Notre Dame, det bliver nok tæt på umuligt at komme derind.

Jeg vil sindssygt gerne ind og se den nyåbnede Notre Dame. Jeg elsker store flotte katedraler.

Men at forsøge det nu til sommer er nok temmelig optimistisk. Selv om man måske kan skaffe sig en billet, så kommer man helt sikkert til at stå som sild i en tønde. Så hellere vente til om nogle år - og udenfor sæsonen.

S. Rico 8-12-24 21:16

• ★★★★★1

Sommerferien bestilt i ny rekordtid, for os.

...

Herligt at have 7 måneder at glæde sig i.

Uha - jeg er bagud kan jeg mærke.

Jeg vil gerne på roadtrip og vandre i Montana, South Dakota og Wyoming til sommer. Men jeg har ikke kunnet finde nogle billige flybilletter. Og den rute, som jeg har i tankerne kræver at der skal findes og bookes hoteller 10-15 forskellige steder. Sådan noget kræver meget tid til research, så nu må vi se, om den tur bliver til noget i år.

Til gengæld har vi booket vinterferie i Florida. Og i går bookede vi en lille "efter-nytårsferie" i Marbella. Bare lige for at komme væk fra det mørke og kolde Danmark ned til noget lys og varme.

S. Rico 8-12-24 21:23

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen