Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

• ★★★★★★1

Jeg var også lige ved at fortryde, at vi ikke havde købt en forsikring mod den slags. Vi har faktisk aldrig brugt penge på afbestillingsforsikringer, da jeg har den grundholdning, at jeg tager afsted, uanset om jeg har brækket begge ben og kaster op konstant ;-)

Med andre ord: vores ferier har første prioritet og overruler alt andet.

Jeg havde rejseforsikring de år vi rejste på skiferie- og fik pengene tilbage med renter- da jeg brækkede et håndled.

For et par år siden startede jeg det op igen- fordi vi begyndte at rejse til Gran Canaria med svigermor, fruens søster med mand. Og i år var vi et heste hår fra at bruge den - da søster var indlagt på Skejby indtil to dage før afgang.

Spørg dit forsikringsselskab- det er småpenge vi taler om:-)

Wayne 4-01-25 19:19

• ★★★★★1

Fedt I nåede fly og frem til målet. 

Lyder lækkert - rigtig god ferie.

Nogen udflugts planer?

Vi har efterhånden set det meste i området. Så det var primært for at komme væk fra det kedelige kolde vejr i Danmark. Vi skal dog helt klart gå en masse hyggelige ture, se et par museer, og ud på nogle køreture i bjergene.

Herudover skal jeg arbejde fra min PC. Jeg har jo kun 6 ferieuger at gøre godt med. Så nogle af vores rejser bliver kombineret med arbejde. Jeg havde dog en del overarbejde i december. Så jeg regner med at kunne nøjes med at arbejde 7 timer fordelt på mandag-onsdag. 

S. Rico 4-01-25 23:14

• ★★★★★1

Jeg havde rejseforsikring de år vi rejste på skiferie- og fik pengene tilbage med renter- da jeg brækkede et håndled.

For et par år siden startede jeg det op igen- fordi vi begyndte at rejse til Gran Canaria med svigermor, fruens søster med mand. Og i år var vi et heste hår fra at bruge den - da søster var indlagt på Skejby indtil to dage før afgang.

Spørg dit forsikringsselskab- det er småpenge vi taler om:-)

If it ain't broke, don't fix it

Det har aldrig været et problem, så hvorfor begynde nu?

Men omvendt, man bliver jo ikke yngre. Så risikoen bliver jo nok større og større for hvert år. Jeg tror jeg vil vurdere tingenes tilstand fra gang til gang - og tage den derfra :-)

S. Rico 4-01-25 23:19

• ★★★★★★1

Vi har efterhånden set det meste i området. Så det var primært for at komme væk fra det kedelige kolde vejr i Danmark. Vi skal dog helt klart gå en masse hyggelige ture, se et par museer, og ud på nogle køreture i bjergene.

Herudover skal jeg arbejde fra min PC. Jeg har jo kun 6 ferieuger at gøre godt med. Så nogle af vores rejser bliver kombineret med arbejde. Jeg havde dog en del overarbejde i december. Så jeg regner med at kunne nøjes med at arbejde 7 timer fordelt på mandag-onsdag. 

Ja, helt genialt at man kan kombinere arbejde med ferie, min PC kommer også med til Langeland i vinterferien, hvor vi har lejet et hus ved vandet.

God ferie, som sagt - jeg er “slet ikke” misundelig :-)

Til gengæld har jeg været ude af sengen hele dagen- og indtaget lidt mad. Så det går fremad!

Wayne 5-01-25 00:31

• ★★★★★★1

If it ain't broke, don't fix it

Det har aldrig været et problem, så hvorfor begynde nu?

Men omvendt, man bliver jo ikke yngre. Så risikoen bliver jo nok større og større for hvert år. Jeg tror jeg vil vurdere tingenes tilstand fra gang til gang - og tage den derfra :-)

Fornuftigt- jeg har aldrig været fuldgyldigt medlem af Danmark- men er du det ikke inden du fylder 60, så får du ikke muligheden. Derfor kom jeg på et hvilende abonnement til 396kr om året- for man ved jo ikke hvad fremtiden bringer.

Jeg har aldrig været medlem af Falck, eller lignende- og har aldrig haft brug for dem. Nu er det dog implicit i min nye forskning- og kan ikke vælges fra- så …

Fruens bil har til gengæld altid haft et abonnement- at jeg er en nærigpind skal ikke gå ud over hendes tryghed.

Wayne 5-01-25 00:42

• ★★0

Er tilbage på jobbet efter ferien. Det er altid hårdt. Ikke mindst når jeg kommer direkte fra Danmark. Så resten af dagen skal bare overstås.

Hvordan er det egentlig normalvis i Danmark med frokostpauser. Betaler du selv dem eller er det forskelligt fra firma til firma og om det er privat eller offentlig. Hvordan er det hos her.

Kiyonji 7-01-25 12:35

• 0

Er tilbage på jobbet efter ferien. Det er altid hårdt. Ikke mindst når jeg kommer direkte fra Danmark. Så resten af dagen skal bare overstås.

Hvordan er det egentlig normalvis i Danmark med frokostpauser. Betaler du selv dem eller er det forskelligt fra firma til firma og om det er privat eller offentlig. Hvordan er det hos her.

I det offentlige får de vist 29 minutter betalt, men skal så stå til rådighed. Har jeg hørt. I det private er det ofte selvbetalt. En tidligere kæreste jeg havde var så privatansat og fik den betalt. En god ven der er offentligt ansat på en døgninstitution fortæller så at de sjældelt får holdt hele deres pause. Ved ikke hvad der ville være at foretrække. Er man på kontor i det offentlige tror jeg godt man kan få holdt sine pauser. 

Mickey fra Øen 7-01-25 12:48

• ★★★★0

I IT branchen er de fleste vel på jobløn. Lav dit arbejde, så er det lidt lige meget om du gør det på 37 timer om ugen eller om du "nøjes" med 34.5 timer. Ingen kigger alligevel på, hvor mange timer du sidder på din pind. Men ifølge kontrakten er det vel en egenbetalt frokostpause.

dyg 7-01-25 12:59

• ★★★★★0

Det afhænger også af hvilken personaleorganisation man tilhører. Hos os har alle AC'ere virksomhedsbetalt frokostpause. Dvs. at den halve time jeg bruger på at spise frokost tæller med som arbejde.

S. Rico 7-01-25 13:03

• ★★★★★★1

Har lige haft besøg af vores udlejer. Han er ved at omlægge lån i sine huse, så han var nødt til at forhøje vores husleje fra 8882,- til 10607,- 

Det er sjovt. Nu stiger jeg lidt i løn, når jeg starter uddannelse, og så skal vi af med flere penge. Og sådan er det altid for os. Vi får aldrig et break. Det er frustrerende. 

davenport 7-01-25 15:15

• ★★★★★1

Nu ved jeg ikke, hvad der står i jeres lejekontrakt, men en omlægning af huslån for udlejer er ikke almindeligvis forudsætning nok alene for en huslejestigning. Læs lige kontrakten igennem og ellers må du have huslejenævnet indover.

David Lund 7-01-25 15:28

• ★★★★★★0

Har betalt pause...hvilket giver fint mening, kan ikke rigtig ignorere det, hvis en elev har brug for hjælp...

Guldager 7-01-25 16:24

• ★★★★★★2

Har lige haft besøg af vores udlejer. Han er ved at omlægge lån i sine huse, så han var nødt til at forhøje vores husleje fra 8882,- til 10607,- 

Det er sjovt. Nu stiger jeg lidt i løn, når jeg starter uddannelse, og så skal vi af med flere penge. Og sådan er det altid for os. Vi får aldrig et break. Det er frustrerende. 

100% gå videre med den. Der er regler for, hvornår en husleje må stige. Og hvis der ikke er forbedringer, så tror jeg det er ret svært at argumentere for en husleje

Guldager 7-01-25 16:27

• ★★★★★1

Det er ret sjovt at gå rundt i gaderne i Spanien her i januar og se på al den juleudsmykning som de stadig har oppe. Den er meget anderledes end i Danmark og mega hyggelig.

Den 6. januar er åbenbart den helt store jule fejringsdag hernede. De kalder det vist Hellig 3 Kongers Dag, og er lidt ligesom juleaften er for os. Dvs der bliver uddelt gaver til børnene, og De Tre Vise Mænd er generelt en større ting end Julemanden.

Det vidste vi intet om og troede vi kunne køre ind til downtown Marbella lørdag aften. Men hele centrum var spærret af pga parader og optog. Det er åbenbart hele weekenden op til den 6. januar hvor de fester. 

S. Rico 7-01-25 16:54

• ★★★★★★0

Det hedder også Hellig Trekongers Dag i Danmark, vi gør bare ingenting ud af det længere. Tror det er en katolsk ting. Der har man jo også 12 dages jul - fra juleaften til dagen før Hellig 3 Konger.

Jeg vil gerne have julepynt ned før nytårsaften her hjemme. Vi har dog stadig lys udenfor, men har pillet det juleagtige lys ned.

Guldager 7-01-25 18:31

• ★★0

Det er også en helligdag i Sverige.

Kiyonji 7-01-25 18:34

• ★★★★★★0

Det er ret sjovt at gå rundt i gaderne i Spanien her i januar og se på al den juleudsmykning som de stadig har oppe. Den er meget anderledes end i Danmark og mega hyggelig.

Den 6. januar er åbenbart den helt store jule fejringsdag hernede. De kalder det vist Hellig 3 Kongers Dag, og er lidt ligesom juleaften er for os. Dvs der bliver uddelt gaver til børnene, og De Tre Vise Mænd er generelt en større ting end Julemanden.

Det vidste vi intet om og troede vi kunne køre ind til downtown Marbella lørdag aften. Men hele centrum var spærret af pga parader og optog. Det er åbenbart hele weekenden op til den 6. januar hvor de fester. 

Katolikkerne holder åbenbart længere fester end vi - og det er mere end pynt- spændende!

Wayne 7-01-25 18:41

• ★★0

Hvad angår frokostpauser så ser jeg at det ikke har ændret sig så meget, hvilket er fint nok. 

Er bare ved at samle lidt information omkring arbejdsmarkedsreglerne i Danmark.

Kiyonji 8-01-25 07:59

• 0

Øv. Heldigvis får du så mere så i kan klare at betale stigningen. Det lyder så ulovligt at lade den stige af den grund. Må jeg spørge om noget uden at det skal virke provokerende. Jeg kan forstå på det du ofte skriver herinde at i ikke bor i nogen større byer. Det lyder som om i næsten bor på landet. Jeg synes det lyder som en ret høj husleje? I burde kunne finde en billigere lejlighed et sted? Eller er det fordi i er mange og har brug for meget plads? 

Mickey fra Øen 8-01-25 11:40

• ★★★★★0

Lidt vildt at tænke på, at Elvis kunne være blevet 90 år i dag...

chandler75 8-01-25 11:51

• 0

Det ville nok kræve at han havde tabt sig og spist lidt sundere. 

Mickey fra Øen 8-01-25 11:54

• ★★★★★★0

Det var der ikke nogen chance "In Hell" for at han kunne have opnået. Men sjov tanke alligevel, enig.

Wayne 8-01-25 12:13

• ★★★★★★1

Mick, vi bor i en mindre by uden for Kolding. 6091. Det er blevet et meget attraktivt område og priserne på boliger er steget markant de seneste år. Vi sidder i det billigste herude når man lejer. Vi er 5 så pladsen er vigtig for os. 150 kvm. Det er en prioritering at børnene har hver deres værelse og det ved jeg godt er dyrt. 

davenport 8-01-25 13:02

• ★★★★★★1

Mick, vi bor i en mindre by uden for Kolding. 6091. Det er blevet et meget attraktivt område og priserne på boliger er steget markant de seneste år. Vi sidder i det billigste herude når man lejer. Vi er 5 så pladsen er vigtig for os. 150 kvm. Det er en prioritering at børnene har hver deres værelse og det ved jeg godt er dyrt. 

Nu googlede jeg hurtigt. Hvis markedsvilkårene har ændret sig, så må han gerne sætte huslejen op - men en omlægning i sig selv er ikke grund nok.

Guldager 8-01-25 14:20

• ★★★★★2

Nu googlede jeg hurtigt. Hvis markedsvilkårene har ændret sig, så må han gerne sætte huslejen op - men en omlægning i sig selv er ikke grund nok.

Tror nu ikke, at markedsvilkårene har ændret sig 20% i området, og det var jo heller ikke hans begrundelse. Desuden kræver det en skriftlig advarsel på 3 måneder med en uddybende forklaring, og selv da bør man nok stille spørgsmål til en så voldsom huslejestigning. Den lyder ikke lovlig den her.

David Lund 8-01-25 15:30

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen