Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

• ★★★★★★0

Fejltråd

Wayne19-01-25 22:23

• ★★★★★★0

Sejt. Jeg håber i sagens natur, at du vinder.

Jeg er selv meget risiko-avers. Jeg har været i Las Vegas mere end 10 gange (40-50 overnatninger ialt). Men jeg har aldrig satset så meget som en enkelt dollar på nogle af deres borde. Byen (og området) har heldigvis meget andet at byde på end gambling.

Jeg skal dog ikke afvise, at jeg en dag kommer til at satse et par kroner på et elker andet...

Tak, forresten ;-)

Ja, det kunne være sjovt.

Wayne19-01-25 22:28

• ★★★★2

Fedt! Fik lige en stak gamle demooptagelser og fraklip fra Sort Sol tilsendt, fra perioden ca. 1983-1991. Det er ting, der aldrig har været udgivet. Noget af det er virkelig, virkelig godt og burde klart udkomme officielt. 

thomsen20-01-25 15:32

• ★★★★★★0

Hey Dyg - og andre der ved noget om elbiler og opladning i København, og på vej dertil.

I går havde jeg en række møder centralt i København- jeg endte i en P kælder ved Israels Plads- som endte med at koste 176 kr for fire timer.

Det er nok prisen for at parkere i Centrum - og den regning sender jeg bare videre. Men samtidig var der en ladestander som jeg koblede på, så bilen kunne være klar til hjemturen. Prisen var kr 5,50 pr kWh - hvilket klart er det dyreste jeg har tanket, da mange andre tager kr 3,20 - 3,75 - og det endda på lynladning, så man hurtigt er videre.

Spørgsmålet er findes der en billigere løsning, centralt i København? Og på vej til og fra Jylland - hvor er det bedst at lade?

Wayne22-01-25 10:14

• ★★★★2

Spørgsmålet er findes der en billigere løsning, centralt i København? Og på vej til og fra Jylland - hvor er det bedst at lade?

Jeg lader normalt i Fisketorvet (hvor der er nem adgang til Metro, hvis man skal videre). Der er gratis parkering i to timer, og hvis man signer op på deres kundeklub, så er parkering gratis i 4 timer. Så vidt jeg husker koster ladning 2.50kr/kwh (den lader med 11kwh selvom de reklamerer med 22kwh). 

På turen til/fra Jylland plejer jeg at stoppe ved Drejebænken (afkørsel 50 Odense SØ), der er mange ladestandere fra mange forskellige leverandører: Clever, Nordlys, OK, Circle K, og andre). Ellers hopper jeg af ved Fredericia, hvor der er en Uno X lyn-lader, men der er kun et par ladestandere, så man skal være heldig.

dyg22-01-25 10:38

• ★★★★1

Jeg kører ret sjældent ind og parkerer centralt, så jeg ved ikke så meget om det derinde. Det er så meget nemmere at tage metroen rundt for os. Men du har ret i at Israels plads er meget dyr. Vi holder der af og til hvis vi skal have lidt fisk eller kød i Torvehallerne.

dyg22-01-25 10:45

• ★★★★★★0

Jeg lader normalt i Fisketorvet (hvor der er nem adgang til Metro, hvis man skal videre). Der er gratis parkering i to timer, og hvis man signer op på deres kundeklub, så er parkering gratis i 4 timer. Så vidt jeg husker koster ladning 2.50kr/kwh (den lader med 11kwh selvom de reklamerer med 22kwh). 

På turen til/fra Jylland plejer jeg at stoppe ved Drejebænken (afkørsel 50 Odense SØ), der er mange ladestandere fra mange forskellige leverandører: Clever, Nordlys, OK, Circle K, og andre). Ellers hopper jeg af ved Fredericia, hvor der er en Uno X lyn-lader, men der er kun et par ladestandere, så man skal være heldig.

Det lyder som en fin løsning - dog er 11kwh ikke nok, for så skal jeg bare finde et andet sted at lade. Men Metroen lige ved lyder ikke dumt.

Drejebænken har jeg hørt om, og det kunne være et fint alternativ hvis jeg ikke får bilen fuldt ladet op.

Jeg kan egentlig køre turen i et hug - hvis jeg nøjes med at holde den på 110-120 - max på motorvejen, og batteriet er fuldt opladt.

Wayne22-01-25 10:45

• ★★★★★★0

Jeg kører ret sjældent ind og parkerer centralt, så jeg ved ikke så meget om det derinde. Det er så meget nemmere at tage metroen rundt for os. Men du har ret i at Israels plads er meget dyr. Vi holder der af og til hvis vi skal have lidt fisk eller kød i Torvehallerne.

Jeg er glad for at jeg ikke skal betale for den parkering - og om firmaet kan spare parkering, og så betale for en Metro billet - tænker jeg ikke er et problem.

Wayne22-01-25 10:47

• ★★★★★★2

Jeg har haft kommunikation i dag. Jeg kan godt mærke, at jeg virkelig skal tage mig sammen. Vi skulle fx. fortælle hvad mimik er - så lavpraktisk er det. Og det giver mening for meget af holdet, der næsten ikke snakker dansk, og skal have alt forklaret 17 gange. Jeg tænker lidt, at de får et problem ude i virkeligheden, når de skal tale med de gamle mennesker. Eller hende fra Somalia, der ikke ville fistbombe mig i dag, da hun kun må røre ved kvinder... ? Vi er delt i grupper, og ud over mig i min gruppe, er der en fra Afghanistan, en Syrer, en Palæstinenser og hende fra Somalia. Jeg er i den grad hjælpelærer. I dag skulle jeg forklare hvad en kittel er. De er rigtig søde mennesker, og jeg prøver at opretholde et godt samarbejde, men det er meget svært, når ens niveauer er så forskellige.

Da jeg jo ikke kunne finde mine papirer fra folkeskolen, skal jeg i morgen begynde på dansk som fag. (Jeg gik ud med et 13tal dengang) En fra mit hold er ejendomsmægler, og har det samme problem. Jeg forstår det simpelthen ikke - jeg skulle jo have været direkte på hovedforløbet, men nu skal jeg spilde 20 uger på den slags pis. Og jeg gider ikke være hjælpelærer. Det får jeg ikke løn for..

davenport23-01-25 17:59

• ★★★★★★2

Altså, jeg anerkender fuldt ud, det er pissetræls - men omvendt synes jeg da også, at det er fint, at man skal igennem det, hvis man ikke kan bevise, man har været til eksamen?

Jeg tænker lidt, at de får et problem ude i virkeligheden, når de skal tale med de gamle mennesker.

Det tænker jeg nu ikke - der er masse af ikke-etniske personer i netop den stilling.

Og jeg gider ikke være hjælpelærer.

Så lad da være? ;)

Guldager23-01-25 19:11

• ★★★★★★5

Hvis hende fra Somalia ikke vil fistbombe mig fordi hun ikke må røre andre mænd, får hun nok et problem med nedre hygiejne ved mænd...

Og mht virkeligheden, så ved du ikke noget om det - du er skolelærer. Jeg har været derude, og de gamle bliver utrygge ved folk, de ikke kan tale med eller forstå. Det giver de selv udtryk for. Selv min mormor siger det samme.

Og mht hjælpelærer, så kan jeg jo ikke bare sidde overhørig, at min gruppe ikke forstår shit. Men det er fanme tungt!!

davenport23-01-25 19:22

• ★★★★★★1

Hvis hende fra Somalia ikke vil fistbombe mig fordi hun ikke må røre andre mænd, får hun nok et problem med nedre hygiejne ved mænd...

Og mht virkeligheden, så ved du ikke noget om det - du er skolelærer. Jeg har været derude, og de gamle bliver utrygge ved folk, de ikke kan tale med eller forstå. Det giver de selv udtryk for. Selv min mormor siger det samme.

Og mht hjælpelærer, så kan jeg jo ikke bare sidde overhørig, at min gruppe ikke forstår shit. Men det er fanme tungt!!

Jeg sagde nu ikke noget specifikt om hende fra Somalia, hun får sikkert problemer. Men i 2020 var 11% af SOSU'erne med indvandrerbaggrund, og jeg tænker at en ret stor del af dem faktisk klarer sig ret godt? Desuden er de fleste venlig stemt overfor SOSU'er med indvandrerbaggrund.

Altså, så ikke lige dem du har snakket med i din lange karriere eller din mormor...

Guldager23-01-25 19:45

• ★★★★★★6

Nej, du har vel undersøgt det helt ned til roden, fundet evidens ved Danmarks Statistik og lavet en rundspørge i Odense og opland i 23/24? Der er satme ikke meget, man kan snørre dig med. Du skulle næsten have en assistent, så der ikke går koks i ringbindene. 

davenport23-01-25 19:51

• ★★★★★★1

Næh, det har jeg nu ikke gjort, men jeg har argumenter i stedet for kommentarer ;)

Jeg påpegede egentlig bare, at der en ok stor del af SOSU-ansatte, der er med indvandrerbaggrund, og at mange af dem klarer det fint.

Guldager23-01-25 20:03

• ★★★★★★1

Du gør dig stadigvæk klog på noget, der ikke er dit område, men faktisk mit. 

davenport23-01-25 21:08

• ★★★★★★1

Du gør dig stadigvæk klog på noget, der ikke er dit område, men faktisk mit. 

Nej, jeg gør mig absolut ikke klog på dit område. Jeg aner intet om dit job...men at 11% er er med indvandrerbaggrund...det er fakta. At 7 ud 10 i en Voxmeter undersøgelse nævner, at det ikke gør noget, hvis sproget er ok, det er også fakta.

De 11% er vel at mærke dem, der er i job. Over 40% på uddannelserne er nu med indvandrerbaggrund. Og ja, for nogen er sproget sikkert et problem, for andre ikke.

Men altså, hvad kan man bruge sådan noget som fakta til, når din mormor siger noget andet ;)

Guldager23-01-25 22:27

• 4

Jeg har haft kommunikation i dag. Jeg kan godt mærke, at jeg virkelig skal tage mig sammen. Vi skulle fx. fortælle hvad mimik er - så lavpraktisk er det. Og det giver mening for meget af holdet, der næsten ikke snakker dansk, og skal have alt forklaret 17 gange. Jeg tænker lidt, at de får et problem ude i virkeligheden, når de skal tale med de gamle mennesker. Eller hende fra Somalia, der ikke ville fistbombe mig i dag, da hun kun må røre ved kvinder... ? Vi er delt i grupper, og ud over mig i min gruppe, er der en fra Afghanistan, en Syrer, en Palæstinenser og hende fra Somalia. Jeg er i den grad hjælpelærer. I dag skulle jeg forklare hvad en kittel er. De er rigtig søde mennesker, og jeg prøver at opretholde et godt samarbejde, men det er meget svært, når ens niveauer er så forskellige.

Da jeg jo ikke kunne finde mine papirer fra folkeskolen, skal jeg i morgen begynde på dansk som fag. (Jeg gik ud med et 13tal dengang) En fra mit hold er ejendomsmægler, og har det samme problem. Jeg forstår det simpelthen ikke - jeg skulle jo have været direkte på hovedforløbet, men nu skal jeg spilde 20 uger på den slags pis. Og jeg gider ikke være hjælpelærer. Det får jeg ikke løn for..

Har du nogensinde i livet været et sted hvor du ikke var bedre end alle andre. Hvor det ikke var noget lort hvis det ikke var som du mente det burde være og hvor du ikke er endt med at blive fyret fra? Ja jeg spørger bare. 

Mickey fra Øen24-01-25 15:12

• ★★★★★★4

Hvad vil du frem til??

davenport24-01-25 15:43

• ★★★★★★1

Guldager: bare for at korrigere dig, så er statistikken her:

Baseret på de seneste tilgængelige data fra 2022 er andelen af SOSU-hjælpere og -assistenter med indvandrerbaggrund i Danmark som følger:
    SOSU-hjælpere: 17,7% har indvandrer- eller efterkommerbaggrund
    SOSU-assistenter: 10,7% har indvandrer- eller efterkommerbaggrund2
    Derudover viser tallene fra 2024, at:
    30% af eleverne på landets SOSU-uddannelser er indvandrere eller efterkommere
    25% af SOSU-eleverne er af ikke-vestlig herkomst
    5% af SOSU-eleverne er af vestlig herkomst1
    Fordelt på uddannelseslinjer:
    SOSU-hjælper: 38% af eleverne har indvandrerbaggrund
    SOSU-assistent: 25% af eleverne har indvandrerbaggrund1
    Det er værd at bemærke, at andelen af medarbejdere med indvandrerbaggrund i SOSU-sektoren er stigende. I 2020 udgjorde indvandrere og efterkommere 13% af medlemmerne i Social- og Sundhedssektoren i FOA3. Denne stigning forventes at fortsætte, da der er en voksende tendens til, at flere med indvandrerbaggrund søger ind på SOSU-uddannelserne, mens færre etniske danskere gør det samme

davenport25-01-25 07:47

• ★★★★★★0

Tak for præciseringen :) 

Det var bare en hurtig googling, jeg lavede. Men tallene var så endnu højere end dem, jeg skrev 

Guldager25-01-25 07:55

• ★★★2

Kan i ikke linke til den måling.

Man skal være lidt kritisk med den slags. Det er også et spørgsmål om hvem der er blevet spurgt, hvor mange der er blevet spurgt og hvad de nøjagtigt er blevet spurgt om.

Aranyhajú Nyárszépe25-01-25 11:05

• ★★★★★★0

Her er link til Voxmeter-undersøgelsen: voxmeter.dk/stoerstedelen-siger-ja-tak-til-udenlandske-sosuer-og-sygeplejersker-i-aeldreplejen-hvis-de-kan-dansk/

Til de andre fakta er det jo ikke så relevant, fordi det bare er data om personer og ikke noget med holdninger.

Guldager25-01-25 11:22

• ★★★★★★2

... Hvilket jo også var min pointe. De kan ikke tale dansk, derfor utrygheden blandt de ældre. Lad mig give et eksempel: I går skulle vi analysere en reklame fra Stofa (En video fra Youtube). Det handlede om cybertryghed og den slags. Vi fik også forklaret en analysemodel, vi skulle bruge. Efter 20 minutter spurgte en af de der ikke er så god til dansk, at hvordan de skulle analysere Rødhætte? Min lærer blev lidt perpleks, da Rødhætte ikke blev nævnt på nogen som helst måde. 

Tænk den så, i en situation, hvor der skal gives medicin...

davenport25-01-25 12:05

• 6

Hvad vil du frem til??

Jeg ved godt det kan lyde provokerende og kan godt forstå hvis du føler dig generet af det jeg skriver. Hvis jeg nu siger det ikke er for provokere eller genere dig, men kigger du på åbent og ærligt på din egen historik herinde tror jeg du vil opdage et mønster. Et mønster du måske burde få hjælp til at bryde. Så tror jeg også du ville opdage du ikke længere ville føle dig så forfulgt af uheld<3

Mickey fra Øen25-01-25 13:12

• ★★★★★★0

Ha ha - på Filmz mente Chandler, at jeg boede på Paradisæblevej, hvilket nok ikke er helt ved siden af. Men er du gammel bruger med nyt navn, eller har du kun været med fra august, som der står på din profil? (Der er lang backstory, og vi er mange, der kender hinanden, og hvor de forskelliges grænser går, ift. hvad man kan sige)

davenport25-01-25 16:37

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen