Holder du så også op med at spise McDonalds, stopper med at købe amerikanske varer, holder op med at lytte til amerikansk musik og se Netflix osv.?

Det tror jeg faktisk vil blive rimelig udbredt, hvis Trump lægger de 25% told på europæiske varer, som han har talt om.
Jeg har set ret mange indlæg i forskellige fora og på Reddit allerede, hvor folk lister mulige alternativer til amerikanske produkter, fx indenfor software. Og jeg så forleden er dansk vinimportør, der helt bevidst nu havde fravalgt at købe amerikansk vin ind.
Det er selvfølgelig umuligt helt at komme uden om amerikanske produkter, for vores økonomier har været sammenflettet i mange årtier. Men det er da en meget naturlig reaktion på nogle unødvendige og latterlige, hvis ikke direkte fjendtlige handlinger fra det amerikanske styre.
Det er jo sådan set ikke anderledes end, at der er ret mange, der nu får en dårlig smag i munden over Tesla, efter ejerens opførsel, og at man direkte kan se det i selskabets stærkt faldende salgstal over hele Europa.
Jeg tror ikke, at jeg selv vil kunne droppe alt amerikansk. Det er jo heller ikke alle amerikanere, der er idioter. Men jeg vil da tænke mere på, hvor jeg lægger mine penge, for hvad og hos hvem. Jeg ser fx ingen grund til at støtte Amazon længere efter Bezos knæfald. Jeg er også allerede ved at nedjustere mit (minimale) Facebook-forbrug og vil i stedet fokusere på Bluesky, der ikke er underlagt den samme algoritmestyrede jagt på engagement og derfor ikke er lige så forhippet på at fremhæve kontroversielle meninger og indlæg (modsat den populære skrøne i de ekstreme højrefløjsmiljøer, så er Bluesky i øvrigt ikke lukket for hverken dem eller deres meninger, så længe de holder sig inden for stedets regler. Stedet har masser af oldschool konservative brugere. Men de ekstreme indlæg bliver ikke fremhævet af en algoritme længere, og brugerne kan meget nemt blokere hinanden, så de højstråbende ender ofte med bare at sidde og råbe i et tomrum - og det synes de jo ikke er sjovt.)