Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★★★★★0

    Jeg forstår det ikke selv, men har haft det tæt inde på livet selv. Har flere venner, der har forsøgt, og min lillebror hængte sig selv for 17 år siden - og ingen, selv ikke efterfølgende, havde set noget som helst. 

    Det er en fuldstændig afsindig måde at miste på, især hvis det kommer pludseligt. 

    Det værste man kan gøre for de efterladte er at undgå dem. Min mor oplevede at folk skiftede fortov, fordi de ikke vidste, hvad de skulle sige. Var din datter tæt på hende?

    Guldager20-04-17 21:04

  • ★★★★0

    Det er godt nok trist :(

    Det er skræmmende, hvor mange der rent faktisk har haft det inde på livet...

    chandler7520-04-17 22:01

  • ★★★★★★0

    Jeg tror det tætteste jeg har været på, er min mormors lillebror, der begik selvmord, men det er jo før min tid. Og så en af mine forældres venner der ud af ingenting, blev fundet hængende i et træ. (Revisor med alt der hører til i en god familie.)

    Hvis jeg skulle tage billetten, så havde jeg nok brugt nogle drugs, for jeg bryder mig ikke om hverken kvælning, drukning eller ildspåsættelse og den slags. Hellere gå ud med et brag!

    davenport20-04-17 22:14

  • ★★★★★0

    Selvmord er utrolig udbredt. Man skulle måske ikke tro det, men det er en af de hyppigste dødsårsager blandt unge. Endnu en grund til at tage psykisk helse mere alvorligt, fx når der lægges statsbudget....  

    Lars!20-04-17 22:55

  • ★★★★0

    Jeez. Jeg er da ikke sikker på at det statistisk set er en fordel at kende dig, Rasmus.

    gi-jones20-04-17 23:14

  • ★★★★0

    Jeez. Jeg er da ikke sikker på at det statistisk set er en fordel at kende dig, Rasmus.

    Som Riqon skriver, er det desværre meget udbredt. At du så har været forskånet for det, er jo bare godt/heldigt.

    chandler7520-04-17 23:20

  • ★★★★0

    Fuck Rasmus, det var godt nok nogle dystre oplevelser :(

    Suk ja. Når folk er drevet så vidt, så nytter det ikke, at man tror man kan forklare det eller kritisere det fra et rationelt højdedrag. Når det kommer tæt på, så erkender man psykologien er en svær håndterbar størrelse.

    Bruce20-04-17 23:28

  • ★★★★0

    Havde skrevet en lang smøre edterfølgende, men noget er gået galt :( Jeg vender tilbage i morgen. Tak for at dele jeres erfaringer. Gør mig ondt for de af jer, som har haft det tæt på. Ked af at høre Guldager :( Ked af, at det er så udbredt.

    Godnat!

    Bruce20-04-17 23:41

  • ★★★0

    Ofte er det i forbindelse med en depression og det er noget man har ret gode erfaringer med at behandle. Derfor er det ret trist, når man ikke når at hjælpe dem i tide.

    Aranyhajú Nyárszépe21-04-17 07:05

  • ★★★★★★0

    En fed måde at starte fredagen på - jeg var stået tidligt op, for at kunne nå noget opsætning af en PC før et møde. Så var der lidt ballade med nogle signaler på s-togsnettet, så jeg endte med at komme nogenlunde samme tid, som jeg plejer, hvilket gav mig cirka et kvarter til at sikre at PC'en kørte og at alt andet virkede.. uden noget sikkerhedsnet, da min kollega er på ferie og min chef var optaget med noget andet.

    Men det lykkedes da med et minimum af problemer og med fem min. i overskud.

    Zero Cool21-04-17 08:18

  • ★★★★1

    Hun var en god klassekammerat til min datter. Dog ikke blandt de tætteste. Hun var sød, vellidt og rigtig opmærksom. Hun var blevet mobbet meget i folkeskolen og hun havde længe gået til psykolog og haft aftaler med forældrene om at ringe hjem, når hun kom for skole, så en af forældrene altid kunne være hos hende.

    Jeg læste en artikel i går fra 2015 om en dansk instruktør, som tog til Wales for at undersøge de ufatteligt mange teenage selvmord i byen Bridgend. Han boede der i en årrække. Det lyder uhyggeligt. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at ligeså stor velsignelse som digitale medier kan være, ligeså modbydelige kan de være at have 24/7 for unge. Sociale medier, Instagram og muligheden for at følge "det gode liv", glimmeren og glitteren. De unge spejler sig i de andre unge og ofte kommer mindreværdet, uden hensyn til, at de andre unge blot er ligeså optagede af "at være med på vognen", af frygt for "ikke at være god nok". 

    Jeg tænker på den ro jeg selv havde efter skoletid. Hvor man kunne lave lektier, kede sig, ikke vide noget om de andre venners gøremål og evt have en ven eller to forbi til hygge. Den isolation til næste dag er en velsignelse for unge i deres tid som ufatteligt påvirkelige og følsomme individer.

    Forleden havde min nevø tre andre venner ovre for at se Champions League. Fjernsynet kørte, de sad i sofaen, kampen kørte og alle sad samtidig med lyset fra mobilen reflekterende i deres ansigter. Når man kører på arbejdet ser man slingrende cyklister, bilister, uopmærksomme fodgængere, mobillæsende kaffedrikkere på caféer i toge, optagede af ikke at miste et sekund "oppetid" i den "sociale verden" af frygt for at miste en like eller vigtig information.

    Jeg er sgu oprigtig ked af udsigterne :(

    politiken.dk/ibyen/_film/art5580918/Instrukt%C3%B8r-bag-film-om-mystiske-ungdoms-selvmord-i-Wales-%C2%BBDet-er-et-h%C3%A5rdt-samfund%C2%AB

    Bruce21-04-17 10:02

  • ★★★★1

    Tjae. Jeg tror vi nærmer os toppen af SoMe bølgen. Jeg tror at vi i løbet af de nærmeste år vil begynde at se en modreaktion lige så stille. Det håber jeg i hvert fald :)

    gi-jones21-04-17 10:26

  • ★★★★0

    Tjae. Jeg tror vi nærmer os toppen af SoMe bølgen. Jeg tror at vi i løbet af de nærmeste år vil begynde at se en modreaktion lige så stille. Det håber jeg i hvert fald :)

    Jeg håber, at du har ret :/

    Bruce21-04-17 10:30

  • ★★★★★★0

    Der er allerede små modtræk til den måde at leve på, selvom jeg ikke synes at problemet er så stort, som man ofte gør det til.

    Men jeg synes ofte jeg ser folk, som søger ferie uden internet eller går fra eksempelvis it-jobs og tilsvarende, hvor man er meget "online", til at vælge en helt anden vej efter 5-10 år. Jeg har selv tænkt tanken nogle gange, fordi det kan være lidt tungt at arbejde med it til daglig og have det som interesse ved siden af, fordi man netop bruger rigtig meget tid på at være "på".

    Det er heller ikke svært at finde eksempler på folk, som går imod at leve udenfor byen og leve lidt mere simpelt end hvad normen er blevet. Selv sådan noget som at gå mod musikstreaming og vælge vinyl og CD i stedet, ser jeg som et modtræk til den nuværende kultur.

    Jeg bruger godt nok selv Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og LinkedIn, men de to sidstnævnte bruges mere eller mindre kun til at følge lidt med i hvad der sker blandt udvalgte personligheder, som jeg følger, samt blandt nuværende og tidligere kollegaer.

    Facebook og Snapchat bruges kun til venner og nære bekendte, og er lukket for alle andre, mens Instagram primært bruges når jeg sidder på potten, fordi jeg stort set ikke spiller på mobilen. :D

    Zero Cool21-04-17 10:37

  • ★★★★0

    Jeg tror, "sådan nogle" (moi) hvide priviligerede midaldrende mænd som os Bruno, er en smule for bevidste, kyniske og "færdigudviklede" i vores sociale intelligens (lav eller høj) til, at vores SoMe brug kan bruges som referencepunkt :D

    Jeg ser mange af disse teenagere som ligeså delikate, usikre og skrøbelige på indersiden, som de ofte vil give udtryk for de er perfekte udenpå. Og jeg er nok blevet noget mere opmærksom efter, at både min nevø og datter bringer venner og veninder med hjem og man kan "studere" dem og få en snak med dem.

    Bruce21-04-17 10:46

  • ★★★★★★0

    Usikkerheden er ikke kun pga sociale medier. Når børn får en meget fri opdragelse og når forældre fratager børn ansvar, så er de simpelthen ikke udrustet til selv at tage stilling og beslutninger. Børn skal opleve nederlag fra tid til anden, og de skal sgu nogen gange have at vide: "jamen, det er ikke mit problem, det må du selv klare". 

    Når børn så senere i livet står mere på egen hånd, så har de ikke fået værktøjerne til at begå sig.

    Sociale medier og internettet er stadig ungt, og det er tydeligt, at menneskeheden ikke har lært at bruge det optimalt endnu.

    Guldager21-04-17 12:12

  • ★★★★0

    Nej det har du ret i Guldager, curlingmentaliteten har så absolut også en indvirken på fortrædelighederne. 

    Bruce21-04-17 12:16

  • ★★★★★★1

    Jeg giver mine unger meget ansvar, og jeg er også konsekvent. Det ved de. Fx. testede den mellemste mig i går, da jeg hentede ham. Han ville ikke med hjem. Så gik jeg bare, efter at have advaret om dette. Jeg nåede hele vejen fra byggeren til udgangen på skolen, før han fik indhentet mig.

    Vi har ikke faste opgaver i huset. Det er mere, når jeg har brug for en hånd. Og det virker egentlig meget godt. Man skal også lige ha fingeren i jorden, for jeg kan fx godt forstå, at man ikke orker at tømme opvasker, hvis man er super træt. Det accepterer jeg, på linje med, at hvis man er frisk, så skal man være klar.

    davenport21-04-17 12:21

  • ★★★★★★0

    Davenport - bliver altid glad, når jeg læser om din børneopdragelse :-)

    Guldager21-04-17 12:24

  • ★★★★0

    Ja, det lyder sku til, at du gør det fornuftigt, Davenport. Du burde skrive en bog :)

    chandler7521-04-17 12:37

  • ★★★0

    Titel forslag til Davenports bog: My Way or the Highway. ;)

    Essal21-04-17 12:40

  • ★★★★★★0

    Meh, apps på min mobil er begyndt at fryse når jeg starter dem op. Jeg håber ikke, at det er et tegn på at jeg skal til at udskifte den. Nå, jeg må give den en reset i weekenden.

    Zero Cool21-04-17 14:07

  • ★★★★★★0

    Jeg ved du har råd til en ny! :D

    davenport21-04-17 14:59

  • ★★★★★★0

    Dét har jeg, men det er ikke ensbetydende med, at jeg gider at bruge penge på en ny. :p

    Zero Cool21-04-17 15:02

  • ★★★★★★0

    Jeg behøver i øvrigt ikke skrive en bog, bare at opfordre til, at man bruger sin sunde fornuft, og at skæld ud sjældent er en god løsning. (Jo, det forekommer selvfølgelig. Det sker for alle.)

    Da min datter startede i skole, var der en 5-6 forældrepar, der nærmest brød sammen, da de skulle præsentere deres barn for de andre voksne. Alle de særlig sensitive børn... Dem var der mange af! Da jeg så skulle præsentere Ida, sagde jeg bare, at hun var helt rask og rørig. Det er simpelthen forfærdeligt, så mange der pyldrer. Vi kender flere børn, der kun vil spise én ting. Som i rugbrød med pålægschokolade. Og det får de så lov til. Hvis det var her hjemme, så fik de bare lov at sulte, indtil det gik over.

    davenport21-04-17 15:11

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen