Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • 0

    Men det er stadig ret tragisk, at syge mennesker skal være så stor en indtægtskilde for nogle firmaer. Det er en absurd tanke, at man skal kunne blive millionær/milliardær på at kurere en dødelig sygdom.

    Popeye 2-07-18 21:41

  • ★★★★★★1

    Jojo, som sagt, så er der bestemt masser af firmaer, der laver noget lort...men det ikke det samme, som at sige, at man kan kurere diabetes nu, men ingen vil frigive medicinen.

    Guldager 2-07-18 22:38

  • ★★★★★★1

    Hvis alle dem der var med i "måneprogrammet" kunne holde kæft, så kan medicinalindustrien også....

    ;)

    davenport 2-07-18 22:42

  • ★★0

    Hvis alle dem der var med i "måneprogrammet" kunne holde kæft, så kan medicinalindustrien også....

    ;)

    Der jo kun Wangsgaard der skal holde kæft med at hun har fundet kuren mod diabetes - hvorfor tror I hun er på dyre ferier hele tiden ;) Just saying :D

    Tiany 3-07-18 06:21

  • ★★★★★0

    Ikke for noget, men kuren mod diabetes er da velkendt? Sund kost og motion...... 

    Lars! 3-07-18 08:36

  • ★★★★★★0

    Ikke for noget, men kuren mod diabetes er da velkendt? Sund kost og motion...... 

    Gælder det ikke kun type 2?

    Zero Cool 3-07-18 08:39

  • ★★★★★★0

    Jo, det er to forskellige sygdomme. Type 1 er insulinkrævende, og ikke noget "man er skyld i", så at sige.

    davenport 3-07-18 08:55

  • 1

    Der er gået lidt konspiration i dét for mig, da det (ud fra mit verdenssyn) lader til, at der bare udskrives medicin i stor stil, og at der er nogen der tjener de store penge her.

    Lidt konspiration kan du i hvert fald godt tillade dig at have, men jeg tror ikke selv, at hele medicinalindustrien (lægestanden og sygehusene indbefattet) holder kure fra markedet. Men det kan da godt være, der er nogle medicinalfirmaer som gør - derom ved jeg intet.

    Den reelle konspiration som jeg har fået bekræftet adskillige gange fra mine lægevenner, er, hvordan medicinalfirmaerne sponsorerer ferie- og kursusophold for at påvirke lægerne - ligesom reklamer. Og når en læge så tager imod tilbuddet, foregår der en mere eller mindre følelsesmæssigt bindende relation, som vanskeliggør det perspektiv, lægerne skal bruge til at finde ud af, hvordan patienten bedst behandles.

    Ved indkøb til større institutioner, må der også være nogle tvivlsomme motiver her og der, men der skal alligevel nogle meget specifikke indicier til, før jeg tør dømme om den slags.

    Muldgraver 3-07-18 09:19

  • ★★★★★1

    Gælder det ikke kun type 2?

    Til gengæld udgør det 90-95% af dem som har diabetes. 

    Lars! 3-07-18 09:42

  • ★★★★★★0

    Muldgraver - jeg synes det er helt vildt fedt, at du har flere venner der er læger :D Det må give en vis tryghed, især til fester o.lign?

    davenport 3-07-18 11:30

  • ★★★0

    Jeg synes det er grotesk at vi har så mange syge der skal til kontrol eller bare for at få en besked der kunne klares over telefonen eller mail, når vi har sådan en mangel på læger. Kan huske min far når han skulle til kontrol med sin lungekræft efter han blev opereret, så skulle han først hen til Odense (fra Esbjerg) og scannes og nogle uger senere derhen igen efter svar, selvfølgelig er det rart at komme derhen hvis de nu finder noget, men når de ikke gør, kunne man jo bare ringe, men så får lægen eller sygetransporten ikke sin løn. Han kunne tage afsted kl 8 og kommer hjem igen kl 17, fordi der er så mange som skal hentes og sættes af + ventetiden på sygehuset.

    MOVIE1000 3-07-18 11:55

  • ★★★★1

    Fik lige at vide i går, at min far har været tæt på at futte huset i Sønderborg af. På trods af at alt er knastørt, så mente tumpen, at det var en fornuftig idé lige at brænde ukrudtet på terrassen af. Så der gik lynhurtigt ild i et læhegn og både det, deres havemøbler og parasol futtede af.

    Heldigvis fik ilden ikke fat i husets tag, selvom læhegn og møbler kun står halvanden til to meter fra det. Men de måtte da have fat i brandvæsen og det hele.

    Jeg har fået strenge formaninger fra min mor om, at jeg ikke må gøre grin med pyromanen, når jeg kommer hjem, fordi han åbenbart er meget pinlig berørt over det. 

    Det bli'r sgu svært at holde, kan jeg allerede nu se. Han får vist oven i købet en bøde fra politiet. 

    Jeg havde svært ved at holde masken, da min mor så fortalte, at min fars "legekammerat", genboen gennem mere end 40 år, lige var forbi for at trøste den gamle. Han har åbenbart lavet det samme nummer selv et par gange.

    De her gamle, pensionerede mænd har tilsyneladende ikke så meget andet at lave end at futte rundt og gøre eller komme til skade med haveredskaber, som de ikke har styr på, eller klage til aviserne, når deres avis ikke kommer tidligt nok. :)

    thomsen 3-07-18 12:33

  • ★★★★0

    Det var sgu heldigt, at der ikke skete mere :) 

    Bruce 3-07-18 12:46

  • ★★★1

    Ja, det er sateme heldigt.

    Jeg var vidne til en brand i Aalborg i fredags, hvor hele øverste etage i en patriciervilla nåede at gå op i røg. En nyrenoveret en af slagsen, for at gøre ærgrelsen endnu større for ejeren.

    Det var angiveligt er glas af en art, der stod i en vindueskarm, som i en freak accident dannede et brændpunkt lige på en sækkestol. Heldigvis var hele familien samlet nedenunder og udenfor, så ingen kom noget til.

    HonoDelLoce 3-07-18 12:57

  • ★★★★0

    En familievens hus brændte ned for et par måneder siden - tilsyneladende fordi en pyrolyseovn havde besluttet sig for at selvantænde. Heldigvis var de ikke hjemme, da det skete, men kom hjem til et næsten udbrændt hus, hvor alt - ting, tøj, minder - stort set var gået op i røg.

    chandler75 3-07-18 13:24

  • ★★★★★1

    Fik lige at vide i går, at min far har været tæt på at futte huset i Sønderborg af. På trods af at alt er knastørt, så mente tumpen, at det var en fornuftig idé lige at brænde ukrudtet på terrassen af. Så der gik lynhurtigt ild i et læhegn og både det, deres havemøbler og parasol futtede af.

    Heldigvis fik ilden ikke fat i husets tag, selvom læhegn og møbler kun står halvanden til to meter fra det. Men de måtte da have fat i brandvæsen og det hele.

    Jeg har fået strenge formaninger fra min mor om, at jeg ikke må gøre grin med pyromanen, når jeg kommer hjem, fordi han åbenbart er meget pinlig berørt over det. 

    Det bli'r sgu svært at holde, kan jeg allerede nu se. Han får vist oven i købet en bøde fra politiet. 

    Jeg havde svært ved at holde masken, da min mor så fortalte, at min fars "legekammerat", genboen gennem mere end 40 år, lige var forbi for at trøste den gamle. Han har åbenbart lavet det samme nummer selv et par gange.

    De her gamle, pensionerede mænd har tilsyneladende ikke så meget andet at lave end at futte rundt og gøre eller komme til skade med haveredskaber, som de ikke har styr på, eller klage til aviserne, når deres avis ikke kommer tidligt nok. :)

    Hold da op. Det var sgu godt, at der trods alt ikke skete mere, Thomsen. De der ukrudtsbrændere er også noget værre djævelskab, hvis du spørger mig og man skal virkelig passe på med at bruge sådan et monstrum. Jeg vil til hver en tid anbefale, at man bruger lidt mere tid og så bare fjerner ukrudtet med hænderne eller med et hakkejern. 

    NightHawk 3-07-18 14:00

  • 0

    Muldgraver - jeg synes det er helt vildt fedt, at du har flere venner der er læger :D Det må give en vis tryghed, især til fester o.lign?

    Hah, så vilde fester holder vi vist heller ikke. Der er egentlig ikke så mange frynsegoder ved lægevenner ud over en del temmelig vidunderlige historier. Og så et par skrækhistorier i ny og næ - det er ikke altid så fedt. Derudover har det været interessant at høre dem fortælle om, hvor lidt lægevidenskaben rent faktisk har udforsket af kroppen og hvor magtesløst sundhedsystemet ofte er. Dette overraskede mig i starten, da jeg af en eller anden grund troede, at hospitalerne med deres læger var sådan nogle mirakelinstitutioner... Det er de da bestemt også nogle gange, men jeg har i hvert fald ikke blind tillid...

    Dit spørgsmål har også fået mig til at tænke på, at jeg egentlig ikke bekymrer mig særlig meget om mit fysiske ve og vel - men hvis jeg skulle begynde at forestille mig ulykker i deres selskab, så er jeg nok ret godt sikret. De er i øvrigt herligt samvittighedsfulde og bestemt betryggende bekendtskaber i forhold til at vide, at hvis man er i deres varetægt, så bliver arbejdet gjort ordentligt.

    Den ene af dem er ret vild. Han har været i hæren i nogle år, fået specialtræning og været udsendt et par gange. Efter så at have opsparet uddannelsespoint, har han kunnet studere medicin med fuld løn de første år... Han er helt sikkert klar til at hjælpe i en nødsituation. Jeg ser ham ikke så tit, men han er nu en ret hyggelig fyr.

    Den anden regner jeg for en særligt god ven, som jeg har kendt siden efterskolen. Han er egentlig også ret vild, men på en lidt mere stilfærdig måde - har rejst en del og været udsendt af søværnet under nogle patruljer til Grønland og Færøerne. Har også arbejdet i redningshelikopter. Han bor desuden i kollektiv og er sådan en herlig blanding af konservativ og hippie :D

    De kender begge hinanden fra gymnasiet (hvor jeg selv gik et enkelt år en overgang over dem), så vi ses af og til alle tre samtidig - meget gemytligt.

    Muldgraver 3-07-18 15:26

  • ★★★★★★0

    Derudover har det været interessant at høre dem fortælle om, hvor lidt lægevidenskaben rent faktisk har udforsket af kroppen og hvor magtesløst sundhedsystemet ofte er.

    Det er en meget essentiel erkendels. Det er netop ikke mirakeludøvere, og der er lang vej endnu, før vi forstår hele menneskekroppen (og endnu længere til vi forstår hjernen). Det bliver konstant taget små skridt i den rigtige retning dog. 

    Guldager 3-07-18 20:09

  • ★★★★0

    Fantastisk! En god anmeldelse af The Last Jedi!

    www.youtube.com/watch

    Bruce 3-07-18 23:48

  • ★★★★0

    Fantastisk! En god anmeldelse af The Last Jedi!

    www.youtube.com/watch

    Gotcha haha

    Tænk, at man nu ønsker sig tilbage til det sikre kort, ‘greatest hits’ kavalkade, JJ Abrams. 

    Apropos anmeldelser, Yellowstone serien af Sheridan får ikke de bedste ord med på vejen :(

    Babo 4-07-18 00:08

  • ★★★★0

    Gotcha haha

    Tænk, at man nu ønsker sig tilbage til det sikre kort, ‘greatest hits’ kavalkade, JJ Abrams. 

    Apropos anmeldelser, Yellowstone serien af Sheridan får ikke de bedste ord med på vejen :(

    Jep!

    Nej jeg har godt set, at det skulle være noget hø :-/

    Så må det bliver Patrick Melrose.

    Bruce 4-07-18 00:16

  • ★★★★★★0

    Sidder og spiser fyldte chokolader til morgenmad, fordi mit blodsukker er lavt :D

    davenport 4-07-18 09:31

  • ★★★★★0

    Sidder og spiser fyldte chokolader til morgenmad, fordi mit blodsukker er lavt :D

    Apropos diabetes-snakken? :) 

    Lars! 4-07-18 09:37

  • ★★★★★★0

    Præcis! (Det er det eneste tidspunkt jeg kan spise slik på, når blodsukkeret er i bund. Det skal udnyttes!)

    davenport 4-07-18 09:55

  • ★★★★★1

    Skrev dette på Facebook, men deler lige her også: 


    4. JULI

    I går skiftede jeg mit profilbillede ud med et billede af mig og Frihedsgudinden. Det fik måske nogen til at tænke, at jeg er i USA. Men så hurtig på tasterne er jeg ikke - billedet er fra sidste uge, og jeg befinder mig nu trygt på skandinavisk jord. Jeg nåede altså ud af landet før de nationale festligheder, men i anledning af dagen vil jeg da dele lidt tanker om USA efter mit korte besøg.

    Dette var min første tur til USA nogensinde. Jeg fik set New York, og med det mener jeg ikke bare New York City. Jeg havde også fornøjelsen af at køre lidt rundt udenfor storbyen. Jeg var i hovedstaden, Albany - ja, tænk engang, New York City er ikke hovedstaden i New York! - og var også lidt i New Jersey. Den personlige favorit var Albany, som havde en storbys æstetik, men uden det stress og jag, som gennemsyrer Manhattan, hvor vi var de sidste 4 dage.

    Hvad jeg lærte på denne lille tur til New York er, at jeg er mere amerikaner, end jeg var klar over. For det første forstår jeg sproget, og jeg kan også tale det sådan nogenlunde. Jeg forstår mange af de kulturelle referencer. Jeg ser ikke anderledes ud, siden USA i forvejen er multi-etnisk sammensat, og ingen ser mig og tænker "turist". Tværtimod, i Albany måtte jeg være flere svar skyldig, når de spurgte mig om vej og fortælle dem, jeg bare var på besøg. At være nordeuropæer i New York føltes på den måde mere "hjemligt" end når jeg tager på ferie til Italien eller Grækenland, hvor alle ser på mit tøj og min hud og ved, at "han ikke er herfra".

    Alligevel er der selvfølgelig ting man bider lidt ekstra mærke i som nordeuropæer. Den allestedsnærværende kommercielle kultur virker nærmest hjernevaskende med sine fantastiske discounts og "slå til nu"-kampagner overalt.

    Det er desuden sandt hvad de siger om, at alt er større i USA. Menneskene er større, altså deres BMI, og portionerne på spisestederne er store. Udvalget af produkter er selvsagt større, M&m's fås her i 10 varianter, hvor jeg før bare kendte til 2, og produkterne er større. Listerine Mundskyld sælges i normal størrelse, men også i 2 liter-flasker, hvis man har brug for det.

    Når man zapper på TV-kanalerne, så kan man vælge mellem tv-serier og Donald Trump-snak (for og imod). Den politiske diskurs er gerne saglig, men subjektiv i en grad, vi skandinavere ikke er vant til. Selv om vi også har vores holdninger her, så plejer vores journalister gerne at prøve at give det en form for objektiv indpakning, så ikke meningsmodstandere føler sig marginaliseret af det de hører. På amerikansk TV og radio virker det ikke til, at de gider forsøge at tale inkluderende. Det er "os" mod "dem" på begge sider, selv blandt studieværter og politiske kommentatorer. Selv om Trump er sur på pressen og kalder alle de største medier for "fake news media", så er det ikke svært at finde nogen tale positivt om/for ham. Polariseringen kunne mærkes, og det store tema lige nu er selvsagt Trumps valg af dommere, og hvad det kan have af konsekvenser for de næste 30-40 års lovgivning. Der snakkes selvfølgelig også fortsat om de indvandrer- og flygtningefamilier, som myndighederne ikke rigtig kan finde ud af at genforene.

    Kristen forkyndelse fylder mere i det offentlige rum og er samtidig mere offensiv. På hotelrummet i New York City bladrede jeg gennem kanalerne, og pludselig så jeg adventistprædikant Doug Batchelor forkynde, at det er en synd, når kristne gifter sig med ateister. Da jeg kørte bil, stødte jeg på flere radiokanaler med decideret bibelundervisning af den konservative slags. Også her kan man få indtryk af en form for polarisering, og det undrer mig egentlig ikke, hvis ateismen i USA er i stor vækst. Det virker som en naturlig modreaktion til den kristne moraliserende tone.

    Udover dette fik jeg selvfølgelig oplevet at være turist i landet. Frihedsgudinden var en fin statue, og New York Citys "skyline" var også et rigtig flot syn på afstand. Det var nok der jeg trivedes bedst, ikke mellem tudende gule taxier og travle mennesker, men på færgen syd for øen eller på de store græsarealer i Central Park en fredelig lørdag eftermiddag. Mine 20 minutter i den officielle Nintendobutik var dog også en fest, og så spiste vi en del god mad. Det er dog dejligt at være hjemme igen.

    Lars! 4-07-18 12:02

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen