Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★★0

    Håndbold er næsten ikke eksisterende i England og USA

    Steffan Rasmussen28-01-19 09:36

  • ★★0

    Håndbold er næsten ikke eksisterende i England og USA

    Håndbold er ikke eksisterende i de lande som stinker til at spille det. 

    Og dem der ikke stinker er Europa (minus England), Nordafrika + Angola, Korea og Brasillien. 

    Ligesom Baseball i USA. 

    Tiany28-01-19 10:07

  • ★★★0

    Håndbold er jo lidt en nichesport. Det er vist de færreste lande der går så meget op i det, som vi gør. Det gør også at vi kan være gode til det og har en chance for at vinde. Havde det været VM i fodbold, så havde det været et mirakel hvis vi vandt.
    Det at vi rent faktisk har chance for at vinde, er det der er med til at gøre det lidt interessant. Så kan vi fejre os selv og glemme at resten af verden er ligeglade.

    Der er selvfølgelig ikke så spændende når føringen er så stor, men sådan er det jo ikke altid. I kampen mellem frankrig og tyskland der spillet lige før finalen, var der da god spænding på. Der scorede frankrig det afgørende mål i sidste sekund.
    Det er en sport med højt tempo og man kan hurtig hente mål man er bagud.

    Aranyhajú Nyárszépe28-01-19 11:20

  • 0

    Ja håndbold er en meget lille sport, hvor økonomien og organisationen ikke er så høj i forhold til så mange andre sportsgrene. Jeg kommer i øvrigt til at tænke på OL i London og England der som værtsnation skulle have et hold, på trods af at ingen ved hvad det er i det land. Jeg kan huske at nogle af mine ebgelskevenner syntes at det var en ret vild sport. 

    Whispering Horse28-01-19 11:22

  • ★★★★0

    jeg så 10 minutter af hele VM og det var i går. Jeg er bare ikke særlig sportsinteresseret .... mere. Jeg kan lide bjergetaper i Tour De France. Paris Roubaix. Det tilskriver jeg mere drama og Jørgen Leths floskelrepertoire og så se FCK. Da jeg var ung, så jeg altid alpin skiløb, atletik, basketball, landsholdsfodbold etc.

    Derudover ser jeg intet nu om dage.

    Bruce28-01-19 11:26

  • ★★★★★★0

    Jeg ser heller ikke så meget sport mere. Hvis jeg skal se noget, foretrækker jeg håndbold og Tennis. 

    Guldager28-01-19 12:37

  • ★★★★0

    Jeg kan huske at nogle af mine ebgelskevenner syntes at det var en ret vild sport. 

    Den får i hvert fald ofte fodbold til at ligne noget for tøsedrenge - de går godt nok til makronerne. Jeg kunne se, at en del nu bærer tandbeskytter, hvilket vist ikke altid har være tilfældet.

    Hvilket får mig til at huske på en historie fra skolen: Da jeg gik i en de mellemste klasser, havde vi en midlertidig idrætslærer - Palle "Vildmand" Nielsen, der åbenbart havde været en profil på landsholdet i 70'erne (fik vi at vide af vores forældre).

    Jeg kan huske til en idrætstime, hvor mig og en klassekammerat havde forstyrret lidt for meget og fik at vide, at vi skulle sætte og hen ved væggen. Vi pjattede videre derfra, og pludselig lød der et ordentligt brag. Det var Palle Nielsen, der havde tyret en håndbold ind i væggen få centimeter fra vores hoved. Heldigt, at han stadig var træfsikker (med mindre han i virkeligheden havde prøve at ramme noget andet :/

    chandler7528-01-19 13:10

  • ★★★★★★0

    Den får i hvert fald ofte fodbold til at ligne noget for tøsedrenge - de går godt nok til makronerne. Jeg kunne se, at en del nu bærer tandbeskytter, hvilket vist ikke altid har være tilfældet.

    Hvilket får mig til at huske på en historie fra skolen: Da jeg gik i en de mellemste klasser, havde vi en midlertidig idrætslærer - Palle "Vildmand" Nielsen, der åbenbart havde været en profil på landsholdet i 70'erne (fik vi at vide af vores forældre).

    Jeg kan huske til en idrætstime, hvor mig og en klassekammerat havde forstyrret lidt for meget og fik at vide, at vi skulle sætte og hen ved væggen. Vi pjattede videre derfra, og pludselig lød der et ordentligt brag. Det var Palle Nielsen, der havde tyret en håndbold ind i væggen få centimeter fra vores hoved. Heldigt, at han stadig var træfsikker (med mindre han i virkeligheden havde prøve at ramme noget andet :/

    Håndbold er vist både vildere (og hårdere) end fodbold. Jeg har spillet begge dele. Godt nok kun meget lidt fodbold, men ved fra dem jeg spillede håndbold med i sin tid, som spillede begge dele ofte, de sagde det samme. Det er i øvrigt et ret sjovt, meget fysisk betonet spil. Nok sjovere at spille end at se på:)

    T. Nielsen28-01-19 13:51

  • ★★★0

    I øvrigt lidt sjovt, at guldsejren ikke er nævnt med et eneste ord på sider som CNN's, BBC's eller Daily Mails sportssider... Er det kun de nordiske lande og så lige Frankrig, der går op i det?

    Men jeg synes også, det er en lidt fjollet sport. Grimme logoer på ballerne og tacky Craisy Daisy-musik under kampen. Og som Thomas skriver: "Håndboldens to grundfølelser. Neglebidende spændende eller røvkedeligt". Fra hvad jeg har set, er det mest det sidste...

    Mit indtryk er også mest af alt, at håndbold går rent ind hos dem der går på Crazy Daisy. Det hjælper naturligvis så på det ud i publikum, når der er udsigt til at nationen kan blive verdensmestre i et eller andet en søndag aften i januar.

    Dolphinfriendly28-01-19 14:45

  • 0

    Jeg vil nu mene at det mest af alt er en familiesport. Der er ikke så mange hårdkogte typer.

    Whispering Horse28-01-19 14:46

  • ★★★★★0

    Jeg vil nu mene at det mest af alt er en familiesport. Der er ikke så mange hårdkogte typer.

    Det tror jeg passer meget godt. For mig er sport kun interessant, hvis jeg selv deltager i det, men min søn var helt vild efter at se kampen, så det gjorde vi naturligvis. Synes selv jeg klarede det meget godt med mht. at holde entusiasmeniveauet højt, men tænkte også, at der sikkert var mange, der havde det ligesom jeg. Ser hellere en film eller en serie anytime =)

    David Lund28-01-19 14:50

  • ★★★0

    Jeg sidder og lurer at på bestille Fassbinders "World on a Wire", i forbindelse med at den udsendes på BD. Den har længe flagret på min list of shame, nogen der har set filmen?

    Dolphinfriendly28-01-19 16:45

  • ★★★★★0

    Jeg synes, at det var vanvittigt flot, at vi vandt VM i herrehåndbold, når man tænker på hvor mange stærke hold der findes i sporten, hvilket man også har kunnet se på jævnbyrdigheden ved de forskellige mesterskaber. Frankrig har været dominerende i en længere periode, men har også i flere af de mesterskaber, som de har vundet måtte slide for at hive sejrene i land, mens de andre år bare har været helt suveræne. Nu havde vi så tilfældigvis et af den slags år, hvor alt kørte perfekt. Men dette siger intet generelt om, hvor svært det er at begå sig i den sportsgren og vinde titler.

    Siden herrerne vandt EM guld i 2008, er det blevet til EM sejr i 2012, OL guld i 2016 og så VM i 2019. Så det er jo ikke ligefrem fordi, at vi vader i titler og bare kan valse rundt på banen med den ene hånd i baglommen og vinde kampe så let som ingenting.

    Jeg mener i øvrigt ikke, at man kan kalde håndbold for et nichesport eftersom at den, ud over de skandinaviske lande, spilles i det meste af europa og hvor det både i Tyskland, Frankrig og Spanien er en stor sportsgren både på klubplan og landsholdsplan. Og det samme gør sig i øvrigt også gældende i de østeroupæiske lande og  i særdeleshed på balkan, hvor håndbold også har en meget høj status og hvor en spiller som Kroatiens Ivano Balic nærmest har opnået gudestatus. I Afrika spilles der også rigtig god håndbold fra især Tunesien og Egypten og i Sydamerika er håndbold også efterhånden kommet op på et niveau, hvor man kan spille op mod de bedste. Eksempelvis vandt Brasiliens kvinder VM i 2013 og Brasiliens herrehold vandt over Kroatien i den seneste VM slutrunde. Argentina har også i en endnu længere periode leveret flot spil så også her er håndbold på vej frem.

    Angående det med spændingen i forbindelse med at se håndbold og at det enten er meget nervepirrende eller dødkedeligt, er det jo også noget man kan konstatere i forhold til alt muligt andet sport. Fodbold kampe kan ligeså være vild spændende eller ekstrem kedelige og det samme med cykelsporten, hvor nogle endagsløb og etaper kan være meget spændende mens det andre gange er røvkedeligt. Og sådan kunne man ellers blive ved. :) 

    NightHawk28-01-19 18:51

  • ★★★★0

    Angående det med spændingen i forbindelse med at se håndbold og at det enten er meget nervepirrende eller dødkedeligt, er det jo også noget man kan konstatere i forhold til alt muligt andet sport. Fodbold kampe kan ligeså være vild spændende eller ekstrem kedelige og det samme med cykelsporten, hvor nogle endagsløb og etaper kan være meget spændende mens det andre gange er røvkedeligt. Og sådan kunne man ellers blive ved. :) 

    Det med spændingen var nok mest ment i relation til point. Hvis man fører med 10 point i håndbold, er det meget svært for modstanderen og indhente én - meget skal virkelig gå galt (det er i hvert fald sådan jeg har oplevet det, ud fra de få kampe, jeg ser).

    Hvis et hold fører med 2 eller 3 mål i fodbold, er der altid en reel mulighed for, at de kan blive hentet.

    chandler7528-01-19 19:10

  • ★★★★★0

    Det med spændingen var nok mest ment i relation til point. Hvis man fører med 10 point i håndbold, er det meget svært for modstanderen og indhente én - meget skal virkelig gå galt (det er i hvert fald sådan jeg har oplevet det, ud fra de få kampe, jeg ser).

    Hvis et hold fører med 2 eller 3 mål i fodbold, er der altid en reel mulighed for, at de kan blive hentet.

    Ja, men i håndbold er det væsenligt nemmere at hente en større føring på eksempelvis 8 eller 10 mål, end det er at gøre det i fodbold hvis du fører 4-0 eller 5-0, fordi at spillet og afviklingen af målchancer er betydeligt højere i håndbold.

    I den første gruppekamp vi spillede mod Norge, førte vi også stort og alligevel var vi ved at smide føringen væk på 10-15 min så vi endte med kun at være foran med 2 på et tidspunkt, hvor der stadig manglede cirka 10-12 minutter. Hos kvinderne i OL finalen i 2000 var Ungarn foran med 6 mål i anden halvleg da der manglede 15 minutter men kolapsede totalt, hvilket betød at vi slog dem på målstregen i de sidste minutter. Det var blot et par eksempler på, at det trods en stor føring i håndbold hurtigt kan vende, simpelthen fordi spillet afvikles hurtigere og er mere intenst.

    NightHawk28-01-19 19:25

  • ★★0

    Det med spændingen var nok mest ment i relation til point. Hvis man fører med 10 point i håndbold, er det meget svært for modstanderen og indhente én - meget skal virkelig gå galt (det er i hvert fald sådan jeg har oplevet det, ud fra de få kampe, jeg ser).

    Hvis et hold fører med 2 eller 3 mål i fodbold, er der altid en reel mulighed for, at de kan blive hentet.

    I Danmarks første kamp mod Norge smed vi en 9 måls føring på under 10 minutter - så det er ikke helt rigtig at det ikke kan hentes. 

    Og her er et eksempel fra EM i 2010, hvor Østrig henter 3 mål på 50 sekunder. m.youtube.com/watch

    Tiany28-01-19 19:28

  • ★★★★★★0

    Sjovt det ikke er slået igennem i USA. De elsker sport, hvor man vinder mange point. Nok også derfor almindelig fodbold har taget så lang tid om at slå igennem. Det tiltaler ikke amerikanerne, at en given kamp kan ende 0-0. 

    davenport28-01-19 19:38

  • ★★★★★0

    Det med spændingen var nok mest ment i relation til point. Hvis man fører med 10 point i håndbold, er det meget svært for modstanderen og indhente én - meget skal virkelig gå galt (det er i hvert fald sådan jeg har oplevet det, ud fra de få kampe, jeg ser).

    Hvis et hold fører med 2 eller 3 mål i fodbold, er der altid en reel mulighed for, at de kan blive hentet.

    Jeg vil også lige vise dette klip fra en kamp mellem Slagelse og Randers i kvindeligaen. Da uret står på 58 minutter fører Randers med 31- 27. Dette burde være umuligt at hente, men så går det lige pludselig stærkt. Det er er en af de mest vanvittige afslutninger på en håndbold kamp, som jeg har set. Og jeg så den direkte, da den blev vist i tv i sin tid. :)

    www.youtube.com/watch

    NightHawk28-01-19 19:43

  • ★★★★★0

    Sjovt det ikke er slået igennem i USA. De elsker sport, hvor man vinder mange point. Nok også derfor almindelig fodbold har taget så lang tid om at slå igennem. Det tiltaler ikke amerikanerne, at en given kamp kan ende 0-0. 

    Ja, det undrer også mig for håndbold er ellers lige sådan en sport, der passer perfekt ind i den amerikanske måde at se sport på med masser af action, chancer og intensitet, som man også kender det fra bl.a. amerikansk fodbold, basketball og ishockey. Hvis amerikanerne gad og satse på det, ville de snildt kunne få bakset et hold sammen, der ville kunne spille med om medaljer og titler.

    NightHawk28-01-19 19:51

  • ★★★★★★0

    Tror amerikanere generelt er meget traditionsbundne, og det er nok svært at komme med en ny sport. Kam huske da McMahon ville reformere amerikansk football (hed det XXL??). Det gad ingen, selvom der var dobbelt op på action og cheerleaders.

    davenport28-01-19 19:55

  • ★★★0

    Tror mere det er et spørgsmål om at der ikke er nok penge involveret i håndbold. Synes også det er tydeligt at se at skolerne bidrager til det syn i USA mhs til deres basketball, baseball, amerikansk fodbold osv. Sportsstjerner i USA er jo superstjerner og lever som guder. Herhjemme tjah er vi noget mere nede på jorden, og som Nikolaj sagde efter finalen, at han bare gerne ville have en fadøl.

    MOVIE100028-01-19 20:18

  • 0

    Så er der også det med at amerikanere ikke bryder sig om uafgjort. For dem så enten vinder man eller også taber man, hvilket også gør at holdene altid går efter sejren uanset om det er NFL, NHL eller NBA.

    Jeg kan i øvrigt huske at der blev afholdt en badmintonturnering i USA. En sport som de heller ikke kender til og det kunne man også se på kamerafolkene. De havde ikke lige tænkt på at fjerbolden altså godt kan flyve en del op i luften. Så hver gang den røg bare en smule op i luften, så fløj den også udenfor kameraets linse. Det ser ret spøjst ud, når man kun ser fjerbolden halvdelen af gangene. Der synes jeg i øvrigt at det er endnu mere imponerende at Danmark er i verdenstoppen, for det er i sandhed en asiatisk sport, hvor Danmark og tildels England også kan være med. Og så lige Carolina Marin fra Spanien som er tredobbelt verdensmester og kommer fra et land som ingen badmintontradition overhovedet har

    Og jeg er i øvrigt tennisfan, nu vi alligevel taler om sport,  og kan glæde mig over at Djokovic vandt sin 7. Australian Open og 15. Grand Slam titel og ikke mindst fik alle pressefolk til at dø af grin med sin parodi på en af de italienske journalister. Det er nu meget sjovt og ikke mindst atleter der giver noget af sig selv, som vi ser meget af i tennis: 

    www.youtube.com/watch

    Whispering Horse28-01-19 20:36

  • ★★★★★0

    Tror amerikanere generelt er meget traditionsbundne, og det er nok svært at komme med en ny sport. Kam huske da McMahon ville reformere amerikansk football (hed det XXL??). Det gad ingen, selvom der var dobbelt op på action og cheerleaders.

    Tror mere det er et spørgsmål om at der ikke er nok penge involveret i håndbold. Synes også det er tydeligt at se at skolerne bidrager til det syn i USA mhs til deres basketball, baseball, amerikansk fodbold osv. Sportsstjerner i USA er jo superstjerner og lever som guder. Herhjemme tjah er vi noget mere nede på jorden, og som Nikolaj sagde efter finalen, at han bare gerne ville have en fadøl.

    I har ret i begge dele så jeg er helt enig. Det er afgjort op af bakke med at skulle indføre en ny sport i USA både, når man slås med traditioner og sponsorater.

    Det har også taget lang tid for eksempelvis Major League Soccer at blive etableret og selv om publikums-interessen for almindelig fodbold er steget, så er det stadig den dag i dag og trods tilføjelsen af flere internationale stjerner ikke lykkedes at gøre den sportsgren ligeså attraktiv som de klassiske amerikanske sportsgrene.

    Men altså på den anden side er Major League Soccer også et godt eksempel på, at det kan lade sig gøre at få en ny sportsgren op at stå. Hvis man med håndbold kan gøre det til en del af deres highschool og college miljø på samme måde som almindelig fodbold og de øvrige sportsgrene tror jeg godt, at det kan lykkedes på sigt at gøre håndbold til en attraktiv sport i USA.

    NightHawk28-01-19 20:49

  • ★★★0

    Siden herrerne vandt EM guld i 2008, er det blevet til EM sejr i 2012, OL guld i 2016 og så VM i 2019. Så det er jo ikke ligefrem fordi, at vi vader i titler og bare kan valse rundt på banen med den ene hånd i baglommen og vinde kampe så let som ingenting.

    Og det syntes du ikke er meget? Hvornår var det nu vi sidst vandt VM i fodbold? eller bare EM?

    Håndboldherrene tabte ikke en eneste kamp i opgøret. De vandt semifinalen med 8 mål og i finalen førte de på et tidspunkt med 11 mål. Det virker da netop som om de kan vinde i søvne.

    Og ja, Frankrig har vundet nogle gange, men det er jo også et stort land. Overordnet set, er det stadig ikke nogen særlig populær sport på verdensplan. Total Sportek rangere håndbold som den 22 mest populære sportsgren i verden, overgået både af bordtennis og snooker.

    Aranyhajú Nyárszépe28-01-19 22:48

  • ★★★★★1

    Og det syntes du ikke er meget? Hvornår var det nu vi sidst vandt VM i fodbold? Eller bare EM?

    Nej, det synes jeg faktisk ikke at det er, når man tænker på, at der er skiftevis EM og VM hvert år og at du samtidig antyder at, de kan vinde deres kampe så let som ingenting. Det som det til gengæld siger, når der går hhv 4 og 3 år mellem hver titel er derimod, at der er stor jævnbyrdighed blandt de bedste nationer.

    Og VM og OL har vi kun vundet 1 gang hos herrene.

    Håndboldherrene tabte ikke en eneste kamp i opgøret. De vandt semifinalen med 8 mål og i finalen førte de på et tidspunkt med 11 mål. Det virker da netop som om de kan vinde i søvne.

    Håndboldherrene var for det første i en nem pulje denne gang grundet hjemmebanen, så derfor var nogle af sejrene rimelig nemme. At vi så oven i hatten spiller så suverænt mod samtlige af de øvrige stærke hold hører til sjældenhederne og er ikke kendetegnende for hvordan, at det er gået ved de øvrige slutrunder, hvor kampene har været meget tætte.

    Og ja, Frankrig har vundet nogle gange, men det er jo også et stort land. Overordnet set, er det stadig ikke nogen særlig populær sport på verdensplan. Total Sportek rangere håndbold som den 22 mest populære sportsgren i verden, overgået både af bordtennis og snooker.

    Overordnet set er håndbolden både hos herrene og damerne på vej frem på verdensplan og har allerede etableret sig rundt omkring i verden med succes som tidligere nævnt. I Europa er håndbold både på klubplan og landsholdsplan meget populært.

    NightHawk28-01-19 23:22

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen