Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★★★0

    Man kan ikke bare kopiere andre lande.

    Sydkorea er på grund af Sars og Mers meget mere forberedt på pandemier, så de har et helt andet beredskab.

    Desuden har de også overvåget alle smittede borger via gps, og det tror jeg næppe, man får partier til at gå med på i Danmark. Så en massiv overvågning og et mere erfaret beredskab er bl.a. med til, at Sydkorea har bedre styr på det. 

    Men ja, det ser vist ud til, at vi skal teste meget mere, men det er vi så også begyndt på.

    Det er lige dét, folk glemmer, når de sammenligner med Sydkorea. Sydkorea blev ret hårdt ramt af SARS, og derfor var de meget bedre forberedte denne gang. 

    Europa slapt nådigt gennem både SARS og MERS og har derfor ikke rigtigt forberedt sig på samme måde. Selvom alle eksperter i årtier har sagt, at det vil komme en dag, så bliver det helt naturligt sværere og sværere at få folk til at bruge penge på at holde beredskabet toptunet, når den sidste store pandemi for vores vedkommende ligger 100 år tilbage. 

    thomsen26-03-20 16:34

  • ★★★0

    Man kan ikke bare kopiere andre lande.

    Sydkorea er på grund af Sars og Mers meget mere forberedt på pandemier, så de har et helt andet beredskab.

    Desuden har de også overvåget alle smittede borger via gps, og det tror jeg næppe, man får partier til at gå med på i Danmark. Så en massiv overvågning og et mere erfaret beredskab er bl.a. med til, at Sydkorea har bedre styr på det. 

    Men ja, det ser vist ud til, at vi skal teste meget mere, men det er vi så også begyndt på.

    Jeg vil jo påstå at de tiltag vi har taget i Danmark, allerede nu er langt mere vidtgående end hvad vi normalt kunne drømme om at gå med til. Forsamlingsforbuddet betyder jo i praksis, at man ikke længere kan mødes og demonstrerer. En grundlæggende frihedsrettighed. Regeringen forbereder lovændringer for at kunne stramme restriktionerne endnu mere og rygterne vil vide at de planlægger at sætte grænsen på 10 ned til 2 personer. 

    GPS er iøvrigt kun en af mulighederne teknologien giver os. Man kunne også overvåge hvor betalingskort bliver brugt. I lande med udvidet CCTV (London?),  ville man kunne bruge ansigtsgenkendelsessoftware til at spotte karantænebrydere. Det virker selvfølgelig kun hvis de ikke har maske på. Vi har allerede herhjemme software til at læse nummerplader og det ville også være nærliggende at benytte.

    Det er i øvrigt også allerede beredsskabsplaner for at spærre karantæneramte inde på kasernerne og lade militæret bevogte dem. Det skrev Berlingske i sidste uge.

    Det her er selvfølgelig grundlæggende et spørgsmål om hvor meget af vores frihed og rettigheder vi vil ofre for at bekæmpe den her pandemi.

    Aranyhajú Nyárszépe26-03-20 17:03

  • ★★★0

    Det er lige dét, folk glemmer, når de sammenligner med Sydkorea. Sydkorea blev ret hårdt ramt af SARS, og derfor var de meget bedre forberedte denne gang. 

    Europa slapt nådigt gennem både SARS og MERS og har derfor ikke rigtigt forberedt sig på samme måde. Selvom alle eksperter i årtier har sagt, at det vil komme en dag, så bliver det helt naturligt sværere og sværere at få folk til at bruge penge på at holde beredskabet toptunet, når den sidste store pandemi for vores vedkommende ligger 100 år tilbage. 

    Er i sikre på det?
    Jeg kan kun se at der var 3 tilfælde af SARS i sydkorea under epidemien i 2002/2003.
    en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndrome

    Måske tænker i på Taiwan? De blev hårdt ramt og har været godt forberedt denne gang.

    Aranyhajú Nyárszépe26-03-20 17:08

  • ★★★★1

    jeg synes, folk er lidt begyndt at glemme det med de 2 meter... I dag var jeg på vej op til et kryds, hvor der holdt 5-6 cyklister ca. 30 cm fra hinanden. Jeg stoppede 3 m før.

    De mest hensynsløse er dog (som altid) amatør-cykelrytterne med deres dyre cykler og stramtsiddende outfit - de skal bare FREM, uanset hvor tæt det betyder, de må cykle på én. Og ofte er de to og to lige ved siden af hinanden, så afstanden på cykelstien bliver minimal.

    chandler7526-03-20 18:39

  • ★★★★★★0

    jeg synes, folk er lidt begyndt at glemme det med de 2 meter... I dag var jeg på vej op til et kryds, hvor der holdt 5-6 cyklister ca. 30 cm fra hinanden. Jeg stoppede 3 m før.

    De mest hensynsløse er dog (som altid) amatør-cykelrytterne med deres dyre cykler og stramtsiddende outfit - de skal bare FREM, uanset hvor tæt det betyder, de må cykle på én. Og ofte er de to og to lige ved siden af hinanden, så afstanden på cykelstien bliver minimal.

    Mon ikke også en del af de begrænsninger der anbefales, efterhånden vil blive overskredet mere og mere? Der er vel et turning point, hvor folk begynder at slække? Hvis de så bare kunne vente til det rette tidspunkt, så vi kan komme hurtigst muligt igennem denne “besættelse”. 

    T. Nielsen26-03-20 18:41

  • ★★★★0

    Mon ikke også en del af de begrænsninger der anbefales, efterhånden vil blive overskredet mere og mere? Der er vel et turning point, hvor folk begynder at slække?

    Jo, men er det ikke lidt tidligt?

    Men jeg tror, at mange føler, at hvis de på nuværende tidspunkt ikke er blevet smittet eller har symptomer, så sker det heller ikke i denne omgang... Med andre ord: Alle potentielt smittede er enten i hjemmekarantæne eller indlagt. Men hvis det var tilfældet, ville det nok være blevet meldt ud.

    chandler7526-03-20 18:52

  • ★★★★★★0

    Jo, men er det ikke lidt tidligt?

    Men jeg tror, at mange føler, at hvis de på nuværende tidspunkt ikke er blevet smittet eller har symptomer, så sker det heller ikke i denne omgang... Med andre ord: Alle potentielt smittede er enten i hjemmekarantæne eller indlagt. Men hvis det var tilfældet, ville det nok være blevet meldt ud.

    Jo, det var det der var min pointe. 

    T. Nielsen26-03-20 19:11

  • ★★★0

    Jeg kører heldigvis bil. Så sidder man jo godt beskyttet i sin lille boble. Som ekstra bonus er der ikke så meget trafik for tiden og benzinen er også blevet meget billig.

    I butikkerne syntes jeg folk er ret gode til at holde afstand, men har lagt mærke til at det måske kun er halvdelen der bruger den håndsprit der er sat op. I brugsen har de så flyttet spritstanderen endnu engang, så det nu er fuldstændig umuligt ikke at se den.

    Aranyhajú Nyárszépe26-03-20 19:45

  • 1

    Jeg har lige været ude for at handle og jeg oplever ikke noget anderledes når der bliver handlet ind. Folk står ligeså tæt som de plejer i køen og kun få bruger scan selv og så er der heller ingen alkogel i butikken.

    Restauranterne har også åbent og der sidder folk også som de plejer omend der ikke er ligeså mange besøgende. Jeg så også en ejendomsmægler, hvor de sad 6-7 personer om et lille bord til et møde. 

    Hos Uber og Bolt har de dog taget deres forholdsregler og man skal sidde på bagsædet.

    Jeg overvejede lidt at sige til nogle af dem der stod lidt for tæt på mig, at nu skulle de tage og tage det alvorligt ellers slår jeg dem ihjel før Corona gør det, men det ville nok være lidt for meget :)

    Whispering Horse26-03-20 20:08

  • ★★★0

    Jeg var ude at handle for første gang i en uge i dag. Folk i Føtex i Aalborg Øst tog det i hvert fald meget alvorligt. Der var en ældre dame, der stirrede ondt på mig, fordi jeg gik relativt tæt forbi hende.

    Men så må hun jo lade være med at spærre resten af gangen med sin indkøbsvogn. Den regel gælder i øvrigt også i ikke-corona-tider.

    HonoDelLoce26-03-20 23:37

  • ★★★★★★1

    Jeg er voldsomt tidligt oppe, men det er ok, fordi jeg endelig lader til at være tæt på at være rask.

    Efter at have lagt mærke til at min ånde var begyndt at "pive" lidt omkring d. 11., fået forkølelsessymptomer nogle dage efter og så ellers have brugt over en uge på at hoste, i nogle tilfælde så kraftigt, at jeg fik muskelspasmer, lader det til at jeg kun mangler at rense lungerne for de sidste par småting.

    Efter at have snakket med min praktiserende læge, men selvfølgelig uden at være i stand til at få det bekræftet, lader det til at jeg var ramt af en mild omgang Corona.

    Der var nogle gange undervejs, hvor jeg blev pænt nervøs, ikke mindst fordi jeg havde besøgt min far, før jeg for alvor begyndte at vise symptomer og havde været på arbejde også. Heldigvis lader det ikke til, at jeg har smittet nogen og jeg er pænt glad for, at Huset lukkede ned da det gjorde, da jeg skulle have lavet drinks til 50-60 mennesker, da mine symptomer først begyndte at vise sig i det små - det kunne være været ret katastrofalt.

    Zero Cool27-03-20 04:37

  • ★★★★1

    Jeg er voldsomt tidligt oppe, men det er ok, fordi jeg endelig lader til at være tæt på at være rask.

    Godt at høre, at du er ved at være ude på den anden side, det har sgu været en lang omgang!

    Vi er alle raske herhjemme, driver hinanden til vanvid et par gange om dagen, men ellers går det fint. Dog bruger vi alt for mange penge på det her, sønnike har fået legetøj nok for de næste 7-8 fødselsdage og jul, og vi andre har netop bestilt nyt komfur og espressomaskine.. Nu må det sgu også stoppe!

    dyg27-03-20 09:42

  • ★★★★★★0

    Godt at høre, at du er ved at være ude på den anden side, det har sgu været en lang omgang!

    Vi er alle raske herhjemme, driver hinanden til vanvid et par gange om dagen, men ellers går det fint. Dog bruger vi alt for mange penge på det her, sønnike har fået legetøj nok for de næste 7-8 fødselsdage og jul, og vi andre har netop bestilt nyt komfur og espressomaskine.. Nu må det sgu også stoppe!

    Sjovt, vi har brugt færre penge end vi plejer (og langt mindre benzin naturligvis). Pigerne er endda begyndt at lege med deres gamle byggeklodser igen. Vi begynder faktisk at få brugt en del af det legetøj som de har haft i overflod af og sjældent brugt.

    Godt at høre Bruno, at du er på vej ud på den anden side og uden at have været for hårdt ramt.

    T. Nielsen27-03-20 09:49

  • ★★★★★★0

    Godt at høre, at du er ved at være ude på den anden side, det har sgu været en lang omgang!

    Godt at høre Bruno, at du er på vej ud på den anden side og uden at have været for hårdt ramt.

    Jo tak. Jeg er pænt træt af at hoste og i dag skal der gøres rent herhjemme. Det er ikke ligefrem fordi jeg har haft energi til det i pænt lang tid.

    Zero Cool27-03-20 10:45

  • ★★★★★0

    Jeg er voldsomt tidligt oppe, men det er ok, fordi jeg endelig lader til at være tæt på at være rask.

    Efter at have lagt mærke til at min ånde var begyndt at "pive" lidt omkring d. 11., fået forkølelsessymptomer nogle dage efter og så ellers have brugt over en uge på at hoste, i nogle tilfælde så kraftigt, at jeg fik muskelspasmer, lader det til at jeg kun mangler at rense lungerne for de sidste par småting.

    Efter at have snakket med min praktiserende læge, men selvfølgelig uden at være i stand til at få det bekræftet, lader det til at jeg var ramt af en mild omgang Corona.

    Der var nogle gange undervejs, hvor jeg blev pænt nervøs, ikke mindst fordi jeg havde besøgt min far, før jeg for alvor begyndte at vise symptomer og havde været på arbejde også. Heldigvis lader det ikke til, at jeg har smittet nogen og jeg er pænt glad for, at Huset lukkede ned da det gjorde, da jeg skulle have lavet drinks til 50-60 mennesker, da mine symptomer først begyndte at vise sig i det små - det kunne være været ret katastrofalt.

    Nice. Altså at det er gået godt. 

    Lars!27-03-20 10:54

  • ★★★0

    Vi mangler bare at jer der har været syge, kan blive testet. I kan jo ikke få det igen i denne omgang og når i nu er immune, så behøver i jo ikke længere isolere jer.
    Som det er nu, kan i jo ikke vide med sikkerhed om det var Corona eller noget andet.

    Aranyhajú Nyárszépe27-03-20 11:02

  • ★★★★★0

    Jeg er også ovenpå igen. 2 dage uden symptomer, så jeg har løftet min egen hjemmelavede karantæne. On/off syg i 5 uger med diverse symptomer, og ca. 2 uger med hardcore hoste, ondt i halsen og feber. Der er nok ok chance for, at det var corona, men aner det ikke.

    David Lund27-03-20 11:13

  • ★★★2

    Vi mangler bare at jer der har været syge, kan blive testet. I kan jo ikke få det igen i denne omgang og når i nu er immune, så behøver i jo ikke længere isolere jer.

    Det er ikke helt korrekt. Immunitet er ikke en selvfølge, og da der som minimum er 2 varianter af virussen i omløb, kan man godt risikere at blive double tapped. Derudover kan selv immune jo godt være med til at overføre smitten ved fx. berøring så man skal stadig holde afstand.

    gi-jones27-03-20 11:27

  • ★★★★★★0

    Jeg har forsøgt at blive testet, men fordi jeg ikke har været tæt på dødelig syg og heller ikke er en del af sundhedspersonalet, er det ikke sket.

    Jeg læste dog denne tidligere: politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7728369/Ny-test-kan-vise-om-du-har-haft-corona

    Kort sagt, lader det til at der er en test på trapperne, som hurtigt kan afgøre om man har været smittet og artiklen siger også, at man åbenbart er resistent i op til to år, hvis man er blevet smittet og dermed kan komme tilbage på arbejde.

    Ikke at den del med arbejde gør en stor forskel for mig, da jeg for det meste kan arbejde hjemme.

    Zero Cool27-03-20 11:34

  • ★★★★★0

    Jeg har forsøgt at blive testet, men fordi jeg ikke har været tæt på dødelig syg og heller ikke er en del af sundhedspersonalet, er det ikke sket.

    Jeg læste dog denne tidligere: politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7728369/Ny-test-kan-vise-om-du-har-haft-corona

    Kort sagt, lader det til at der er en test på trapperne, som hurtigt kan afgøre om man har været smittet og artiklen siger også, at man åbenbart er resistent i op til to år, hvis man er blevet smittet og dermed kan komme tilbage på arbejde.

    Ikke at den del med arbejde gør en stor forskel for mig, da jeg for det meste kan arbejde hjemme.

    Havde også godt læst om den test, men hvis de er ligeså sparsommelige omkring, hvem der testes, som de var med tests i starten af udbruddet, får jeg nok aldrig et svar alligevel. Mit helbred er i top, men uvisheden generer mig alligevel lidt.

    David Lund27-03-20 11:50

  • ★★★0

    Det er ikke helt korrekt. Immunitet er ikke en selvfølge, og da der som minimum er 2 varianter af virussen i omløb, kan man godt risikere at blive double tapped. Derudover kan selv immune jo godt være med til at overføre smitten ved fx. berøring så man skal stadig holde afstand.

    Den der med at der skulle være flere varianter i omløb eller at nogle er blevet smittet flere gange, virker til at være en and. Det kan være at de ud over Corona, også har haft Influenza. Jeg har da også prøvet været syg flere gange på en vinter. Det kan man godt, hvis det ikke er det samme man bliver ramt af.

    Det er rigtig at man ikke ved med 100% sikkerhed hvor lang tid immuniteten varer. Man ved det simpelthen ikke endnu, fordi den er så ny. Men man regner stærkt med en immunitet noget tid efter. Jeg har hørt 1-3 år. Hvis det ikke var tilfældet, ville der heller ikke være nogen ide i at arbejde på en vaccine.

    Måske kan du godt sprede den ved at rører ved overflader, men man er stadig langt mindre smitsom og god håndhygiejne er altid vigtigt..

    Når personer har et højt antistofniveau, så har de meget svært ved at blive smittet igen i en periode op til 2 år. De kan så sendes tilbage på arbejde uden større risiko for selv at blive smittet eller sprede smitten til andre, da de nu er mere modstandsdygtige

    Karen Angeliki Krogfelt, professor i medicinsk mikrobiologi ved Roskilde Universitet.​​

    politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7728369/Ny-test-kan-vise-om-du-har-haft-corona

    Aranyhajú Nyárszépe27-03-20 11:51

  • ★★★★★★0

    Havde også godt læst om den test, men hvis de er ligeså sparsommelige omkring, hvem der testes, som de var med tests i starten af udbruddet, får jeg nok aldrig et svar alligevel. Mit helbred er i top, men uvisheden generer mig alligevel lidt.

    Jeg kan heller ikke forstå de ikke har satset på at teste mange flere langt tidligere. Ved godt det er nemt at sidde og kloge sig, men hvis man måske begyndte at få en viden om at f.eks 30% af borgerne i et bestemt område, de havde været smittet, så må man da uundværligt bedre kunne planlægge den politik som skal lægge til grund for de kommende uger? 

    Jeg tror såmænd ikke vi har været smittet her endnu. Men hvad nu hvis det rent faktisk var corona min datter havde, dengang hun klagede over brystsmerter og stadig højere feber og de symptomer jeg havde, også viste sig at være corona. Så var vi som familie jo kommet ret langt, også i forhold til at hjælpe andre (stadig med omtanke naturligvis!)

    T. Nielsen27-03-20 11:58

  • ★★★★★★0

    Havde også godt læst om den test, men hvis de er ligeså sparsommelige omkring, hvem der testes, som de var med tests i starten af udbruddet, får jeg nok aldrig et svar alligevel. Mit helbred er i top, men uvisheden generer mig alligevel lidt.

    Mon ikke det bliver muligt, at man bare kan henvende sig til sin praktiserende læge og de så kan klare testen. En stor del af dem, har jo alligevel ikke en hat at lave for tiden, fordi alle holder sig væk.

    Selvom jeg overall er ved ok helbred, men er en tyk fætter, så nåede jeg alligevel at blive ret bekymret undervejs. Fra den ene dag til den anden, begyndte jeg at hoste helt vildt, hvilket muligvis har været fordi jeg prøvede at træne hjemme foran tv'et, mens jeg stadig troede, at det bare var en forkølelse. Covid-19 reagerer åbenbart ikke ligefrem positivt på, at man presser sine lunger bare en lille smule, hvilket jeg ikke anede på daværende tidspunkt.

    Zero Cool27-03-20 12:05

  • ★★★★★0

    Mon ikke det bliver muligt, at man bare kan henvende sig til sin praktiserende læge og de så kan klare testen. En stor del af dem, har jo alligevel ikke en hat at lave for tiden, fordi alle holder sig væk.

    Min læge påstår, at hun aldrig har haft mere travlt. Der er konstant en telefonkø på omkring 10 mennesker i hvert fald. Men jeg har vitterligt ingen anelse, om der bliver opsat kriterier og max antal på de tests endnu. 

    David Lund27-03-20 12:10

  • ★★★★★★0

    Min læge påstår, at hun aldrig har haft mere travlt. Der er konstant en telefonkø på omkring 10 mennesker i hvert fald. Men jeg har vitterligt ingen anelse, om der bliver opsat kriterier og max antal på de tests endnu. 

    Der var ellers en artikel i en af aviserne fordelen, der fortalte at patienterne holder sig væk og lægerne næsten ikke har noget at lave.

    Det er der nok ingen der har, før testen er lavet færdig. Men man kan jo håbe på, at det er noget som kan gå udenom sygehusvæsnet.

    Zero Cool27-03-20 12:13

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen