Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★★★★★0

    Altså, min anke mod den er netop, at så mange flere stadig oplever at blive syge, hvorfor det ikke synes helt logisk at give den til kritisk personale.

    Der er sygemeldinger nok i forvejen i de kritiske funktioner, fordi der ikke må mødes ind med de mindste symptomer på bare en snue (sat på spidsen).

    Så ville jeg mene, det gav mening at sørge for, at det personale fik den vaccine, der mindskede risikoen for at blive syg mest muligt.

    På min kones arbejdsplads bliver ringet til på stort set hver af hendes fridage, fordi de vil høre, om hun kan møde ind og hjælpe med at dække ind på grund af sygemeldinger. Så sent som jeg i går - hendes eneste fridag i denne uge - ringede de, fordi de havde 5 sygemeldinger. I et hold på 9.

    Når jeg selv på et tidspunkt skal vaccineres, så er jeg s'gu ligeglad med hvad der står på indpakningen. Jeg sygemelder mig uden dårlig samvittighed, skulle jeg få corona alligevel (med et mildt forløb), for min arbejdsplads skal nok klare sige uden mig i nogle dage (og jeg kan også sagtens arbejde hjemmefra, hvis jeg er frisk nok til det).

    Men i kritiske funktioner... Ja, du har nok forstået det - Jeg stopper nu :-D

    Og der er også en arbejdsmiljø del, ikke at forglemme. 

    T. Nielsen17-02-21 20:29

  • ★★★0

    Er det ikke ca. det normale for en vaccine, at den dækker omk. 60% i det hele taget? Der er jo ikke noget på markedet, der bare fungerer 100%? 

    Nja, den mod mæslinger, røde hunde og fåresyge har en effektivitet på 97-99% for eksempel :-)

    Det er selvfølgelig med udgangspunkt i "normalt" sunde børn.

    Men jo, mener den normale influenza-vaccine ligger deromkring de 60 også :-)

    HonoDelLoce17-02-21 20:32

  • ★★★★★★0

    Puh jeg har fået det skidt. Feber, utilpashed. Tænker det er en bivirkning. Har lige været oppe og tage to stk Panodil. 

    T. Nielsen18-02-21 00:59

  • ★★★★★★0

    Kunne næsten ikke logge på fra min pc, da en reklame konstant dækkede. Ret irriterende.

    T. Nielsen18-02-21 07:57

  • ★★0

    Puh jeg har fået det skidt. Feber, utilpashed. Tænker det er en bivirkning. Har lige været oppe og tage to stk Panodil. 

    Går det bedre? :-)

    Weird_J18-02-21 08:13

  • ★★★★★★0

    Går det bedre? :-)

    Ja, heldigvis. Stadig groggy og hovedpine, men feber næsten væk. Men i nat følte jeg det som jeg havde en mellemsvær influenza. 

    T. Nielsen18-02-21 08:18

  • ★★0

    Godt det går fremad:-).

    lyder ikke rart, men godt man kan hænge det op på vaccinen

    Weird_J18-02-21 08:34

  • ★★★★★★0

    Ja heldigvis:)

    T. Nielsen18-02-21 09:57

  • ★★★★★★0

    Du skal være opmærksom på, at 2. stik kan blive rigtig slemt. Så det er godt at tage sine forholdsregler :) - ved dog ikke hvilken af vaccinerne, det gælder eller om det er alle.

    Guldager18-02-21 11:08

  • ★★★★★★0

    Det håber jeg godt nok ikke den bliver. Men ved heller ikke hvilken det gælder. Men ja, så ville jeg næppe troppe op på job torsdag morgen (skal stikkes 2. gang den 17 marts)

    T. Nielsen18-02-21 11:49

  • ★★★★★1

    Puh jeg har fået det skidt. Feber, utilpashed. Tænker det er en bivirkning. Har lige været oppe og tage to stk Panodil. 

    Med tanke på din sygdom er det rigtig godt at høre, at du endelig har fået en vaccination.

    Jeg håber, at det det går hurtigt over med bivirkningerne igen, så du ikke også skal slås med det i alt for lang tid.

    Du må have rigtig god bedring.

    NightHawk18-02-21 11:52

  • ★★★★★★1

    Med tanke på din sygdom er det rigtig godt at høre, at du endelig har fået en vaccination.

    Jeg håber, at det det går hurtigt over med bivirkningerne igen, så du ikke også skal slås med det i alt for lang tid.

    Du må have rigtig god bedring.

    Jo tak. Det går heldigvis langt bedre end i nat. 

    T. Nielsen18-02-21 11:58

  • ★★★★★★0

    Ja, heldigvis. Stadig groggy og hovedpine, men feber næsten væk. Men i nat følte jeg det som jeg havde en mellemsvær influenza. 

    Godt det går fremad :-)

    Wayne18-02-21 12:54

  • ★★★0

    Min underboer på 96 har også fået første stik, men har ikke kunne mærke nogle symptomer. Ved så ikke hvorfor en af vaccinerne de har fået.

    Aranyhajú Nyárszépe18-02-21 13:24

  • ★★★★★★0

    Min underboer på 96 har også fået første stik, men har ikke kunne mærke nogle symptomer. Ved så ikke hvorfor en af vaccinerne de har fået.

    Ikke den sammen som jeg har fået, da den ikke bruges på personer over 65 så hut jeg visker. 

    T. Nielsen18-02-21 13:39

  • ★★★★★1

    Jo tak. Det går heldigvis langt bedre end i nat. 

    Det var rigtig godt at høre. :) 

    NightHawk18-02-21 13:51

  • ★★★★★★0

    Læser lige at AstraZenecas vaccination er den der er registreret oftest bivirkninger ved. Ved dog ikke, om jeg burde indberette mit og i fald hvor, som jeg kan læse sker? Ikke som en klage, blot så de får et klarere billede af den. Min kollega, der også blev vaccineret i går, blev også ret hårdt ramt. Hun fik ikke feber, men blev så øm i samtlige led a la når man har en slem influenza, at hun heller ikke fik sovet hele natten.

    T. Nielsen18-02-21 14:21

  • ★★★★★1

    Jeg tog chancen for en lille uges tid siden og bestilte en række film fra Amazon.UK for at se hvorledes det stod til efter Brexit. Og jeg var faktisk ret nervøs efter at have hørt flere negative historier om levering og PostNord og Amazon.UK, der åbenbart ikke kan finde ud af at kommunikere med hinanden ift moms og tillæg.

    Min ordre blev delt op i tre og to af dem er ikke blevet sendt afsted endnu. Men den ene del blev sendt afsted. Jeg havde valgt den dyreste løsning, hvor man betaler import fee til Amazon, hvilket dermed jo betyder at man slipper for at pakken skal fortoldes hos PostNord med et yderligere gebyr til følge. Det er som bekendt den samme model man kører med via Amazon i USA og her fungere ordningen perfekt.

    Men det gør den så langtfra mellem PostNord og Amazon i England. Så derfor var jeg ret spændt på, hvad der ville ske med min pakke. Heldigvis skete der ingenting forstået på den måde, at pakken kom frem til min adresse fuldstændig som det plejede at gøre før Brexit. På tracking systemet hos Amazon kunne jeg se, at den havde været igennem en custome clearence process i Belgien inden, at den røg videre til Tyskland og til sidst Danmark, men altså helt uden om PostNords told og gebyr cirkus.

    Så det var så en positiv historie angående bestilling fra den engelske Amazon. Dermed ikke sagt at der ikke kan ske mærkelige ting og sager med de to andre dele af ordren, men indtil videre er jeg da positivt overrasket.

    Så lad os håbe, at det var et lille tegn på at det kommer til at fungere ligeså effektivt som den amerikanske ordning. :)

    NightHawk18-02-21 14:29

  • ★★★★★★0

    Min datter skal overnatte ved en veninde og jeg har lige pålagt dem at se Marslandingen i aften. "Hvorfor skal vi se det?" "Fordi det er vigtigt!"

    davenport18-02-21 14:45

  • ★★★0

    Min datter skal overnatte ved en veninde og jeg har lige pålagt dem at se Marslandingen i aften. "Hvorfor skal vi se det?" "Fordi det er vigtigt!"

    Det bliver ikke den første cache i rummet, da der før har været på ISS, men det bliver den første interplanetariske. Man kan dog logge den uden at tage til Mars, hvilket virker lidt som snyd.

    www.geocaching.com/track/details.aspx

    Aranyhajú Nyárszépe18-02-21 14:52

  • ★★★★1

    Jeg tog chancen for en lille uges tid siden og bestilte en række film fra Amazon.UK for at se hvorledes det stod til efter Brexit. Og jeg var faktisk ret nervøs efter at have hørt flere negative historier om levering og PostNord og Amazon.UK, der åbenbart ikke kan finde ud af at kommunikere med hinanden ift moms og tillæg.

    Min ordre blev delt op i tre og to af dem er ikke blevet sendt afsted endnu. Men den ene del blev sendt afsted. Jeg havde valgt den dyreste løsning, hvor man betaler import fee til Amazon, hvilket dermed jo betyder at man slipper for at pakken skal fortoldes hos PostNord med et yderligere gebyr til følge. Det er som bekendt den samme model man kører med via Amazon i USA og her fungere ordningen perfekt.

    Men det gør den så langtfra mellem PostNord og Amazon i England. Så derfor var jeg ret spændt på, hvad der ville ske med min pakke. Heldigvis skete der ingenting forstået på den måde, at pakken kom frem til min adresse fuldstændig som det plejede at gøre før Brexit. På tracking systemet hos Amazon kunne jeg se, at den havde været igennem en custome clearence process i Belgien inden, at den røg videre til Tyskland og til sidst Danmark, men altså helt uden om PostNords told og gebyr cirkus.

    Så det var så en positiv historie angående bestilling fra den engelske Amazon. Dermed ikke sagt at der ikke kan ske mærkelige ting og sager med de to andre dele af ordren, men indtil videre er jeg da positivt overrasket.

    Så lad os håbe, at det var et lille tegn på at det kommer til at fungere ligeså effektivt som den amerikanske ordning. :)

    Spændende.

    Jeg har faktisk også lige skrevet og talt i telefon med en medarbejder fra Told og Skat for at høre nærmere. 

    Den medarbejder, jeg fik fat i, kunne sagtens se problemet, men havde lidt svært ved helt at gennemskue, hvor fejlen lå.

    Han sagde, at det som udgangspunkt var rigtigt af PostNord at toldbehandle forsendelser til DK. For selvom vi havde en faktura, hvor der stod, at vi havde betalt 25% i afgifter, så var den ikke dokumentation for, at amazon faktisk havde afregnet dem.

    Amazon skulle udfylde noget, der hed en importerklæring og skulle, så vidt jeg kunne forstå, faktisk være registreret som importør i DK, for at det kunne lade sig gøre. M.a.o. skulle vi bede Amazon om dokumentation for, at de havde betalt den moms, de havde opkrævet

    Jeg nævnte så, at Amazon i Tyskland, Frankrig, Spanien og Italien jo alle opkræver dansk moms, hvis man som dansker bestiller varer fra dem, og man må formode, at de afregner pengene med den danske stat på en eller anden måde.

    Det kunne han dog ikke forklare. 

    Han sagde også, at hvis Amazon indførte pakken gennem et andet EU-land først, fx Tyskland, så skulle den ikke fortoldes herhjemme. Og det kunne sagtens være, at Amazon i det tilfælde havde udfyldt en importerklæring i det andet EU-land.

    Det er det, der ser ud til at være sket med din pakke.

    Han mente dog, at vi i det tilfælde ikke burde betale 25% dansk moms, men blot momstaksten for det land pakken først var blevet indført i. 

    M.a.o. han lød, som om han ikke helt havde styr på alle detaljerne, og jeg blev blot mere forvirret. Han var da også ansat i toldområdet og ikke i momsområdet. Så vi endte med, at han sendte min mail videre i systemet, så den forhåbentligt ender hos en ekspert på området.

    Jeg spurgte også ind til de nye regler, der træder i kraft den 1/7, hvor bagatelgrænsen på de 80 kr. falder helt væk, og der skal betales moms af "første krone". 

    Han kunne ikke rigtigt svare på mit spørgsmål, om det var frivilligt eller obligatorisk for forretninger udenfor EU at momsregistrere sig i EU og forhåndsopkræve moms via den nye digitale One Stop Shop-platform.

    Men han fortalte, at de arbejdede på en løsning, hvor private modtagere herhjemme også ville kunne indtaste oplysninger i systemet og på den måde forudbetale dansk moms af de varer, man bestiller fra lande udenfor EU. For, som han sagde, så var det deres oplevelse, at de fleste gerne ville betale dansk moms men blot indgå gebyret på 160 kr. hos PostNord, og det gav jo heller ikke nogen mening, at en vare til en enkelt krone pludseligt løb op i 161,25, når der var kommet dansk moms og gebyr oveni. 

    Jeg venter nok med at bestille fra UK, indtil jeg får et endegyldigt skriftligt svar at forholde mig til. Og så vil jeg se frem til, at tingene nok kommer til at glide nemmere, når de nye system træder i kraft og har været oppe at køre i et par måneder (så alle børnesygdommene er udryddet). 

    Jeg er dog fristet af at prøve løsningen med at betale for den dyreste fragt for at se, om det virker. Der er flere spændende ting fra både Indicator og Eureka i de næste par måneder, som jeg meget gerne vil have, inden de udgår. 

    thomsen18-02-21 15:07

  • ★★★★★1

    Men han fortalte, at de arbejdede på en løsning, hvor private modtagere herhjemme også ville kunne indtaste oplysninger i systemet og på den måde forudbetale dansk moms af de varer, man bestiller fra lande udenfor EU. For, som han sagde, så var det deres oplevelse, at de fleste gerne ville betale dansk moms men blot indgå gebyret på 160 kr. hos PostNord, og det gav jo heller ikke nogen mening, at en vare til en enkelt krone pludseligt løb op i 161,25, når der var kommet dansk moms og gebyr oveni.

    Tør man overhovedet håbe på, at så logisk og fornuftigt system nogensinde bliver en realitet? Det ville jo være fantastisk. Men det lyder lidt som en luftkastel.

    Kruse18-02-21 15:14

  • ★★★★★★2

    Jeg savner at købe bøger fra Book Depository. Men tør ikke rigtigt at bestille efter Brexit. 

    davenport18-02-21 15:27

  • ★★★★0

    For lige at følge op, så tænker jeg, at når vi oplever, at nogle pakker fra amazon.co.uk bliver snuppet, mens andre bliver fortoldet, så skyldes det formentlig blot, om Amazon har sendt dem direkte til DK, eller indført dem gennem et andet EU-land først. 

    Hvis de bliver indført gennem et andet EU-land, så skal de ikke fortoldes herhjemme. Men hvis de bliver sendt direkte, så er det rent held, hvis pakken slipper uset igennem.

    Det dumme er selvfølgelig, at der pt. ikke lader til at være nogen måde at sikre sig på. Medmindre selvfølgelig, at NightHawk har ret, og det viser sig, at den dyre portoløsning altid går gennem et andet EU-land først.

    Jeg tænker også, at det forklarer, hvorfor man nogle gange kan opleve at få tilbagebetalt noget af sit import fee deposit, når man har bestilt hos amazon.co. i USA: det betyder simpelthen blot, at amazon har valgt at indføre pakken først i et andet EU-land med en lavere momstakst end den danske.

    thomsen18-02-21 15:38

  • ★★★★0

    Tør man overhovedet håbe på, at så logisk og fornuftigt system nogensinde bliver en realitet? Det ville jo være fantastisk. Men det lyder lidt som en luftkastel.

    Vi kan jo kun håbe. Men det lød i hvert fald som om, at de prøvede på at få det til at fungere. 

    thomsen18-02-21 15:43

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen