Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★★★★★2

    Læste en artikel at de ville kunne lave vacciner mod kræft, med den der nye Rdma (eller noget) type, man bruger til covid-19.

    men at de i det fleste tilfælde først gives efter man har fået kræft, fordi den så kan stoppe kræft cellerne med at dele sig. Sådan forstod jeg det til værdig fald.

    Hvis jeg siger noget forkert, så må Wangsgaard rette mig :)

    Kræft er mange forskellige sygdomme, så der kan ikke findes én kur mod kræft. Men alle har det tilfældes, at det er celler, der spreder sig uhæmmet. Normalt vil celler dræbe sig selv, hvis de bliver kopieret forkert (det hedder apoptose - fedt ord!) - men netop de gener, som er ansvarlig for apoptose er slukket i kræftceller. Så cellerne deler sig uhæmmet, og det skaber knuderne. Egentlig er kræftceller i sig selv ikke farlige - altså, hvis man kunne stoppe delingen af kræftceller uden at dræbe dem, så ville de ikke skade kroppen. Kræft er farligt, fordi knuderne bliver for store og derved skader vores organer. De overtager ikke noget som virus gør eller "spiser" som bakterier gør.

    mRNA-vacciner laver kunstig mRNA, og mRNA er en form for opskrift på, hvilke proteiner vores celler skal lave. Derfor vil man også kunne lave noget mRNA, der fortæller vores celler, at de skal lave et protein, der kan genkende kræftceller og dræbe dem.

    Tricket er, at den højst sandsynlig skal laves personligt - så man kan ikke lave en enkelt vaccine mod f.eks. tarmkræft, men den skal tilpasses den enkelte persons celler.

    Men mRNA-vacciner er fremtiden. Det samme er de såkaldte levende robotter, som er ret vildt. De er udviklet fra stamceller og er som sådan liv, men de er programmeret i et laboratorie til at gøre, hvad vi ønsker.

    Guldager14-03-21 19:30

  • ★★★★★★0

    www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/kuren-mod-sukkersyge-og-parkinsons-her-er-fire-lovende-danske-forsoeg-med

    Det er megafedt. Men nu er jeg også af den type, der mener, at vi bare skal opgradere os selv så meget, som vi overhovedet kan :)

    Guldager14-03-21 19:35

  • ★★1

    Wangsgaard: Jeg sidder og diskuterer på en diabetesside om vi har "Big Pharma" i Danmark. Har jeg ikke ret i, at Novo fejrer hver ny opdagelse med et glas champagne, og dermed forsker i at vi netop finder en kur med tiden? Altså, at de er "med os" og ikke "imod os"?

    Novo forsker helt konkret i at kurer diabetes med stamceller. Det er en helt enhed som arbejder på det og det har Novo også været ret åben om. Derudover forsker de jo hele tiden i at de skal blive nemmere og nemmere at være diabetiker med så færre stik som muligt. Derudover så ejes Novo også af novonordisk fonden som også donere sindssygt mange penge i forskning i flere forskellige områder. 

    Wangsgaard14-03-21 20:23

  • ★★1

    Jo, men diabetes og kræft er kroppen selv, der laver en fejl så at sige, og det kræver noget endnu ikke opfundet genteknologi at ændre på. Det kommer helt sikkert- men det firma, der opfinder det, vil tjene meget mere end nogen gør nu.

    Jeg er overbevist om, at genteknologien vil gøre mennesker udødelige i fremtiden (ikke medregnet uheld og så'n) - alle sygdomme vil blive udryddet. Nok ikke i min levetid.

    Der er en ting som gør dette ikke bliver så nemt. Hver gang en celle deler sig så er det faktisk ikke muligt for DNA polymerasen at læse det sidste af DNA stregen, så den hele tiden skærer lidt at DNA’et. Derfor er det ligegyldig DNA i enden af kromosomerne som hedder telomere. Så kort fortalt vil vi på er tidpunkt ikke kunne dele vores celler mere uden at fjerne gener. 

    Wangsgaard14-03-21 20:29

  • ★★1

    Hvis jeg siger noget forkert, så må Wangsgaard rette mig :)

    Kræft er mange forskellige sygdomme, så der kan ikke findes én kur mod kræft. Men alle har det tilfældes, at det er celler, der spreder sig uhæmmet. Normalt vil celler dræbe sig selv, hvis de bliver kopieret forkert (det hedder apoptose - fedt ord!) - men netop de gener, som er ansvarlig for apoptose er slukket i kræftceller. Så cellerne deler sig uhæmmet, og det skaber knuderne. Egentlig er kræftceller i sig selv ikke farlige - altså, hvis man kunne stoppe delingen af kræftceller uden at dræbe dem, så ville de ikke skade kroppen. Kræft er farligt, fordi knuderne bliver for store og derved skader vores organer. De overtager ikke noget som virus gør eller "spiser" som bakterier gør.

    mRNA-vacciner laver kunstig mRNA, og mRNA er en form for opskrift på, hvilke proteiner vores celler skal lave. Derfor vil man også kunne lave noget mRNA, der fortæller vores celler, at de skal lave et protein, der kan genkende kræftceller og dræbe dem.

    Tricket er, at den højst sandsynlig skal laves personligt - så man kan ikke lave en enkelt vaccine mod f.eks. tarmkræft, men den skal tilpasses den enkelte persons celler.

    Men mRNA-vacciner er fremtiden. Det samme er de såkaldte levende robotter, som er ret vildt. De er udviklet fra stamceller og er som sådan liv, men de er programmeret i et laboratorie til at gøre, hvad vi ønsker.

    Det er korrekt. Når man snakker om vacciner mod kræft er det som sådan ikke en vaccine som man normalt forstår dem. Det er mere teknologien bag at man kan tagge celler og nemt få f.eks. mRna ind i cellerne. 

    Wangsgaard14-03-21 20:32

  • ★★★★★★1

    Derfor er det ligegyldig DNA i enden af kromosomerne som hedder telomere. Så kort fortalt vil vi på er tidpunkt ikke kunne dele vores celler mere uden at fjerne gener. 

    Nej, jeg er måske også lidt langt ud i fremtiden :) - men jeg tænker da, at det på et tidspunkt bliver muligt at fikse det problem. Om 100-200 år...

    Jeg vidste godt, at telomererne blev kortere og kortere, men ikke hvorfor. Så celler kan ikke længeres kopieres, når der ikke er mere telomer at tage af?

    Gad vide hvorfor spaghettimonsteret har lavet det sådan...

    Guldager14-03-21 20:50

  • ★★1

    Nej, jeg er måske også lidt langt ud i fremtiden :) - men jeg tænker da, at det på et tidspunkt bliver muligt at fikse det problem. Om 100-200 år...

    Jeg vidste godt, at telomererne blev kortere og kortere, men ikke hvorfor. Så celler kan ikke længeres kopieres, når der ikke er mere telomer at tage af?

    Gad vide hvorfor spaghettimonsteret har lavet det sådan...

    Ja så til sidst vil der blive fjernet DNA som er gener når cellerne deler sig. 

    ja man ved aldrig hvor vi er om 100-200 år når man ser på hvor vi var for 100 år sidsen indenfor biotek ;)

    Wangsgaard14-03-21 21:14

  • ★★★0

    Ser Oscar nomineringer live.

    Oscar

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:18

  • ★★★0

    Actress in a supporting role:

    • Maria Bakalova - Borat 2
    • Glenn Close - Hillbilly Elegy
    • Olivia Colman - The Father
    • Amanda Seyfried - Mank
    • Yuh-Jung Youn - Minari

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:27

  • ★★★0

    Best Costume Design:

    • Emma
    • Ma Rainey's Black Bottom
    • Mank
    • Mulan
    • Pinocchio

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:28

  • ★★★0

    Best Original Score:

    • Da 5 Bloods
    • Mank
    • Minari
    • News of the World
    • Soul

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:28

  • ★★★0

    Best Adapted Screenplay:

    • Borat 2
    • The Father
    • Nomadland
    • One Night in Miami...
    • The White Tiger

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:30

  • ★★★0

    Best Original Screenplay:

    • Judas and the Black Messiah
    • Minari
    • Promising Young Woman
    • Sound of Metal
    • The Trail of the Chicago 7

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:30

  • ★★★0

    Animated Short Film:

    • Burrow
    • Genius Loci
    • If Anything Happens I Love You
    • Opera
    • Yes-People

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:31

  • ★★★0

    Best Live Action Short Film:

    • Feeling Through
    • The Letter Room
    • The Present
    • Two Distant Strangers
    • White Eye

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:53

  • ★★★0

    Best Supporting Actor:

    • Sasha Baron Cohen - The Trial of the Chicago 7
    • Daniel Kaluuya - Judas and the Black Messiah
    • Leslie Odom, Jr. - One Night in Miami...
    • Paul Raci - Sound of Metal
    • Lakeith Stanfield - Judas and the Black Messiah

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:33

  • ★★★0

    Best Documentary Feature:

    • Collective
    • Crip Camp
    • The Mole Agent
    • My Octopus Teacher
    • Time

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:34

  • ★★★0

    Best Documentary Short Feature:

    • Colette
    • A Concerto is a Conversation
    • Do Not Split
    • Hunger Ward
    • A Love Song for Latasha

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:35

  • ★★★0

    Best International Feature Film::

    • Another Round - Denmark
    • Better Days - Hong Kong
    • Collective - Romania
    • The Man Who Sold His Skin - Tunisia
    • Quo Vadis, Aida?

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:37

  • ★★★0

    Sound:

    • Greyhound
    • Mank
    • News of the World
    • Soul
    • Sound of Metal

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:37

  • ★★★★0

    Best International Feature Film::

    • Another Round - Denmark
    • Better Days - Hong Kong
    • Collective - Romania
    • The Man Who Sold His Skin - Tunisia
    • Quo Vadis, Aida?

    chandler7515-03-21 13:38

  • ★★★0

    Best Production Design:

    • The Father
    • Ma Rainey's Black Bottom
    • Mank
    • News of the World
    • Tenet

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:38

  • ★★★0

    Best Film Editing:

    • The Father
    • Nomadland
    • Promissing Young Woman
    • Sound of Metal
    • The Trial of the Chicago 7

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:39

  • ★★★0

    Best Cinematography:

    • Judas and the Black Messiah
    • Mank
    • News of the World
    • Nomadland
    • The Trial of the Chicago 7

    Steffan Rasmussen15-03-21 13:39

  • ★★★★0

    Vildt med Vinterberg nomineret til best director!

    dyg15-03-21 13:40

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen