Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★★★0

    Vores barskab er fyldt med 10-12 flasker gin, en enkelt flaske bourbon (til madlavning), og et par flasker vodka, der ikke er blevet rørt i flere år. Men derudover har jeg mit øl-skab, hvor der vel står 30-40 flasker blandet øl, primært 75cl, men også nogle få 37.5cl. Det er 80% sours, nogle få Orval, der gemmes til en vertikal inden alt for længe, og så et par enkelte stouts.

    Kæresten har ikke rørt alkohol i år, og jeg drikker kun af øllene i weekenden, så det går langsommere end normalt med at få det drukket. Sidste år blev der vel drukket øl oftere end hver anden dag, men det var min vægt ikke specielt begejstret for.

    dyg25-03-21 10:44

  • ★★★★★★0

    Det gør mig egentligt ikke det store. Jeg kan rigtig godt lide et godt glas rødvin, men jeg foretrækker at være klar i hovedet dagen efter. 

    Helt enig - jeg foretrækker også et rigtig godt glas rødvin, eller en god øl - men savner det aldrig til hverdag.

    Og som du gider jeg ikke drikke alene.

    Wayne25-03-21 11:15

  • ★★★★★★0

    Så mange bliver det ikke engang til her. Måske 1-2 om måneden tror jeg. Så mit barskab samler i den grad også støv:) 

    Vent til du får svigersønner ;-)

    Inden mine børn selv blev forældre, ville de gerne have et glas rom eller whisky - men med småbørn, og i bil - så smutter de som regel efter aftensmaden.

    Wayne25-03-21 11:14

  • ★★★★★★0

    Vores barskab er fyldt med 10-12 flasker gin, en enkelt flaske bourbon (til madlavning), og et par flasker vodka, der ikke er blevet rørt i flere år. Men derudover har jeg mit øl-skab, hvor der vel står 30-40 flasker blandet øl, primært 75cl, men også nogle få 37.5cl. Det er 80% sours, nogle få Orval, der gemmes til en vertikal inden alt for længe, og så et par enkelte stouts.

    Kæresten har ikke rørt alkohol i år, og jeg drikker kun af øllene i weekenden, så det går langsommere end normalt med at få det drukket. Sidste år blev der vel drukket øl oftere end hver anden dag, men det var min vægt ikke specielt begejstret for.

    Jeg har altid ca 40 flasker god rødvin på lager og måske 20 øl - til når der er gæster. Spiritus gav en kort overgang mening da min ældste søn er glad for rom og svigersønnen er holder af en god whisky.

    Wayne25-03-21 11:24

  • ★★★★★★0

    Vent til du får svigersønner ;-)

    Inden mine børn selv blev forældre, ville de gerne have et glas rom eller whisky - men med småbørn, og i bil - så smutter de som regel efter aftensmaden.

    Til den tid er jeg i bedste fald i livsforlængende behandling.

    T. Nielsen25-03-21 11:25

  • ★★★★★★0

    Til den tid er jeg i bedste fald i livsforlængende behandling.

    Whaat? Alvorligt?

    Wayne25-03-21 11:27

  • ★★★★★★1

    Whaat? Alvorligt?

    Jeg er jo et gammelt røvhul:-)

    T. Nielsen25-03-21 11:29

  • ★★★★★★1

    Apropos druk, så har jeg fået en test i dag - den er negativ - og i morgen skal jeg være sammen med 3 andre til en god omgang festivitas (hvis deres test også er negativ). Det er metal- og hardcore-nørder, så der skal høres en del god musik. Sønnike og kone er afsat det meste af lørdagen. Det er hårdt tiltrængt!

    Mange af mine venner er også ret drikfældige, selvom de er omkring de 40.

    Guldager25-03-21 11:32

  • ★★★★★★0

    Jeg er jo et gammelt røvhul:-)

    Så er jeg jo et endnu ældre røvhul - mon ikke verden bliver nødt til at finde sig i os mange år endnu ;-D

    Wayne25-03-21 12:01

  • ★★★★★★0

    Så er jeg jo et endnu ældre røvhul - mon ikke verden bliver nødt til at finde sig i os mange år endnu ;-D

    Jojo måske, men mine børn er jo ret små endnu, så tænker der er et stykke tid til at jeg skal servere drinks for sviger- sønner eller døtre.

    T. Nielsen25-03-21 12:08

  • ★★★★★★0

    Jojo måske, men mine børn er jo ret små endnu, så tænker der er et stykke tid til at jeg skal servere drinks for sviger- sønner eller døtre.

    Det går skræmmende stærkt. Hvis tøserne skal være lige så hurtigt fremme i skoene, som vi var, så kan første seriøse emne som svigersøn være på banen om 10 år :-)

    Husk på at piger er tidligere modne end drenge - min datter flyttede sammen med kæresten inden hun fyldte 18.

    Wayne25-03-21 12:17

  • ★★★★★★0

    Det går skræmmende stærkt. Hvis tøserne skal være lige så hurtigt fremme i skoene, som vi var, så kan første seriøse emne som svigersøn være på banen om 10 år :-)

    Åh Jo, men der serverer jeg ikke nødvendigvis spiritus for dem:) De skal minimum være 18 år. Der er jeg ret kedelig.

    T. Nielsen25-03-21 12:16

  • ★★★★★★0

    Åh Jo, men der serverer jeg ikke nødvendigvis spiritus for dem:) De skal minimum være 18 år. Der er jeg ret kedelig.

    Det er tydeligt at du ikke har haft teen-agere endnu - og har glemt hvordan det var :-)

    Wayne25-03-21 12:18

  • ★★★★★★0

    Åh Jo, men der serverer jeg ikke nødvendigvis spiritus for dem:) De skal minimum være 18 år. Der er jeg ret kedelig.

    Der er jeg nok mere liberal...

    Generelt så må Lauge komme til fest, når de andre må. Og hvis forældrene ikke vil have det, så må de sgu gerne komme herhjem og give den gas.

    Men unge drikker generelt mindre nu end i 90'erne - i 8. klasse var jeg til fest de fleste weekender, og sådan er det ikke helt længere.

    Guldager25-03-21 12:19

  • ★★★★★★0

    Det er tydeligt at du ikke har haft teen-agere endnu - og har glemt hvordan det var :-)

    Jeg sagde ikke de ikke drak. Det bliver bare ikke mig der så serverer det:D

    T. Nielsen25-03-21 12:21

  • ★★★★★★0

    Der er jeg nok mere liberal...

    Generelt så må Lauge komme til fest, når de andre må. Og hvis forældrene ikke vil have det, så må de sgu gerne komme herhjem og give den gas.

    Men unge drikker generelt mindre nu end i 90'erne - i 8. klasse var jeg til fest de fleste weekender, og sådan er det ikke helt længere.

    Jeg snakkede ikke så meget om fest, druk med venner osv. Jeg snakkede blot om at jeg ikke inviterer på spiritus hos så unge mennesker. Men de ville hellere ikke uden aftale med forældrene få lov til at feste hos os. 

    T. Nielsen25-03-21 12:25

  • ★★★★★★1

    Der er jeg nok mere liberal...

    Generelt så må Lauge komme til fest, når de andre må. Og hvis forældrene ikke vil have det, så må de sgu gerne komme herhjem og give den gas.

    Men unge drikker generelt mindre nu end i 90'erne - i 8. klasse var jeg til fest de fleste weekender, og sådan er det ikke helt længere.

    Aftaler fungerer bedre end forbud.

    Vi har aldrig forbudt vores børn at drikke. Hellere vide hvad der sker, end at de gør det i det skjulte.

    De fleste børn afprøver grænser. Det vigtigste er at det foregår på en måde, så de altid har lyst til at ringe hjem når grænsen er nået. Mens de var teenagere har jeg været fast taxa for både dem og andre kammerater - i samtlige week-ender, når de skulle sikkert hjem - og jeg har aldrig været belærende.

    Wayne25-03-21 12:37

  • ★★★★★★0

    Aftaler fungerer bedre end forbud.

    Vi har aldrig forbudt vores børn at drikke. Hellere vide hvad der sker, end at de gør det i det skjulte.

    Det jo en ydet tankegang. Jeg vil tillade mig at anfægte den. Ikke fordi jeg skal kunne sige hvad der er mest korrekt og jeg mener generelt heller ikke at man ensidigt kan trække en teori ned over mennesker. Men altså, der findes vistnok undersøgelser og/eller teorier der siger noget i retning af, at børn/unge ofte får en senere debut og blive bedre til at drikke med måde, hvis man som forældre ikke bare accepterer det. Jovist vil de alligevel søge det forbudte. Jeg køber bare ikke rent, at man blot skal lade sine børn drikke, fordi man alligevel intet kan gøre det ved.

    Ville du sige det samme med cigaretter, hash, speed osv?

    T. Nielsen25-03-21 12:43

  • ★★★★★★0

    Det jo en ydet tankegang. Jeg vil tillade mig at anfægte den. Ikke fordi jeg skal kunne sige hvad der er mest korrekt og jeg mener generelt heller ikke at man ensidigt kan trække en teori ned over mennesker. Men altså, der findes vistnok undersøgelser og/eller teorier der siger noget i retning af, at børn/unge ofte får en senere debut og blive bedre til at drikke med måde, hvis man som forældre ikke bare accepterer det. Jovist vil de alligevel søge det forbudte. Jeg køber bare ikke rent, at man blot skal lade sine børn drikke, fordi man alligevel intet kan gøre det ved.

    Ville du sige det samme med cigaretter, hash, speed osv?

    Din sidste sætning er en fejlslutning. Det er forskelligt fra substans til substans.

    Men ja, undersøgelser viser, at jo senere børn begynder at drikke, jo mindre sandsynlighed er der for, at de ender i problemer med alkohol.

    Guldager25-03-21 12:47

  • ★★★★★★0

    Din sidste sætning er en fejlslutning. Det er forskelligt fra substans til substans.

    Men præmissen er vel det samme, at man hellere vil vide hvad de gør, end de gør det i det skjulte. Så ved ikke helt hvad du mener med en fejlslutning?

    T. Nielsen25-03-21 12:51

  • ★★★★★★0

    Men præmissen er vel det samme, at man hellere vil vide hvad de gør, end de gør det i det skjulte. Så ved ikke helt hvad du mener med en fejlslutning?

    Nej, du spurgte om han vil sige det samme, hvis det handlede om stoffer - og så ændres præmissen i forhold alkohol. 

    Men sådan helt generelt, så har jeg det sådan her:

    • Alkohol må han, når de andre i klassen må - og vi ligger gerne hus til fester
    • Cigaretter - det vil jeg gøre alt for at undgå
    • Hash - ikke før han er 21
    • Svampe - ikke før han er 21
    • Andre hårde stoffer - helst aldrig

    Guldager25-03-21 12:56

  • ★★★★★★0

    Nej, du spurgte om han vil sige det samme, hvis det handlede om stoffer - og så ændres præmissen i forhold alkohol. 

    Men sådan helt generelt, så har jeg det sådan her:

    • Alkohol må han, når de andre i klassen må - og vi ligger gerne hus til fester
    • Cigaretter - det vil jeg gøre alt for at undgå
    • Hash - ikke før han er 21
    • Svampe - ikke før han er 21
    • Andre hårde stoffer - helst aldrig

    Ja at det var bedre at vide det, end de gjorde det i det skjulte. At substansen der indtages ændres, ændrer for mig ikke det helt store på, om man kan lære sine børn bedre vaner ved at sige nej. Jeg er med på at man hellere tillader alkohol end cigaretter osv. Men den pædagogiske tanke bag, om at man alligevel ikke kan forbyde det, hvis det er det de vil, er grundlæggende den samme. Så der er jeg ikke helt enig med dig. Medmindre du kan uddybe det bedre. 

    T. Nielsen25-03-21 13:04

  • ★★★★★★1

    Du skrev:

    Jeg køber bare ikke rent, at man blot skal lade sine børn drikke, fordi man alligevel intet kan gøre det ved.

    Og derefter:

    Ville du sige det samme med cigaretter, hash, speed osv?

    Og det er vidt forskellige ting.

    Så kan det godt være, at du mente:

    Men præmissen er vel det samme, at man hellere vil vide hvad de gør, end de gør det i det skjulte

    Men du skrev bare specifikt drikke.

    Og det var det, jeg forholdte mig til. Total pedantisk endda :)

    Guldager25-03-21 13:07

  • ★★★★★★0

    Jeg køber bare ikke rent, at man blot skal lade sine børn ryge, fordi man alligevel intet kan gøre det ved:-)

    Det næste her er også en sætning, jeg har hørt, "at vi kan alligevel ikke forhindre dem i at ryge. Så hellere lave aftaler og acceptere det, end at de gør det i det skjulte".

    Men du skrev bare specifikt drikke.

    Drikke, cigaretter eller ryge hash i det skjulte. Jeg er med på, at man sandsynligvis vil sætte foden hårdere ned, des værre det bliver, det de indtager:-) Så ja, skrev drikke, men det var sat i forhold til at man alligevel ikke kunne forhindre det.

    T. Nielsen25-03-21 13:15

  • ★★★★★★1

    Det jo en ydet tankegang. Jeg vil tillade mig at anfægte den. Ikke fordi jeg skal kunne sige hvad der er mest korrekt og jeg mener generelt heller ikke at man ensidigt kan trække en teori ned over mennesker. Men altså, der findes vistnok undersøgelser og/eller teorier der siger noget i retning af, at børn/unge ofte får en senere debut og blive bedre til at drikke med måde, hvis man som forældre ikke bare accepterer det. Jovist vil de alligevel søge det forbudte. Jeg køber bare ikke rent, at man blot skal lade sine børn drikke, fordi man alligevel intet kan gøre det ved.

    Ville du sige det samme med cigaretter, hash, speed osv?

    Jeg tror på at oplysning - at snakke om det, er det der er vigtigst. 

    Der er mange faktorer man alligevel ikke kan styre alligevel. Jeg kan huske i børnenes elevråd at der var kæmpe forskel på hvad forældrenes holdning var.

    Generelt var der ingen af mine børn som havde lyst til at afprøve alkohol før omkring de blev 15 år.

    Cigaretter har vi heller aldrig forbudt dem. Kun min ældste søn skulle afprøve det, men det blev hurtigt kedeligt at stå ude i carporten og samle skodder op da vi ikke ville have røg i huset.

    Hash/speed/lightergas. Vi har gjort meget ud af at tale med dem - om en af dem til en fest har taget et hiv af noget hash aner jeg ikke. Men ingen af dem har praktiseret det - før eller senere.

    I dag hvor de er hhv. 25, 29 og 30 år er jeg sgu lidt stolt af det forhold de har til rusmidler. Ingen af dem ryger - den yngste bryder sig ikke om vin, og drikker stort set aldrig hverken øl eller alkohol. De to ældste har samme forhold til at drikke som vi har - de kan sagtens undvære det.

    Et eller andet har vi gjort rigtigt.

    Wayne25-03-21 13:29

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen