Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★★★★★0

    Jeg køber bare ikke rent, at man blot skal lade sine børn ryge, fordi man alligevel intet kan gøre det ved:-)

    Det næste her er også en sætning, jeg har hørt, "at vi kan alligevel ikke forhindre dem i at ryge. Så hellere lave aftaler og acceptere det, end at de gør det i det skjulte".

    Drikke, cigaretter eller ryge hash i det skjulte. Jeg er med på, at man sandsynligvis vil sætte foden hårdere ned, des værre det bliver, det de indtager:-) Så ja, skrev drikke, men det var sat i forhold til at man alligevel ikke kunne forhindre det.

    Jeg er ikke uenig. Tror det især det med rygning er ude for forældres kontrol til en vis grad - for hvis alle vennerne ryger, så er det svært at beskytte ens barn fra rygning. Alle unge ved jo godt, det er dumt at ryge, men fordi deres præfontale cortex til tider er mindre udviklet end deres limbiske system (dvs. rationelle del og lystbetonede del), så tænker de sikkert ikke så langsigtet.

    Jeg tænker dog, at det mere handler om at skabe et miljø i hjemmet, hvor man er åben og ærlig, og det kan man kun gøre ved ikke at blive sur, når ens børn laver dumme ting. Så er der sikkert nogen, der siger: "jamen, hvis de gør dit og dat, så har de sgu fortjent en god gang skældud!" - og der er jeg helt uenig. Skældud før ikke noget godt med så overfør børn og teenagere, fordi de mangler viden og erfaring i forhold til konsekvenserne af deres handling. Og hvis de gør noget bevidst, så er der også en grund til det. En meget simpel sætning: "Børn der kan opføre sig ordentligt - de gør det " - viser meget godt, hvorfor man ikke skal skælde ud eller straffe. Det er den dovne og magtesløse udgave af opdragelse. Og nej, man kan ikke altid være så bevidst, men man skal forsøge.

    Så long story short: man skal ikke møde rygning i skjul med forbud, men forståelse og samtale og samarbejde med de andre forældre om at få det stoppet. Indsæt andre substanser efter behov også :)

    Guldager25-03-21 13:32

  • ★★★★★★0

    Apropos noget helt andet: jeg har for første gang fået 10/10 i Politikens Bezzerwizzer :)

    Guldager25-03-21 13:46

  • ★★★★★★0

    Jeg tror på at oplysning - at snakke om det, er det der er vigtigst. 

    Det er jeg helt enig i:-)

    Et eller andet har vi gjort rigtigt.

    Som sagt kan man ikke bare tage en teori og sige, at den så passer præcis som den skal på samtlige. Mine forældre har sandsynligvis gjort rigtigt meget forkert og måske værre, alt det de IKKE har gjort, men jeg er da alligevel endt med at være, sådan nogenlunde fornuftig (selv om jeg var ret vild og dum i mine unge dage)

    T. Nielsen25-03-21 13:46

  • ★★★★★★0

    Jeg tænker dog, at det mere handler om at skabe et miljø i hjemmet, hvor man er åben og ærlig, og det kan man kun gøre ved ikke at blive sur,

    Jeg er ganske enig i dette.

    Så er der sikkert nogen, der siger: "jamen, hvis de gør dit og dat, så har de sgu fortjent en god gang skældud!" - og der er jeg helt uenig

    Det er jeg faktisk også. Når jeg snakker om, ikke bare at acceptere tingene, mener jeg ikke man skal sætte hårdt mod hårdt (det tror jeg egentlig også du måske godt snart har regnet ud om mig).

    Jeg mener dog måske godt man kan tillade sig at sige, at man ikke vil have at de drikker, ryger osv, eller at de så ikke gør det med ens accept. Der køber jeg ikke rent præmissen om, at det så altid er bedre at lade dem gøre det. Jeg kan dog som sagt, godt følge den tankegang og den er jo heller ikke lodret forkert. Sådan er det jo heller ikke.

    Så og men at de muligvis gør disse ting alligevel, kan man jo grundlæggende ikke ændre på. Men jeg tror (tror!) nu godt man kan trække en streg i sandet, uden at være råbe, skrige, skælde ud osv. Men gøre det på en inkluderende og åben måde. Om det så virker, kommer jo an på flere ting. Men grundlæggende tror jeg egentlig at børn der mødes med forståelse, ender med hellere at ville glæde en end det modsatte. Det er også den erfaring jeg gjorde mig via 10 års arbejde med udsatte børn og unge.

    T. Nielsen25-03-21 13:59

  • ★★★★★★0

    Og måske, hvis der er mere, skal vi rykke over i Os med Børn tråden?

    T. Nielsen25-03-21 13:59

  • ★★★★★★0

    Som sagt kan man ikke bare tage en teori og sige, at den så passer præcis som den skal på samtlige. Mine forældre har sandsynligvis gjort rigtigt meget forkert og måske værre, alt det de IKKE har gjort, men jeg er da alligevel endt med at være, sådan nogenlunde fornuftig (selv om jeg var ret vild og dum i mine unge dage)

    Jeg er aldrig blevet hentet fra en fest, eller fra byen - så der har vi klart curlet vores børn mere.

    Mine forældre har ikke forbudt mig noget - hvilket også var svært med min far som både røg og drak alt for meget.

    Rygning afprøvede jeg selv, men det sagde mig ikke rigtigt noget - så det blev mere på hygge basis i et par år (har ikke røget siden før jeg blev 21) Hash er jeg blevet tilbudt, men har aldrig haft lyst til at prøve.

    Druk - jeg har taget mine ture, men direkte fuld har jeg vel kun være nogle ganske få gange efter vi fik børn, og aldrig så de har oplevet mig miste kontrollen.

    Wayne25-03-21 14:05

  • ★★★★★★0

    Indtil jeg fik barn så drak jeg stort set hver weekend, og før jeg mødte Pia, så var det 2-4 gange på en uge :)

    Og jeg røg mellem 15 og 30 cigaretter per gang - har dog aldrig røget uden at drikke. Det stoppede jeg med, fordi Pia hadede det.

    Hash har jeg røget en del gange også, men det gør jeg ikke så meget i mere. 1 gang om året måske.

    Andre stoffer har jeg ikke prøvet, men jeg har ikke noget imod andre gør det.

    Men nu mener jeg også - uden at kunne sige hvordan i praksis - at stoffer skal være tilladt eller i det mindste afkriminaliseres. 

    Guldager25-03-21 14:20

  • ★★★★0

    Hvorfor er det, at Mads Mikkelsen er så populær internationalt? Vi sidder og ser Doctor Strange, som jeg ikke har set før, og hver gang Mads er på skærmen har jeg lyst til at slukke. Hans engelske er horribelt, og han løber igennem replikkerne uden nogen særlig indlevelse eller dybde.

    dyg25-03-21 21:14

  • ★★★★★0

    Vi har mistet Jessica Walter :(

    Mange husker hende måske fra Arrested Development serien, Clint Eastwoods, play Misty for me, Grand Prix Eller Archer.

    variety.com/2021/film/news/jessica-walter-dead-arrested-development-archer-1234938246/

    Elwood26-03-21 03:01

  • ★★★0

    Hvorfor er det, at Mads Mikkelsen er så populær internationalt? Vi sidder og ser Doctor Strange, som jeg ikke har set før, og hver gang Mads er på skærmen har jeg lyst til at slukke. Hans engelske er horribelt, og han løber igennem replikkerne uden nogen særlig indlevelse eller dybde.

    Du kan jo også bare lade være med at se sådan noget mainstream crap.

    Aranyhajú Nyárszépe26-03-21 05:37

  • ★★★★4

    Du kan jo også bare lade være med at se sådan noget mainstream crap.

    Så så mulle, jeg kan godt lide mainstream crap. 

    dyg26-03-21 06:15

  • ★★★1

    Så så mulle, jeg kan godt lide mainstream crap. 

    Det var også ment lidt i sjov. Skulle nok have lavet en smiley.

    Har lagt mærke til at mange danskere bliver irreteret over danske skuespilleres accent i amerikanske film, men tror kun det er noget vi lægger mærke til. Producenterne må jo være tilfredse nok og man kan jo også se det som en charme.

    Jeg har selvfølgelig ikke set filmen, da jeg ikke ser den slags mainstream crap 

    Aranyhajú Nyárszépe26-03-21 07:26

  • ★★★★★★0

    Jeg tror de synes vi lyder eksotiske. Det er os, der lægger mærke til Kjøvenhafner-engelsk ;) 

    davenport26-03-21 08:45

  • ★★★★★★1

    Jeg er lidt en umoden 40-årig...kan slet ikke være i mig selv - alene af den grund, at jeg skal mødes med folk, høre mædl og drikke øl senere. Vi har været meget dydige, Pia og jeg, så har indtil nu ikke mødtes med nogen med det formål siden oktober

    Guldager26-03-21 11:15

  • ★★★★★★0

    Har lige forsøgt at få en vaccine igen. I et område syd og øst fra min position, er de nærmeste steder Esbjerg, Horsens, Svenborg og Ærø. Alt under disse steder, er der ingen muligheder. Det er alligevel et meget stort område af Danmark. Jeg har ikke mulighed for at komme frem, så nu ryger min frist. Det er under alt kritik. 

    davenport26-03-21 11:33

  • ★★★★★★0

    Har lige forsøgt at få en vaccine igen. I et område syd og øst fra min position, er de nærmeste steder Esbjerg, Horsens, Svenborg og Ærø. Alt under disse steder, er der ingen muligheder. Det er alligevel et meget stort område af Danmark. Jeg har ikke mulighed for at komme frem, så nu ryger min frist. Det er under alt kritik. 

    Jeg ved ikke hvor langt du har, men mit var 99 km væk. Har du forsøgt på nettet eller også haft ringet? Kender en med dårligt hjerte og han gav næsten op via nettet, men ringede så. Det tog tid, men da han kom igennem, gik det nemmere sagde han? Ved ikke om det har nogen betydning?

    T. Nielsen26-03-21 11:42

  • ★★★★★★0

    Jeg er sådan lidt stædig anlagt. Hvis de tilbyder mig en vaccination, så synes jeg det giver mest mening i min egen by. Det kan jo ikke passe, at der ikke er noget syd for Horsens i Jylland?? Jeg vil ikke køre så langt efter det, og jeg ved jo heller ikke om der er tider. Det er bare de centre, der ligger tættest på. 

    davenport26-03-21 11:48

  • ★★★★★★0

    Men igen - det hele bliver opfundet efterhånden - man kan sige, at asfalten bliver lagt, mens vi går på den...så man kan ikke bare kræve ting i nærheden.

    Guldager26-03-21 11:49

  • ★★0

    Jeg er lidt en umoden 40-årig...kan slet ikke være i mig selv - alene af den grund, at jeg skal mødes med folk, høre mædl og drikke øl senere. Vi har været meget dydige, Pia og jeg, så har indtil nu ikke mødtes med nogen med det formål siden oktober

    Der har jeg her på det seneste set lidt flere.. Eller retter jeg har 2 gode venner jeg mødes med enkelt vis og drukket bajere med. Sørger for at blive testet lige op til, så syntes jeg godt det kan forsvares.

    Weird_J26-03-21 11:52

  • ★★★★★★0

    Jeg er sådan lidt stædig anlagt. Hvis de tilbyder mig en vaccination, så synes jeg det giver mest mening i min egen by. Det kan jo ikke passe, at der ikke er noget syd for Horsens i Jylland?? Jeg vil ikke køre så langt efter det, og jeg ved jo heller ikke om der er tider. Det er bare de centre, der ligger tættest på. 

    Du ved jo der er tider, hvis du får en. Men så tænker jeg det bare ikke er vigtigt nok for dig.

    T. Nielsen26-03-21 11:59

  • ★★★★★★0

    Jeg er sådan lidt stædig anlagt. Hvis de tilbyder mig en vaccination, så synes jeg det giver mest mening i min egen by. Det kan jo ikke passe, at der ikke er noget syd for Horsens i Jylland?? Jeg vil ikke køre så langt efter det, og jeg ved jo heller ikke om der er tider. Det er bare de centre, der ligger tættest på. 

    Min mor opgav også nettet. Hun ringede og fik en tid med det samme.

    Wayne26-03-21 14:01

  • ★★★★1

    Ok, det her er lidt crazy!

    Har lige formået at komme hjem med en forkert bestilt bog fra biblioteket. 

    Jeg havde bestilt en bog om horrorgenrens historie. Fandt nogenlunde på afhentningshylden hvor den skulle stå. Den stod nederst, så jeg fik ikke kigget ordentligt efter, men jeg fandt en ældre bog, der hed noget med An Introduction og tog den med.

    Ved automaten kunne jeg mærkeligt nok ikke låne den, men fik besked om at kontakte personalet.

    Personalet kunne ikke rigtigt forstå det og tastede frem og tilbage på deres computer og bad mig så til sidst om at indtaste min pinkode. Det gjorde jeg, og så var den udlånt.

    Jeg er nu kommet hjem og har lige opdaget, at det slet ikke den bog, jeg bestilte, men en bog om sociologi fra 1970'erne. Bestillingsnummeret passer heller ikke med mit.

    Så jeg har åbenbart fået taget den forkerte bog fra hylden. 

    Jeg kan se, at den heller ikke er udlånt til mig. Den står ikke på min konto på deres hjemmeside under hjemlån. Så den er formentligt blevet udlånt til den rigtige, da jeg gik op og talte med bibliotekaren. Det er bare ikke den rigtige, der har fået den med hjem. 

    Jeg forstår bare ikke, hvordan det kunne lade sig gøre, når jeg skulle indtaste min pinkode? Den må jo have været forkert i forhold til det, han har kunnet se?

    Må nok hellere smutte forbi og aflevere den og hente den rigtige bog i morgen. :-)

    thomsen26-03-21 16:52

  • ★★★★★★2

    Har stadig ikke hørt fra arbejdsgiver. Synes satme det er uprofessionelt, når man har brugt en hel dag med telefonen i hånden, og der var lovet et svar i dag. Det er sgu ikke raketvidenskab, at man lige holder hvad man lover. Men det er jo bare Davenportish!! 

    davenport26-03-21 19:43

  • ★★0

    Har stadig ikke hørt fra arbejdsgiver. Synes satme det er uprofessionelt, når man har brugt en hel dag med telefonen i hånden, og der var lovet et svar i dag. Det er sgu ikke raketvidenskab, at man lige holder hvad man lover. Men det er jo bare Davenportish!! 

    Nej - det har jeg prøvet af flere omgang... det er så skide uprofessionelt.

    Tiany26-03-21 20:29

  • ★★★★★★1

    Vi får snart besøg af et vennepar og deres to piger. Det er faktisk første gang i over et år bilder jeg mig ind, at vi inviterer venner ind til mad og hygge. Vi havde ærligt håbet på lidt bedre vejr (det regner), så vi mere naturligt kunne åbne lidt op, være lidt i haven osv. Da vi aftalte det, var planen egentlig også at vi begge var færdig vaccineret. Det skete så ikke, men vi har da fået første stik. Han er til gengæld færdig vaccineret, det er hun ikke. Vi snakkede om vi så burde droppe det? Men vi valgte at fuldføre. Vi har mødtes med dem før, men kun udendørs. 

    Vi skal have påskeæggejagt, efter vi har spist en “let” frokost med oksemørbrad (sous vide style) med bagekartofler og bagte squash til;)

    Har også købt et par speciel øl. Så må vi se.

    T. Nielsen27-03-21 10:37

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen