Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★0

    Jeg troede, der var loft på forældrebetaling i gymnasiet også...det er der hvert fald i folkeskolen. Til en studietur må man opkræve 75 per dag af forældrene, som er et beløb, der svarer til det forældrene sparer, når børnene ikke er hjemme - nok lidt højt sat - men synes det er rimeligt. Alt andet betaling skal skolen stå for. 

    Jeg tror at der muligvis blev indført et loft - nogen steder - jeg HÅBER det gælder alle steder. Det var på et tidspunkt noget som var sat i rotation, som bare voksede helt ude af kontrol.

    Jeg tror dog ikke du skal regne med at gymnasierne har penge til studieture - det er nok stadig egenbetaling. Der er stor forskel på folkeskolen og gymnasiet, hvad det angår.

    Tja det lyder til at være noget andet end da jeg gik i gymnasiet og valget stod i mellem Prag og Rom i en uge :D

    Min gymnasie tid stod på:

    1.g - 2 dage i den lokale spejderhytte

    2.g - en uge i Rom

    3.g - normalt 3 dage i KBH, men vi fik i stedet til samme pris 4 dage i Bruxelles

    Jeg betalte det meste selv, mener min forældre gav 1000kr til Rom turen.

    Jeg synes det der oversøiske er at gøre det lige voldsomt nok i gymnasietiden med mindre man går på en af de der international gymnasielinjer hvor det ligger i kortene fra dag 1.

    Til gengæld var jeg 18 dage i Kina med uni for 7000kr - resten fik vi igennem virksomhedsdonationer og fonde.

    Tiany10-06-21 10:39

  • ★★★★★★0

    Så havde der nok været lukket for det varme vand i en del år bagefter :D

    Har du noget link til det du omtaler med skolens betaling? Vi skulle købe turen i Kolding Kommunes webshop (Ja, sådan én har de faktisk!)

    davenport10-06-21 10:41

  • ★★★★★★0

    Vi har lige betalt 1250,- til en bornholmertur i 7. klasse. Tror de er væk i 5 dage. De skal først afsted i oktober, så jeg synes det er lige tidligt nok at opkræve pengene. 

    Det med opsparinger har vi også gjort, men kun til konfirmation. Selv fik jeg heller ikke en børneopsparing, da jeg blev 18. Tror mine forældre har brugt den, da de havnede i noget lort med skat, da min far solgte sin forretning i sin tid. Vi har aldrig snakket om det. Men konfirmation kommer jo ikke som en overraskelse for nogen. Hun er dog ikke lige typen på det helt store, og vil gerne hentes i en trillebør, i stedet for min mors Triumph Speedfire :D  

    Jeg er sgu ikke selv født med en guldske i røven - jeg fik hverken kørekort, eller en børneopsparing (og er aldrig blevet lovet noget) og ferie hodt vi i Danmark. Men der er bare mange ting som har ændret sig radikalt i forhold til dengang - og jeg har aldrig kørt med princippet om at det jeg ikke selv fik, det skulle mine børn også leve efter.

    Vores børns konfirmationer blev holdt på Mallling kro, for den nærmeste familie - omkring 25 personer - for et overkommeligt budget og med gaver og tøj som ikke gik helt amok. Vi har venner og familie hvor de inviterede alle naboer og alle venner - for at sikre at konfirmanden fik et astronomisk beløb i gave.

    Mit indtryk er at vores unger havde en personlig dag, hvor vi havde tid til dem - og ikke skulle tilfredstille 100 ligegyldige mennesker, samtidig. De lå ikke i top i klassen med gaver, men hvad så?

    Min egen konfirmation blev holdt hjemme - men det var en god dag, og jeg har aldrig savnet en gigantisk fest.

    Jeg tror det er vigtigt at man holder øjne på bolden, og sørger for at konfirmanden er den vigtigste person - og ikke hensynet til alle mulige andre.

    Wayne10-06-21 10:56

  • ★★★★★★0

    Tja det lyder til at være noget andet end da jeg gik i gymnasiet og valget stod i mellem Prag og Rom i en uge :D

    Min gymnasie tid stod på:

    1.g - 2 dage i den lokale spejderhytte

    2.g - en uge i Rom

    3.g - normalt 3 dage i KBH, men vi fik i stedet til samme pris 4 dage i Bruxelles

    Jeg betalte det meste selv, mener min forældre gav 1000kr til Rom turen.

    Jeg synes det der oversøiske er at gøre det lige voldsomt nok i gymnasietiden med mindre man går på en af de der international gymnasielinjer hvor det ligger i kortene fra dag 1.

    Til gengæld var jeg 18 dage i Kina med uni for 7000kr - resten fik vi igennem virksomhedsdonationer og fonde.

    I gymnasiet havde vi en københavnertur i 2.g - og en tur til Sydfrankrig i 3.g - det hele til en økonomi hvor alle kunne være med, og som jeg selv betalte.

    Wayne10-06-21 10:45

  • ★★★★★★0

    Vi holdte også min hjemme, med Ester bag gryderne. (En gammel kogekone, familien altid brugte.) Min mor havde så arrangeret at SuperSisters kom og spillede lidt. (De blev sidenhen kendt med dub-i-dub som Me&My) Jeg fik næsten 6000,- 

    I dag er de jo skuffede, hvis de ikke får min. 30.000 og fjernsyn og diverse. Og så skal de helst hentes i helikopter...

    davenport10-06-21 10:46

  • ★★★★★★0

    Vi holdte også min hjemme, med Ester bag gryderne. (En gammel kogekone, familien altid brugte.) Min mor havde så arrangeret at SuperSisters kom og spillede lidt. (De blev sidenhen kendt med dub-i-dub som Me&My) Jeg fik næsten 6000,- 

    I dag er de jo skuffede, hvis de ikke får min. 30.000 og fjernsyn og diverse. Og så skal de helst hentes i helikopter...

    Ja, det er jo vanvid - men jeg er sikker på at dine børn ved hvor I står. Hvis man afstemmer forventningerne med virkeligheden så er børn ret forstående.

    En af de bedste ferier vi har haft med vores børn var i en lille svensk hytte, ved en sø - med masser af myg og lokum på den anden side af vejen. Det var vildt billigt og vanvittigt hyggeligt.

    Wayne10-06-21 10:52

  • ★★★★★★0

    Min konfirmation var min mor der lavede mad, fik to veninder til at servere og så ellers bare holdt i egen stue. Ingen vogne eller noget som helst. Tror jeg fik 8000 kr. i alt, et anlæg og så en masse mindre ting, Det var sgu fint :)

    Men altså, vi holdte også vores bryllup for 32000 kr. kun, hvilket et væsentligt mindre end mange konfirmationer...

    Guldager10-06-21 10:53

  • ★★★★★★0

    Jeg var ikke med på studietur i gymnasiet - jeg var flyttet hjemmefra og havde ikke penge på SU til at rejse for. Eller, jeg havde nok pengene, jeg gad bare ikke med ud og stå på ski.

    Så jeg blev hjemme, havde effektivt fri en hele uge fra skolen og skrev den opgave, som jeg skulle aflevere, dagen før den skulle afleveres.

    Da jeg blev konfirmeret fik jeg 10K af mine forældre. Min søster fik det samme, men ingen af os fik betalt kørekort. Min søster tog et senere og jeg har aldrig taget et. Jeg har boet i nærheden af s-togsnettet det meste af mit voksne liv, så jeg har aldrig haft brug for en bil og satser på, at det er tilfældet resten af mit liv.

    Zero Cool10-06-21 10:53

  • ★★★★★★1

    Vi holder sommerferie i mine svigerforældres have. Som er gigantisk. De tager på ø-hop, og så overtager vi i en uge. Der er en stor shelter, hvor vi laver mad og sover i, og så må børnene invitere alle de venner de vil. Alt elektronik er forbudt, og jeg læser højt fra en analog bog hver aften. Det plejer at være et hit, og det koster gratis. 

    davenport10-06-21 10:54

  • ★★★★★★0

    Links, Davenport:

    www.skole-foraeldre.dk/artikel/betaling

    www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-love-og-regler/spoergsmaal-og-svar - gå ned til afsnittet Forældrebetaling.

    Guldager10-06-21 10:57

  • ★★★★★★1

    Jeg vil tro, at du kan sige til ledelsen eller klasselæreren, at I skal med, også selvom I ikke kan betale. Men det ved jeg ikke helt. 

    Guldager10-06-21 10:58

  • ★★★★★★0

    Vi holder sommerferie i mine svigerforældres have. Som er gigantisk. De tager på ø-hop, og så overtager vi i en uge. Der er en stor shelter, hvor vi laver mad og sover i, og så må børnene invitere alle de venner de vil. Alt elektronik er forbudt, og jeg læser højt fra en analog bog hver aften. Det plejer at være et hit, og det koster gratis. 

    Jeg vil vædde med at dine børn har en mere personlig ferie, som de kan huske end den pakke som mange andre køber sig til.

    Som oftest har vi kørt sydpå. Til den yngste blev et år var vi i Danmark - bortset fra et par afbudsrejser.

    Men indtil den ældste blev 15, så boede vi som udgangspunkt i hytter på campingpladser i Frankrig og Italien - for en overkommelig økonomi, når man er 5 og enormt hyggeligt at bo så tæt på ca 25 kvm med køkken og bad.

    Wayne10-06-21 11:05

  • ★★★★★★1

    Som oftest har vi kørt sydpå.

    Fy for pokker! Skal aldrig mere syd for alperne. Hader varme :)

    Nå vi engang skal på udlandsferier (som egentlig ikke siger mig supermeget), så har jeg Norge, England, Skotland, Irland og Island som destinationer. Den eneste undtagelse med det varme er Japan, men jeg er ikke superglad for at flyve, så der er lige rigelig langt. Jeg er ikke bange for at styrte ned eller noget, jeg kan bare ikke lide steder, hvor jeg ikke umiddelbart kan komme væk. Jeg går heller ikke ind i fyldte elevatorer eller helt op foran til store koncerter.

    Guldager10-06-21 11:10

  • ★★★★★★0

    Fy for pokker! Skal aldrig mere syd for alperne. Hader varme :)

    Nå vi engang skal på udlandsferier (som egentlig ikke siger mig supermeget), så har jeg Norge, England, Skotland, Irland og Island som destinationer. Den eneste undtagelse med det varme er Japan, men jeg er ikke superglad for at flyve, så der er lige rigelig langt. Jeg er ikke bange for at styrte ned eller noget, jeg kan bare ikke lide steder, hvor jeg ikke umiddelbart kan komme væk. Jeg går heller ikke ind i fyldte elevatorer eller helt op foran til store koncerter.

    Jeg er ikke fan af ekstrem varme, men vi har haft nogle fantastisk ture - midt på dagen skal man være i skyggen. Men ellers er det fantastisk at være sikker på sol og plus 20 grader fra tidlig morgen til sen aften. Men man skal finde præcis den ferieform som er det rigtige kompromis for alle i familen - glade børn giver glade forældre, sådan er det bare.

    Dog foretrækker jeg klart en skiferie, hvor alle er aktive og gør noget sammen - Alperne er noget særligt, men der er ikke noget der overgår den hygge  vi havde i en Norsk bjælkehytte, de første fem år.

    Wayne10-06-21 11:41

  • ★★★★★★5

    Da jeg var barn, fik vi tæsk på forhånd, inden vi blev sendt på lejrskole, hvor vi skulle arbejde i et stenbrud fra 5 morgen til 8 aften i 14 dage, mens vi måtte leve af vandgrød. I sommerferien skulle vi tjene penge i markerne, ellers fik vi ingen mad. Men jeg har alligevel ikke følt vi manglede noget. Havde en pragtfuld barndom, med konstant øm røv og blå mærker over de voksnes øretæver;-P

    T. Nielsen10-06-21 11:24

  • ★★★★★★1

    Da jeg var barn, fik vi tæsk på forhånd, inden vi blev sendt på lejrskole, hvor vi skulle arbejde i et stenbrud fra 5 morgen til 8 aften i 14 dage, mens vi måtte leve af vandgrød. I sommerferien skulle vi tjene penge i markerne, ellers fik vi ingen mad. Men jeg har alligevel ikke følt vi manglede noget. Havde en pragtfuld barndom, med konstant øm røv og blå mærker over de voksnes øretæver;-P

    Fik I kun tæsk? Mor havde en kagerulle og far sin flodhestepisk - vi kunne knapt kravle ned i kulminen hvor vi arbejdede i 24/7 gennem 18 år. Vandgrød - luxus - luftfrikadeller var vores kost.

    Sommerferie kendte vi ikke til.

    Men jeg havde en fantastisk barndom, som jeg sjældent kunne se for kulstøvet i øjnene ;-D

    Wayne10-06-21 11:33

  • ★★★★★★0

    Det er en dejlig tid at have hjemmeboende børn, men det er også ekstremt udfordrende at få alting til at ballancere indenfor et budget. Og hvis man tror det slutter ved at de flytter, så kan jeg sige af erfaring at det aldrig har en slutning - heldigvis :-)

    Held og lykke til alle med børn.

    Wayne10-06-21 12:03

  • ★★★0

    For lige at vende tilbage til den der med Udvekslingsstudent i USA. Nu er jeg ikke ekspert, men kan der ikke være nogle fonde man kan søge?

    Eksempel fra en lille hurtig google søgning: www.kilroyfoundation.net/grants/grants/

    Aranyhajú Nyárszépe10-06-21 12:13

  • ★★★★2

    Jeg var et år på college i Santa Barbara efter gymnasiet, hvilket i mange år havde været en drøm.

    Mine forældre ville aldrig have haft råd til at finansiere det, men da jeg var 13 år sparkede jeg igennem en glasrude på min skole og fik næsten skåret benet af, hvilket resulterede i en erstatning på 250.000.

    Der røg vel en 100-150.000 i alt på opholdet (jeg sparede ikke på noget!), og i de efterfølgende par år på uni brugte jeg også bare løs i stedet for fx at investere nogen af pengene. Jeg endte med at måtte tage studielån og kom ud med en gæld på 100.000...

    Jeg er efterfølgende heldigvis blevet bedre til at passe på pengene...

    chandler7510-06-21 13:19

  • ★★★★0

    Anywho... Det var en stor oplevelse at være afsted og meget modnende, så jeg under helst sikkert din pige at komme afsted, davenport. Ligesom Wangsgaard kaster jeg gerne lidt mønt efter en eventuel indsamling.

    chandler7510-06-21 13:24

  • ★★★★0

    Jeg var et år på college i Santa Barbara efter gymnasiet, hvilket i mange år havde været en drøm.

    Mine forældre ville aldrig have haft råd til at finansiere det, men da jeg var 13 år sparkede jeg igennem en glasrude på min skole og fik næsten skåret benet af, hvilket resulterede i en erstatning på 250.000.

    Der røg vel en 100-150.000 i alt på opholdet (jeg sparede ikke på noget!), og i de efterfølgende par år på uni brugte jeg også bare løs i stedet for fx at investere nogen af pengene. Jeg endte med at måtte tage studielån og kom ud med en gæld på 100.000...

    Jeg er efterfølgende heldigvis blevet bedre til at passe på pengene...

    Og hvordan har benet det så i dag?

    S. Rico10-06-21 13:26

  • ★★★★0

    Og hvordan har benet det så i dag?

    De to store nerver i benet blev skåret over, og det var kun den ene, der voksede ud igen. Jeg har derfor nedsat følelse i dele af benet under knæet og kan ikke bevæge højre fod opad. Så jeg går lidt "sjovt", men hvis jeg tager et elastikbind på, der holder foden oppe, kan man næsten ikke se det.

    chandler7510-06-21 13:48

  • ★★★★★2

    Jeg fik første stik i dag, og fik en unik bivirkning. Jeg blev ret stiv i det yderste led af samme arm, hvor stikket fandt sted, og øm (næsten følelsesløs) i håndleddet. Lægen mente det måske var et tilfælde, men jeg skulle ringe til egen læge, hvis det blev ved eller bliver værre. Det er der endnu her halvanden time efter, men må lige se det an. Håber sgu det aftager snart, og det ikke rigtigt har noget med vaccinationen at gøre. Eller var det rart at kende jer =)

    David Lund10-06-21 14:08

  • ★★★★0

    De to store nerver i benet blev skåret over, og det var kun den ene, der voksede ud igen. Jeg har derfor nedsat følelse i dele af benet under knæet og kan ikke bevæge højre fod opad. Så jeg går lidt "sjovt", men hvis jeg tager et elastikbind på, der holder foden oppe, kan man næsten ikke se det.

    Pyt med hvordan det ser ud. Det vigtigste må være, om man kan lave de ting man gerne vil: gå, løbe, spille golf, danse jitterbug osv.

    S. Rico10-06-21 14:14

  • ★★★★0

    Jeg kunne godt spille golf, men jeg kan ikke rigtig løbe og vil nok ikke kunne danse jitterbug - der er dog heller  ingen af delene, der interesserer mig. Jeg er vild med at cykle og gør det meget.

    Hvis jeg skulle have kørekort, ville det skulle være en handicapbil, da jeg ellers altid ville have speederen trykket i bund

    chandler7510-06-21 14:28

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen