Forum - Forum-tråd: Hvilken film skal du til at se?

Hvilken film skal du til at se?

  • ★★★★★0

    Klaus er megahyggelig - en god julefilm uden at være julekvalm :)

    Ja, den var super hyggelig og sød og med en rigtig god morale i historien om det luddovne postbud, der ender midt i en borgerkrig og så ellers skal forsone de to parter og dermed selv vise sit værd. Animationerne kunne jeg også rigtig godt lide med de her nærmest abstrakt tegnede figurer. Hende den lille Samer-pige som bliver ven med postbudet var også en herlig karakter. Så ja, det var bare en skøn film, som jeg bestemt skal gense til jul og de efterfølgende år. :) 

    NightHawk22-11-20 15:38

  • ★★★★★0

    Jeg er gået i gang med The Flash - sæson 6, som lige er kommet på Netflix og skal se afsnit 3,4 og 5. :) 

    NightHawk22-11-20 17:54

  • ★★★★★★0

    Jeg har lige set The Bride wore Black, som åbenbart inspirerede Kill Bill og skal til at se Happiness.

    Zero Cool22-11-20 18:35

  • ★★★★★★0

    Når madpakkerne er smurt, og uhyrerne gennet i seng, vil jeg se det sidste af The Mandalorian. Den er sgu fed!  

    davenport23-11-20 17:36

  • ★★★★★★0

    Når madpakkerne er smurt, og uhyrerne gennet i seng, vil jeg se det sidste af The Mandalorian. Den er sgu fed!  

    Der er mindst fire endnu.

    Zero Cool23-11-20 18:13

  • ★★★★★★0

    Det ved jeg. Jeg kom bare sent igang, så har en del afsnit til gode :)

    davenport23-11-20 19:35

  • ★★★0

    Kærlighed uden stop (1989). Det er med Otto Brandenburg-

    Aranyhajú Nyárszépe24-11-20 14:34

  • ★★★★★★0

    Kærlighed uden stop (1989). Det er med Otto Brandenburg-

    Baggårdspumaen :-)

    Wayne24-11-20 14:52

  • ★★★★★1

    Village of the Damned (1960)

    Kruse24-11-20 19:31

  • ★★★★★★0

    The Wind (2018)

    Guldager24-11-20 19:38

  • ★★★★★0

    Jeg skal se The Christmas Chronicles 2, som lige er kommet på Netflix i dag. Jeg synes den første film var et super hyggeligt og underholdende jule-eventyr, så nu bliver det spændende at se, om 2'eren kan gøre 1'eren kunsten efter. :) 

    NightHawk25-11-20 21:17

  • ★★★0

    Er lige startet på Raised by wolves

    Gormanden25-11-20 22:36

  • ★★★★★0

    Jeg skal se The Christmas Chronicles 2, som lige er kommet på Netflix i dag. Jeg synes den første film var et super hyggeligt og underholdende jule-eventyr, så nu bliver det spændende at se, om 2'eren kan gøre 1'eren kunsten efter. :) 

    Mit gæt er den ikke gør, 2'eren ligner mest bare en hurtig cash-in hvor CGI har fået overmagt, og eneste som måske er lidt sjovt at Kurt Og Goldie Hawn sammen, da de er sammen i virkeligheden også.

    Selve plottet virkede til at gå mere i en bigger is better, and epic'er retning.

    hvor 2'eren var mere nede på jorden med dets fortælling og det klædte den.

    Nej så ser jeg personligt mere frem til at se Jingle Jangle, som til en forfriskning er et mest domineret af Black People cast, og med nogle gode kræfter bag og foran cam'et.

    Men det blir først fra December, fordi jeg ser ikke Julefilm elelr pynter noget op før det er December :)

    Men den er jeg ret spændt på at se, selv om man allerede kan forudsige hele handling bare ud fra den korte trailer, fordi den er så velkendt, men den ser meget veloplagt ud og med flotte sets og farverige kostumer, nåja og det er en Musical :)

    Trailer

    Elwood25-11-20 22:56

  • ★★★★★0

    Mit gæt er den ikke gør, 2'eren ligner mest bare en hurtig cash-in hvor CGI har fået overmagt, og eneste som måske er lidt sjovt at Kurt Og Goldie Hawn sammen, da de er sammen i virkeligheden også.

    Selve plottet virkede til at gå mere i en bigger is better, and epic'er retning.

    hvor 1'eren var mere nede på jorden med dets fortælling og det klædte den.

    Ja, du rammer faktisk meget godt min oplevelse af part 2.

    På den positive side var Kurt Russell igen en fest som Santa Clause og han var både rigtig god sammen med Goldie Hawn - som dog så lidt underlig stram ud i ansigtet muligvis pga noget botox - og især i samspillet med Darby Camp som Kate, der heldigvis var med igen. Desværre var Judah Lewis som hendes storebror Teddy kun med i starten og slutningen af filmen og deres pingpong var derfor stærkt savnet i part 2. 

    Til gengæld havde Darby Camp/Kate under hendes mission på Nordpolen fået selskab af hendes stedbror Jack, som blev spillet glimrende af Jahzir Bruno, der også havde et par ret herlige scener, hvor han bl.a. kæmper mod en hær af de små nisser, som er blevet onde.

    På minus-siden - og fordi det meste af filmen foregår i julemandens by på nordpolen og man ser rigtig meget til de små nisser, samt en stor julekat som er skurkens håndlanger - er der den store brug af CGI, som gør at det flere steder virker meget kunstigt og langt fra den fornuftige måde de brugte CGI på i 1'eren. 

    Og så et der filmens skurk, som spilles virkelig dårligt af Julian Dennison, der har absolut ingen karisma eller farlige udtryk ligegyldigt hvilken situation hans superskurk Belsnickel befinder sig i. Han fremstår utrolig fesen og kedelig i hele filmen og det er mig ærlig talt en gåde hvordan, han har fået den rolle.

    Generelt er tonen i part 2 også væsentlig mere harmløs end 1'eren. Man har klart mere satset på at lave en familiefilm med part 2, der mest er rettet mod de mindre børn.

    Så alt i alt en halvsløj omgang som ender på en 4/10.

    Den første "The Christmas Chronicles" ligger på en solid 8/10. :) 

    Nej så ser jeg personligt mere frem til at se Jingle Jangle, som til en forfriskning er et mest domineret af Black People cast, og med nogle gode kræfter bag og foran cam'et.

    Men det blir først fra December, fordi jeg ser ikke Julefilm elelr pynter noget op før det er December :)

    Men den er jeg ret spændt på at se, selv om man allerede kan forudsige hele handling bare ud fra den korte trailer, fordi den er så velkendt, men den ser meget veloplagt ud og med flotte sets og farverige kostumer, nåja og det er en Musical :)

    Trailer

    Den kendte jeg faktisk ikke, så den har jeg sat på min liste med det samme og skal helt bestemt også have set den i løbet af december. Den ser faktisk ret lovende ud. 

    Ja, jeg plejer nu også først at starte med julefilmene i December måned, men jeg får aldrig nået at se dem alle sammen, så i år tænkte jeg at jeg ville starte lidt tidligere. :)

    NightHawk26-11-20 00:18

  • ★★★★★0

    Jeg fik set den animerede udgave af den klassiske julehistorie The Grinch fra 2018 her i eftermiddags og den var også rigtig god og meget underholdende. Og så var jeg vild med animationen, som var super flot og meget farverig. Og en herlig detalje med den lille psykopat-ged, der dukker op med jævne mellemrum med et helt forfærdeligt brøl. :D

    Nu vil jeg se nogle flere afsnit af The Flash - sæson 6, og så skal jeg ellers igang med Doctor Who - sæson 12 her i weekenden. :) 

    NightHawk26-11-20 22:52

  • ★★★★★0

    The Burmese Harp (1956)

    Kruse27-11-20 19:26

  • ★★★★★1

    Jeg snupper først en premiere på horror-filmen Us og bagefter tager jeg et gensyn med Arnold i True Lies. :)

    NightHawk27-11-20 21:36

  • ★★★★1

    Jeg genså True Lies for et par måneder siden. Den holder bare 100%.

    Hvilket overraskede mig en del, for når man ser andre actionfilm fra samme periode, så er de næsten alle sammen falmet ret meget. Men Cameron, han kan sgu' sit kram. 

    S. Rico27-11-20 21:43

  • ★★★1

    Jeg genså True Lies for et par måneder siden. Den holder bare 100%.

    Hvilket overraskede mig en del, for når man ser andre actionfilm fra samme periode, så er de næsten alle sammen falmet ret meget. Men Cameron, han kan sgu' sit kram. 

    Jeres ros undrer mig egentlig meget. Det er nok snart 20 år siden jeg så den den, men jeg erindre den som temmelig kvindefornedrende og var slutscenen ikke et forsoningskys i skæret af en atombombe paddehattesky - wauu eller noget? Hvad har jeg overset? 

    Gormanden28-11-20 00:46

  • ★★★★★1

    Jeres ros undrer mig egentlig meget. Det er nok snart 20 år siden jeg så den den, men jeg erindre den som temmelig kvindefornedrende og var slutscenen ikke et forsoningskys i skæret af en atombombe paddehattesky - wauu eller noget? Hvad har jeg overset? 

    Kvindefornedrende vil jeg på ingen måde kalde "True Lies" selvom, at det er en film fra 90'erne og der var mere højt til loftet på på alle parametre.

    Hvis det mere præcist er scenen med Jamie Lee Curtis sexede strip/danse nummer du tænker på, så synes jeg ikke den er fornedrende, da den for det første er et udtryk for, at hendes karakter selv har lyst til at bryde ud af sin hæmmede husmor rolle og vise at hun er meget mere end blot en underdanig kvinde, hvilket yderligere  bliver understreget af, at hun også sparker røv i de efterfølgende actionscener.

    Strip/danse scenen er for det andet lavet med en god portion humor, der samtidig underminerer det der måske lige umiddelbart kan opfattes ydmygende, og desuden giver hun afslutningsvis Arnold - som hun tror er en anden - en solid omgang tæsk da han bliver lidt for nærgående til sidst, hvor hun ligger på sengen, hvilket dermed understreger, at hun er en sej kvinde der sagtens kan sige fra og sætte grænser.

    Så er der Bill Paxtons karakter, som ham der forfører Jamie Lee Curtis karakter og giver den gas som en rigtig scorekarl. Han fyrer et par lumre kommentarer afsted om kvinder, men det siger jo mere om ham og den type han repræsenterer end noget andet. Desuden bliver han i løbet af filmen også afsløret og udstillet som en klaphat og en patetisk sjover, der på ingen måde er en person man bør have som forbillede.

    Scenen med paddehatte-skyen er lige inden den store finale, hvor en atombombe sprænger på en af de små øer terroristerne har opholdt sig på. Da den springer i luften, er der ingen civile på øen, som desuden ligger så langt væk at ingen kommer noget til.

    Scenen er desuden lavet som en absurd humoristisk kontrast til det kærlige øjeblik mellem Jamie Lee Curtis og Arnold, der for et kort sekund glemmer situationens alvor, og er helt i tråd med resten af filmens humor og tone.

    Efterfølgende kommer så den store actionscene ved højhuset med jetflyet, som også er herlig over the top tegneserieaction og humor. Det er kort sagt ikke noget man på nogen måde skal tage alvorligt eller som et budskab fra James Cameron om, at han ikke i virkeligheden tager atomvåben og krig seriøst.

    NightHawk28-11-20 02:39

  • ★★★1

    Kvindefornedrende vil jeg på ingen måde kalde "True Lies" selvom, at det er en film fra 90'erne og der var mere højt til loftet på på alle parametre.

    Hvis det mere præcist er scenen med Jamie Lee Curtis sexede strip/danse nummer du tænker på, så synes jeg ikke den er fornedrende, da den for det første er et udtryk for, at hendes karakter selv har lyst til at bryde ud af sin hæmmede husmor rolle og vise at hun er meget mere end blot en underdanig kvinde, hvilket yderligere  bliver understreget af, at hun også sparker røv i de efterfølgende actionscener.

    Strip/danse scenen er for det andet lavet med en god portion humor, der samtidig underminerer det der måske lige umiddelbart kan opfattes ydmygende, og desuden giver hun afslutningsvis Arnold - som hun tror er en anden - en solid omgang tæsk da han bliver lidt for nærgående til sidst, hvor hun ligger på sengen, hvilket dermed understreger, at hun er en sej kvinde der sagtens kan sige fra og sætte grænser.

    Så er der Bill Paxtons karakter, som ham der forfører Jamie Lee Curtis karakter og giver den gas som en rigtig scorekarl. Han fyrer et par lumre kommentarer afsted om kvinder, men det siger jo mere om ham og den type han repræsenterer end noget andet. Desuden bliver han i løbet af filmen også afsløret og udstillet som en klaphat og en patetisk sjover, der på ingen måde er en person man bør have som forbillede.

    Scenen med paddehatte-skyen er lige inden den store finale, hvor en atombombe sprænger på en af de små øer terroristerne har opholdt sig på. Da den springer i luften, er der ingen civile på øen, som desuden ligger så langt væk at ingen kommer noget til.

    Scenen er desuden lavet som en absurd humoristisk kontrast til det kærlige øjeblik mellem Jamie Lee Curtis og Arnold, der for et kort sekund glemmer situationens alvor, og er helt i tråd med resten af filmens humor og tone.

    Efterfølgende kommer så den store actionscene ved højhuset med jetflyet, som også er herlig over the top tegneserieaction og humor. Det er kort sagt ikke noget man på nogen måde skal tage alvorligt eller som et budskab fra James Cameron om, at han ikke i virkeligheden tager atomvåben og krig seriøst.

    Tak for svaret. Jeg husker ikke de scener du nævner, men dem opfatter jeg heller ikke på nogen måde som kvindenedgørende - i fald er det ikke mange film man kan se :)

    Det var konceptet omkring at fordi agenten havde en mistanke om konen var utro, så bruger han forhørsmetoder til at true, ydmyge og få hende til at tigge for sit liv bare for at få hende til at indrømme om hun har været ham utro. Det husker jeg bare som et nedgørende indslag. Men måske skulle jeg se den igen med friske øjne, Cameron er trods alt en instruktør der normalt netop fremhæver kvindekønnet.

    Off topic: behøver vi at spoile-dække plots/scener på en film fra 1994? Men ros for at du gør det :)

    Gormanden28-11-20 07:40

  • ★★★2

    Det er vel lige meget hvornår filmene er fra, hvis man ikke har set dem.

    Jeg har da set den, men kan ikke huske den.

    Aranyhajú Nyárszépe28-11-20 11:10

  • ★★★★★1

    The Polar Express (2004)

    Kruse28-11-20 13:02

  • ★★★★★1

    Tak for svaret. Jeg husker ikke de scener du nævner, men dem opfatter jeg heller ikke på nogen måde som kvindenedgørende - i fald er det ikke mange film man kan se :)

    Det var konceptet omkring at fordi agenten havde en mistanke om konen var utro, så bruger han forhørsmetoder til at true, ydmyge og få hende til at tigge for sit liv bare for at få hende til at indrømme om hun har været ham utro. Det husker jeg bare som et nedgørende indslag. Men måske skulle jeg se den igen med friske øjne, Cameron er trods alt en instruktør der normalt netop fremhæver kvindekønnet.

    Der er ingen tvivl om, at Arnolds karakter er ude i et groft magtmisbrug af sin stilling som agent og i at udnytte sit firmas resourcer til noget så trivielt, som at finde ud af om hans kone har været ham utro. Men måden det kommer til udtryk på er helt i tråd med filmens overordnede over the top tone og humor, og jeg ser heller ikke scenen/scenerne i den forbindelse med forhøret, som værende kvindefornedrende.

    Konklusionen på de scener underminerer desuden påstanden om, at de skulle være nedgørende over for kvinder, da scenen til sidst i forhørslokalet viser Jamie Lee Curtis karakters loyalitet og integreret, samt det at hun heller ikke finder sig i at blive forsøgt trynet. Så scenen er faktisk også med til at understøtte og opbygge hendes karakterudvikling fra forsagt husmor til slagkraftig heltinde.

    Så derfor køber jeg ikke præmissen om, at filmen skulle være kvindefornedrende på nogen måde, hvilket også - og som du selv helt rigtigt skriver - heller ikke stemmer overens med det livssyn og menneskesyn som James Cameron har både generelt og ift de stærke kvinderoller, han har skabt igennem sin karriere. :) 

    Off topic: behøver vi at spoile-dække plots/scener på en film fra 1994? Men ros for at du gør det :)

    Ja, det vil jeg til hver en tid mene, at man bør gøre uanset om filmen er 10, 20 eller 100 år gammel for den sags skyld, da man jo ikke bare automatisk kan gå ud fra, at alle har set den pågældende film selv om det er en stor mainstream Blockbuster. 

    Jeg havde eksempelvis for nogle år siden købt stumfilms-klassikere  "Das Cabinet des Dr. Cagliari" (som er fra 1920) og som jeg ikke havde set før og derfor glædede mig til endelig at få set.

    Men inden jeg nåede det, synes Maria Månson i "Filmselskabet" - under et tema om stumfilm -  da lige at hun skulle spoile filmens store plottvist, samt filmens afslutning med begrundelsen af, at det jo var en meget gammel film, så den havde alle nok set og derfor gjorde det ikke noget, at hun spoilede hele molevitten.

    Det betød jo så, at jeg fuldstændig fik ødelagt min første filmoplevelse af klassikeren, hvilket jeg synes var mega irriterende.

    Så jo, man bør altid bruge spoiler-markering uanset hvor gammel filmen er. :)

    NightHawk28-11-20 13:29

  • ★★★★★0

    The Polar Express (2004)

    Det er en rigtig god og super hyggelig julefilm, som jeg ser fast hver år. Første gang jeg så "The Polar Express", skulle jeg dog lige vende mig til den animerede motion capture stil. Men det tænkte jeg egentlig ikke så meget over igen, da jeg hurtigt blev grebet af historien og den magiske togrejses eventyrlige ridt. :) 

    NightHawk28-11-20 13:38

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen