Udskiftning af komponenter sker måske ikke så ofte, men opdateringer af styresystemer, antivirusprogrammer, drivere og hvad ved jeg, afholder mig fortsat fra PC. At jeg med Xboxen skal trykke på en knap på fjernbetjening, og både konsol, lydsystem og TV er klar på ca 10 sekunder, og jeg med et tryk mere starter et spil op, gør det til min fortsatte foretrukne metode. Denne generation har sgu også haft for mange opdateringer på spil efter min smag, men du kan da ikke mene, at PC er blevet til den nemmeste metode nu? I så fald er det da til at overveje igen.
Hvis jeg så skal have en omkring 6 års fremtidssikret PC spilmæssigt, der hurtigt starter op, er lydløs som min nuværende Xbox, kan afspille 4K-discs, har et hamrende let styresystem med automatiske opdateringer til alt der er muligt, og er direkte opkoblet til mit TV - hvilken pris er vi så ude i?
Jeg skriver ingen steder, at PC er den nemmeste metode. Jeg skriver, at det ikke længere er gældende, at det kræver en masse udenomstid, for at få en gamer-PC til at spille. Man kan gøre det, for at presse lidt ekstra FPS ud af computeren, hvis man spiller CS:GO eller andre spil, hvor alt juice som kan presses ud af computeren, kan gøre en lille forskel.
Det er meget muligt, at det begynder at ændre sig nu, men købte man en PC med en andengenerations Core i7, da den blev lanceret i 2011, ville man stadig have en CPU, som kan være med i dag, selvfølgelig forudsat at man er villig til at gå lidt på kompromis hvilke detaljer man slår til.
Gaming er mainstream, også på PC og det er langtfra alle, som ligger og roder i computeren på daglig bases, skruer på deres overclock osv. osv. osv.
Udskiftning af OS sker ikke jævnligt, fordi Windows kører i nogenlunde samme spor, som MacOS, så der kommer en stor opdatering en gang om året, tror jeg det er, som bliver lagt på, præcis som en hvilken anden opdatering til Windows. Det tager lidt længere tid, før computeren er klar til brug igen, men står ens computer på stand-by, ligesom mange har deres konsoller på stand-by, vil man typisk blot blive bedt om at genstarte ens computer, når man vækker den igen, så installationen kan afsluttes.
Opdatering af anti-virus sker automatisk. Microsoft har leveret sit eget AV siden XP-tiden og det har været en del af OS'et siden Windows 8.
Drivere opdaterer også sig selv, har gjort det i lang tid. Både nVidias og AMD's software klarer den del og spørger brugeren, når der er nye drivere, om de vil installere dem, hvilket typisk ikke engang kræver en opdatering. Samme software kan give anbefalinger til hvilken kvalitet et spil bør køre i, men typisk vil spillene automatisk sætte kvaliteten på spillet, så man får en god oplevelse. Hvis man så vil have en anden oplevelse, eksempelvis hvis man spiller sådan noget som CS:GO, kan man gå ind og pille ved indstillingerne selv. Præcis adgangen til at pille ved indstillinger, gør at hardware typisk kan bruges lidt længere tid, end man typisk regner med, fordi systemkravene til spil er meget konservative.
Så, køber man en small form factor computer, for at få "konsoloplevelsen", så vil man typisk modtage en computer med Windows installeret og opdateret, drivere installeret og opdateret, samt måske Steam på. Xbox-spil kan købes via Windows store, så de opdateres løbende og de kan tilføjes til Steams interface, så man også kan starte dem derfra. Steam står automatisk til at starte med Windows, så hvad man gør når man starter det hele op første gang, er at stille Steam til at starte i Big Picture Mode (et ikon man trykker på, i toppen af vinduet), som er designet til at blive styret med en controller. Derefter behøver man sjældent at bevæge sig bag Steam, med mindre der er behov for at genstarte computeren i forbindelse en opdatering.
Controllerunderstøttelsen er ret god på PC, selvom platformen har et ry for at kun virke med mus og tastatur, eksempelvis understøtter lidt over 300 spil, ud af de lidt over 800 spil, jeg har på min Steam-konto, at spille med controller.
Hvad en computer vil koste, kommer an på hvad præcis du leder efter. Det er ikke noget du selv behøver at bruge timer på at overveje, fordi der er glimrende forhandlere af pre-builds i Danmark, som kan vejlede dig.
Den vil dog helt sikkert blive dyrere end en Xbox, det er der ikke tvivl om, men så vil spillene til gengæld være billigere og den åbner op for at man kan spille måske 90-95% af alle spil, der er udgivet til PC nogensinde. Hvis man har mod på det, vil man også kunne spille stort set alle spil, der nogensinde er udgivet til micro-computerne fra 80'erne og 90'erne, samt stort set alle konsolspil op til 360/PS3, måske inkl. disse. Jeg gør mig ikke i emulatorer, så jeg føler ikke med i hvor langt man er nået med dem. Disse kræver til gengæld at man piller og bruger noget tid på at få spillene til at køre og så er der samtidig det legale aspekt i det. Nå ja, så kan man ende med at drukne i gratis spil. Jeg har 69 spil i Epics launcher, som jeg har fået helt gratis. Selvfølgelig ikke helt nye spil, men eksempelvis alle nyere Batman-spil, ABZU, Farming Sim 19, For Honor og Metro 2033 Redux.
Mind you, jeg har intet problem med at folk spiller på konsoller. Hvad jeg argumenterer imod, er at alt på PC tager lang tid og er besværligt, fordi sådan er det ikke længere. Det bliver dog ofte sådan, fordi folk bruger deres computere til alt muligt andet, hvilket inkluderer at blindt trykke på alverdens pop-ups på skærmen og de mails, som de modtager fra "Skat", der fortæller dem at de mangler at få 100.000 kr. tilbage.
Men hvis man køber eller bygger en PC til "konsolbrug" og intet andet, er der vitterligt meget lidt vedligeholdelse, man har behov for at gøre, bortset fra en jævnlig genstart måske en gang hver 2-3 uge, samt at støve lortet af (hvilket man jo også bør gøre med en konsol). Og sætter man den op, som beskrevet ovenfor, ser man sjældent andet end Steam i Big Picture Mode. Det er i øvrigt forholdsvis let at sætte en backup op af hele sin installation, så er man ude for at en SSD eller harddisk (brrr) står af, så man kan restore hele lortet på 1-2 timer, efter man har udskiftet den lagerenhed, som er død.