Det måtte jo ske før eller senere: at komponenterne ikke passede sammen, da jeg forsøgte at bygge en ny PC.
Bortset fra min allerførste PC fra 1995, så har jeg altid selv bygget mine PC'ere. Og det plejer at gå rimelig godt. Det er altid spændende, om der overhovedet sker noget, når man trykker på power knappen første gang. For har man lige fået sat de der små 2-pins til strømknap, powerlys, HD lys, speaker osv. korrekt i?
PC'en startede fint op, og jeg kom ind i BIOS, hvor alt tilsyneladende var fint. Bortset fra én ret vigtig ting: mit nye ASUS bundkort kunne ikke genkende min gamle SSD harddisk. Jeg havde ellers sikret mig, at det nye bundkort havde masser af SSD M.2 porte. Men jeg var simpelt hen ikke klar over, at der siden jeg sidst byggede PC nu findes to forskellige slags M.2 porte (SATA og NVMe). Det er også irriterende, at interface har samme størrelse. Jeg kunne sagtens sætte det gamle i. Og i flere timer troede jeg, at man skulle lave nogle særlige indstillinger i BIOS for at få den til at genkende SSD-drevet. Først sidst på dagen faldt 10-øren: det nye bundkort understøtter slet ikke M.2 SATA. Så var der ikke andet at gøre end at bestille en ny SSD harddisk.
Men skide irriterende når man lige har afsat dagen til at få en ny PC op at køre.
Det er selvfølgelig en naturlig konsekvens af, at jeg ikke længere følger løbende med i, hvad der rører sig på PC komponent fronten. I gamle dage (80'erne, 90'erne og start 00'erne) læste jeg computerblade hver måned. Men den interesse er falmet. Så nu skal jeg i stedet bruge en hel del tid på research, forud for hver ny PC køb. Og så må det jo gå galt på et eller andet tidspunkt.
Især fordi der findes tonsvis af forskellige CPU varianter og bundkort chipsæt. En anden ting der har ændret sig siden sidst er, at man åbenbart ikke længere kan få bundkort med indbygget grafikkort. Det undrede mig en hel del til at starte med. Dvs. indtil jeg fandt ud af, at man i stedet kan få særlige CPU varianter med indbygget grafikkort.
Eftersom jeg næsten aldrig bruger min PC til spil (det har jeg mine konsoller til), så er der ingen grund til at bygge en gamer PC. Jeg lægger i langt højere grad vægt på en helt støvfri PC. Så jeg endte med at vælge en Core i5 med kun 35W varmeudvikling frem for de noget hurtigere i7 varianter.
Det var lettere i gamle dage at få overblik over hvilke CPU'ere der var de nyste og hurtigste. Dengang kiggede man primært på klokfrekvensen. Men klokfrekvensen har ikke udviklet sig meget de seneste 15 år. Nu handler det vist mest om antal samtidige kerner og den slags.
Et lille nostalgisk overblik over mine PC'ere:
1995: Pentium - 90 Mhz
1999: Pentium II - 400 Mhz
2004: Pentium 4 - 2,8 Ghz
2009: Intel Core 2 Quad - 2,66 Ghz
2017: Intel Core i7 (6th gen.) - 2,8 Ghz
2024: Intel Core i5 (12th gen.) - 2,1 Ghz
Jeg kan godt stadig sidde med en gammeldags følelse af, at der er mindre street-credit i kun at have en 2,1 Ghz CPU, når jeg tidligere har kørt med hurtigere klokfrekvens. Men det er selvfølgelig noget vrøvl. Min nye CPU er jo langt hurtigere end de gamle 2,8 Ghz CPU'ere.