Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

  • ★★★0

    Bøf med bløde løg, brun sovs og kartofler. Der til koger jeg lidt Blomkålsblanding fra Rema.

    Aranyhajú Nyárszépe 2-11-21 18:23

  • ★★1

    Det blev til en gang spaghetti Napoli fra Beauvais dåsemad.

    Ryder666 2-11-21 18:37

  • ★★★★★★0

    Living it up? :D

    Jeg har lige smurt madpakker. Det er efterhånden en eksakt videnskab, at følge med i hvad hvert barn kan lide på dagsformen. Jeg glæder mig til, den dag hvor alle tre slev gør det. Jeg hader at smøre madpakker, når jeg ikke må bestemme hvad der skal i. Det er jo ikke en fucking restaurant??

    davenport 2-11-21 19:09

  • ★★★★0

    Jeg synes det er grotesk, at der stadig er noget der hedder madpakker i dagens Danmark, og at eleverne ikke i stedet bare har sunde og lækre alternativer i madordninger på skolerne.

    Danmark er virkelig et U-land på nogen områder.

    chandler75 2-11-21 19:44

  • ★★★★★★0

    Problemet er at ikke alle har råd til en evt. madordning. Og et budget på den slags, ville gøre det nærmest umuligt at servere noget sundt. Jeg havde på et tidspunkt en ordning kørende, hvor jeg skulle bespise 40-50 mennesker 3 gange om dagen, og hvis man regnede lidt på det, var der sat penge af til 2,75,- pr. måltid pr. borger. Det samme ville ske på en skole. Nuggets og pomfritter, hvis der er råd. 

    davenport 2-11-21 19:51

  • ★★★0

    Jeg plejer bare at købe en sandwich nede i Brugsen. De mangler dog en udgave med spegepølse.

    Det blev til en gang spaghetti Napoli fra Beauvais dåsemad.

    Den er også god! Havde et mindre lager af dem da Coronaen brød ud, da de jo kan holde sig i årevis. Det er så blevet spist efterhånden som det blev klart at det bare var en storm i et glas vand. Jeg plejer at komme lidt chili på, men det gør jeg selvfølgelig med det meste.

    Aranyhajú Nyárszépe 2-11-21 20:18

  • ★★★★★★0

    Når jeg spiser dåsemad som ret, så elsker jeg baked beans. Lige en tur i ovnen med nogle æg oven på. Og så ud, så blommen er flydende. Ved nærmere eftertænksomhed... Det tror jeg jeg skal have senere :)

    davenport 2-11-21 20:29

  • ★★0

    Jeg plejer bare at købe en sandwich nede i Brugsen. De mangler dog en udgave med spegepølse.

    Den er også god! Havde et mindre lager af dem da Coronaen brød ud, da de jo kan holde sig i årevis. Det er så blevet spist efterhånden som det blev klart at det bare var en storm i et glas vand. Jeg plejer at komme lidt chili på, men det gør jeg selvfølgelig med det meste.

    Okay, ku være man skulle prøve med lidt chili næste gang.

    Tak for tippet

    Ryder666 2-11-21 20:35

  • ★★★★★★0

    Vi fik rugbrød med æg, rejer og laks. Jeg havde ikke tid til det store i dag, og heller ikke energien. Det var nu også ganske lækkert, trods den lidt nemme løsning. 

    davenport 3-11-21 18:49

  • ★★★★★★0

    Har lige en travl weekend, men fik da smidt en ribbensteg i ovnen, Der var lidt rigeligt fedt på, men fik den da sprød. Er alene hjemme med den mindste, så den står nok på noget chips og slik senere.

    davenport 5-11-21 19:14

  • ★★★★1

    Opdagede at de havde guanciale i Spar, så det blev til en omgang "rigtig" carbonara. Super simpelt, men for satan det er godt!

    dyg 5-11-21 19:50

  • ★★★★★0

    Opdagede at de havde guanciale i Spar, så det blev til en omgang "rigtig" carbonara. Super simpelt, men for satan det er godt!

    Fedt! Jeg laver selv carbonara engang i mellem, men er endnu ikke stødt på guanciale i nogen butikker, så det plejer være bacon eller pancetta jeg bruger, hvis jeg er heldig og finde det. Hvad for noget ost bruger du?

    Kruse 5-11-21 20:03

  • ★★★★0

    Fedt! Jeg laver selv carbonara engang i mellem, men er endnu ikke stødt på guanciale i nogen butikker, så det plejer være bacon eller pancetta jeg bruger, hvis jeg er heldig og finde det. Hvad for noget ost bruger du?

    Normalt en god parmesan, mest fordi vi altid har en 40+ måneder lagret parmesan fra det lokale italienske supermarked. Jeg har af og til lavet den med en lagret pecorino, men jeg kan lige så godt lide det med parmesan.

    Jeg kan altid smutte i supermarkedet og få guanciale, og det giver en anden oplevelse end hvis man bruger røget bacon eller røget pancetta. Jeg er fan!

    dyg 5-11-21 20:09

  • ★★★★★0

    Jeg kan altid smutte i supermarkedet og få guanciale, og det giver en anden oplevelse end hvis man bruger røget bacon eller røget pancetta. Jeg er fan!

    Jeg må prøve det engang. Jeg har faktisk en butik i nærheden der sælger italienske specialiteter, men jeg har aldrig tjekket om de sælger guanciale. Jeg bruger også parmesan ost, men ikke noget så fancy som 40+ måneder lagret. Det lyder lækkert :)

    Kruse 5-11-21 20:44

  • ★★★★★★0

    Da vi har været ude hele dagen, står den bare på en sammenkogt ret med pasta. Lidt skinketern, røde pølser, svampe  og tomat. Vil nok ligge på 3/5 på skalaen. (Det er acceptabelt) 

    davenport 6-11-21 17:00

  • ★★★★★1

    Laver flæskesteg og brun sovs, drikker juleøl og hører julemusik. Tror jeg er blevet sindssyg =)

    David Lund 6-11-21 17:00

  • ★★★★0

    Sønnike ville have risengrød, så det lavede jeg sous vide. Jeg er ikke speciel stor fan, men jeg lavede alligevel ekstra, så nu har vi til klatkager og risalamande.

    dyg 6-11-21 17:39

  • ★★★★★★0

    Sønnike ville have risengrød, så det lavede jeg sous vide. Jeg er ikke speciel stor fan, men jeg lavede alligevel ekstra, så nu har vi til klatkager og risalamande.

    Når jeg laver risengrød til aftensmad, hvilket jeg sjældent gør, så laver jeg æblekompot og ristede nødder til. Så er det lidt mere ret-agtigt

    Guldager 6-11-21 19:10

  • ★★★★0

    Når jeg laver risengrød til aftensmad, hvilket jeg sjældent gør, så laver jeg æblekompot og ristede nødder til. Så er det lidt mere ret-agtigt

    Det lyder godt, det prøver jeg næste gang!

    dyg 6-11-21 19:11

  • ★★★★★★0

    Det er bare så meget lettere i sous vide. Men det er ikke noget jeg spiser. Grød er mad til fattige dyr. 

    davenport 6-11-21 19:40

  • ★★★★0

    Jeg har aldrig fattet sous vide. Jeg synes vitterlig ikke, at det smager særlig godt...

    chandler75 6-11-21 20:03

  • ★★★★1

    Jeg har aldrig fattet sous vide. Jeg synes vitterlig ikke, at det smager særlig godt...

    I forbindelse med risengrød, eller helt generelt? Eller er det fordi du bare drikker vandet?

    dyg 6-11-21 20:57

  • ★★0

    Når jeg laver risengrød til aftensmad, hvilket jeg sjældent gør, så laver jeg æblekompot og ristede nødder til. Så er det lidt mere ret-agtigt

    Når jeg får risengrød, hælder jeg gerne hvidtøl på.

    Det smager faktisk overraskende godt

    Ryder666 6-11-21 21:47

  • ★★★★★★0

    Men så er det ikke helt vellegnet til hovedret, synes jeg.

    Jeg fik lov til at lave maden til nytårsaften. Så nu er jeg gået lidt i tænkeboks. Der er en skaldyrsallergiker, så det kan jeg ikke lave.

    Det behøver ikke at være top-fancy, men jeg tænker noget i stil med:

    Appetizer: Grissini med dyppelse

    Forret: friterede kugler med svinerillette og noget mere til. Eller måske en consommé med ravioli med noget røget fyld.

    Ganerenser: Myntecreme, ymer, citronknas

    Hovedret: Stykke godt kød - sous vide, selvfølgelig - evt. krondyr, brombærsauce, svampe, en fræk kartoffel (fondant, pommes duchesse eller lignende) og behørigt grønt

    Dessert: Med sikkerhed noget med hjemmelavet is - noget knas - og så nogle forskellige toppe med f.eks. amber og ruby chokolade og noget frugt til af en art (som coulis, glace eller noget andet)

    Forslag modtages gerne :)

    Guldager 7-11-21 13:29

  • ★★★★★★0

    Jeg har hovedrettet nu...

    • Steaks af kalvemørbrad - tilberedet i sous vide og så hurtig på en grillpande til sidst
    • Pommes fondant - fordi det er megalet
    • En brombærsauce. Får nok ikke lavet bouillon selv, så køber nok noget hos slagteren
    • Lynstegte kantareller
    • Marinede rødbeder skåret i skiver på mandolinjern og vakuumpakket.

    Eller som en restaurant vil skrive:

    Kalv - brombær - svampe - rødder - kartoffel

    Det er jo rimelig klassisk, men det skal nok blive godt.

    Guldager 7-11-21 16:34

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen