Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

  • ★★★★0

    Jeg prøver også med en hel kylling i airfryeren i dag.

    Det virker også virkeligt godt! Vi har også lavet underlår med stor succes. Umiddelbart tror jeg, at vi prøver at lave wings i den i dag, men så skal jeg lige forbi torvehallerne og købe lidt. 

    dyg12-12-21 11:34

  • ★★★★★★0

    Så er jeg på vej ud af døren for at lave forloren hare. Laver noget blomkål og gulerødder til. Skal lige justere mine opgaver, da svigermors komfur er induktion, og det laver maden noget hurtigere. Tror jeg bruner haren ved 250 i 10 minutter, hælder sovsen over og giver den 50 min ved 180. 

    Har taget vildtkrudt med, så det bliver et "vild" sovs... Håber de har en tøddel rødvin til opgaven.

    davenport12-12-21 15:40

  • ★★★★0

    Vingerne blev fandme gode!

    dyg12-12-21 17:59

  • ★★★★★0

    Tripple cooked pomfritter, er det så blot konceptet fra friture, med gentagende gange i maskinen, med pause undervejs ?

    Elwood12-12-21 18:49

  • ★★★★1

    Tripple cooked pomfritter, er det så blot konceptet fra friture, med gentagende gange i maskinen, med pause undervejs ?

    Lige præcis. Først koges de, så får de en tur ved lidt lavere temperatur i fryeren, og til sidst en tur med højere temperatur. Køles af imellem.

    dyg12-12-21 19:15

  • ★★★★★0

    Lige præcis. Først koges de, så får de en tur ved lidt lavere temperatur i fryeren, og til sidst en tur med højere temperatur. Køles af imellem.

    Ah ok, jeg ved godt det ikke blir samme som med Friture, men jeg har bare aldrig rigtig været impress af airfry'er, og har set talrige test med jagten på dne gode pomfrit, men kan være den her metoder virker bedre til at opnå noget som bot er henaf, hvad friture er uden alt olien.

    Elwood12-12-21 19:25

  • ★★★★0

    Der skal ikke herske tvivl om, at det på ingen måde kan sammenlignes med friturestegte triple cooked fries. Men jeg hader at stå med alt det varme olie, så det her er en lidt sundere, og meget nemmere måde at gøre det på, og man opnår et rigtigt fint resultat!

    dyg12-12-21 20:04

  • ★★★★★★0

    Det blev satme en god hare! Svigermor spiste så meget, at hun fik mavepine. Så delte jeg lige en flaske Zinfandel med svigerfar. Jeg er også mæt, da jeg savede en god skive af til mig selv, og druknede det i Baconsovs. Mums! 

    davenport12-12-21 20:20

  • ★★★★★★0

    Fik købt den sidste glastype til mit glasskab, en goblet til trappister og barley wines.

    barshopen.dk/da/olglas/olglas-uden-logo/bormioli-rocco-beer-club-abbey-trappistglas-41-8-cl/

    Guldager13-12-21 07:28

  • ★★★★★★0

    Prøvede rodfrugtefritter i airfryeren efter den opskrift, der fulgte med. Det var fint, men vil nok justere opskriften lidt. Det er rodfrugt vendt i æg, krydderi, sennep og så drysset med panko. Men den gjorde præcis det, den skulle med rodfrugterne, så det er absolut ikke sidste gang. Lauge ville endda gerne spise dem, der var mest sprøde.

    Guldager13-12-21 20:07

  • ★★1

    Jeg skal have resten af pastaskruer, med bacontern og pizzasauce.

    Pizzasauce smager meget bedre end rigtig pastasauce og er helt uden stykker af løg og alt mulig uidentificerbare grøntsager, som jeg ikke bryder mig om.

    Ryder66613-12-21 20:50

  • ★★0

    I aftes stod den på kylling marineret i soya, mirin, shaoxing, hvidløg og sesam olie. Stegt på panden med løg hvidløg og rød spidskål, da kålen begyndte at blive lidt blød fik panden en god sjat fermenteret chilisauce af BOC, et par tomater i tern og en sæk spinat. Da spinaten var faldet sammen fik det hele en hurtig majs jævning

    HelmerJ14-12-21 07:00

  • ★★★★★★1

    Er blevet afhængig af øl!

    Altså på sådan en hobbymåde. Har lige købt:

    Et par barley wines:

    • Founders, Nemesis Roasted Barleywine
    • Thomas Hardy, Ale,
    • Ridgeway, Criminally Bad Elf
    • Brewdog, MMXXX, der skal stå til 2030

    Samt

    • BORG, Ulfey nr. 67, IPA - har smagt den før, og det er måske den bedste IPA, jeg har smagt
    • BORG, Sólveig nr. 25, Hefeweizen
    • Ridgeway, Very Bad Elf, Amber ale
    • Baladin Wayan Saison, Saison
      Zundert 8, trippel trappist

    Og har overvejet at samle på bryggeriglas også :)

    Guldager15-12-21 14:37

  • ★★★★★★0

    Min datter og hendes veniende er ved at stege 3 kg frikadeller til julefrokost på lørdag. Når de er færdige, går jeg i gang med pariserbøf. Vi bliver 8 til aftensmad...

    davenport15-12-21 15:39

  • ★★★1

    Jeg har købt tre pakker julemedister. Dem vil jeg stege i løbet af weekenden. Til natmad imorgen bliver det en tomatsuppe fra Mou. Tænker jeg kan tage den op fra frost inden jeg tager på arbejde og så kan jeg hurtigt hælde nogle kødboller i når jeg kommer hjem. Dertil varmer jeg hvidsløgsflute i ovn. 

    Aranyhajú Nyárszépe16-12-21 01:02

  • ★★0

    I går var rimelig produktiv 

    Først fik jeg sat en balje suppe over med kylling, porre, gulerod, persillerod, knoldselleri og pastinak

    den fik lov at simre fra 12 til 14, så kom kyllingen op og blev pillet, skroget kom tilbage i suppen og fik lov at simre videre til kl 17, så blev hele suppen siet og nye grøntsage i små tern blev hældt i. Porre og boller kom først i da de ny grøntsager var mørre.

    Mens suppen passede sig selv lavede jeg 3kg medister sammen med min mor

    HelmerJ16-12-21 07:11

  • ★★★★★★0

    Hvor mange af jer har egen køkkenhave?

    Vi har ok plads til en både køkkenhave og drivhus, men orker bare ikke at sætte mig ind i, hvordan man gør. På den anden side - så er hjemmedyrkede og friske grøntsager godt for miljø, pengepung og sundhed (fordi man kommer mere ud). Og en lille smule blæret :)

    Men jeg har funderet lidt over, hvad jeg så skulle dyrke.

    Ting jeg ikke gider er sådan noget som kartoffel, gulerod, tomat osv., som har et begrænset udbytte. Jeg er da med på, det er hyggeligt lige at rive en kartoffel op og lave mad med den, men det virker bare ikke som om, det er tiden værd.

    Ting, jeg overvejer: mange former for krydderurter, chilier, bær, mindre anvendte grøntsager.

    Dvs. ting, der er meget billige og bruges ofte gider jeg nok ikke bruge tid på.

    Guldager16-12-21 08:49

  • ★★★★★★0

    Jeg har altid en løvstikke, og så plejer vi at have nogle tomatplanter.

    davenport16-12-21 10:10

  • ★★★★0

    Vi har ingen have, men på altanen har vi oftest små søde tomater, ærter og chilier. Det er så hyggeligt, at gå ud og plukke lidt tomater og ærter, som man kan snacke på.

    dyg16-12-21 10:13

  • ★★0

    Vi har køkkenhave, jeg er ikke til nytte over pryd, så hjemme ved os er det ukrudt hvis det ikke kan spises

    Kan anbefale

    Bærbuske, de er rent afkast. hvis man ikke gider æde marmelade så hælder man bare sprut på og venter. Skal kun sørge for de ikke forsvinder i ukrudt (vores står på en halvvild skråning).

    Krydderurter, vi har en lille rosmarin HÆK! den skal bare ha tur med hæksaksen sidst på sæsonen, 3 slags timian som bundække, så der ikke er plads til ukrudt, under vores æbletræ bruger vi rød syre som bunddække, pas på med merian det spreder sig, vi har også citron melisse og mynte men det bor i krukker så det skal vandes 

    Jordbær, de laver siklinger (stikker nye skud i jorden) så de vedligeholder sig selv fra år til år.

    Grønkål, man kan plukke løbende henover sæsonen, det kræver heller ikke arbejde

    Ærter, hvis man lige jogger noget rionet i jorden med en støttepind så er det også mest afkast

    Løvstikke, fordi ellers har man ikke løvstikke, vi har vores i en krukke så man skal lige huske og vande når den begynder at hænge.

    Vi har også tagetes i blomsterkummerne på terrassen hvor grillen står, de pynter godt i en salat

    En af de store glæder er også man kan viser den frem kan man gå nippe lidt til de forskellige ting imens man drikker øl. Det er også super uddannelse for junior, når han først er udlært på karse og hjælper helt sikkert imod kræsenhed og det giver en rigtigt god helheds forståelse #fra-jord-til-bord

    HelmerJ16-12-21 10:32

  • ★★★★★★0

    Har stadig en stor portion friskhakket oksekød, så det bliver lasagne i aften. Jeg er begyndt at hælde en pose "italiensk inspireret" grøntsager i. Det bliver det bare bedre af. 

    davenport16-12-21 14:25

  • ★★★★★★0

    Jeg laver altid lasagne med en soffrito og passata - ikke andet grønt.

    Guldager16-12-21 15:07

  • ★★★★★★0

    Det har jeg ikke hørt om før?

    davenport16-12-21 15:26

  • ★★★★★★0

    Soffrito er gulerødder, løg og så andre grøntsager, der er helt finthakket. Jeg bruger gulerod, løg, bladselleri og hvidløg. Jeg hakker det så fint, at det bliver ligeså småt som det hakkede kød.

    Passata er en slags flydende tomatpure - det er egentlig bare henkogte og blendede tomater.

    Så...soffrito svitses, kød i, af og til koges ind med rød- eller hvidvin, passata i og lad det simre. 

    Og ingen fucking champignon! Jeg kan godt lide champignon, men det har ikke noget at gøre i lasagne...basta!

    Guldager16-12-21 15:48

  • ★★★★★★0

    Ok, kender det som julliene :)

    Det lyder meget lækkert :)

    davenport16-12-21 16:26

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen