Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

  • ★★★★★★0

    Jeg skal bare have kød på. Et ordentligt læs. Pølse, pep, oksekød, skinke, peberfrugt og en bund af ost. Oregano og hvidløg. Og så laver jeg selvfølgelig selv tomatsovs og dej af 01 mel. Jeg ved godt det ikke er en original pizza, men det smager jo godt, det lort! 

    davenport27-12-21 18:51

  • ★★★★★★0

    Jeg bruger 50% durum eller tipo - det kommer lige an på, hvad jeg har og 50% grahamsmel.

    Guldager27-12-21 19:10

  • ★★★★★★0

    En madplan for resten af ugen:

    I dag: en kæmpe portion kødsauce, så der er til 1. januar.

    I morgen: wok med svinekød marineret i five spice.

    Torsdag: Marokkansk gryderet - mest for at prøve en ret med ras el hanout, som jeg aldrig har smagt.

    Fredag: nytårmenu

    Lørdag: resterne af kødsauce fra i dag

    Søndag: Pizza - sikkert bestilt :) - men hjemmelavet, hvis jeg tager mig sammen.

    Guldager28-12-21 16:25

  • ★★★★★★0

    Jeg har lige lavet en salat med en hel bakke karse i, og krydret op. Den kommer til at gå godt til lasagnen, der er med friskt slagterkød. Ville have bagt noget ostebrød til, men orkede det ikke i dag.

    davenport28-12-21 16:48

  • ★★0

    Jeg havde lige 2 stk hotwings, som jeg skal have til nogle pastaskruer med ketchup

    Ryder66628-12-21 20:52

  • ★★★★★★0

    Spiser du nogensinde noget sundt? Just askin´ 

    davenport28-12-21 21:00

  • ★★0

    Spiser du nogensinde noget sundt? Just askin´ 

    Sundt og sundt....jeg tror det sundeste må være noget med en dåse majs eller rødkål uden sukker/rødbeder. Lidt sundt én gang imellem, men det er ikke så tit.

    Ryder66628-12-21 21:03

  • ★★★★0

    Spiser du nogensinde noget sundt? Just askin´ 

    Spiser du nogensinde noget, der ikke er oksekød...? ;)

    chandler7528-12-21 21:07

  • ★★★★★★0

    Ja, men det jeg mener er, at chicken wings og pizza som daglig kost måske ikke er det samme som når jeg laver en lasagne som i dag, der er fyldt med grøntsager med salat til. Det kan da godt være det er oksekød, men det er stadig et af de konventionelle dyr vi bruger i madlavningen. Så indtil du opfinder et nyt dyr, er det den vej jeg går, 

    davenport28-12-21 21:15

  • ★★★★★★0

    men det er stadig et af de konventionelle dyr vi bruger i madlavningen

    Det gør det vel ikke sundere? :)

    Men udover det, så er det rimeligt svært at bedømme, om stort indtag oksekød og kød generelt er sundt eller usundt. Det er umuligt at isolere en fødevare i en ordentlig undersøgelse. Forskningen er heller ikke tydelig, hvad kød og rødt kød angår.

    Forarbejdet kød er dog med meget stor sandsynlighed usundt. Hvilket vil sige bacon, pølser, færdigretter, fast food og kødpålæg.

    Guldager28-12-21 21:27

  • ★★★★★★0

    Jeg er egentlig pisse lige glad. Jeg spiser det jeg synes om. Jeg omstiller mig aldrig til "grød-dag" eller den slags kællingemad. Som Clausen ville sige "Jeg æder hvad der passer mig, Svea!" ;)  

    davenport28-12-21 22:23

  • ★★★★★★0

    Vi fik en hel kylling til aften.  Har kogt fond på skroget, som skal bruges til nytår til forretten, som er en tomatkyllingefond med et porcheret æg, og noget peberstrå. 

    Resten af menuen finder vi ud af i morgen. Inkl. alle bliver vi kun 7 i alt, så tror det bliver rimeligt afslappet. Gider ikke lave det store, og børnene er jo komplet ligeglade. De vil bare sætte ild til penge..

    davenport29-12-21 21:07

  • ★★★★★★0

    De vil bare sætte ild til penge..

    Men nu lyder det også som om, du laver mad for din skyld og ikke deres skyld, så hvis de slet ikke går op i det på samme måde, så er det selvfølgelig ret ligeglade med, at du bruger så lang tid på det...

    Hvad er peberstrå?

    Guldager29-12-21 21:50

  • ★★★★★★0

    Et produkt jeg fandt på Hørkrams hjemmeside. Ved egentligt ikke om det er fra peberplanten, men det er importeret fra Sverige. Det smager som peber, og pynter vildt flot. Det er meget tynde strå, som er lidt rødlige.

    davenport30-12-21 11:54

  • ★★★★★★0

    Så fik vi menuen på plads. Coulotte med pommes anna og nok en bund af sellericreme og stegte blomkål. Desserten blive bare is og frugt. Mine to koner er ude at handle lige nu, så jeg sidder bare og slapper af, men kommer på arbejde senere, da pommes anna skal stå i pres i et godt stykke tid. 

    davenport30-12-21 12:09

  • ★★★★★★0

    Det er udliciteret til andre, så spændende hvad menuen bliver - men det plejer at være godt :-)

    Wayne30-12-21 12:29

  • ★★★★★★0

    Davenport: kan jeg vacuumpakke kød en dag i forvejen?

    Bliver simpelthen nødt til at finde ud af, om min thermomixer er stor nok til 6 steaks...

    Guldager30-12-21 12:37

  • ★★★0

    Davenport: kan jeg vacuumpakke kød en dag i forvejen?

    Bliver simpelthen nødt til at finde ud af, om min thermomixer er stor nok til 6 steaks...

    Det kan du sagtens.

    Nogle sværger faktisk til at vakuumpakke med krydderier og lade det ligge i køleskabet for at lade smagen trække ind i kødet.

    HonoDelLoce30-12-21 13:11

  • ★★★★★★0

    Det kan du sagtens.

    Nogle sværger faktisk til at vakuumpakke med krydderier og lade det ligge i køleskabet for at lade smagen trække ind i kødet.

    Ok - så håber jeg sgu, at kødet kan være i thermomixeren...ellers skal jeg i Rosengårdscenteret og finde en sous vide-stav, og der er sikkert proppet derude.

    Guldager30-12-21 13:12

  • ★★★★★★0

    Enig med HDL :)

    davenport30-12-21 13:33

  • ★★★0

    Her står den på Teres Major fra wagyu-kvæg i morgen. Små to kilo ryger i vandbad. To kilo kød er selvfølgelig en god slat mere, end vi fortærer - men vi har fået en nytårstradition med altid at lave ekstra af det som regel ret lækre kød, vi nu skal have, og så får det lige 2 minutter på panden dagen efter i strimler til luksussandwich, som regel med peberfrugtkompot.

    Det er i udgangspunktet nogle ret dyre sandwich at lave. Men det er røvlækkert, virkelig nemt og jeg giver gerne det ekstra for en læææækker sandwich i forhold til at bestille en pizza eller burger, som det førhen altid blev til 1. januar.

    Men nu! Vil jeg i gang med at skrælle kartofler til kartoffelmos sous vide-style. I aften står den på gryderet, og der skal s’gu en lækker mos til med flødeost og smør. Liiiige til en lille hjertekarsygdom.

    HonoDelLoce30-12-21 13:49

  • ★★★★★★0

    Vi kører sgu bare fritter og grillpølser i aften. Jeg burde lave pommes anna, men orker det ikke. Laver det bare i morgen formiddag, og sætter det i pres. 

    davenport30-12-21 16:17

  • ★★★★★0

    Jeg er bare mig selv, så jeg laver min ynglingsret Spinattærte, fordi det lang tid siden, og når det kun er mig behøver det ikke være så fancy, så køber jeg lidt snaks, og noget at drikke, IS har jeg i forvejen, og så skal jeg nok blot se nogle film og lige skåle mig selv ind i det nye år.

    Jeg lærte lige om Pommes Anna, forleden så det skal prøves at laves i det nye år med noget.

    Elwood30-12-21 17:14

  • ★★0

    Det bliver marinerede kyllingespyd med flødekartofler fra brugsens slagter

    Ryder66630-12-21 17:43

  • ★★★★★★0

    Vi skulle egentlig have oksemørbrad i morgen, men nu er fruen kommet hjem med en kalvemørbrad. Det kan sikkert være fint nok. Men helt det samme kan det vel næppe siges at være? 

    T. Nielsen30-12-21 19:23

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen