Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

  • ★★★★★★0

    Det bliver så begge dele. Gider sgu ikke spise ris, så har vendt nogle kartofler i olie og rødvin. Så kan resten spise dyrefoder. Men stegen dufter dejligt, der er hvidløg i luften :)

    davenport 2-01-22 17:25

  • ★★★★0

    Jeg begynder at tro, at du engang må have haft en traumatiseret oplevelse, der involverede ris...

    chandler75 2-01-22 18:09

  • ★★★★★★0

    Jeg synes bare det er vammelt. Det sætter sig i tænderne, smager ikke af noget og lugter dårligt. Og når man så kombinerer det med karry, har man faktisk en ret fra helvede.

    davenport 2-01-22 19:10

  • ★★★★★★0

    Du er sgu en kræsen kok :)

    Guldager 2-01-22 19:27

  • ★★★★0

    Fik en salat til aftensmad. Pretty average salat, pimpet med en simpel omgang crushed ærter med mynte og parmesan, og en omgang perlebyg. Salaten blev så gjort mere mættende med noget jeg ikke har fået længe: En medium-rare stegt ribeye skåret i tynde skiver og serveret henover salaten. Mums.

    dyg 2-01-22 19:28

  • ★★★0

    Jeg synes bare det er vammelt. Det sætter sig i tænderne, smager ikke af noget og lugter dårligt.

    Det lyder mere som at du bare ikke har prøvet at få gode ris :-)

    Minus det med at sætte sig i tænderne - det gør selv gode ris ;-)

    HonoDelLoce 2-01-22 20:07

  • ★★★★★0

    Det sjovt når man læser om folk der bruger riskoger og de rigtige entusiaster så tager ris flere timer om at koge, fordi de skal behandles korrekt, og noget med man kan udløse nogle smags armomaer ved en bestemt tilberedning.

    Elwood 2-01-22 20:55

  • 0

    Jeg kan stadigvæk huske da jeg boede i München sammen med et par kinesere. De riskogere de havde kørte næsten i døgndrift. Og de havde to.

    Kiyonji 2-01-22 21:32

  • ★★★★★★0

    Liggegyldigt hvad er ris små, hvide stykker lort, og man kan hoppe og danse, men det bliver det ved med at være. Det er mad til syge dyr, og så er den ikke længere! 

    davenport 2-01-22 22:14

  • ★★★★★★0

    Liggegyldigt hvad er ris små, hvide stykker lort, og man kan hoppe og danse, men det bliver det ved med at være. Det er mad til syge dyr, og så er den ikke længere! 

    Et par milliarder mennesker er nok ikke tilfredse med at du kalder dem for syge dyr ;-D

    Wayne 2-01-22 23:20

  • ★★0

    Jeg vil lave nogle fiskepinde og hash Brown fritter

    And No...I'm NOT a recovering-gay-fish ;-)

    Ryder666 2-01-22 23:42

  • ★★★★★★0

    Jeg har sådan en ide om en ret, jeg gerne vil prøve at lave...men kan ikke helt greje den.

    Ris, bønner, pulled chicken og så noget god spice. 

    Jeg tænker lidt, at svitse løg og hvidløg, tilsætte bønner (sorte og kidney) og ris og lad det koge i flåede tomater og væsken derfra. Tilsætte peberfrugt, revet gulerød og majs lidt senere samt lidt røget paprika

    Og så pulled chicken over til sidst. Marineret i en cajun-blanding.

    Jeg drysser selv med en gang chili bagefter, fordi min fesne familie ikke kan med stærkt mad.

    Guldager 3-01-22 12:52

  • ★★★★★★0

    cajun-blanding

    Det viste sig, at jeg kun manglede løgpulver for at lave blandingen selv - så det vil jeg gøre :)

    Jeg tror generelt, jeg vil til at lave lidt mere mad fra forskellige egne af verden. Dansk er godt, men det er også rimelig ensformigt. Skal alligevel til at skære ned på kød fra firbenede dyr og op for bønner, linser og grønt, fordi jeg formentlig har familiær hyperkolesterolæmi (arveligt for højt kolesteroltal). Det kan kost (skal også motionere og have piller resten af livet) ikke gøre noget ved alene, men det hjælper på det. Der er selvfølgelig også den bonus, at jeg skåner miljøet og at jeg sparer blodårene for mættet fedt.

    Og dansk vegetarmad er bare lidt mere fesent end vegetarmad fra f.eks. Indien.

    Guldager 3-01-22 14:39

  • ★★★★★★0

    Bruger resten af fonden fra nytår, og porcherer nogle æg til. Har noget kylling i ovnen, som skal ovenpå. Lidt kedeigt, men det slår nok vores mandagskkødsovs. :)

    davenport 3-01-22 16:48

  • ★★0

    Jeg spiser ikke så vanvittig meget varieret kost pt, så skal bare have de sidste fiskepinde og hash Brown fritter, nu hvor jeg tog hul på det igår

    Ryder666 3-01-22 16:51

  • ★★★★★★0

    Jeg prøver at finde en chokoladesmelter, og har fundet en til 700 kr. Men der står, at dens præcision svinger med +/- 5 grader, så det anbefales, at man bruger et termometer. Så er den jo fuldstændig ligegyldig...

    Guldager 3-01-22 19:20

  • ★★★★★★0

    Har du ikke en sous vide? Så kan du jo bare sætte den på 38 og så har du perfekt choko :)

    davenport 3-01-22 19:26

  • ★★★★★★0

    Har du ikke en sous vide? Så kan du jo bare sætte den på 38 og så har du perfekt choko :)

    Men det skal da ned på 29-32 grader, hvis man skal støbe og lave snirkler?

    Guldager 3-01-22 20:14

  • ★★★★★★0

    Jeg fik lavet min marokkanske gryderet i går, og det smagte godt. Tror jeg kommer til at lave mere af den slags, for det er temmelig simpelt, men velsmagende mad. Noget grønt, noget protein, noget bouillon og så gode krydderier. 

    Jeg fik dog ikke helt smagt ras el hanout, for der var også kanel, spidskommen og chili i retten udover. 

    Og så har jeg set mig varm på en jamaicansk ret, jeg vil prøve at lave: jamaicansk goat curry. 

    ----

    Og lidt mere filosofi omkring mad i Danmark vs. Asien og Nordafrika: dansk mad er rimelig tungt i forhold til. Men det har selvfølgelig noget med klima at gøre. Jeg kunne ikke forestille mig, at en tyk persillesovs med en paneret kotelet ville være rar i 30 graders varme...

    Guldager 4-01-22 08:55

  • ★★0

    Jeg har fået jamaicansk gede karry i Berlin, det er vildt lækkert. Men er det ikke svært at skaffe ged her hjemme? 

    HelmerJ 4-01-22 09:56

  • ★★★★★★0

    Det er ikke svært, men det ser lidt dyrt ud. En forbov eller halskam, som jeg tænker, der skal bruges, koster 160 kr/kg. på den nærmeste gård: vaedegaard.dk/salg_af_kod.html

    Der er for i øvrigt en bisonfarm 6 km væk herfra...selvom jeg har boet her i 1½ år, så har jeg aldrig fået hentet kød der...

    Guldager 4-01-22 10:05

  • ★★★0

    Vil lege med min madprocessor her til formiddag, så jeg har noget god mad at varme op på arbejde i aften.

    Har tænkt mig at lave Chili Sin Carne, da der massere af grøntsager jeg kan komme i maskinen. Det er selvfølgelig ikke en ret der helt ny og moderne, men håber ikke jeg støder nogle hipster kokke ved at lave den.

    Arbejder udenfor i de her uger og har lidt ventetid indimellem. Derfor har jeg også tænkt at fylde en termokande med varm tomatsuppe. (vel helst holde mig fra kaffe efter 17 pausen, da jeg gerne vil kunne sove når jeg kommer hjem).

    Aranyhajú Nyárszépe 4-01-22 10:30

  • ★★★★★★0

    men håber ikke jeg støder nogle hipster kokke ved at lave den.

    Hvorfor skulle du gøre det?

    Guldager 4-01-22 11:15

  • ★★★★★★0

    Hvem er de hipster kokke du snakker om? Så vidt jeg ved, er jeg den eneste her der har arbejdet som kok, og jeg er nok så langt fra hipster, som man kan være.

    davenport 4-01-22 11:23

  • ★★★★★★0

    Er ved at dybstege nogle fiskefileter og har fritter i ovnen. Det er jo vigtigt at starte året med lidt sund mad. Fisk og kartofler. 

    davenport 4-01-22 17:46

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen