Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

  • ★★★1

    De har færdigretter til en 10ér nede i Rema og det er jo med at forsyne sig, når det er billigt. så nu har jeg fuldstændig stoppet fryseren.

    Jeg laver brændende kærlighed til aften. Det kan jeg lige overskue. Bruger selvfølgelig bagekartofler så det ikke er for besværligt at skrælle.

    Aranyhajú Nyárszépe18-03-22 18:55

  • ★★★★★★0

    A.N. - hvor meget bruger du ca på mad om måneden?

    Guldager18-03-22 19:00

  • ★★★★★★0

    Hader at skrælle bagekartofler. Det tager bare lang tid ift. almindelige. 

    Vores aftensmad var en succes. Min mellemste har en til overnatning, og han åd to store portioner. Han havde aldrig fået griseansigt før, men var ikke pivet. Han har så medbragt en candyfloss-maskine, som de har nøkket rundt med. Reglen var at det var i carporten, da jeg ikke gider sukker i hele huset. Den slynger en del overskudssukker rundt i processen. 

    Nu mangler de bare at spise chips og chokolade, så de ikke behøver søvn...

    davenport18-03-22 19:30

  • ★★★0

    A.N. - hvor meget bruger du ca på mad om måneden?

    Det er jeg ikke helt klar over, for det har jeg ikke lige regnet på. Det kunne sikkert være interessant at gøre.

    Ifølge min bank har jeg brugt 4.831,29 i dagligvarebutikker i februar måned. Men det inkludere jo alt hvad man kan købe der. Også toiletpapir, tandpasta osv. Har også købt et par sko i Føtex, samt undertøj, sokker og den slags.

    Det er nok mest i weekenden at pengene bliver brugt.

    Aranyhajú Nyárszépe18-03-22 19:32

  • ★★★★★★0

    Hader at skrælle bagekartofler. Det tager bare lang tid ift. almindelige. 

    Det tager da kortere tid?

    Det er jeg ikke helt klar over, for det har jeg ikke lige regnet på. Det kunne sikkert være interessant at gøre

    Jeg var bare lidt nysgerrig på, om det var billigere eller dyre med mange færdigretter.

    Guldager18-03-22 19:38

  • ★★★★0

    Hader at skrælle bagekartofler.

    Jeg har aldrig hørt om skrællede bagekartofler? Er skrællen ikke noget af det bedste ved netop bagekartofler?

    chandler7518-03-22 19:41

  • ★★★0

    Jeg vil da mene det er mere besværligt at skrælle en masse små kartofler end et par enkelte store. Tror heller ikke det gør det store for kvaliteten. Synes det smager fint, men mine smagsløg har måske også taget skade af mange års hashrygeri.

    Aranyhajú Nyárszépe18-03-22 19:44

  • ★★★★★★0

    Mindre kartofler er hurtigere at skrælle, da de ligger bedre i hånden, og man kan dreje dem ved hver skræl. De store kræver mere håndtering, og længere strøg. Men det er nok bare min metode, og den måde jeg holder kartoflen på. 

    Chandler - Bagekartofler er gode til mos, da de har lidt mere stivelse i sig. Men jeg bryder mig ikke om skræl i mosen, så jeg skræller dem altid. Hvis man skal have bagte kartofler, så skal man jo have skrællen på, da det er en del af retten. Nu ikke min hofret, da jeg engang blev tvangsfodret med bagekartofler i børnehaven. Det har hængt ved. Men med en skum af fløde, salt og hvidløg, glider det godt nok ned...

    davenport18-03-22 19:51

  • ★★★★★★0

    Har lavet lidt madplan, jeg kan ikke lige komme på mere pt.:

    I dag: Aspargessuppe med kødboller

    Man: Brændende kærlighed

    Tir: Wok med nudler

    Ons: Medister

    Tor: Pølsegryde

    Weekend er altid lidt up for grabs, så det ved jeg ikke lige.

    davenport20-03-22 11:12

  • ★★0

    I aften kommer den til at står på vegansk kyllingesuppe med masser af grøntsager

    HelmerJ21-03-22 09:10

  • ★★★★★★0

    Hvor køber du veganske kyllinger??

    davenport21-03-22 09:17

  • ★★0

    Det gør jeg ikke

    Jeg tog en beslutning om at blive veganer, men da jeg ikke ønsker at ændre min kost, bruger jeg bare ordet hvor jeg finder det passende. På samme som de andre veganer bruger ord som bacon, bøf, fars og kød. 

    HelmerJ21-03-22 09:41

  • ★★★★★★0

    Den dag du bliver veganer, går jeg i cølibat og i kloster på livstid....

    davenport21-03-22 10:35

  • ★★★★0

    Er der nogle billige dagligvare som I mener er ligeså gode eller måske bedre, end de lidt dyrere? Jeg mener forskellen for det meste er markant. Altså, selv på syltede agurker, den billige Coop kontra f eks Beauvais. Samme gælder smør, pålæg og meget meget mere. En af de få ting jeg jeg ikke kan smage forskelle, er toast. Remas fuldkorn er mig ligeså god som den dyre fra Schulstad. Hvordan er jeres vaner/oplevelser. Køber i den billige vare eller den dyre? 

    Babo21-03-22 17:59

  • ★★★★★★0

    Køber i den billige vare eller den dyre? 

    Pasta og toastbrød og knækbrød er det billigste. Rugbrød er Schulstads solsikkebrød, men når det skal være fint i weekenden, er det Schulstads Signaturbrød. Især deres Møn Bryghus-brød er god. Køber også det billigste havregryn og mel. 

    Med mayo køber jeg noget af dyreste (Hellmann's). Og ketchup er Beauvais. 

    En overgang købte jeg Änglamarks dyre krydderier, men læste en artikel om, at professionelle smagere ikke kunne smage forskel, så nu er det også bare de billigste krydderier.

    Jeg går ikke supermeget op i økologi, medmindre det er animalsk. Det er dog af dyrevelfærdsårsager. Har dog skåret væsentlig ned på vores kødforbrug de sidste par måneder, og det fortsætter det nok med.

    Guldager21-03-22 19:03

  • ★★★★0

    Jeg har det også sådan med pasta, toast og knækbrød. Særligt pasta gider jeg simpelhen ikke giver dyre domme, da jeg synes den billige fuldkorn faktisk er ganske udmærket. Jeg har det også sådan med franske kartofler. Professionelle smagere kunne heller ikke smage forskelle på taffel eller bare den billige version. Faktisk mener jeg at huske Lidls version scorede højst. Til gengæld foretrækker jeg peanuts fra taffel. De er bare bedre end de billige. 

    Kød køber jeg hos slagteren selvom vi også har skåret betydeligt ned. Æg og mælk er øko, samt nogle andre ting. 

    Ketchup er jeg enig i omkring mærket selvom Heinz også er godt. 

    Babo21-03-22 19:20

  • ★★★★0

    Jeg køber ikke det absolut billigste pasta, men jeg giver heller ikke 30kr for en pakke spaghetti. Dog er det noget andet med ravioli og tortellini, der får man absolut kvalitet for pengene, hvis man bruger lidt ekstra.

    Naturligvis er Beauvais ketchup den bedste, dog køber vi ofte den "uden tilsat sukker", som er endnu dyrere...

    dyg21-03-22 19:42

  • ★★★★0

    Vi køber også Beauvais ketchup øko, mindre sukker. Jeg spiser det egentlig sjældent, medmindre jeg griller pølser eller til pølsehorn. Synes aldrig at finde anledning til at bruge det ellers og synes nemt det overdøver en ret. 

    Noget andet jeg finder der er kæmpe forskel på, er tun på dåse. Det billige er virkelig noget skrammel synes jeg. Hårdt som sten. 

    Man skal heller gå ned på kaffe. Det billige fra kaffe består faktisk af defekte bønner og smager bare ikke godt. Jeg har prøvet en del, men i dagligdagen køber jeg Merild specialristet. Synes den er fremragende. 

    Babo21-03-22 19:56

  • ★★0

    Ketchup foretrækker jeg Kavli, jeg spiser det dog sjældent, da jeg ikke bruger det i madlavning, kun som dyp

    Chips, syntes jeg sjældent pris og kvalitet hænger særligt godt sammen, Kims holder en god høj standard men sjældent 300-400% højere som prisen.

    Jeg handler meget i Lidl, jeg syntes deres "processed meat" har en meget højt niveau her og er noget billigere end tilsvarende danske produkter

    REMA1000, deres blandede frost-grøntsags-mix-poser, ratatouille osv, de slå sagtens vare der koster det dobbelt andre steder.

    Leverpostej bliver heller ikke bedre af man vælger et brand.

    HelmerJ22-03-22 07:06

  • ★★★★★★0

    Der sker altid noget uforudset, så madplanen er blevet skubbet en del først på ugen. Der var et langt forældremøde i aftes, så vi spiste ved svigerfamilien. De havde lavet en pikantsovs med kylling og røget flæsk med pasta penne. Det var ret godt.

    Så i dag står den på brændende kærlighed med store slagterpølser. De kom også fra svigermor, der ikke kan lide dem. Vi skal nok få dem høvlet ned, dog! Overvejede at lave en lys løgsovs til, men jeg er nok den eneste der gider spise det, så det sparer jeg lige væk. 

    Her dufter pt. som en pølsevogn ;)

    davenport22-03-22 16:36

  • ★★★★0

    Hmm, jeg synes Kims er klart bedst, men jeg køber det aldrig til fuld pris. Der er altid nogen, der har tilbud på det og vi går efter tilbuddene. Men ja, 22 kr for en halv pose er vanvittigt :)

    Leverpostej synes jeg også godt kan være forskelle. Jeg er glad for Stryhn's grovhakket og Aalbæk produkter. Synes ofte den billige virker lidt tør. 

    Babo22-03-22 16:57

  • ★★★★0

    Vi har længe købt plante baseret burger og kan sgu trygt sige den fra Hälsans Kök er satme god. Det bedste jeg har prøvet. Jeg har dog ikke fundet en god erstatning til noget som pølser. 

    Babo22-03-22 17:24

  • ★★★0

    Ketchup til kogt blomkål kan i den grad anbefales. De supplerer hinanden godt hvis man kan lide ketchup

    Gormanden22-03-22 17:54

  • ★★★★★★0

    Vi har flere gange lavet veganske/vegatariske burgere. Vi har dog aldrig købt det færdig. Vandt på et tidspunkt nogle veganerbøffer. Men dem fruen laver, de smager bedre.

    Vi køber næsten altid de billige chips. De dyrere er indrømmet bedre, men slet ikke så meget at det betyder noget i forhold til prisen de koster mere. Få undtagelser er osterejer. Der kan vi også købe billigt, men de smager mest af pap i forhold til de bedte og lidt dyrere på markedet. 

    Nogle af de billige bakker leverpostej kalder jeg hundeleverpostej. Stryhn’s går man aldrig helt galt i byen med. Men der findes vist billigere alternativer som også er gode.

    T. Nielsen22-03-22 17:58

  • ★★★★0

    Få undtagelser er osterejer. Der kan vi også købe billigt, men de smager mest af pap i forhold til de bedte og lidt dyrere på markedet. 

    Det samme med bacon-chips, synes jeg. Jeg har netop smidt en pakke fra Føtex til 11 kr. ud. Så hellere betale det dobbelte for den fra Kims.

    chandler7522-03-22 18:16

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen