Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

  • ★★★★★★0

    Har lige lavet en godt brændt romaneco sauce. Så laver jeg noget så 80er som hasselbach kartofler i hvidløgssmør, marineret mørbrad på grill og en mormor salat til. 

    Det vil komplimentere den BLT jeg høvlede til frokost... Note til selv: "Brioche får dit blodsukker til at opføre sig, som var det i tivoli og alt var gratis (Også den skæggede dame!"

    davenport19-08-22 16:57

  • ★★★★★0

    Spinat tærte

    Elwood19-08-22 20:06

  • ★★★★★★0

    Lavede en spaghetti med rød flødesovs. Har ryddet op i køkkenet hele dagen, og afleveret lidt forskelligt på genbrug, så andre kan få glæde af det. Men det betød at jeg fandt mit julliene-jern, så sovsen blev pyntet lidt op :)

    davenport22-08-22 19:30

  • ★★★★★★0

    Lavede en spaghetti med rød flødesovs. Har ryddet op i køkkenet hele dagen, og afleveret lidt forskelligt på genbrug, så andre kan få glæde af det. Men det betød at jeg fandt mit julliene-jern, så sovsen blev pyntet lidt op :)

    Er det bare ketchup, fløde og paprika?

    I går lavede jeg en ganske god cajun-ret. Stegte chorizo i små tykke skiver i en stegegryde, løg, chili i og derefter selleri, peberfrugt og kidneybønner og til sidst ris. Derefter tomatpure, rigelig med cajun-spice og så bouillon til der er nok og det hele kan koge sammen.

    Fyldig og spicy :)

    Guldager22-08-22 19:39

  • ★★0

    I dag bliver mad dag

    Frokost med farfar, vi får gerne 4 snitter og 1 med ost, én pilsner til maven og 1 Aalborg til hvert ben

    Til aften, sloppy joe's fra bunden med hjemmebagte sesam boller, sideløbende laver jeg bøf med løg i brunsovs som får lov at trække til i morgen, så er der let mad 

    HelmerJ23-08-22 07:18

  • ★★★★★★0

    Ketchup?? Det dypper man pølser i :)

    Nej, jeg steger hakket kød af i løg, med hvidløg og sort peber. Så får den en dåse tomatpuré, der steges af, så det frigiver sukkerstofferne. Når det dufter godt, smider jeg en dåse hakkede tomater i og en smule vand, som koger ned. Jeg bruger meget Remas forskellige frostblandinger, og den her fik en pose af det italienske. Jeg lader det koge ud, så jeg kan snyde grøntsager i børnene. Den her fik 3 grene frisk timian og en 5-6 blade løvstikke. Det hele koger et par timer, og smages til med krudt, sukker, MSG, oregano, mere hvidløg og salt hvis det mangler det. Det er ret kraftigt i smagen, så den får lige en dl. fløde. 

    Jeg lavede noget gulerod julienne blandet med en ordentlig omgang purløg, som jeg lagde som en bunke midt i gryden.

    Det er en ret, som jeg har lavet siden jeg flyttede hjemmefra, så jeg tænker ikke nærmere over hvad jeg gør, så det tog lidt tid at skrive det her ned :)

    davenport23-08-22 07:55

  • ★★★★★★0

    test

    /får beskeden "ugyldigt indhold" i en anden tråd

    davenport23-08-22 14:52

  • ★★★★★★0

    Så står den på panerede koteletter, brasede kartofler, bønner, ærter, bearnaise og langtidsbagt senneps-blomkål. 

    davenport23-08-22 15:43

  • ★★★★★★0

    Fandt min kødhakker-del til min Kenwood frem fra skuret. Har aldrig rigtig brugt den, fordi det altid er et helvede at gøre rent. Men nu skulle det være. Havde ca. et kilo pålægsrester, som jeg tog op i aftes, og har allerede fået lavet en kæmpe røvfuld "fuglekvidder". Tog også svin og kalv op, så efter pausen her, skal der laves en flok frikadeller. Jeg tuller bare rundt og hygger mig med en god kop kaffe :) 

    davenport25-08-22 09:21

  • ★★★★★★0

    Der er lige ryddet væk, efter min datter havde en masse piger til overnatning. De fik noget ostebrød, skramlede æg, flute, chokolade, fuglekvidder og frugt. Alle er hentet, så der er ro i huset.

    Trisser rundt, drikker kaffe og er ved at koge en fond ind, fordi jeg havde en masse rester fra grøntsager. Det bliver nok til aftenens sovs, hvor vi skal have grillede nyretapper.

    davenport27-08-22 10:18

  • ★★★0

    Til morgenmad: Frysepizza med cocktailpølser og ekstra ost.

    Pizzaen er fra rema og hedder "Prosciutto E Spinaci".

    Aranyhajú Nyárszépe 3-09-22 08:23

  • ★★★★★★0

    Har nøkket rundt i køkkenet hele dagen. Det er blevet til fl.:

    • croutoner af en masse brød, der var ved at gå. (masser af hvidløg)
    • pickles i jævnet lage - løg, rødløg, hvidkål, broccoli, blomkål, gulerod, bladselleri, grønne tomater, peberfrugt, peber og sennepskorn og enebær
    • 2 x mayo
    • ca. 400 gr. confiterede svampe
    • hjemmelavet remulade
    • hønsesalat med Bacon og rosmarin

    Jeg ville have syltet rødbeder, men jeg gider ikke mere i dag. Skal dog lige lave flæskesteg med the works til aften, men det laver nærmest sig selv.

    Nå ja, og madpakker...

    davenport 4-09-22 14:40

  • ★★★0

    Er ved at lave Gulash.

    Aranyhajú Nyárszépe 4-09-22 18:32

  • ★★0

    Hotdogs i dag, med de tykke syltede agurker 

    MadMartigan 4-09-22 18:35

  • ★★0

    Slibning og vedligehold af køkkenknive, hvad bruger I?

    Jeg har følgende

    • Lansky slibesæt med korn 120/280/600, bruger det ikke rigtigt da det er bøvlet
    • Elektrisk vådsliber, får den ikke rigtigt brugt fordi den bor i skuret da den larmer og sviner en del
    • Keramisk strygestål fra IKEA, bruger det hele tiden, men det er jo kun til vedligehold

    Jeg vil ud og købe en almindelig vådslibningssten, da det andet gejl er for omstændigt så er endt med "sløve" knive der trænger til en overhaling.

    Nogen der har lidt erfaring at dele ud af, internettet siger alle modellerne er bedst

    HelmerJ 6-09-22 09:01

  • ★★★★★★0

    Jeg har bare et normalt strygestål.

    Jeg skal lave noget sauce med kærnemælk og gulerodssaft. Glente at købe gulerodssaft, så måtte skynde mig ud at handle - kom dog til at købe gulerødder og en slow juicer i stedet :)

    Men maden i dag er mørksej med pure af spinat, sauce af kærnemælk, gulerødder og smør, stegte kantareller og gulerødder og kartoffelbåde.

    Guldager 6-09-22 17:39

  • ★★★★★★0

    Det var dig der viste mig, at man kunne slibe på en kaffekop....

    Vi skal ha wraps, fordi børnene var lovet det, men så fik vi en el kylling af svigermor, så det bliver en blandet landhandel. Jeg vil nemlig ha kyllingesteg med kartofler, sovs og surt, de andre salat og den slags. har lavet en kødsovs til dem, så alle er glade.

    davenport 6-09-22 17:42

  • ★★★★★★0

    Får en tagine med oksekød, søde kartofler, ærter, krydret med ras el hanout og dertil couscous med smør

    Guldager 8-09-22 18:45

  • ★★★★★★0

    Her var det paneret flæsk, kartofler og persillesovs. Og så har jeg syltet i dag, så rødbeder, der var sat lige i røven.

    davenport 8-09-22 21:04

  • ★★★★★★0

    Har lige lavet en coleslaw og har en nakkefilet i ovnen. Bager en håndfuld boller senere, og så er der pulled pork. Det er efterhånden en dyr ret, da den jo skal ha mange timer i ovnen. Men jeg har ikke en trykkoger, så det må blive det næste i rækken af køkkenudstyr.

    davenport10-09-22 12:42

  • ★★★★★0

    Har lige lært via. Spise med Price, at der findes Ismaskine til "små" 33.000 kr.

    den var nu også meget cool, med at den arbejder med dybfrost, som den så skære i smadrer.

    Det var all ind på IS den her gang i deres program.

    Elwood10-09-22 17:48

  • 1

    Har aldrig rigtigt kunne lide smagen af sennep, da jeg har opvokset med, at det bare skal bruges til pølser, så har aldrig noget i hjemmet. Men jeg har for nylig fundet ud af, at sennep er en rigtig god smagsgiver i maden, så nu bruger jeg det nærmest til alt (koldskål undtaget). Jeg laver ofte noget med rodfrugter og/eller grøntsager i ovn eller på pande, og der bliver det brugt i stor stil. Så et sennepsglas har nu fået en fast plads i mit køleskab.

    Popeye11-09-22 18:48

  • ★★★★★★0

    Prøv en bornholmsk sennep, hvis du kan finde sådan en. Den er fantastisk!

    Men ellers ja, så er det en god smagsgiver. En sød sennep i en olie/eddikedressing er godt eller en grov sennep til fisk.

    Synes nu heller ikke at man skal kimse af en god dijon på en pølse eller en medister 

    Guldager11-09-22 19:01

  • ★★★★★★0

    Men sennep - især dijon - er en acquired taste. Det vil sige meget få kan lide det "af sig selv".

    Guldager11-09-22 19:08

  • ★★★★0

    Men sennep - især dijon - er en acquired taste. Det vil sige meget få kan lide det "af sig selv".

    Jeg har nu altid elsket dijon, især når jeg bruger det i kold kartoffelsalat. Så er det en nydelse at slikke skeen :)

    chandler7511-09-22 19:09

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen