Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

  • ★★★★★★0

    Til min fødselsdag lavede jeg gullashsuppe en uge i forvejen, som jeg blot havde frossen ned. Det var stor success og kan jo gøre noget lignende igen.

    En god simreret går man aldrig forkert af. Noget kød, masser af grove grøntsager og lidt vin samt friske krydderurter.

    Disse kartoffeltårne kan fryses: www.madformadelskere.dk/kartoffeltaarne-med-bacon/ og vil passe fint sammen med.

    Så kan du faktisk lave alt dagen før og koncentrerer dig om alkohol :)

    Guldager10-12-22 13:18

  • ★★★★★★0

    Så vidt jeg er orienteret, bryder Kisbye sig slet ikke om dét dér alkohol....

    davenport10-12-22 13:58

  • ★★★★★★0

    Har gang i en fond - kraftben og lidt kødrester, masser af grøntsager, peber og laurbær. Det koger godt ind nu. Tror jeg stiller det udenfor i nat, så fedten kan komme til tops, og så kan jeg nemt sortere det fra.

    Ellers skal jeg have ris og bønner cajun-style med habanero til aftensmad i aften. One pot-opskrift lavet i min yndlingsgryde - en sauterpande fra La Creuset.

    Guldager10-12-22 15:38

  • ★★★★★★0

    Ungerne spiser risengrød, og vi andre almindelige mennesker spiser nogle langtids brasede kartofler med Bacon, rester af roastbeef, porre og confiterede svampe.

    davenport10-12-22 16:36

  • ★★0

    Overvejer en gang hønsekødssuppe uden urter og uden grøntsager, men med kød og melboller, inden sengetid. Og så nogle skiver toastbrød som dyppes deri.

    Ryder66610-12-22 20:34

  • ★★★★★★0

    Panerede koteletter med bearnaise (min egen essens) ærter og brasede. Og smør....

    davenport11-12-22 17:01

  • ★★★★★★0

    Pizza - i dag bare med gode tomater, parmesan og basilikum.

    Madplanen for næste uge er:

    Mandag: Pasta med laks og citroncreme

    Tirsdag: Suppe med kødboller og flütes - alt fra pose

    Onsdag: Pasta og pølser med sønnike

    Torsdag: Tagine med kartofler og gulerødder og cous cous

    Fredag: Hjemmelavet tortilla med pulled chicken og masser af grønt

    Lørdag: Cajun ris og bønner

    Søndag: Pødsauce med alle de små pastarester fra de forskellige pastaposer

    Guldager11-12-22 17:09

  • ★★★★★★0

    Damnit! Nu havde jeg lige fundet opskrifter og planlagt indkøb, men så kommer der en ekstra med. Så nu skal jeg lave mad til 9.

    Men jeg tænker lidt, at jeg bare laver til 8 for det meste, og så deler det ud. Selvfølgelig skal jeg lave flere kartoffeltårne og flere kugler af is, men de bliver så bare en smule mindre.

    Guldager11-12-22 18:48

  • ★★★★★★0

    Fedterøv!

    davenport11-12-22 22:11

  • ★★0

    @Guldager, af alt den lækre mad du laver er Pødsauce det jeg helst ville smage

    HelmerJ12-12-22 06:58

  • ★★★★★★0

    Er det ikke den ret, hvor man chokerer egernkød med 300W i en times tid?

    davenport12-12-22 07:56

  • ★★0

    Ved ikke om det behøver være egern, tror man kan bruge alle gnavere, men jeg kun set det langtidstilberedt med støj, 3 slag messing blæsere i 9 timer, man skal helst holde støjen nogenlunde konstant på 130-135db, så det kan være en fordel at tilberede det i hold

    HelmerJ12-12-22 09:17

  • ★★★★★★1

    Det behøver ikke være så fancy. Jeg bruger altså bare en kødhammer på gnaverne indtil der er en god sauce af knuste ben, blod og indvolde. Og masser af løg og kål, selvfølgelig.

    Guldager12-12-22 09:59

  • ★★★★★★0

    ... Og rå fjer !!!

    davenport12-12-22 10:27

  • ★★★★★★0

    Er ved at snedkerere noget medister (3 kg.) og har lavet en fantastisk brun sovs til. Og så kogte kartofler, gulerødder, porrer og pastinak. + rødkål. 

    davenport12-12-22 17:35

  • ★★0

    I aften står den på noget så kedeligt som yum yum nudler.

    Enten med kyllingesmag eller oksekødssmag .

    Fik lige lyst til det idag, så købte 3 poser, det er suppevejr i disse kolde tider

    Ryder66612-12-22 17:44

  • ★★★★★★0

    I aften står den på noget så kedeligt som yum yum nudler.

    Enten med kyllingesmag eller oksekødssmag .

    Fik lige lyst til det idag, så købte 3 poser, det er suppevejr i disse kolde tider

    Elsker yum-yum-nudler. Helst shrimp-smagen. 

    Jeg kan dog bedre lide nudlernes størrelse i Samyang-pakkerne (dem med verdens stærkeste nudler), og deres stærke chilisauce er også god, men en smule for stærkt til, at jeg bare kan nyde dem.

    Når jeg laver dem, så laver jeg dog dem med væsentlig mindre vand, så det egentlig bare er kogte nudler uden suppe. Så bliver smagen mere intens :)

    Guldager12-12-22 18:56

  • ★★0

    Elsker yum-yum-nudler. Helst shrimp-smagen. 

    Jeg kan dog bedre lide nudlernes størrelse i Samyang-pakkerne (dem med verdens stærkeste nudler), og deres stærke chilisauce er også god, men en smule for stærkt til, at jeg bare kan nyde dem.

    Når jeg laver dem, så laver jeg dog dem med væsentlig mindre vand, så det egentlig bare er kogte nudler uden suppe. Så bliver smagen mere intens :)

    Yum yum, er også min favorit...

    Ellers er Tom yum, nudelsuppe også særdeles velsmagende, med en cremet suppe.

    Ryder66612-12-22 19:01

  • ★★★★0

    Yum yum, er også min favorit...

    Ellers er Tom yum, nudelsuppe også særdeles velsmagende, med en cremet suppe.

    De er også lækre (og et lidt sundere måltid) sammen med en hurtig omgang frossen wok-blanding og en god portion soya.

    chandler7512-12-22 19:07

  • ★★★★★★0

    De er også lækre (og et lidt sundere måltid) sammen med en hurtig omgang frossen wok-blanding og en god portion soya.

    Hverken yum-yum-nudler eller soja er sundt...alt, alt for meget salt, og der er palmeolie i nudlerne. Så selv med grøntsager, så er det ikke specielt sundt.

    Men altså, det gør selvfølgelig ikke særlig meget, medmindre man spiser dem til frokost hver dag (som jeg gjorde en overgang).

    Guldager12-12-22 19:38

  • ★★★★0

    Hverken yum-yum-nudler eller soja er sundt...alt, alt for meget salt, og der er palmeolie i nudlerne. Så selv med grøntsager, så er det ikke specielt sundt.

    Men altså, det gør selvfølgelig ikke særlig meget, medmindre man spiser dem til frokost hver dag (som jeg gjorde en overgang).

    Jeg ved godt, at nudler ikke er sundt. Det er vel bare tomme kalorier? Men hvis de bliver blandet i en 450g wok-blanding med grøntsager, bliver det vel et rimelig sundt måltid trods alt?

    Spiser de i øvrigt ikke virkelig mange nudler i Asien, hvor de vel generelt er ret sunde og lever længe?

    chandler7512-12-22 19:53

  • ★★★★★★0

    Spiser de i øvrigt ikke virkelig mange nudler i Asien, hvor de vel generelt er ret sunde og lever længe?

    Jo, nudler er fine nok, men ikke kopnudler.

    Den længere levetid i asiatiske lande er mere genetik end kost. Omend de spiser langt mindre forarbejdet kød og flere grøntsager. 

    Dog f.eks. i Japan har de en meget høj forekomst af højt blodtryk netop pga deres saltindtag.

    For meget salt og palmeolie kan ikke reddes med grøntsager. Man kan heller ikke bare ryge en cigaret og spise en gulerod for at være sundere ;)

    Guldager12-12-22 20:16

  • ★★0

    I aftes Shepherd's pie

    I aften rester

    HelmerJ13-12-22 10:20

  • ★★★★★★0

    Tortilla med guacamole, syltet rød spidskål, pulled chicken og lidt ekstra grønt.

    Det er første gang, jeg har lavet tortilla selv, og de blev for hårde - de smagte fint, de kunne bare ikke rulles. Overvejer at købe en tortillapresse, men kan den bruges til andet?

    Guldager16-12-22 21:03

  • ★★★★★★0

    Har lavet hjemmelavet fyldte chokolader i dag. Det er en af de ting, der absolut kan betale sig at lave mange af, for det betyder ikke så meget om man laver 20 eller 40 - det er næsten samme arbejde.

    Min chokoladesmelter er fin nok, men det tager 1 times tid eller mere for at få det smeltet - det er godt nok lang tid.

    Og så købte jeg selvfølgelig tortilla-presseren.

    Guldager17-12-22 18:07

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen