Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

  • ★★★★★★0

    Lavede nogle lækre brasede kartofler til aften. De blev toppet med et helt purløg og revet citronskal. Nix weider, det var fanme lækkert. 

    davenport13-04-23 20:13

  • ★★★★★★0

    I går stod den på hjemmelavede tortillas med krydret oksekød, en masse grøntsager, cheddar og chili sauce.

    I dag står den på lidt tapas:

    • Bruschetta med tomat
    • Cocktailspølser med Bacon
    • Bresaola med mozarella, peberfrugt og basilikum
    • En mini-omelet i ramekin med forårsløg, mozarella og serrano
    • Mini-toast med skinke, god ost og pesto
    • Og så en lille appelsinfromage til dessert.

    Havde helt glemt, at min oprindelige plan stod på dumplings i dag - det må vente til en anden gang.

    Guldager15-04-23 10:06

  • ★★★★★★0

    Hjalp lige Rema af med deres brød der var til overs i deres brødudsalg, da jeg kom lidt i lukketid i aftes. Så det betyder, at der er 25 rundstykker og 4 kager til morgenmad. Rundstykkerne bliver lige skyllet kort under hanen, og så i ovnen ved høj varme. Så sprøder de op igen, og er så gode som nye. 

    Jeg har tømt det skab et utal af gange. I aftes var det lidt tyndt, for ind i mellem er der snegle, horn, pizza og den slags usunde ting - men det er gratis, og gør at mine unger også kan få lune rundstykker om søndagen.

    davenport16-04-23 08:55

  • 0

    Spørgsmål til davenport. Jeg vil servere rester fra flæskestegen i går men har ikke mere sovs eller fon. Hvordan kringler jeg bedst den?

    Verbal16-04-23 10:08

  • ★★★★★★0

    En flæskestegssandwich, selvfølgelig :)

    Guldager16-04-23 10:22

  • 0

    En flæskestegssandwich, selvfølgelig :)

    Den mulighed har jeg overvejet, men jeg ville foretrække flæskestegen med sovs og det er sovsen jeg spørger til.

    Verbal16-04-23 10:48

  • ★★★★★★1

    Har du bouillonterninger?

    Tag en liter vand og kog det med et løg og et par gulerødder. (Evt. andet grønt - en timiankvist, lidt peberkorn fx) Kog det ned til det halve, si grønt fra og put en grøntsagsboullion i. Alt efter om du nu vil lave en veluté (opbagt) eller marizena-sovs, så lav en smørbolle af lige dele smør og mel og bag det af i gryden og tilsæt væsken lidt af gangen, eller jævn væsken med maiz. Nu skulle du gerne have noget der minder om en sovs.

    Smag det til med salt, peber og noget sødt. Ribsgelé er godt, honning er også godt, men ikke for meget. Ellers bare en skefuld sukker. Put fløde og kulør i.

    Det er en ret plain sovs, men går godt til kødet, fordi den er nogenlunde neutral.

    Du kan jo lege lidt, og prøve med en ts sennep, eller hælde noget af det rødvin du står og drikker alligevel i. ;)

    Bare sørg for at sovsen koger igennem, så den ikke smager af mel, hvis det er den vej du går.

    God fornøjelse ;)

    davenport16-04-23 11:35

  • 0

    Har du bouillonterninger?

    Tag en liter vand og kog det med et løg og et par gulerødder. (Evt. andet grønt - en timiankvist, lidt peberkorn fx) Kog det ned til det halve, si grønt fra og put en grøntsagsboullion i. Alt efter om du nu vil lave en veluté (opbagt) eller marizena-sovs, så lav en smørbolle af lige dele smør og mel og bag det af i gryden og tilsæt væsken lidt af gangen, eller jævn væsken med maiz. Nu skulle du gerne have noget der minder om en sovs.

    Smag det til med salt, peber og noget sødt. Ribsgelé er godt, honning er også godt, men ikke for meget. Ellers bare en skefuld sukker. Put fløde og kulør i.

    Det er en ret plain sovs, men går godt til kødet, fordi den er nogenlunde neutral.

    Du kan jo lege lidt, og prøve med en ts sennep, eller hælde noget af det rødvin du står og drikker alligevel i. ;)

    Bare sørg for at sovsen koger igennem, så den ikke smager af mel, hvis det er den vej du går.

    God fornøjelse ;)

    Super. Tak skal du have.

    Verbal16-04-23 12:10

  • ★★★★★★0

    NP :)

    Skriv lige hvordan det blev?

    davenport16-04-23 15:11

  • ★★★★★★0

    Første grillaften:

    Vi skal ha en flanksteak (eller faktisk to...) fritter, nye kartofler med asparges, rødløg, flagesalt og smør til de voksne, og så en wiskeysovs (købe-stads) til. 

    Men jeg kan ikke få gasgrillen over 150 grader, efter jeg skiftede gasflaske i dag. Ved sgu ikke hvad der er galt. Jeg er ikke det store grillmenneske...

    davenport16-04-23 16:29

  • 0

    NP :)

    Skriv lige hvordan det blev?

    Det skal jeg nok.

    Hvorfra ved du i øvrigt at jeg drikker rødvin, når jeg laver mad?

    Verbal16-04-23 17:12

  • ★★★★★★0

    Du ligner bare én.... ;)

    davenport16-04-23 17:28

  • 0

    Jeg kogte vand med gulerødder, løg, timian og peberkorn. Jeg fandt noget andebouillion (pulver) som jeg havde fra december af, som jeg havde glemt vi havde og tænkte at, selvom det ikke var and, vi skulle spise, så ville det give en kraftigere smag end grøntsagsbouillon, så det tilsatte jeg. Derefter maizena,  hertil salt, peber, sukker, ribsgele og selvfølgelig rødvin, som jeg alligevel havde ved hånden og så var den sovs rigtig god.

    Verbal16-04-23 20:39

  • 0

    Du ligner bare én.... ;)

    Hvis jeg havde en krone for hver gang jeg hørte det...

    Verbal16-04-23 20:39

  • ★★0

    Jeg skal enten have forårsruller med pomfritter eller en thaiboks panang som består af ris, kylling og karry.

    Ryder66616-04-23 20:54

  • ★★★0

    Jeg købte nogle fuldkornspita i Føtex og fyldte dem med nogle oksekødboller, majs, agurk, tomat, løg og en dressing bestående af en fedtfattig Fraiche med salt, peber og lidt chili.

    Aranyhajú Nyárszépe16-04-23 21:11

  • ★★★★★★0

    Det lyder som en god sovs. Jeg har også and i mængder fra jul i pulver. De der små dyre fra Oscar, fandt jeg på hylderne rundt omkring til en krone (ift. de 36,- de koster normalt) så har en 1½ condibøtte fyldt. Det er en skide god base, for det smager ikke af and som sådan, det ligger bare en dyb bund af umami. 

    Elsker såws ;)

    davenport17-04-23 05:38

  • ★★★★★★0

    Måtte lave frikadeller med kartoffelsalat til aften. Det er bestemt ikke min hofret. Jo, dellerne kan man jo ikke bitche over, men jeg er ikke vild med kartoffelsalat. "Jamen, den kan jo været lavet på tusind måder, Ø!" Ja, men det laver ikke om på, at det er kartofler i creme fraise, og det er bare ikke top lækkert.

    Nuvel, jeg lavede en base med CF, sennep, ahornsirup, salt og peber, og snittede rødløg, grønne asparges og cornichoner i. Det var hvad det var. Men dellerne blev sgu gode!

    davenport17-04-23 19:53

  • ★★★★0

    Måtte lave frikadeller med kartoffelsalat til aften. Det er bestemt ikke min hofret. Jo, dellerne kan man jo ikke bitche over, men jeg er ikke vild med kartoffelsalat. "Jamen, den kan jo været lavet på tusind måder, Ø!" Ja, men det laver ikke om på, at det er kartofler i creme fraise, og det er bare ikke top lækkert.

    Nuvel, jeg lavede en base med CF, sennep, ahornsirup, salt og peber, og snittede rødløg, grønne asparges og cornichoner i. Det var hvad det var. Men dellerne blev sgu gode!

    Jeg elsker kold kartoffelsalat. Men bruger mest yogurt natural og så lidt creme fraiche. Hvis det kun er creme fraiche, kunne jeg godt forestille mig, at den ville blive lidt for fed.

    chandler7517-04-23 20:03

  • ★★★★★★0

    Fed har jeg nu ikke et problem med... Så ville jeg i dén grad have et problem ;D 

    davenport17-04-23 20:06

  • ★★★★★★0

    Synes også kold kartoffelsalat er ret fesent. Det kan være nogenlunde ok, men så skal det eddermame også være spot on. En varm kartoffelsalat med en sennep/eddike-dressing, radiser og purløg - det er sgu godt!

    Guldager17-04-23 20:07

  • 0

    Jeg plejer bare at bruge denne opskrift, men uden brødkrummer og bacon.

    www.youtube.com/watch

    Kiyonji17-04-23 20:10

  • ★★★★0

    Godt med radiser og sennep, så kan jeg sgu godt lide en kold kartoffelsalat!

    Lavede svensk pølseret i dag, total børneret, men ingen af mine unger kunne rigtigt lige det....

    dyg17-04-23 20:47

  • ★★0

    I aftes har jeg fået hashbrown fries med ketchup og remoulade.

    Til middag en thaiboks panang som består af ris kylling og karry

    Ryder66617-04-23 21:15

  • ★★0

    Laks i hvidvin fra Rema 1000, med grøn pasta og hollandaise sovs :D og en smule broccoli.

    MadMartigan18-04-23 19:32

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen