Jeg kan sagtens forstå det, hvis det er pga. økonomi, men vi manglede ikke penge. Min far drev en virksomhed med 20 ansatte og min mor havde et lederjob. Så fatter ikke hun var så nærig med sine deller. Det var bedre ovre ved min mormor - hun lavede også de bedste deller!
Madtråden
★★★★★★0
★★★★★★0
Så kom det der med køleskabet, hvor det pludselig lugter af bræk. Så skal det pilles ud og man skal gøre den der lille bakke bagved rent. Hvilket er pissenemt, når den ikke kan tages ud, fordi den er skruet fast. Hvorfor helvede laver man det ikke, så den kan tages ud?? Den bliver jo fyldt med muggen snask.
Nå, det gav da anledning til en omgang køleskabsrengøring, hvilket er svært at slå på en lørdag...
★★★★★★0
Lavede kartoffel/porresuppe med Bacon. Det smagte godt, men er jo ikke noget en mand bliver mæt af...
★★★★★1
Så kom det der med køleskabet, hvor det pludselig lugter af bræk. Så skal det pilles ud og man skal gøre den der lille bakke bagved rent.
Det har jeg aldrig hørt om... Er køleskabet fra 50'erne? :)
chandler7521-09-24 18:08
★★★★★0
Spinattærte, fra i går, så det blir dejlig nemt i dag :)
★★★★★★1
Efter en frisk travetur ned ad bjerget, med pitstop til øl på stranden er appetitten i top. Og der dufter af grillmad fra restauranten.
Udsigt over havet - 23 grader. Livet er herligt. :-)
★★★★0
Det har jeg aldrig hørt om... Er køleskabet fra 50'erne? :)
Det er ganske almindeligt at der er en bakke på bagsiden af køleskabet. I selve køleskabet er der typisk et lille hul/afløb på bagsiden af nederste hylde, så kondensvand kan løbe ud, samt hvis man spilder væske. Den væske bliver samlet i den bakke.
I biografen renser vi den pågældende bakke ret ofte, fordi der spildes mælk i køleskabet når vi laver white russians til Lebowski. Det lugter selvsagt ikke specielt godt, hvis den er fyldt med mælk, der får lov til at ligge og "bage" hvor der er varmest på køleskabet.
★★★0
Det har jeg heller aldrig set eller hørt om. Er det den bakke, gerne af plastik, der sidder oven på kompressoren? Har aldrig spekuleret over hvad den er til.
Aranyhajú Nyárszépe22-09-24 08:12
★★★★★0
Det er ganske almindeligt at der er en bakke på bagsiden af køleskabet. I selve køleskabet er der typisk et lille hul/afløb på bagsiden af nederste hylde, så kondensvand kan løbe ud, samt hvis man spilder væske. Den væske bliver samlet i den bakke.
Jeg kender godt til hullet - på mit gamle køleskab rensede jeg det af og til med en vatpind, men jeg har aldrig tømt nogen bakke.
På mit nye køleskab er der tilsyneladende ikke sådan et hul - kan det være, fordi det er selvafrimende?
chandler7522-09-24 10:26
★★★★0
Jeg kender godt til hullet - på mit gamle køleskab rensede jeg det af og til med en vatpind, men jeg har aldrig tømt nogen bakke.
På mit nye køleskab er der tilsyneladende ikke sådan et hul - kan det være, fordi det er selvafrimende?
Ingen anelse, men afrimning er fjernelse af frost, kondensvand opstår pga. temperaturforskelle når man bl.a. åbner køleskabet, så umiddelbart har de to ting ikke noget med hinanden at gøre.
Og det er ikke sikkert at du har haft behov for at rense bakken, men væsken der løber ud via hullet havner et eller andet sted og løber ikke bare ud på gulvet. Jeg tjekker bakken på mit med jævne mellemrum, men har aldrig haft behov for at rense den. Jeg formoder at den smule væske der havner i den, fordamper over tid og der ikke er løbet eksempelvis mælk og den slags ud.
★★★★★★0
Så kommer hele familien i dag til Idas 16 års. Og vi er jo så heldige at Mads er født præcis en uge efter, så vi ser dem allerede igen næste uge...
I dag står den på eftermiddagskaffe med kage og cookies, icetea og sodavand. Håber vejret holder, så vi kan sidde udenfor. Så minimerer det nemlig svineriet og den efterfølgende oprydning.
★★★★★★0
Det er lidt en usund dag - McD til frokost og pizza til aftensmad...
★★★★★★0
Fik "kinesisk" i aftes. Små, deforme forårsruller (Rema har poser til 25,-) i brønden, risnudler og grøntsager på panden, og så for at vi ikke skulle sidde og spise noget uden kød, en omgang stegt svinekød i karry og chili. Og masser af hvidløgsolie.
I aften har fødselsdagsbarnet bestilt tarteletter, klassisk. Så skamkoger de der kyllingestrimler i asparges. I kender jo mit forhold til denne ret, men på sin fødselsdag må man jo selv vælge. - Så kage med høns til aften. I det mindste bestilte hun ikke nyretapper med rødvinssauce, for så skulle jeg da have fat i en slagter...
I morgen skal jeg til jobsamtale på et sted for senhjerneskadede som ernæringsassistent eller lign. Det håber jeg kan blive min tur ud af fattigdommen. Havde ellers mere eller mindre lagt kokkefaget på hylden, men jeg er sgu nødt til at få et arbejde NU! Og beskrivelsen passer nærmest perfekt på mig, da jeg også har arbejdet med socialt arbejde førhen, kombineret med kok. Så forudsætningerne er der til et perfekt match. Jeg burde kunne lande den!
★★★0
Nu har jeg haft køleskabet ude for at kigge. Der er tale om den bakke der sidder ovenpå kompressoren. Dem har jeg fjernet i tusindvis af, uden nogensinde at spekulere over hvad var til. Normalt har jeg bare smadret den i processen. Tror heller ikke det er meningen at det noget man skal pille ud og rengøre. Har set modeller hvor der ikke er plads til at fjerne bakken, uden også at fjerne kompressoren. Og der er modeller hvor den er limet fast. Ved nogle modeller er det ligefrem en del af kompressoren og den fjerner man ikke sådan lige på grund rørene.
Det smarte ved det, er jo også at kompressoren er lun, så når det falder noget ned i den, så fordamper det jo. Så lugter det jo ikke så slemt længere.
Aranyhajú Nyárszépe23-09-24 10:50
★★★0
Men kig i manualen til dit køleskab. Hvis det er meningen du selv skal pille den bakke ud og rengøre den, så må der jo stå hvordan deri.
Aranyhajú Nyárszépe23-09-24 10:52
★★★★★★0
Altså, den blev gjort ren i lørdags. Det var pisse irriterende, men vi fik det da gjort. Det er bare, at når der akkumuleres væske i bakken, lugter det præcis som bræk, og det gider man alligevel ikke. Hældte lidt rodalon i, og nu er lugten væk.
★★0
Det er en fordampningsbakke, hvis der dannes for meget kondens i køleskabet løber det ned i bakken, som er placeret oven på kompressoren for at forbedre fordampningen i bakken, kommer der andet i hvis man ikke holder køleskabet rent, er det en fantastisk inkubationsbakke for død og ødelæggelse
★★0
I aften kommer den til at stå på brunkål med med et stort stykke bacon og kålpølser, jeg laver den som regel lidt utraditionelt, med teske sriracha og et nips msg for virkeligt at sætte drøn på umamien, også salter jeg med soja.
★★0
jeg har lige gjort en opdagelse, flæskesvær af bacon skind. Havde et stykke skind på ca 20x40cm skåret ud i 5x20cm bånd og ca 25min ved 200 i airfryeren. det er da for vandvittigt
★★★★★★0
jeg har lige gjort en opdagelse, flæskesvær af bacon skind. Havde et stykke skind på ca 20x40cm skåret ud i 5x20cm bånd og ca 25min ved 200 i airfryeren. det er da for vandvittigt
Men er det ikke bare flæskesvær, som det laves? Eller er det fordi, det er røget bacon?
Skal i morgen lave 4 pizzaer:
Det bliver til:
- 2 med kartoffel, mascarpone og frisk rosmarin
- 1 med nduja, burrata og frisk basilikum
- 1 med peberfrugt, søde tomater, parmesan og rucola
Jaja, I know...nduja er kød, men det risikerer vi lige denne gang ;)
I dag blev det blot til en hurtig hønsekødssuppe lavet på god købebouillon, porre, gulerod, selleri og købeboller og dertil et lynhurtigt hjemmelavet brød. Jeg laver altid denne: madenimitliv.dk/madbroed/
Det er seriøst bare at røre den sammen og så direkte i ovnen, ingen hævning.
★★0
Altså bacon er jo røget ellers er det flæsk, men ja har ikke lavet det hjemme af røget skind før, hvor det har puffet op, tidligere har jeg kun kunne få det til at blive tandknusende hårdt.
★★★★★★0
De pizzaer sad lige i skabet! Jeg kan ikke finde ud af at rulle en pizza ud på nogen smart måde, så det bliver bare firkantede pizzaer...men det er en af de skills, jeg gerne vil lære.
Der er et par ting, jeg ikke kan, som er på to learn listen:
- Dreje en pizza
- Udbene og filetere fisk
- Være god til at temperere chokolade - men det er nok mere et spørgsmål om lyst og tålmodighed end decideret skills
★★★★★★0
De to første er et spørgsmål om at bare øve igennem. Den sidste ved jeg sgu ikke så meget om, men ved at du kan gøre det i sous viden.
(Fisk er så ret dyrt at øve på...)
★★★0
Jeg har et lasertermometer til når jeg laver is. Måske er det også godt til chokolade.
Aranyhajú Nyárszépe25-09-24 20:12
★★★0
I aftes stod den endnu engang på nudler med oksekøds smag fra Coop...
Har endnu ikke den store appetit, men varmer måske nogle pomfritter senere...
Har to kilo tynd skårede french fries I fryseren...