Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

• ★★★★★★0

Hell no!

davenport 1-10-24 12:55

• ★★★★0

Jeg hørte i nyhederne, at sundhedsstyrelsen (mener jeg det var) anbefaler, at man højt spiser 300 gram kød om ugen (alt kød og kylling, men ikke fisk). Er der nogen af jer, der overholder det?

Vi bruger ikke meget kød herhjemme, så det holder vi nok jævnligt. Problemet er de uger, hvor vi tager ud for at spise et par gange, der holder vi det nok langt fra.

dyg 1-10-24 13:02

• ★★★0

Nej, tværtimod. Kød er en vigtig kilde til protein af høj kvalitet. Men desværre også mættet fedt, så det handler om at vælge kød der er fedtfattigt.

Jeg skal på arbejde, så har ikke tid til undersøge hvad det handler om, men ellers har klima jo meget at gøre med at de vil have vi skære ned på kød. Det protein man får fra planteriget er bare af dårlig kvalitet.

Aranyhajú Nyárszépe 1-10-24 13:17

• ★★★★0

Jeg spiser klart for meget kød. Det er faldet en del over de sidste år, men der er helt sikkert måltider hvor jeg kunne skære ned på det, eller skære det helt væk. Via mine venner der er vegetarer og veganere har jeg dog fået en god portion inspiration og fundet retter der er bedre i planteudgave end kødudgave.

NSF 1-10-24 13:22

• ★★★★★★0

Er det baseret på sundhed eller klima? 

Det svarer til rundt regne til kød to gange om ugen. Det er meget sjældent, vi overholder det, men det er ikke langt fra.

En standard uge vil nok se sådan her ud:

• 1 dag med lasagne: 166 g/person
    • 1 dag med boller i karry: 133 g/person
    • 1 dag med kylling: 120 g/person
    • Og en random McD-burger eller franner efter arbejde: 80 g kød

Så det er 500 gram kød om ugen. Det er nok et meget godt gennemsnit for mit vedkommende, hvis vi ikke skal ud at spise.

Spiser altid fisk til frokost.

Guldager 1-10-24 14:29

• ★★★★★★0

Nej, tværtimod. Kød er en vigtig kilde til protein af høj kvalitet. Men desværre også mættet fedt, så det handler om at vælge kød der er fedtfattigt.

Jeg skal på arbejde, så har ikke tid til undersøge hvad det handler om, men ellers har klima jo meget at gøre med at de vil have vi skære ned på kød. Det protein man får fra planteriget er bare af dårlig kvalitet.

Sådan kan man ikke sætte det op.

Animalsk kød er et såkaldt komplet protein, som har alle essentielle aminosyrer, mens meget plantebaseret protein ikke har. Det betyder ikke, at man ikke kan få alle ved planter, man skal bare tænke sig mere om. Men proteinet er ikke af dårligere kvalitet.

Jeg er dog ret sikker på, at man sagtens kan nøjes med de 300 gram kød om ugen, og så for resten spise planter.

Btw - så er ris med bønner og soja også et såkaldt komplet protein.

Guldager 1-10-24 14:32

• ★★★★★★0

Du er ham læreren man aldrig gad at have efter spiseren, fordi han havde dårlig ånde :D 

davenport 1-10-24 14:33

• ★★★★★★0

Den står på hjemmelavet burger med okse. Godt 200 gr. bøffer. Det har jeg haft en craving for i en uge nu, så nu forløses det ud over køkkenet på den rigtige gastrofile måde. Gastronautisk, ligefrem! 

davenport 1-10-24 16:00

• ★★★0

Hvis vejret ellers er til det, vil jeg hente en Chili con carne pizza, fra det lokale pizzaria i aften. Det er også over et år siden jeg har fået mad derfra...

Ryder666 1-10-24 16:04

• ★★★0

Sådan kan man ikke sætte det op.

Animalsk kød er et såkaldt komplet protein, som har alle essentielle aminosyrer, mens meget plantebaseret protein ikke har. Det betyder ikke, at man ikke kan få alle ved planter, man skal bare tænke sig mere om. Men proteinet er ikke af dårligere kvalitet.

Jeg er dog ret sikker på, at man sagtens kan nøjes med de 300 gram kød om ugen, og så for resten spise planter.

Btw - så er ris med bønner og soja også et såkaldt komplet protein.

Det ved jeg. Der er ni essentielle aminosyrer som kroppen ikke selv kan lave, men skal have tilført ude fra. Når jeg skriver kvalitet, så mener jeg hvor mange af de ni der er i en proteinkilde. Synes der rigeligt med arbejde i holde styr på kalorier og makroer, til jeg vil til at regne på det andet også.

Det også forkert at jeg giver udtryk for at kød er den eneste kilde til god kvalitet. Det samme gælder jo mejeriprodukter, men det stammer jo også fra dyr og falder heller ikke i god jord hos de klimabevidste.

Aranyhajú Nyárszépe 1-10-24 17:15

• ★★★★★★0

"Jeg æder hvad der passer mig, Svea!"

- Erik Clausen, Den Store Badedag

davenport 1-10-24 17:24

• ★★0

Det passer nok meget fint med mig. Jeg bryder heller ikke om at røre ved det med hænderne, får det ibland fysisk dårligt.

Heldigvis er det ikke alt du behøver at røre så det bliver for det meste til kylling eller noget med fars, men det koster jo næsten 100 sek kroner/kg så kylling er ligeså billigt 

Kiyonji 1-10-24 17:36

• ★★★★★0

Jeg lavede vegetarhotdogs i går, og jeg foretrækker faktisk plantebaserede pølser frem for de rigtige, som jeg hurtigt synes bliver lidt vamle.

Måske har det også noget at gøre med bevidstheden om, at man sidder og tygger i griseanus (eller er det bare en skrøne?).

chandler75 1-10-24 18:11

• ★★★★★★0

Ja, skrøne. Det er tryner, cirkusdyr og aske. 

davenport 1-10-24 18:47

• ★★★★★★0

Det ved jeg. Der er ni essentielle aminosyrer som kroppen ikke selv kan lave, men skal have tilført ude fra. Når jeg skriver kvalitet, så mener jeg hvor mange af de ni der er i en proteinkilde. Synes der rigeligt med arbejde i holde styr på kalorier og makroer, til jeg vil til at regne på det andet også.

Det også forkert at jeg giver udtryk for at kød er den eneste kilde til god kvalitet. Det samme gælder jo mejeriprodukter, men det stammer jo også fra dyr og falder heller ikke i god jord hos de klimabevidste.

Jeg er jo ikke selv vegetar, men synes et større fokus på plantebaseret mad er vigtig. Derfor synes jeg, det var uhensigtsmæssigt at kalde planteprotein for dårligt :)

Men ifølge de folk jeg følger og stoler på, er budskabet faktisk ret simpelt:

• Spise mindre kød - især oksekød (og lam, men det er ikke så relevant i vores del af verden)
    • Spis så mange forskellige planter som muligt om ugen
    • Skær ned på sukker

Og resten er detaljer, som ikke er så supervigtige, medmindre man er eliteudøver.

Guldager 1-10-24 20:25

• ★★0

Tror jeg ikke engang jeg overholder om dagen

HelmerJ 2-10-24 06:57

• ★★★0

Jeg er jo ikke selv vegetar, men synes et større fokus på plantebaseret mad er vigtig. Derfor synes jeg, det var uhensigtsmæssigt at kalde planteprotein for dårligt :)

Men ifølge de folk jeg følger og stoler på, er budskabet faktisk ret simpelt:

• Spise mindre kød - især oksekød (og lam, men det er ikke så relevant i vores del af verden)
    • Spis så mange forskellige planter som muligt om ugen
    • Skær ned på sukker

Og resten er detaljer, som ikke er så supervigtige, medmindre man er eliteudøver.

Ja, det er bestemt bedre fra miljøet/klimaet.

Det menes også at kød fra firbenede dyr er kræftfremkaldende.

Har ikke spist slik, kage og andre søde sager i lang tid. Nu hvor jeg vendt mig af med det, savner jeg det heller ikke. Men jeg skal nok ikke have det liggende i huset. Fik en kæmpe Toblerone i mandelgave til jul og den måtte jeg gemme langt væk, for det var svært ikke bare at guffe løs af den. Min kollega King Kong har gerne en taske fuldt med chokolade med på arbejde, men jeg er blevet god til at takke nej.

Jeg har jo hårdt fysisk arbejde og jeg ved godt hvad statistikken siger omkring nedslidning, livsstilssygdomme og tidlig død. Det er også derfor jeg træner og lever sundt, for det var bestemt hårdt i starten. Men der går sport i det og jeg kan godt lide at sætte mig ind det. Nu med smart ure og vægte, kan man jo måle alt muligt. Det er motiverende at side og kigge på alt det statistik, følge de små fremgange, regne på det og planlægge. Det er bare lidt tidskrævende :)

Aranyhajú Nyárszépe 2-10-24 10:33

• ★★★0

"Jeg æder hvad der passer mig, Svea!"

- Erik Clausen, Den Store Badedag

Hvis vi blot spiste hvad vi havde lyst til uden hæmninger, så ville vi jo alle gå rundt og veje 300kg.

Mennesket er bygget til at fungere i en tid, hvor der var mangel på næring og sult var en real trussel. Derfor er vi indrettet sådan at kalorietung næring, primært sukker og fedt smager godt. Men tiderne har ændret sig. At noget smager godt, er bestemt ikke ensbetydende med at det også er godt for os. Ikke i dag hvor der er massere af mad til rådighed, som vi dårligt behøver at bevæge os for at få fat i.

Aranyhajú Nyárszépe 2-10-24 10:54

• ★★★★★★0

Har ikke spist slik, kage og andre søde sager i lang tid. Nu hvor jeg vendt mig af med det, savner jeg det heller ikke

Hvor lang tid tog det? Det er min helt store last...og har holdt et par måneder før med flere kilo vægttab, men så falder jeg i igen.

Guldager 2-10-24 11:36

• ★★★★★★0

Vi skal ha fisk i dag..

Panerede torsk i friture med fritter - så fish ´n chips. Må hellere lave en tatar sauce til. Og der er også frugt til ifa. citroner. (Man kan næsten mærke kiloene rasle af)

davenport 2-10-24 13:19

• ★★0

De kunne gøre som i Japan hvor det er reguleret ved lov at de ikke må få forarbejdet eller ultraforarbejdet mad og skolerne har en diætist ansat som planerer måltiderne. 

Overvægtige japanske børn er en sjældenhed.

Det er den største synd i forhold til fedme og overvægt at alt for mange spise ultraforarbejdet mad. Folk spiser simpelthen for dårligt. Det er den største forskel i forhold til tidligere.

Kiyonji 2-10-24 19:11

• ★★★★★★0

Vi har snakket skolemad før - og jeg vil elske det, hvis der kom ordentlig skolemad. Men som jeg - og davenport - var inde på, så er der en sandsynlighed for, at det vil starte rigtig godt, men ende med en spareøvelse og blive crap-mad.

Men undersøgelser fra Sverige viser, at der nærmest kun er positive ting ved skolemad

Guldager 2-10-24 20:27

• ★★0

Det er også ligeså meget en kulturel ting end det er politisk. Du kan selvfølgelig regulere det politisk, men samfundet og ikke mindst forældrene er indstillet på det bliver det svært på lang sigt at komme i mål med.

I Japan er det ganske vist reguleret politisk, men det er også en del af deres kultur at børn skal have ordentlige måltider, hvilket ikke mindst vil sige sundt, baseret på friske råvarer og lavet fra bunden.

Det tager lang tid at ændre sådan en kultur. Som det er nu vil der altid være nogle forældre som mener de ved bedre og at skolen på ingen måde skal bestemme hvad de skal spise. På trods af at forældre har mindre og mindre tid til at skabe et ordenligt måltid.

Så er der selvfølgelig også den finansielle del af det, hvor du staten skal skaffe en højere indtjening eller spare. Begge dele kan lade sig gøre. Det handler om prioritering. Jeg synes for eksempel godt der kunne indføres en kørselsafgidt på motorveje, bare for at nævne en indtjeningskilde.

Kiyonji 2-10-24 20:45

• ★★★★★★0

Så står den (igen) på boller i karry med creme fraice og broccoli. MMM.

Kødbollerne blev faktisk gode. Rørte en frikadelle-fars, og kogte dem stille og roligt. 

Det er en åndsvag nem ret, så er ikke rigtig udfordret. 3 x kogning, og dét er dét. 

davenport 3-10-24 16:08

• ★★★★★★0

...Og efter måltidet, kan jeg godt mærke, at hypen omkring boller i karry er faldet meget. Så tror jeg venter en rum tid med at lave det igen. Kunne godt snart æde nogle nyretapper med svampe...

davenport 3-10-24 17:57

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen