Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

• ★★★★★0

...Og efter måltidet, kan jeg godt mærke, at hypen omkring boller i karry er faldet meget.

Det er også noget af det klammeste jeg kan forestille mig. Og serveres den ikke også normalt med ris, som du jo vist ikke mener er menneskeføde? :)

chandler75 3-10-24 18:08

• ★★★★★★0

Jo, men faktisk har jeg lært at spise det, og også som sådan er kommet til at kunne lide karry. Ris er efterhånden tåleligt, efter vi er gået over til jasminris, som smager af lidt mere. Jeg laver jo kødbollerne selv, og bruger kogevandet som smag til sovsen, og når man så lige putter en blok fløde i, så er det ikke så slemt. Men der er da en del andre retter, som popper op længere på listen, hvis jeg skal vælge. Fx nyretapper med svampe...

davenport 3-10-24 19:17

• ★★★0

Overvejer også at lave en gang Boller i Karry i weekenden. Mener ikke det er samme opskrift som frikadeller. Farsen skal også være mere lind. Det hjælper sikkert på det meste at komme fløde i, men så bliver det også usundt. I Den opskrift jeg følger, mener jeg blot det er kogevandet fra bollerne man jævner ud. Og skal der selvfølgelig Brune Ris til. Kan ligesågodt spise fuldkorn når det er muligt.

Aranyhajú Nyárszépe 3-10-24 20:25

• ★★★★★★0

I dag er jeg usund med Lauge...har haft en virkelig hård uge og med dårlig søvn.

Så vi fik chips efter arbejde/skole, Netto-pizza nu og Ben & Jerry's lige om lidt...

---

Madplanen for næste uge:

Mandag: Græskarsuppe med hjemmelavet brød og pastina (de der små stjerneformet pastaer)

Tirsdag: Cajun-ris med sorte bønner

Onsdag: Kaeng Phet Goong - eller...rød karry i kokosmælk med grøntsager og rejer

Torsdag: Linse-bolognese

Fredag: Både Pia og jeg skal i byen, så who knows?

Lørdag: Blomkålsfrikadeller med brun sovs og kartofler

Søndag: Vegetarpizza

Så en hel del vegetarmad.

Guldager 4-10-24 19:29

• ★★★★★★0

Det blev til en skinkeculotte med halve bagekartofler og bearnaise. Og så lavede jeg en batter, som blev brugt til løgringe og broccoli. Det var ret godt og saftigt. 

davenport 4-10-24 20:58

• ★★★0

Hvor lang tid tog det? Det er min helt store last...og har holdt et par måneder før med flere kilo vægttab, men så falder jeg i igen.

Det har været en længerevarende proces, hvor jeg for et par år siden levede ekstremt usundt. Har også haft en periode, hvor jeg dyrkede en masse motion og knoklede løs på arbejde, men stadig kunne finde på at skubbe en af de store plader marabu ind eller sætte en hel liter is til livs i weekenden. Det forsvarede jeg med at jeg jo godt kunne tåle det med det høje aktivitetsniveau jeg havde. Men det gjorde mig jo ikke noget godt. Der er en nydelse i det imens jeg spiser det, men jeg får det ikke ligefrem bedre bagefter. Det mindede jeg mig selv om når trangen pressede sig på.

Nu skiver du noget med træthed og der har jeg også konstateret, at jeg får lyst til at spise usundt. Det kan jeg for det meste abstrahere fra. Det er alkohol der er mit nemesis. Ikke nok med at det smadre min søvn, så jeg er totalt udmattet, men kroppen skriger også på salt bagefter. Det er der jeg plejer at lave de der frysepizzaer med ekstra ost og cocktailpølser.

Søvn har været meget undervurderet førhen, men det virker til at det har ændret sig. Men det er ekstremt vigtigt for ens sundhed. Man har brug for imellem 7 og 9 timers søvn.

Jeg har som tidligere skrevet også fundet ud af at det er en dårlig ide at have søde sager i huset, for så kommer jeg til at spise det. Helt slemt er det at have en slikskål stående. Den kan man jo nærmest tømme uden at opdage det. Det kan også være en god ide ikke at købe ind på tom mave.

Aranyhajú Nyárszépe 5-10-24 14:20

• ★★★★★★0

Altså, jeg bruger det meste af tiden på at diskutere med mig selv, om jeg skal købe noget usundt på vej hjem fra arbejde...og ender så med det alligevel.

Noget af det skyldes, at jeg nok spiser for lidt i løbet af dagen, så blodsukkeret er lavt. Andet er dårlig vane.

Guldager 5-10-24 14:24

• ★★★★★★0

Det bliver til en omgang gullasch med mos til aften. (Og vi kalder det jo paprikagryde, så de kan spise det - men det er gullasch!) Jeg har sat det over, så det kan blive godt mørt, så nu står det og simrer. 

davenport 5-10-24 14:52

• ★★★★★★0

Har arrangeret klassefest i min søns 1. klasse på skolen.

Det er medbring lidt selv-buffet...det var ikke mit forslag, for det er noget nær det værste, jeg kan forestille mig.

Har selv taget risengrød med.

Guldager 5-10-24 16:01

• ★★★0

Altså, jeg bruger det meste af tiden på at diskutere med mig selv, om jeg skal købe noget usundt på vej hjem fra arbejde...og ender så med det alligevel.

Noget af det skyldes, at jeg nok spiser for lidt i løbet af dagen, så blodsukkeret er lavt. Andet er dårlig vane.

Det er vel til at justere på?

Er selv ved at lave en justering. Plejer i hverdagene at spise natmad når jeg kommer hjem ved midnat, men det siges jo at kunne gå ud over søvnkvaliteten. Fra ca. 22:20 og halv time frem, plejer vi alligevel bare at side og vente på at gå i bad. Har derfor tænkt mig at spise natmad der. Så er der et par timer til jeg skal i seng og jeg spare 20 minutters fritid jeg kan bruge til noget andet. Hvis det skulle ske at jeg får travlt på det tidspunkt, kan jeg bare tage det med hjem igen og varme det der.

Det bliver til en omgang gullasch med mos til aften. (Og vi kalder det jo paprikagryde, så de kan spise det - men det er gullasch!) Jeg har sat det over, så det kan blive godt mørt, så nu står det og simrer. 

Hvad har de imod ordet gullasch? Laver du Levergullasch?

I går lavede jeg Koteletter i fad. Brugte flødeerstatning. Plejer at komme cocktailpølser i, men det sparede jeg væk. Kom dog en pakke bacon i, for at få det brugt.

I dag laver jeg Boller i Karry. Opskriften er den samme som frikadeller, bare mere lind. Planen er at lave så meget mad i weekenden, så der er rester til ugen, hvor jeg ikke har så meget tid til at lave mad.

Indtager omkring 2800 kalorier på en inaktivt dag i weekenden. Det ser jeg ud til at tabe mig stille og roligt ved. Synes bare stadig det er svært at nå. Fik travlt i går aftes med at få de sidste kalorier indenbords. Og ikke mindst protein nok. Det vigtigt at holde et højt indtag under vægttab, for at bibeholde så meget muskelmasse som muligt.

Pt. har jeg tabt 5 kilo siden 11 august og mangler 2 mere. Så er jeg på 90 igen. Så er planen at lave en ny bodyscanning og tage stilling til at jeg skal tabe mig ydereligere eller gå i kalorieoverskud igen.

Faldt over en opskrift kaldet "Chunky monkey Shake" der skulle være proteinrig. Det er:
    1 banan
    1 spsk jordnøddesmør
    1 kop fedtfattig kakaomælk
    fedtfattig vaniljeis
    En scoop chokolade proteinpulver.

Og så skal bare blendes. Det lyder jo lækkert nok,  så det ser jeg frem til at prøve.

Aranyhajú Nyárszépe 5-10-24 16:03

• ★★★★★0

Jeg har ikke selv en sød tand, men kan man ikke prøve at erstatte det med noget sød frugt, fx vinddruer? (Jeg er så godt klar over, at man heller ikke skal have for meget af lige det...).

Min egen akilleshæl er chips, som jeg spiser stort set hver dag (altså ikke en hel pose, men gerne en lille skål eller to).

Mine favoritter er salt- og chilinødder, som jo feder ekstremt meget, men det er heldigvis næsten lykkedes mig at skære dem fra. Jeg prøver at gå efter chips med mindre fedt- og kalorieprocent, såsom Kims Snack Chips og Easis chips. Jeg har også prøvet linsechips, men de smagte ikke godt.

chandler75 5-10-24 16:18

• ★★★★★★0

AN - det er fordi hun ikke kan lide gullasch, men god kan lide paprikagryde... Jeg laver det på 100% den samme måde, fordi jeg godt kan lide det. Det er bare en idé. Men navnet er jo ligemeget, jeg får den ret jeg holder af :)

davenport 5-10-24 17:14

• ★★★0

Smart. Det er også en rigtig god ret.

Mine favoritter er salt- og chilinødder, som jo feder ekstremt meget, men det er heldigvis næsten lykkedes mig at skære dem fra. Jeg prøver at gå efter chips med mindre fedt- og kalorieprocent, såsom Kims Snack Chips og Easis chips. Jeg har også prøvet linsechips, men de smagte ikke godt.

Der er rigtigt nok meget fedt i nødder, men det er primært det umættede fedt. Der er også gerne en del protein, vitaminer, mineraler og andre gode sager i. Så med måde, er det jo sundt. Det er dog ikke så godt at de er saltede.

Aranyhajú Nyárszépe 5-10-24 17:46

• ★★★★★★0

Napper en god gang tapas. Velfortjent efter en eftermiddag i haven.

Wayne 5-10-24 18:10

• ★★★0

Har fået friturestegte forårsruller med oksekød fra Daloon med stegte ris og sweet chili sauce. Der var fandeme Mega mums!!!

Ryder666 5-10-24 22:34

• ★★★★★★0

Har du friturestegt, din skurk? :D

Vi spiser rester til aften. Laver lidt mere mos, og har smidt en ordentlig frankfurter i gullaschen. Tror jeg koger nogle ærter til, og måske nogle bønner, for at få lidt grønt også. 

davenport 6-10-24 16:41

• ★★★0

Ja, de blev mere gennembagte end hvis de var stegt på panden :-)

Ryder666 6-10-24 16:49

• ★★0

Her står den på Chicken Karahi.

Kiyonji 6-10-24 17:21

• ★★★★★★1

Det er den eneste måde at lave forårsruller på !

Ovn er for spelt-mødre !

davenport 6-10-24 17:54

• ★★★0

Ja, friture. Men de skal håndrulles!!

Nu det bliver sæson for virus, så hiver jeg det altid til mig. Har fået hvad jeg regner med er influenza.

Det tager selvfølgelig appetitten. I dag har jeg fået min morgen shake, samt appelsin juice med keratin. En portion Yoghurt med bananon og skovbær, samt en portion Boller i Karry fra i går. Har ikke gidet tracke tingene, men kan regne ud at det er langt under kaloriemålet. Er mest bekymret for proteinindtaget, så nu snupper jeg en shake på 400 ml. Det giver ekstra 60 gram protein. Det er nok nemmere at drikke sig til det i dag.

Det gode er at jeg har massere af rester at varme op i og det er jo dejligt når man er helt flad. Nu vil jeg gå i seng igen.

Aranyhajú Nyárszépe 6-10-24 20:02

• ★★★★★★0

Influenza er for det meste en ret brutal sygdom med feberrystelser, muskel-smerter, udtalt træthed og høj feber. Man er ikke i tvivl om, om man har det eller ej. Jeg har heldigvis ikke selv haft det siden jeg var barn. Mange bruger influenza som en slags catch-all, men det er egentlig en eller anden uspecificeret virus, man har.

Det er selvfølgelig ikke så vigtig igen, hvad ens sygdom hedder, hvis det er en virus - så kan man ikke gøre så meget alligevel andet end at hvile og passe på sig selv.

Jeg kan egentlig får vaccinen, fordi jeg har for højt kolesterol-tal, så det overvejer jeg lige, om jeg skal.

----

Lavede en total gang fløde-snask. Ærter i bunden af et fad, koteletter ovenpå og så overhældt med en sovs af løg, fløde, kulør og bouillon og i ovnen.

Guldager 6-10-24 20:17

• ★★★0

Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det. Det går gerne på samme måde hver gang. Denne gang er det dog ikke gået i halsen, hvilket da gør det nemmere at drikke og spise, men har været noget plaget af muskelsmerter og i mit hoved. Det er ikke så sjovt når man har det så skidt, at man hverken kan holde ud at sove eller være vågen. Efter lidt konfus søvn, går det dog lidt bedre. Nu kan jeg holde ud at sidde op i en stol og se fjernsyn. Tror det vil hjælpe med noget mere søvn.

I dag har jeg fået 300 ml appelsin juice og 200ml proteinshake, Havregryn med banan og hakkede mandler. Har lige varmet en gang koteletter med brune ris. Så må vi se hvad det bliver til senere. Vægten sagde 91,8 her til morgen. Det er et tab på 0,7 for ugen. Det er sikkert en effektiv slankekur at være syg, men det er skidt at man får bevæget sig så lidt. Håber på at være frisk i morgen til at få rørt mig lidt.

Aranyhajú Nyárszépe 7-10-24 14:43

• ★★★★★★1

Det blev til karbonader med brasede og bearnaise, og så et broccoli og ærter. Det var kun 200 gr. karbonader, så kunne sagtens have ædt én mere, men man skal jo også lige slappe af... 

davenport 7-10-24 19:14

• ★★★★★★0

Har lige gjort noget jeg max gør én gang om året: ædt en frysepizza, som jeg opgraderede med skinke, pep, hvidløg, oregano og chilimayo. Det var mere fordi konen lå i sengen og skreg efter pizza, og så måtte jeg jo også æde en, for at hun ikke skulle føle sig udenfor... Den smagte nu udmærket, men kun som snack. Ville nok ikke ligefrem servere det som decideret aftensmad.

I aften skal vi ha frikadeller. De andre skal ha kartoffelsalat med blomkål. Jeg skal ha dem med brun sovs og kartofler. Jeg kan egentlig bedst lide (igen færdiglavet) den kartoffelsalat Rema har, ikke så meget den hjemmelavede. Det er dog to forskellige ting, og den jeg kan lide, er udelukkende en sommerting, der passer til grillstegte pølser og hvidløgsflute. 

davenport 8-10-24 13:39

• ★★★★0

Faldt over et tilbud på hakket oksekød, så det blev til lasagne i dag. Saucen er sat over for en times tid siden, så den kan stå og simre nogle timer. Så passer det med at lasagnen er i ovnen når jeg er til bold med knægten, så kan fruen tage den ud, så den har perfekt temperatur, når vi kommer hjem.

dyg 8-10-24 13:49

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen