Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

• ★★★★★★0

En anden årsag er at temperaturen er højere i bunden af køleskabet, og mange grøntsager har det bedre ved ikke at blive kølet så meget. (Tomater har det fx bedst ved 14 grader)

Men du har helt ret i, at man bruger sit grønt, hvis man også kan se det. Jeg ordner tit en masse grønt, og så står det i klare bøtter, ready to use. Det er også dejligt og bekvemt, når man skal lave mad. Så er det bare at smide det på panden eller i gryden. 

davenport12-10-24 10:54

• ★★★★★0

En anden årsag er at temperaturen er højere i bunden af køleskabet

Er det ikke omvendt og derfor det fx hedder "crisp zone"? I midten af mit køleskab er der ca. 6-7 grader, mens den er 5 i skuffen.

chandler7512-10-24 11:48

• ★★★★★★0

Jo, det kan faktisk godt være jeg har byttet om på det. En af de ting, der nok har hængt ved fra barndommen. (Ligesom at vandet i svømmehallen bliver blåt, hvis man tisser i det...)

davenport12-10-24 12:02

• ★★★★★★0

Jeg så i Sorted Food, at man kan tage alle de sløje grøntsager (og langt det meste skræld) og lave dem til grøntsags-salt. Smid dem i ovnen og rist dem rigtig godt til de er helt sprøde og pulverisere dem. Så er det god, smagsfuld drys.

Jeg er ikke sikker på, at den madspild man undgår opvejes af den strøm man bruger - men det er hvert fald en måde at få brugt det hele på.

I fryseren og koge det ind til bouillon er en anden måde at få brugt det hele.

Jeg laver madplan, så det er ikke så tit, jeg smider grøntsager ud - udover forårsløg og bladselleri. Dem får jeg sjældent brugt det hele af - hvilket er fjollet, for begge dele kan bruges i langt de fleste retter. Generelt glemmer jeg at tjekke, hvad vi har i forvejen, når jeg laver madplan, så der er også mange glas og bøtter af diverse, der når at blive for gammel.

Guldager12-10-24 13:20

• ★★★★★★0

Vi handlede lige ind, og jeg har preppet lidt i eftermiddag. Så nu er der bøtter med gulerødder og rød peber i køleren. Har lige lavet klar suppe med boller, og er også ved at sylte rødbeder. Har lige en hyggedag i køkkenet :)

davenport12-10-24 13:56

• ★★★0

Det kunne være jeg kunne spare lidt tid på at hakke løg, tomater og agurk i weekenden. Det har ingen problemer med at holde sig i en 4 dage?

Tomater opbevarer jeg ikke i køleskabet og synes de holder sig fint. Køber vel en fire-seks stykker af gangen og bruger en om dagen.

Aranyhajú Nyárszépe12-10-24 15:11

• ★★★★★★0

Lige med tomater og agurker, er jeg bange for, at det vil tørre ud. Eller blive squashy. Så skal skiverne i hvert fald stables.

Her står den på flæskesteg, hvide og brune kartofler, rødkål, chips og brun sovs. Det er ok til en efterårslørdag.

Tror heller ikke jeg gider mere køkken, når der er ryddet af i aften. 

davenport12-10-24 16:21

• ★★★1

I aften står den på hakkebøffer med kartofler og Brun sovs...og nej, det er ikke færdigret!!!

Ryder66612-10-24 16:35

• ★★★★★★0

Sådan! Det glæder mig, at du finder (lidt) glæde i "ægte" madlavning :)

Jeg lavede jo to stege, som var taget op af fryseren. Kunne høre, at min kone fra starten af, havde sat sig for, at den ene smagte af fryser. Og ganske rigtigt. Min datter hoppede med, men min svigersøn og jeg spiste da fint af det, og jeg tror han tog tre gange. Sovsen var heller ikke lige i bullseye. 

Det irriterer mig selvfølgelig, når man servere så "stor" en ret, og det så ikke er helt godt nok. For det mener jeg det er, og der er sgu mange, der slet ikke er så forvente, og som ville æde det her med fingrene. Men som jeg før har sagt, burde jeg egentlig bare tone det hele ned, men det ville også forårsage ramaskrig. Hvis der nu fx manglede rødkål? 

Jeg synes til tider madlavningen er svær. Jeg ligger mig hver dag i selen, også efter 7 timers arbejde, men vi når sjældent over et "det var godt" niveau. Den anden dag var formidabel godt mad - købe grønt, de der vamle Remarejer og risnudler. Men det var alle vilde med. 

It aint easy being green! 

davenport12-10-24 19:12

• ★★★★★★0

Flæskestegsburgere!

Ramte stegen perfekt, saftig og med sprøde sværd.

Hjemmelavet rødkål, og aioli samt syltede agurker og rødløg - og masser af brun sovs!

Med græske kartofler - godt krydrede

Pulsen er lidt anstrengt efter 2 stk med et par brede skiver flæskesteg i hver.

Meeeega Mums ;-D

Wayne12-10-24 19:22

• ★★★★★★0

Brun sovs??? AHEM... Kan godt være det er områdebestemt, men i en flællerburger?? I min verden, er det overbolle, rødkål, dressing, syltede agurker, (kontroversielt remoulade), kød, mere dressing, underbolle. 

Brun sovs tænker jeg mere ind i en bøfsandwich, selvom jeg ikke bruger det, da sovs (i min verden) er tilbehør til kartofler. 

Men det er jo det gode ved mad. Alle byer har deres speciale, og det er jo kun godt :) Her i Kolding er vi jo kendt for vores pizzaslices.... ;)

davenport12-10-24 19:31

• ★★★★★★0

Rødkål og brun sovs nærmest skriger på hinandens selskab :-)

Men remoulade - uha, uha

Wayne12-10-24 19:37

• ★★0

Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har fået en flæskestegssandwich. Kender det knapt nok. 

Måske det bare ikke er så udbredt der hvor jeg har boet 

Kiyonji12-10-24 19:46

• ★★★★★★0

Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har fået en flæskestegssandwich. Kender det knapt nok. 

Måske det bare ikke er så udbredt der hvor jeg har boet 

FlæskestegsBURGER

Du er gået glip af en kulinarisk oplevelse - men det kan nåes undnu :-)

Wayne12-10-24 20:55

• ★★★0

Lavede frikadeller med stuvet spidskål. Dertil fandt jeg en halv pose broccolimix i fryseren. Der er rester til et par dage ind i ugen.

Til natmad snupper jeg nok to styk fuldkornsboller med løg, salat og rullepølse. Herefter må jeg lige se hvad mit proteinindtag ligger på. Er jeg under 1.6, supplere jeg op med en shake eller en proteinbudding.

Min fryser er næsten proppet, så jeg prøver at få skabt noget plads i den. Har taget noget hakket oksekød op. Så må vi se hvad jeg kommer på i morgen.

I aften står den på hakkebøffer med kartofler og Brun sovs...og nej, det er ikke færdigret!!!

Men det er vel også denne gang noget kvindfolk du har fået til at kokkerere for dig? Men det kan man jo bestemt også finde glæde i :)

Aranyhajú Nyárszépe12-10-24 22:29

• ★★★1

Lavede frikadeller med stuvet spidskål. Dertil fandt jeg en halv pose broccolimix i fryseren. Der er rester til et par dage ind i ugen.

Til natmad snupper jeg nok to styk fuldkornsboller med løg, salat og rullepølse. Herefter må jeg lige se hvad mit proteinindtag ligger på. Er jeg under 1.6, supplere jeg op med en shake eller en proteinbudding.

Min fryser er næsten proppet, så jeg prøver at få skabt noget plads i den. Har taget noget hakket oksekød op. Så må vi se hvad jeg kommer på i morgen.

Men det er vel også denne gang noget kvindfolk du har fået til at kokkerere for dig? Men det kan man jo bestemt også finde glæde i :)

"You wanna know the secret of good cooking?!...let someone else do it for you"

Meg foster the Stepfather 2!!!

Ryder66613-10-24 00:18

• ★★★★★★0

Vi har en hel side flæskesteg tilovers, så også flæskestegsburgere her. Skal lige have bagt nogle glutenfri burgerboller, men det bliver et eftermiddagsprojekt. Det er bare sådan noget pulver, så det er sgu nemt nok. Men det bliver fandenedeme uden brun sovs :D 

davenport13-10-24 13:07

• ★★★★★★0

Og det blev som sådan fint. Ikke noget kulinarisk mesterværk, men bare en god burger, og alle blev mætte.  

davenport13-10-24 17:55

• ★★★0

Lavede en gryderet med en masse grøntsager. Fedtfattig Hakket oksekød og nogle kyllingestrimler. Fuldkornspasta til.

Med det andet jeg har fået spise i dag, giver det kun 1721 kcal Og jeg er godt 50 gram protein fra ratio 1.6. Bliver jo nød til at få noget mere ned, selvom jeg ikke er sulten. Måske bliver det til en bolle med rullepølse og så proteinshake for resten. Det er trods alt nemmere at drikke sig til det.

Aranyhajú Nyárszépe13-10-24 20:14

• ★★★★★★0

Da vi kun er tre hjemme, fik Mads lov at bestemme, så kyllingeburgere. Det passer mig fint, da jeg er dødtræt.

davenport14-10-24 17:36

• ★★0

Var ude at spise til frokost i dag, da jeg ikke selv havde mad med. Fik kotelet lavet af svinekød og stegte kartofler med grekisk bearnaisesauce, som dog smakte som almindelig bearnaise. Dertil salatbar. Det var ret kedeligt og tørt, så der skal jeg ikke spise igen. 

Så tager jeg hellere en tur på hotellet ved siden af arbejdspladsen. Der er bundniveauet altid af en vis karakter.

Kiyonji14-10-24 18:38

• ★★★0

Til frokost 

Krydderboller med fløde havarti og rullepølse 

Til aften 

Kold romesco pastasalat fra SuperBrugsen...

Ryder66614-10-24 19:55

• ★★★★★★0

Det blev til tortillas med alle de gængse ting. Vi snakkede lige om, at det faktisk er en omfattende ret, fordi der er alle de mange ting. Det var også med nachos med to slags ost i ovnen, og både glutenfri og rigtige pandekager.  

davenport15-10-24 19:01

• ★★★0

Til aften har jeg bare fået en pose med 12 stk Chili cheese nuggets da appetitten ikke har været så stor. Men nok til at dulme sulten...og så var det også meget længe siden jeg har fået det. Mega mums si'r jeg bare!!!

Ryder66615-10-24 19:50

• ★★★★★★0

Vi skal ha Kong Fittes med kylling. Og så er konen, kusine og mellemste i skoven efter svampe, som vi skal ha til. Der er sorte trompeter, men de har også fundet kantareller, så det skal nok blive lækkert. Elsker gratis foder! 

davenport16-10-24 16:41

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen