Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

• ★★★★★★0

Nem tomatsauce, fuldkornsspaghetti og den dyreste parmesan fra Netto. Simpel og godt.

Tomaterne fik lige lidt tid i ovnen, og så ellers i en gryde med en gang sofritto og smagt til med sukker og hvidvinseddike og til sidst frisk basilikum.

Guldager22-10-24 20:13

• ★★★★★★0

Lyder edder-lækkert :) Har du et par laurbærblade og lidt peberkorn i? 

Det kunne jeg godt snart ha, og det er jo i den grad efterårsmad! 

Præcist - og det var lige så lækkert som det duftede. :-)

Wayne22-10-24 21:07

• ★★★★★★0

Vi kører lige lidt rester + ekstra i dag. Jeg er først hjemme lidt i fire, så der er ikke så meget tid til planlægning og prepping lige pt.

Rester er svensk pølseret og boller i karry. Så har jeg en stor pose kylling i strimler, som jeg har lavet i en paprikasauce med gulerødder. Og koger noget ris til. Og nok et par kartofler, da jeg mere har lyst til det. 

Kan sgu godt mærke, at jeg er afsted omkring 9 timer nu, så der bliver tonet noget ned for kælen om maden. Men det skal også stadigt være lækkert og noget de andre gider at spise.

Har i øvrigt også et broccoli over, så vi får lidt sundt. 

davenport23-10-24 17:22

• ★★★★★★0

Jeg prøver af og til at finde nogle gode vegetariske alternativer - som f.eks. blomkålsfrikadeller (der dog ikke blev en succes - alt for blødt).

Så i morgen vil jeg lave mig en simregryde med rodfrugter og kartofler. Løg sauteres, hvidløg i til sidst, tomatpure skal lige sauteres med også, svampebouillon, friske krydderurter og så store chunks af gulerod, selleri og pastinak og lidt senere kartoffel i. Håber det fint!

Serveres med quinoa (som nok ikke er det helt ideelle - men det er en god proteinkilde).

Guldager23-10-24 20:30

• ★★★★0

Det lyder spændende, men vil rodfrugterne ikke blive helt udkogte?

dyg23-10-24 21:08

• ★★★★★★0

Det lyder spændende, men vil rodfrugterne ikke blive helt udkogte?

Simregryde er måske også at strække den...det skal vel stå i 30 min i alt.

Men rodfrugterne  skal være ret bløde dog.

Guldager23-10-24 21:49

• ★★★★0

Simregryde er måske også at strække den...det skal vel stå i 30 min i alt.

Men rodfrugterne  skal være ret bløde dog.

Ah ok. Ja, naturligvis, men stod de og simrede i nogle timer, så var det vel næsten bare en tyk suppe.

dyg23-10-24 21:58

• ★★★★0

Jeg prøver af og til at finde nogle gode vegetariske alternativer - som f.eks. blomkålsfrikadeller (der dog ikke blev en succes - alt for blødt).

Jeg har lavet nogle af søde kartofler, der minder om den "ægte vare" i konsistens og smager ret fornuftigt.

NSF23-10-24 23:19

• ★★★★★★0

Vi skal ha karbonader, og da vi er i to sovselejre, er der både bearnaise og ærte/gulerodssovs. Bare med kartofler til. Tror også der er flere hjemmesyltede rødbeder tilbage, så de ryger også på bordet. 

Laver karbonaderne af kød fra en gris...

davenport24-10-24 14:24

• ★★★★★★0

Jeg har lavet nogle af søde kartofler, der minder om den "ægte vare" i konsistens og smager ret fornuftigt.

Det har jeg ikke prøvet. Har lavet det med de fleste andre grøntsager :)

De bedste har været squash-parmesan, sådan ret smagsmæssigt, men de tygger heller ikke så godt og rødbedebøffer, men det sviner bare så meget.

----

Ah ok. Ja, naturligvis, men stod de og simrede i nogle timer, så var det vel næsten bare en tyk suppe.

Nu har de fået 40 minutter, og synes faktisk at nogen af grøntsagerne er for hårde. 

Men det smager fandeme godt!

Her er en opskrift-ish ting, for lavede det lidt på slump:

• Løg og hvidløg, finthakket
    • En god portion rodfrugter (knoldselleri, gulerod, pastinak, persillerod, sød kartoffel og lignende) i chunks
    • 6 kartofler i chunks
    • 1 liter svampebouillon (jeg tror dog, det er for lidt)
    • Tomatpure
    • Frisk rosmarin og timian
    • Kulør - hvis man tror på den slags
    • Soja
    • Salt og peber og evt. lidt syre (æbleeddike, citron eller andet)

Så altså...

1. Svits løg til de er bløde
    2. Kom rodfrugter og hvidløg i et par minutter
    3. Tilsæt et par skefulde tomatpure
    4. Hæld bouillon ved
    5. Læg frisk timian og rosmarin i
    6. Smid kulør i og lidt soya
    7. Kog i 40 minutter
    8. Tilsæt kartofler
    9. Kog i 20 minutter
    10. Smag til med salt, peber, syre, soja og evt. mere tomatpure

Vi får quinoa til - for at få mere protein - men ellers kan det sagtens spises som det er.

Guldager24-10-24 17:13

• ★★0

Jeg fik ristede kartofler med bbq sauce og svinemørbrad til frokost idag, men desværre var bbq saucen alt for sød til min smag. Jeg vil hellere have en der er lidt stærk.

Kiyonji24-10-24 17:14

• ★★★★★★0

Jeg fik ristede kartofler med bbq sauce og svinemørbrad til frokost idag, men desværre var bbq saucen alt for sød til min smag. Jeg vil hellere have en der er lidt stærk.

Jeg foretrækker faktisk en, der er sød og stærk :) - altså, en honning/chili-bbq

Guldager24-10-24 18:00

• ★★0

En bbq-sauce er jo egentlig som udgangspunkt lidt sød i det (eller i hvert fald den amerikanske udgave) og det er nok også derfor jeg godt kan lide lidt modvægt som for eksempel chili. Så honning/chili lyder ikke dårligt i mine ører.

Kiyonji24-10-24 19:18

• ★★★★0

Kulør - hvis man tror på den slags

Jeg er ateist!

dyg24-10-24 20:07

• ★★★★★★0

Selv Søren Gericke bruger det i millionbøf!

Guldager24-10-24 20:32

• ★★★★0

Selv Søren Gericke bruger det i millionbøf!

Ja gu fanden bruger Søren Gericke det! Jeg forventede da ikke andet af ham! Men jeg laver altså heller aldrig millionbøf, den ret er et af de værste madminder jeg har fra min barndom, føj!

dyg24-10-24 20:36

• ★★★★★★0

...mmm...væltet lokum...

davenport24-10-24 20:37

• ★★★★★★0

Ja gu fanden bruger Søren Gericke det! Jeg forventede da ikke andet af ham! Men jeg laver altså heller aldrig millionbøf, den ret er et af de værste madminder jeg har fra min barndom, føj!

Laver det heller ikke så ofte igen - sådan ret næringsmæssigt er det jo rimelig fesent, men kan sgu godt lide det!

Guldager24-10-24 20:46

• ★★★0

Om lidt skal jeg have late night snacks I form af crispy and spicy hotwings. En ny variant de har fået i SuperBrugsen, så er spændt på om de er tasty. Men posen kostede kun 15kr, så var nødt og fristet til at prøve dem!!!

Ryder66624-10-24 22:31

• ★★★0

Millionbøf kan jeg også godt lide. Med kartoffelmos. Nemt og billigt. Men bestemt ikke sundt.

Det er snart fyraften. Så er det hjem og have natmad. Sådan en Brændende kærlighed færdigret. Steger en pose wokgrøntsager til at komme oven på. Og kommer en pakke kylling bbg pålæg i, for at få lidt ekstra protein.

Aranyhajú Nyárszépe24-10-24 22:41

• ★★★★★★0

Vi fik noget kylling i strimler med en masse grøntsager i svampesoya og hvidløg, og så med stegte ris og risnudler. Det var faktisk ret vellykket. Nu er jeg jo ikke fan af ris, men det at de blev stegt i sødt chili og hvidløgsolie blev sgu lækkert. 

davenport25-10-24 18:38

• ★★★★★0

Vi fik noget kylling i strimler med en masse grøntsager i svampesoya og hvidløg, og så med stegte ris og risnudler. Det var faktisk ret vellykket. Nu er jeg jo ikke fan af ris, men det at de blev stegt i sødt chili og hvidløgsolie blev sgu lækkert. 

Jeg snakkede med en af min naboer i dag, som heller ikke er vild med ris. Men hun havde lige været på ferie i Japan og fortalte, at risene der (i forbindelse med sushi) var meget bedre.

Selv laver jeg aldrig ris, medmindre de indgår i en færdigret. Jeg synes, at de er umulige at koge til den rigtige konsistens.

chandler7525-10-24 18:43

• ★★★0

Jeg kan ikke se nogen grund til at bruge andet end brune ris. Det skulle da lige være hvis jeg lavede risengrød, hvilket jeg aldrig gør.

I dag Chilisuppe med kidneybønner. Der er kommet lidt kylling i for ekstra protein. Dertil ostebrød.

Aranyhajú Nyárszépe25-10-24 19:05

• ★★★★★★0

Det er nu ikke så svært, men faktisk nok lidt mere udfordrende når man kun er én. En tommelfingerregl er, at hælde ris i bunden, til en halv tommelfinger med vand, lidt salt, og så koge det i et kvarter, skrue ned på lavt blus og lade det blive færdigt ved helt lavt varme. Så smager man sig bare lige frem til man er tilfreds.

davenport25-10-24 19:15

• ★★★★★★0

Hvad er egentlig jeres respektive livret? Jeg ved det ikke rigtigt. Nok noget med et reelt oksekød med svampe og rødvinssauce, men det kan sgu også være min barndomsfavorit: millionbøf med mos. Men det er også et spørgsmål om tilberedning. Jeg spiser helst min egen millionbøf, da jeg synes den er bedst, men jeg er stor fan af mad andre laver til mig, navnligt fordi jeg jo er altid er "hey, han er kok - så laver han god mad!" - Men der findes jo også lorte tømre og murere. Et eksamensbevis er jo ikke lig med at man bare er god til det man laver. 

Jeg elsker også svensk pølseret og brunkål, men tit er det også betinget af, at jeg skal lave mad til 5. Og alle har deres præferencer. Tror egentlig tit jeg dummer it down, så alle er tilfredse, bare ikke mig.

Hvad er jeres observationer?

davenport25-10-24 19:55

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen