Ifølge Politiken skærer det åbenbart i gennemsnit 2 år af ens liv, hvis man har gaskomfur...
Det har jeg i lejligheden. Jeg bruger det dog nok kun ca. 1 gang om ugen i snit...
Madtråden
★★★★★0
chandler7529-10-24 18:47
★★★★0
Smart, så er der to færre år at spare pension op til.
★★★★★0
Smart, så er der to færre år at spare pension op til.
Hvis man så også begynder at ryge igen, ligner det noget!
chandler7529-10-24 18:54
★★★★0
Hvis det bare ikke var så pissedyrt. Jeg røg 40 om dagen, så jeg ville smide 150 kr. om dagen for smøger nu.
★★★★★★0
Det er billigere at tage hass...
★★★0
Det fleste jeg kender røger da de der ildegale piratsmøger. De koster gerne 30 kr pakken. Det smager ikke voldsomt godt, men det er billigt.
Aranyhajú Nyárszépe29-10-24 19:53
★★★★★★0
Vi fik mørbradgryde til aften. I dag kunne konen rane køleren på arbejde, så der var to hele svinemørbrad, som jeg smed i en paprikasovs med skalotteløg, hele cherrytomater og gulerødder. Det gik med en god mos, hvor der også var gulerødder i. (Ja, hun havde også en pose med hjem)
Så stort set gratis aftensmad i dag. Og det er jo aldrig af vejen!
★★★0
Har lige spist 4 stk pølsehorn fra Coop, så nu er jeg mæt...
Mega mums si'r jeg bare!!!
★★★★★★0
Hvis man så også begynder at ryge igen, ligner det noget!
Med gassen tændt i et par timer inden du stryger en tændstik - det speeder processen lidt op ;-)
★★0
Smed en kylling i airfryeren, tilbehøret blev spinat båndpasta og gorgonzolasovs med broccoli og ristede cashew
★★★★★★0
Vi tager lige en uge mere med at rydde op i fryseren. Så det blev til fish ´n chips med chilicheese nuggets. Ikke lige hjørnestenen i et godt måltid men så er det da væk.
Fik også handlet ind, da der jo kom penge på kontoen i dag. Så brugte 1/4 af månedens madbudget (lidt over 500) men så er der også til en god uges tid.
I morgen er der chili con carne. Rema har bønner til en 5er.
★★★0
Har i dag været lidt rundt i genbrugsbutikker og kigget efter kogebøger. Jeg har jo bemærket at nogle af bøgerne har ernæringsinfo. Tænker at det er nemmere at følge sådan en opskrift, i stedet for at skulle veje hver enkelt ingrediens af. Det lykkes dog ikke i dag at finde en godt opskriftsbog. Enten var det bare ikke interessante opskrifter eller også var der ikke ernæringsinfo eller makroerne manglede.
Arla har rimelig mange opskrifter liggende på nettet, hvor der selvfølgelig så altid indgår mejeriprodukter, men det er jo også fint. Der er altid ernæringsinformation. De plejede at have en app kaldet Karolines køkken, men den må de være gået væk fra. Kan i hvert fald ikke finde den.
I dag laver jeg Svensk Pølseret. Det er den klassiske lidt usunde udgave fra en kogebog jeg har. Dog udskifter jeg fløden med en 4% flødeerstatning. Koger også lidt ærter til for at kompensere.
Aranyhajú Nyárszépe 1-11-24 18:13
★★★★★★0
Ærter er altid godt! Jeg plejer at hælde dem over med kogt vand, og lade dem stå, indtil vi skal have mad, og så gøre det igen. Så lige en klat lurpak i og et godt pinch salt og så en tallerken over skålen, til der serveres.
Hvis du skal hæve din svenske pølseret en smule, så prøv at koge dine løg op i eddike og lidt sukker, før du putter pølser og puré i. Det er lidt harsk i næsen, men smager bare lige af lidt mere.
★★★★★★0
Vi fik i øvrigt et stjerneskud, som min datter og svigermor havde med hjem. Men de var fra i middags, så det var jo ikke lige primerib. Men det var gratis, og så smager det jo ekstra godt.
★★★★★★0
Var på Restaurant Krydderiet i Hillerød.
Det var so-so. Betalte 500 kr for:
Hjemmelavet chips med en god dip. De fleste chips var gode, nogen havde fået lidt for meget.
Det obligatoriske brød med smør - lidt sejt brød, god brunet, pisket smør med persilleolie.
Kammusling med vesterhavsost og sauce nage - det var virkelig godt, og det gav store forventninger.
Ribeye med bønnesalat, svampe a la creme og kartofler. Ribeyen var perfekt stegt - men ikke salt eller peber og derfor rimelig kedelig. Kartoflerne havde fået for lidt, bønnesalaten var ok, og svampene rigtig gode. Men generelt skuffende. Der kom en tallerken med en bøf og resten i små skåle.
Creme anglaise med brombær, chokolademousse og kiks - som sådan ok, men meget basic og ikke præsenteret særlig pænt.
Tjeneren var dog virkelig sød og rar, og havde sit hyr med en lærling, men var stadig på toppen med det hele.
Men altså - har været bedre steder for samme pris.
★★★0
Ærter er altid godt! Jeg plejer at hælde dem over med kogt vand, og lade dem stå, indtil vi skal have mad, og så gøre det igen. Så lige en klat lurpak i og et godt pinch salt og så en tallerken over skålen, til der serveres.
Hvis du skal hæve din svenske pølseret en smule, så prøv at koge dine løg op i eddike og lidt sukker, før du putter pølser og puré i. Det er lidt harsk i næsen, men smager bare lige af lidt mere.
Det er nok ligesom med fløde, at der er meget der smager bedre med smør, men det er nok ikke ligefrem sundt.
Det med løgene må jeg prøve næste gang jeg laver svensk pølseret. Kommer til at tænke på varm kartoffelsalat, der jo også laves med eddike efter den klassiske opskrift. Håber dog det går an med almindeligt eddike, ellers må jeg i skoven efter løvstikker.
Aranyhajú Nyárszépe 2-11-24 10:31
★★★★★★0
Så kommer du sgu nok til at gå forgæves, da det er en almindelig havekrydderurt :D Og sæsonen er nok også ret skæv, men brug du bare det eddike du har i skabet. Sukkeret skal dog være rørsukker importeret fra St. Cruix !!!
★★★0
Intet andet er godt nok. Og sukkeret skal være stampet ud af rørene af små sorte barnefødder!!
Har endnu ikke fundet ud af hvad jeg finder på til middagen i dag. Enten kigger jeg på Arlas opskriftsamling eller i den kogebog der hedder "God mad, let at lave". Den kogebog fik jeg af min mor tilbage i 2004 og hun har personligt signeret den. Der mange gode klassiske opskrifter i og der er ernæringsinformation på det hele.
Har også brudt mit vægttabsplateau. Efter lidt kostændringer går det igen nedad. I dag 90,7, så delmålet med de 90 kilo er lige rundt om hjørnet. Så håber jeg bare det primært er fedt jeg har tabt og ikke muskler.
Aranyhajú Nyárszépe 2-11-24 12:30
★★★★★★0
Har ca. 3 kg. chili con carne over med slagterkød fra svigermor. Lader den stå og simre hele eftermiddagen, og så koger jeg nogle basmati ris til, og en skefuld creme fraice. Vi skulle have haft det i går, men det blev udsat.
Resten af ugen byder på:
Søn: Nakkefilet med kartofler & sovs
Man: Frikadeller m. persillesovs/ brun sovs
Tir: Rulle-kebab
Ons: spaghetti m. hj. lavede kødboller i tomatsauce og risnudler til konen
...og så er jeg ikke nået længere...
★★★0
I aften står den på pitabrød med hakket/brunet oksekød, skinkestrimler og tun... tilsat lidt majs. Mega mums si'r jeg bare!!!
★★★★★★0
Heldigvis uden meget grøntsager i :D Du kunne jo gå i chok :D
★★★0
Heldigvis uden meget grøntsager i :D Du kunne jo gå i chok :D
Har aldrig været begejstret for grøntsager
Men majs og ærter kan godt gå an
★★★★★★0
Der er meget til rest fra i aftes, så det skal vi have igen. Det er jo meget nemt, og det rykker madplanen for 2. gang denne uge.
★★★★★★0
Skal selv have veggie-burger med friture-fritter. Burgeren bliver en falafel-burger.
Dog laver jeg også bacon til, og så vil jeg prøve med nogle skiver af squash, der er bagt i ovnen med parmesan i også.
★★★★★★0
SelleriBacon?