Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

• ★★★★★★0

Det ligner et menukort, der godt kunne give tyndskid :D 

Jeg glæder mig til and. Det er ikke min hofret, men spiser det to gange om året, og kender sovsen på Den Gyldne Hane, som plejer at være god.

Vores lokale kro prøver altid at være lidt off, og det koster kunder. Dessert er noget med kanel og æbler. Fatter ikke at de ikke bare servere det folk forventer til Mortensaften? Jeg sagde det til ejeren i sin tid. Lav det mad folk vil have, i stedet for det du har lyst til at lave, hvis du skal tjene penge, men den gik hvis ikke hjem. De kunne fylde den store sal to gange, og lave en god kasse på en aften som i aften. (Det piner mig lidt, da det jo er min gamle arbejdsplade..)

davenport10-11-24 11:45

• ★★★★★★0

Vores lokale kro prøver altid at være lidt off, og det koster kunder. Dessert er noget med kanel og æbler.

Ja, kanel og æbler var da en vanvittig eksotisk ret! ;)

Guldager10-11-24 12:02

• ★★★★★★0

Nope, men på Mortensaften skal man ha ris alamente, og det er ufravigeligt. Jeg bryder mig ikke engang om det mig selv, men det er altså menuen lige på den aften. Og når kunderne bliver væk, er der nok en grund til det. Det er mine svigerforældre der inviterer ud, og de går efter den traditionelle menu. Ellers kunne Kroen have haft 10 ekstra pax i aften. Det er = 495x10 + drikkevarer. Så det er spildt på, at de ikke laver det lokalbefolkningen vil have. Og de har iflg. deres FB side ikke udsolgt i aften...

davenport10-11-24 13:10

• ★★0

Jeg har aldrig nogensinde fået ris a la mande på Mortensaften. Vi har så heller aldrig fejret det., hvilket heller ikke har gjort mig noget da jeg ikke kan lide and.

Kiyonji10-11-24 13:42

• ★★★★★★0

Så.. What??

davenport10-11-24 13:45

• ★★★★★★0

Nu begynder jeg at glæde mig. Ikke så meget pga maden, men bare det at komme ud at spise. Det er så sjældent vi skal det, hvilket er lidt underligt som uddannet kok, men vi har bare aldrig råd til mere end en cheeseburger fra McD. 

davenport10-11-24 14:36

• ★★★0

Nød en del alkohol i går, for første gang i 6 uger. Og som det plejer at være efter sådan en tur, så skriger kroppen på usund kost. Laver derfor nogle ordentlige svinere af cheeseburgere. Jeg er ellers efterhånden kun 0.5 kilo fra mit delmål om de 90 kilo. Det med kun 1 uge tilbage til min deadline. Men det går nok.

Jeg har brugt Lifesum i weekenderne i noget tid. Synes måske det er lidt nemmere at finde rundt i, men en gang mistede jeg det jeg tastede ind, fordi telefonen lukkede appen. Hvor svært kan det være at lave en auto-gem funktion. Det er der da så mange programmer der har.

En anden ting er hele deres indgangsvinkel til kost, der desværre underbygger noget af det meget misinformation der er på sundhedsområdet. Blandt vil den gerne have at jeg skal faste og det er også meget moderne i de her tider. Der er bare intet videnskabeligt evidens for at det gør noget godt for en. Det kan tværtimod blive svært for os der træner, at få nok protein når der er få måltider, da protein er meget mættende. Den ser også ud til at abonnere på fordommen om at sukker skulle være specielt usundt, men det er der heller ikke noget belæg for. Desværre er low carb/high fat diæter også meget populære, selvom forskningen viser at det ikke virker specielt slankende. Det er kun kalorieunderskud der gør. Tværtimod afskære eller begrænser man sig fra mange af de fødevarer som vi ved har positive sundhedseffekter. Ligesom vi ved at meget mættet fedt kan fører til højt LDL kolesterol og derved åreforkalkning.

At der er så voldsomt meget misinformation på kostområdet, hænger nok sammen med at der er mange overvægtige, der gerne vil tabe sig. Generelt anbefaler jeg at man følger anbefalinger fra fødevarestyrelsen og de store sundhedsorganisationer som Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse. Hvis man så samtidig går efter nøglehuls- og fuldkorn først mærkningen, så går man ikke helt galt i byen. Og selvfølgelig huske på at vil man tabe sig, så handler det om at være i kalorieunderskud. Så simpelt er det.

Aranyhajú Nyárszépe10-11-24 15:02

• ★★★★★★0

Glæder mig egentligt bare til andefedt... 

davenport10-11-24 15:19

• ★★★0

And siger mig ikke en skid og har heller aldrig holdt det der Mortens Aften. Vil sgu heller have en god cheeseburger.

Aranyhajú Nyárszépe10-11-24 15:21

• ★★★★★★0

Som sagt, heller ikke her, men det er tradition. Hvis huden er sprød og kødet mør, så smager det godt. Kan ikke rigtig ha det rødt. Synes rødt vildt er vammelt, da det smager for meget af blod. 

davenport10-11-24 15:50

• ★★★★★★0

Nope, men på Mortensaften skal man ha ris alamente, og det er ufravigeligt.

Jeg kan netop ikke lide traditioner pga ufravigelige krav om, hvordan ting skal være :)

Men jeg ville nok ikke selv betale for ris a la mande på en kro dog. Det er så supernemt at lave.

Guldager10-11-24 15:52

• ★★★★★★0

Hvis man er ligeglad med traditioner, tager man jo nok ikke ud og spiser and på Mortensaften, mm man skal lave et statement ud af hvor åndsvagt det er?

davenport10-11-24 16:11

• ★★★★★★0

Ja - hvis man føler for at udtrykke det, så skal man da selvfølgelig gøre det...

Synes ikke selv Mortensaften er åndsvagt, synes meget fasttømrede traditioner er åndsvage. 

----

Buffeten på restauranten i Tarup Centeret var eddermame fesen! Ikke dårlig, bare virkelig kedelig. 

Selve stedet var rigtig fint - der var et rum med brætspil og playstation, et rum til mindre børn og et rum mere med mini-bordtennis, mini-bordfodbold og et lille rum med små mål og plastikgræs. Der var også køleskabe med sodavand fra Frem til fri afbenyttelse og hyggeligt indrettet.

Men altså...maden:

Først var der en meget smagsløs chili con carne - som kun var halv-lun med halv-lune ris - det var den mexicanske del.

Derefter nappede jeg italiensk lasagne, som smagte er nærmest ingenting også. Den var lidt varmere dog.

Så en lille portion af det danske mad - en meget saltet sauce, der 100% havde kogt i for lang tid - dog med en god kyllingebryst, men meget tør skinke til. Pia fik frikadeller og flødekartofler først, som også kun lige var lunt. 

Til sidst nappede jeg så den amerikanske del, hvilket var meget smagsløse nuggets, smagsløse hot wings, ok pomfritter og en mac-and-cheese uden specielt meget ost eller salt.

Hele deres setup var fint, og det er en sjov ide for børn, at det er delt ind i lande - men for dælen, selvom deres mad måske er posemad, så skal man altså stadig smage det til.

Vi betalte 550 kr. for 3 personer, så prisen er egentlig ok, men vi kommer sgu ikke tilbage igen. Så vil jeg hellere betale 400 kr. mere for at spise på all you can eat-sushi i samme center.

----

Udover brunchbuffeter, som er svær at ødelægge og fiskebuffeter, tror jeg kun, jeg har været på et buffetsted med virkelig godt mad. Et sted i Odense, som jeg har glemt navnet på (det er lukket nu) - her var der kun 6-8 ting at vælge imellem, ikke altid det samme, for det var kokkelavet. 

Guldager10-11-24 16:56

• ★★★★★★0

Det lyder satme også tamt! Er det sådan et børnested - så er det måske derfor at det er meget smagsløst?

davenport10-11-24 16:59

• ★★★★★★0

Det lyder satme også tamt! Er det sådan et børnested - så er det måske derfor at det er meget smagsløst?

Ja, det glemte jeg at skrive.

Det er virkelig børnevenligt hele vejen igennem. Masser af plads, legerum og overskuelig buffet. Så altså - det er jo et fint nok sted, hvad det angår.

Guldager10-11-24 17:24

• ★★★★★★0

Vi er sgu mætte. To serveringer af and, først bryst og så lår og så hjemmelavet tilbehør. Risalamante til dessert. De kørte satme nogle kuverter igennem i aften. Det var super godt, eneste anke (som altid med mig) så kunne der godt have været mere sovs med mere smag af and. 

davenport10-11-24 20:21

• ★★★★★★0

Efter at have siddet på min røv hele dagen, var det rart at komme hjem i køkkenet og lave en lækker omgang suppe fra bunden. Klar med hjemmelavede boller og så tilvalg af kylling, som der var en rest fra og selvfølgelig flute til. 

davenport11-11-24 18:25

• ★★★★★★0
    • Hot wings i airfryer
    • Pomfritter i friture
    • Hjemmelavet coleslaw

Også med fin dyppelse 

• En fire-roasted jalapenos hot sauce
    • BBQ-chili
    • Habenero-ketchup
    • Og en chipotle chili mayo

Guldager11-11-24 18:56

• ★★★★★★0

Min familie er rimelig fesen hvad spice angår...Pia kan godt klare lidt varme, men jeg vil gerne have mere. 

Så hot sauces er en god ide, fordi man kan få så meget forskelligt til mange retter. Jeg har aldrig rigtig bevæget mig ud i det for alvor, men nu prøver jeg at bestille fra Chilihouse

El Yucateco Salsa Roja de Habanero - en tomatbaseret mexicansk sauce i den milde ende. Kan bruges til gryderetter og tortilla. Så kan f.eks. lave en mild chili con carne (som bare vil være en con carne...) og fyre det på.

DaBomb - Ground Zero Hot Sauce - i den stærke ende. De skriver modsat de andre ikke hvad den skal bruges til - udover challenge...men hot wings og toast, vil være mit bud.

Cholula Hot Sauce - Chipotle - en middelstærk sauce. Cholula er ikke ukendt herhjemme, men det vil også være til mexicansk. Eller cajun-mad

Pain is Good - Spicy Teriyaki Wing Sauce - det ligger lidt i navnet - men en teriyaki-hotsauce til wok. 

Franks RedHot Sauce - Xtra Hot - den normale kan købes i flere supermarkeder, men denne er ekstra hot. Til pizza, burger og hot wings.

Guldager11-11-24 19:46

• ★★★★0

Jeg har fået en dyr hot sauce favorit. Det er ikke på nogen måde en klassisk hot sauce, men Noma Projects Corn Yuzu hot sauce er fandme fantastisk. Den koster så også 170kr pr flaske, så når vi har tømt en flaske, så går der noget tid før vi køber en ny.

Normalt køber vi den, der hedder "extra hot", men den er ikke speciel stærk, det giver bare den perfekte varme. En super lækker smag, dejlig cremet og bare gennemført god. Prøv den!

dyg11-11-24 19:52

• ★★★★★★0

"roasted habanero, sweet corn, and yuzu" - det kunne jeg sagtens forestille mig smagte virkelig godt...det sure fra yuzu'en, det stærke og grillede fra habanero og så lidt sødt majs. Den skal jeg lige prøve at huske :)

Guldager11-11-24 20:31

• ★★★★★★1

Svingede lige omkring McDrive og hentede hhv en Big Tasty Double til mig og en ditto almindelig til fruen, på vej hjem efter et par fornøjelige timer med Ole Henriksen i Hermann i Tivoli Friheden.

De smager overraskende godt sammen med en god Barolo.

Suppleret med en kop mocca og Tunesisk Kaffebrød. 
    Perfekt afslutning på fruens fødselsdag :-)

Wayne12-11-24 00:14

• ★★0

DaBomb - Ground Zero Hot Sauce - i den stærke ende. De skriver modsat de andre ikke hvad den skal bruges til - udover challenge...men hot wings og toast, vil være mit bud.

Ground Zero, har jeg ikke prøvet men ved deres Beyond Insanity er lavet til når man egentligt tilfreds med hvad man har lavet, men mangler brand. BI har ikke meget at byde på udover kicket. Vil gerne høre hvad du siger om denne.

Pain is Good - Spicy Teriyaki Wing Sauce, er virkelig god til faste oste (tænk chips og dip)

HelmerJ12-11-24 07:17

• ★★★★★★0

BI var udsolgt, desværre.

Men hvis det kun er brand, er det jo mindre interessant.

Guldager12-11-24 08:49

• ★★★★0

BI har ikke meget at byde på udover kicket

Så vil jeg hellere have noget capsaicin ekstrakt, for jeg bryder mig virkeligt ikke om smagen på BI.

En anden flaske, der plejer at være fast i mit sortiment er Los Calientes Verde, den er ikke stærk, men har også en fantastisk smag.

dyg12-11-24 09:27

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen