Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

• ★★★★★★0

Fik lavet en supervellykket julemiddag i dag til vores årlige familiekomsammen hos os. 

Der var et par skønhedsfejl, men ellers smagte alt som det skulle.

And skåret i tynde skiver bliver tosset hurtigt koldt åbenbart, men fordi det var så mørt, så gjorde det ikke så meget igen.

Og da jeg skulle lægge et lag af kirsebærgele over ris a la mande-cheesecaken, var den ikke kold nok, så noget af cheesecake blev blandet med gelen - men det var nu ren kosmetisk.

Faktisk sagde min svigerinde - som jeg skal holde jul hos og lave maden til - at jeg gerne måtte lave anden på samme måde og lave den samme rødkålssalat juleaften.

Guldager 1-12-24 18:15

• ★★★0

Rester fra igår 

Hjemmelavet boller i karry...

Mega mums si'r jeg bare!!!

Ryder666 1-12-24 18:37

• ★★★★★★0

Lavede en dansk bøf med løg, kartofler, porre, gulerødder, rødbeder og brun sovs. De andre ville hellere ha bearnaise, så det lavede jeg også. Der var nu ikke så meget salg i det. Men jeg er ihf mæt! 

Vi kom lidt sent i gang, da der skulle pyntes hus, og der kom en masse piger forbi, der pt er på efterskole og på ophold i udlandet. De fik også lige en omgang æbleskiver, så nu er jeg godt færdig.

Der er også handlet ind til ugen, så den står på:

M: Flæskesteg - min mor kommer og spiser

T: Tortillias

O: Risengrød

T: Stadig åben

F: Pizza

L: Gl. dags oksesteg

S: Stadig åben

davenport 1-12-24 19:11

• ★★★★0

Lørdag skal vi have julefrokost med nogle venner, så der står den på masser af fisk. Søndag laver jeg traditionel julemiddag (flæskesteg med det hele) for vores skotsk/canadiske naboer.

Torsdag fylder jeg år, så der står den sikkert på sushi til aften, som det plejer. Og måske skal vi ud og have lidt dim sum til frokost.

dyg 1-12-24 20:02

• ★★★★★★0

Er startet tidligt, så flæskestegen er i ovnen ved 150, og basen til sovs er kogt. (Gulerødder, porre, løg og et par tomater) Kartofler er skrællet, og jeg har kogt nogle til brunede. Så minimalt arbejde senere. Rødkålen står også ved svag varme. 

davenport 2-12-24 14:55

• ★★★★★★0

Det blev sgu godt. Jeg kan godt lide at lave mad til min mor, da jeg med tiden er blevet langt bedre end hende :D Så hun spiser det passivt/aggresivt, og indrømmer altid at det jo smager godt.

Der er egentlig ikke sket det store indenfor dansk mad, siden hun blev uddannet i ´82, men man kan jo nogle fif, så de bliver bragt i spil :D

Synes stadig hun laver bedre frikadeller end jeg gør dog...

davenport 2-12-24 20:19

• ★★★★0

Hvad er din fremgangsmåde med stegen? Bare rids, krydr og så et par timer ved 150, efterfulgt af hård varme?

dyg 2-12-24 20:28

• ★★★★★★0

Der er egentlig ikke sket det store indenfor dansk mad, siden hun blev uddannet i ´82, men man kan jo nogle fif, så de bliver bragt i spil :D

Det er nok derfor, jeg efterhånden finder dansk mad mere og mere kedeligt...altså, der er selvfølgelig flere retter, der er fine, men det er ofte bare variationer over samme tema.

Guldager 2-12-24 20:35

• ★★★★★★1

Dyg - ja, faktisk ret præcist. Sovsen fik jo en masse grønt kogt godt igennem og så flæskestegsfissesaft i gryden. De brunede var egentlig bare rester fra i aftes, som jeg karameliserede. Det var bare go-to mad, som stod og lavede sig selv. Men sprød, salt og saftig. 

davenport 2-12-24 20:58

• ★★★★★★0

Afviger fra madplanen i aften. Det bliver en gryderet af svin, med en masse dåsemad i. (Kidney bønner, medium taco sauce, svampe og en pose fajita blanding, perleløg og peberfrugt) Smagt til med masser af hvidløg og chili. Og så risnudler til. Det smager virkelig godt, som den slags gerne gør, når det får lov at stå i et par timer. 

davenport 5-12-24 17:08

• ★★★★★0

Kartoffler, hakkebøf, bløde løg, og lidt grønt til, rester ude fra min far, så skal blot lige varmes, slår godt nok fastfood til hver en tid :)

Elwood 5-12-24 20:07

• ★★0

Vi har julefrokost på jobbet imorgen med to gratis drinks på menuen og ellers på egen regning. Nogle af os har talt om, lidt for sjov, at bestille den dyreste drink der findes når endelig det er gratis.

Ellers er det vist et meget almindeligt julebord, med æg, sild, laks, juleskinke, janssons fristelser, kartofler i sild og andre ting.

Kiyonji 5-12-24 20:14

• ★★★★0

Fik et par madrelaterede gaver af fruen og svigermor:

- Cosori Riskoger

- Noma Projects Taste Buds medlemskab for 2025.

Sidstnævnte indeholder bl.a.
    - 12 specielle flasker fra Noma Projects
    - To fermenteringssæt med instruktioner fra Noma Projects
    - Rundtur på Noma Projects
    - Special smagsprøvedag for Taste Buds medlemmer (Som kan kombineres med spisning ved Noma, men så kommer der en lille ekstraregning..)

dyg 5-12-24 20:18

• ★★★0

Hertil aften har jeg fået Chili Con Carne...ellers intet, da jeg ikke har haft den store appetit idag!!

Ryder666 6-12-24 00:00

• ★★★★★★1

Nå ja tillykke med i går Dyg ;)

davenport 6-12-24 15:53

• ★★★★★★0

Konen har haft to poser rødspættefileter med hjem, fordi en skovl havde ridset posen. Så det skal vi ha med hjemmelavede kartoffelbåde og en rødløg/porre/peber-kompot med tomat-chutney. Drengene vil nok bare have remoulade til. 

davenport 6-12-24 15:56

• ★★0

Er lige kommet hjem fra julefrokosten for firmaet. En virkelig god julefrokost. Tre slags kartofler. Almindelige små kartofler med skræl og to andre som var marinerede. Nogle vild gode sild som var marinerede asiatisk inspirerede lavet på cremefraiche med chili. Friterede kylling og ost kugler som var vildt gode. Marinerede chicken wings. Fläskeköd som også var asiatisk inspireret og marineret i blandt andet soja. 

Tun på ristet brød med marinaden lavet som tapas.

Så var der selvfølgelig også juleskinke, bröd sennep, kødboller.

Som dessert cheesecake med lingon og kanel. 

Lidt forskellige fyldte chokolader.

Kun en som var ret fuld og som jeg også atbejder med. Ellers ganske roligt. Jeg kan dog heller ikke forestille mig at være det på jobbet. Det er uprofessionelt synes jeg.

Jeg har det så også sådan at jeg kommer for at yde et stykke arbejde og bliver kompenseret for det. Jeg har ikke noget ønske at have noget forhold udenfor arbejdet. Jeg ser jo alligevel mine kolleger ofte. Altså et professionelt forhold til arbejdet.

Kiyonji 6-12-24 22:40

• 0

Mac D!

Merryxmasmrlawrence 7-12-24 08:44

• ★★★★★★0

Skal til noget familiefødselsdag i aften. (Tror det er ca. 2x60, uden at være sikker - det er Janes side af familien)

Men fødselarenes børn kommer selvfølgelig med påhæng, og der skal man satme holde tungen lige i munden, når det kommer til foder. De fleste bor i København, og med fare for at være forudindtaget, så er deres madvaner nok lidt anderledes. Sådan noget som, at det gerne må ligne almindelig føde, men skal være lavet af nødder og kikærter, og hvis man nævner dyr, så er det som kæledyr! 

Håber i mit stille sind, at den står på helstegt pattegris, men jeg kunne blive skuffet... Kunne ellers godt sætte en pattegris til livs til aften. 

Ellers er der panerede rødspætter i køleskabet når vi kommer hjem. Ved godt det er vandkød, men så må det slå til...

davenport 7-12-24 12:20

• ★★★★★0

Sorted Food laver dansk mad.

youtu.be/KcN6ohF_hXI

Elwood 8-12-24 12:54

• ★★★★★★0

Lavede en god gryde aspargessuppe med hj.lavede kødboller til aftensføde. Og så nogle ostebrød med tomat og oregano. Der blev stort set spist op, så generelt en succes! 

davenport 9-12-24 18:41

• ★★★★★★1

Fik lavet noget vanvittigt lækkert i dag...

Tortellini med spinat og ricotto (ikke hjemmelavet), som lige blev cremet rigtig godt ind i ost og fløde...og så brune champignon, squash, gulerod, peberfrugt og løg i store skiver på en pande med lidt brun sukker og balsamico. De sur-søde grøntsager spillede perfekt op imod det fede fløde-pasta og parmesanen

Guldager 9-12-24 21:26

• ★★0

Søndag stod den på risengrød, det bliver sgu aldrig en favorit. Til Mandag havde vi taget bøffer op af fryseren, men det var lidt svært at se da de var frosne (pakker som regl om når vi selv fryser ind) så det kunne også være nogle store koteletter. Tilbehøret blev planlagt til champignon/porre i flødesauce med blåost og ris, det kan god virke til begge dyr. De viste sig at være svin og smagte dejligt

HelmerJ10-12-24 07:02

• ★★★★0

Vi fik risengrød fredag, dvs ungerne gjorde, vi voksne spiste en perlespelt salat med kylling. Men lørdag morgen spiste vi alle klatkager af risengrød, det er satme godt!

dyg10-12-24 08:13

• ★★0

Vores risengrødsrester bliver som regel til risalamande

HelmerJ10-12-24 10:13

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen