Forum - Forum-tråd: Riqons Fantastiske Top100

Riqons Fantastiske Top100

  • ★★★★★0

    Okay, nu har jeg fotograferet listen. Jeg ved ikke, om jeg er helt tilfreds med den endnu, men men... sådan blev den! Vi tager den selvfølgelig nedefra, bare i et forsøg på at bygge lidt spænding :p 

    Man kan jo lave forskellige typer toplister, hvor man lægger vægt på forskellige faktorer. Denne er nok bygget på følelser mere end på rationale. Jeg ved jo godt, at Citizen Kane og Psycho objektivt set er meget vigtigere og mere innovative film end mange af dem, jeg elsker højere - men det ville vel også være en kedelig liste, hvis man bare skulle anerkende klassikerne. For mig kan en enkelt velfungerende scene, som kryber dybt under huden på mig og rører mig, løfte en ellers forudsigelig konventionel film meget højt op.

    Anyway, let's get to it.

    Lars!13-09-16 13:57

  • ★★★★★1

    100. The Avengers (2012)

    Jeg er glad for lige netop at kunne inkludere denne tegneserieperle på min top100. Hvad Whedon her præsterede var på den ene side bare rigtig godt håndværk, professionelt udført af en sikker hånd, på den anden side lidt af et mirakel. Der var mange ting at tage hensyn til, både når det galdt fans og de økonomiske interesser og hele Marvel-universet. Han havde selvfølgelig fordel af, at karaktererne var blevet veletableret i en række overvejende velfungerende film, og derfor kunne han nu lege lidt mere med dem. (En fordel som Justice League ikke får, og som jeg spår bliver et af dens største udfordringer.) Han kunne også føre nogen af historierne lidt videre. Han kunne tilføre masse humor (filmen er skidesjov), og han kunne lave fed action. Den er selvfølgelig dybt forudsigelig, men det gør ingenting, fordi den gør det så godt. Jeg kan se den igen og igen og har det supergodt :) 

    Lars!13-09-16 14:04

  • ★★★★★0

    Den deler førstepladsen af bedste Marvel-film for mit vedkommende! Blandt tegneseriefilmatiseringer tror jeg kun, at jeg finder Watchmen bedre.

    David Lund13-09-16 14:09

  • ★★★★★1

    99. The Sound of Music (1965) 

    Her er der en god portion nostalgi, men også en rigtig fin historie om en familie og en barnepige og en enkemand. Hovedpersonen i fortællingen er dog nok musikken, som man ikke glemmer så let. Jeg har ikke set så mange musicalfilm, men denne sidder ganske dybt hos mig og bliver set med jævne mellemrum, som regel fordi den dukker op på fjernsynet. 

    Lars!13-09-16 14:11

  • ★★★★★0

    98. Gran Torino (2008) 

    Allerede her begynder jeg at blive lidt skeptisk overfor min egen liste, siden Clint Eastwood ikke kommer til at figurere særlig kraftigt på den, og det burde han jo. Men sådan er det, fotografiet er taget, og sådan ser den altså ud lige nu. 

    I "Gran Torino" gør han dog en god figur, både som instruktør og som den gnavne gamle mand, der beskytter sin græsplæne, men snart mere til. Af hans nyere film (og af dem han selv har stået bag som instruktør), så regner jeg den for at være én af de bedste. Den viste at det ikke nødvendigvis gør nogen skade at blive gammel. Det betyder bare, man kan noget andet.

    Lars!13-09-16 14:16

  • 1

    Sådan! Jeg vurderer selv på samme måde. Jeg har set mange af klassikerne, og kan godt se at de er gode og måske bedre film end dem jeg har på min egen topliste, men mine favoritter handler heller ikke om at anerkende klassikere, men i stedet hvad der har bevæget eller underholdt mig, så jeg får lyst til at vende tilbage igen og igen.

    Og så lægger du hårdt ud med to film, som jeg også selv holder af. :D

    Herrguth13-09-16 14:17

  • ★★★★★0

    97. V for Vendetta (2006)

    Apropos tegneseriefilmatiseringer... Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke har noget forhold til Alan Moores tegneserie, så det kan godt være, "V for Vendetta" var en direkte hån mod den oprindelige vision - det er jeg imidlertid ligeglad med. Filmen havde uanset et fedt univers, en ikonisk helt og selvfølgelig flere temaer, som var ret aktuelle ovenpå Bush-æraen, og de var ikke bange for at lufte nogle kontroversielle synspunkter, både i forhold til tortur og i forhold til "frihedskamp vs. terror". Derudover har den stil og er underholdende, og den appellerer stærkt til mit oprørske instinkt. Det var Wachovskiernes sidste gode film (godt nok ikke dem, som instruerede). 

    Lars!13-09-16 14:30

  • ★★★★★0

    96. Léon: The Professional (1994)

    Luc Bessons thriller om nogle usandsynlige partnere, en reserveret lejemorder og en lille pige, er bare fantastisk på så mange områder. Jean Reno, en ung Natalie Portman og en sindssyg bidsk og frygtindgydende Gary Oldman. Med undtagelse af Portman, så er de sjældent set bedre, og der er flere stærke øjeblikke i denne film, jeg ikke vil kede folk med at beskrive her. Derudover er filmsproget i top, og filmen er virkelig thrilling. Snart tid til et gensyn, kan jeg mærke. 

    Lars!13-09-16 14:38

  • ★★★★0

    Dejligt at du kom i gang så hurtigt.

    Avengers, ja den er naturligvis blandt de bedste marvel film, selvom jeg har CA-film lidt over den, taler vi marvel. Men den er lots of fun.

    Gran Torino er fin nok, selvom det godt nok er langt fra min favorit af Eastwood. 

    Babo13-09-16 15:10

  • ★★★★0

    Hov, jeg kan også lide V for Vendetta, også selvom den har tendens til at være overlæsset, men Alan Moore er svær at filmatisere. 

    Babo13-09-16 15:15

  • ★★★★★★0

    For mig er det også måden at lave lister på. Hvis jeg blot skulle smide titlerne fordi de "objektivt" set er anerkendte film, så gad jeg ikke. Det ville da også være kedeligt at læse. Så kunne man vel også bare glo på lister a la They Shoot Puctures og lignende. Det sjove for mig er netop vores forskellighed. Derudover ville jeg dog også have The Avengers på min top 100:-D

    De andre du har på er gode film, men nok ikke nogen der ville ramme ind på de første 100 pladser. Dog synes jeg det er ekstremt fedt at se du har The Sound Of Music med:-) Det er nok den der kommer nærmest her, hvis et gensyn holder det der har sat sig hos mig, mere end hvad jeg syntes om den for 15 år siden eller mere.

    T. Nielsen13-09-16 15:32

  • ★★★★★0

    Jeg kunne heller ikke finde på at lave en liste, der ikke på en eller anden måde repræsenterede de film jeg elsker, uanset hvilken status de har. Men min eventuelle topliste ville inkludere en helt masse af disse klassikere, men fordi at jeg elsker de film, og ikke på basis af andres vurderinger. En film som f.eks. "Citizen Kane" finder jeg helt fantastisk og ville rangere den højt af den grund.

    Jeg har snarer et problem(eller det vil blive et problem, når jeg engang selv laver en sådan liste) med at vurdere film, som jeg faldt for første gang, da jeg var lidt yngre, og har set flere gange siden og stadig elsker, overfor en film jeg kun har set en enkelt gang, men havde en fantastisk oplevelse med.

    Kruse13-09-16 15:45

  • ★★★★0

    Som Kruse siger. Hvem laver også lister, baseret ud fra status? Man vurderer film ud fra ens eget stade i livet og det kan så være at klassikere lige er sagen og som definerer ens smag. Jeg havde en mixed bag af klassikere og mange nyere film. 

    Babo13-09-16 16:22

  • ★★★★★0

    Det var ikke så meget med tanke på status eller anerkendelse nødvendigvis. Det handlede nok mere om den indre kamp mellem rationalitet og følelse. Jeg kan argumentere for deres kvaliteter - og forstå at det egentlig er bedre film - men de vinder ikke en plads på denne liste, hvor det er de uforudsigelige følelser, som bestemmer ;) 

    Lars!13-09-16 17:14

  • ★★★★★0

    Jeg undskylder hermed officielt, at Dirty Harry ikke er på listen. Den fortjener selvsagt en højere plads end Gran Torino. Dammit. 

    Lars!13-09-16 17:18

  • ★★★★★0

    Jeg kan ikke lide hverken V For Vendatta eller Gran Torino, men det er den slags, der gør det sjovt at følge med i de her lister =)

    David Lund13-09-16 17:36

  • ★★★★★0

    Don't worry, it gets worse ;) 

    Lars!13-09-16 17:46

  • ★★★★★0

    Det krydser jeg fingre for!

    David Lund13-09-16 18:03

  • ★★★★★★0

    Det var ikke så meget med tanke på status eller anerkendelse nødvendigvis. Det handlede nok mere om den indre kamp mellem rationalitet og følelse. Jeg kan argumentere for deres kvaliteter - og forstå at det egentlig er bedre film - men de vinder ikke en plads på denne liste, hvor det er de uforudsigelige følelser, som bestemmer ;) 

    Ahh, det kender jeg ALT for godt:-)

    T. Nielsen13-09-16 18:12

  • ★★★★0

    Riqon - Der er jo ingen grund til at undskylde. Der må jo være en årsag til hvorfor du har valgt, som du har. Og det kan du jo forklare med kommentarerne. 

    Babo13-09-16 18:14

  • ★★★★★0

    Nej, har ingen årsag i dette tilfælde, det er bare en fejl. :) 

    Lars!13-09-16 18:35

  • ★★★★★0

    Som det nu er for sent at rette ;) 

    Lars!13-09-16 18:35

  • ★★★★★0

    95. One Hour Photo (2002) 

    En ubehagelig dramafilm, som føles som en thriller. Fokusset er en fotofremkalders sygelige besættelse af en familie. Robin Williams er ubehageligt god i rollen, og filmen er utrolig stemningsfuld. Connie Nielsen er naturligvis også god. Det er dog længe siden jeg har set den. 

    Lars!13-09-16 19:15

  • ★★★★★0

    94. An American Werewolf in London (1981)

    Jeg er bare så vild med den her, som for mig er den ultimative varulvefilm. Det er lige præcis sådan man bør benytte det mytologiske præmis i dag. Så tæller det naturligvis heller ikke ligefrem ned, at den har en så helt utrolig gennemført forvandlingsscene, hvor der ikke er sparet på de praktiske effekter. Læg til at den er spændende og sjov. Klassefilm. 

    Lars!13-09-16 19:18

  • ★★★★★0

    93. Kill Bill vol. 2 (2004) 

    Vol. 1 kom desværre ikke med på top100, og jeg er ikke typen, som tæller den slags to én film, særligt ikke når jeg har set dem på forskellige tidspunkter. Vol. 2 er den bedre af de to, hvilket måske er naturligt nok, siden det er her vi får alle svarene og mere hjerte. Den er voldsomt underholdende, både for sit action og for dialogerne - Tarantino i topform - og Uma Thurman besidder som The Bride en fantastisk girlpower. Den vinder på stor gensynsglæde. 

    Lars!13-09-16 19:22

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen