Forum - Forum-tråd: Riqons Fantastiske Top100

Riqons Fantastiske Top100

  • ★★★★1

    Tak for info. Nu sover JEG bedre :)

    Jeg er ihvertfald mere fan af film som "Kingdom of Heaven". 

    Babo21-09-16 09:36

  • ★★★★★0

    Lyder til at nogen er gået i den fælde? ;) 

    Haha, ja for helvede! Den er virkelig elendig. Desværre.

    David Lund21-09-16 09:42

  • ★★★★★★0

    Jeg kommenterede jo videre på jeres kommenterer min ven, for at NUANCERE tingene:-)

    Jeg behøver ikke vælge mellem de to film, men kunne komme med ligeså rammende en kritik af KoH for dens forsøg på speltbolle korrekthed. 

    T. Nielsen21-09-16 09:45

  • ★★★★★★0

    Jeg kan også godt lide Braveheart, men det er samtidig en 20 år gammel film. Jeg tror sgu ikke, at man kan slippe afsted med en så sort/hvid fortælling i dag, når vi taler en semi-historisk film.

    Zero Cool21-09-16 09:47

  • ★★★★0

    TN

    Det var bare "tak for sidst" kommentar :)

    Speltbolle korrekthed? Er du nu blevet en køkkendame? ;) Tingene er jo aldrig så sort/hvid, særligt ikke når man tager seriøse konflikter op osv. Disse må gerne behandles både seriøst, menneskeligt og nuanceret. Braveheart er jo ikke Die Hard. Den sidste kan jeg bedre forholde mig til, fordi det blot er action. 

    Babo21-09-16 09:56

  • ★★★★★★0

    TN

    Det var bare "tak for sidst" kommentar :) - I know;-)


    Speltbolle korrekthed? Er du nu blevet en køkkendame? ;) - Nej ikke helt, selv om jeg elsker at lave mad. Men du ved hvad jeg mener med udtrykket right (også selv om du ikke nødvendigvis er enig)?




    Tingene er jo aldrig så sort/hvid - Ahhh, deri er jeg ikke enig med dig. Du er da ret så ofte så S/H, muahahha:-D Men lige seriøst, så arbejder jeg i en branche, hvor der ikke findes onde mennesker og selv de mest bastialske handlinger ofte både forklares, (han har sikkert haft en dårlig barndom, ha ha ha:) undskyldes og man nærmest føler medlidenhed med gerningsmænd. Så indimellem føler jeg det sgu ærligt rart at et dumt svin, bare er et dumt svin. Men at verden ikke er S/H ved jeg.

    særligt ikke når man tager seriøse konflikter op osv. Disse må gerne behandles både seriøst, menneskeligt og nuanceret. Braveheart er jo ikke Die Hard. Den sidste kan jeg bedre forholde mig til, fordi det blot er action. - Jeg er for så vidt enig med dig langt hen ad vejen og jeg ville ofte give dig mere ret end du sikkert tror. Problemet er bare, at det ikke generer mig med Braveheart (eller KoH for den sags skyld, som dog er mere nuanceret, om end det ikke i mine øjne altid er en historisk nuance, så meget som det er en politisk) Særligt når konflikten er tussegammel som den er. Så for mig er Braveheart en fremragende heltesaga/martyrfilm holdt i en fantastisk kulisse og fremragende flot lavet og så har den, for mig en følelsesmæssigt pondus som få. Så det er det jeg føler og så kan man jo argumentere nok så meget med sin viden om historie, sin hjerne osv. For mig er film først og fremmest en hjertesag. Men som sagt, jeg kunne lige så godt have været enig med dig og havde Braveheart ikke ramt mig nok, havde det givet også været en kritik jeg ville fremføre.

    T. Nielsen21-09-16 11:42

  • ★★★★0

    Hvad pokker er der sket med dit indlæg? 

    Babo21-09-16 11:44

  • ★★★★★★0

    Det var nemmere for mig, at kommentere direkte inde i "Citer" feltet og så bare skrive med fed synes jeg:-)

    T. Nielsen21-09-16 11:48

  • ★★★★0

    Nåh, derfor :) 

    Men ellers fint svar. Det er ikke fordi alle ondsindede handlinger skal kunne forklares på film med en eller anden baggrund, eller alle skal indeholde gode/stærke sider. En person kan blot være en dum skid. Tror det handler om eksekvering. Og Braveheart er måske lige en kende for karikeret i sin formidling, hvor filmen nærmest fremstår som et kulørt eventyr med klar opdeling af gode og onde. Lidt for tykt, selv for Mel Gibson. Den er dog vildt godt lavet. 

    Babo21-09-16 12:02

  • ★★★★★★0

    Nåh, derfor :) 

    Men ellers fint svar. Det er ikke fordi alle ondsindede handlinger skal kunne forklares på film med en eller anden baggrund, eller alle skal indeholde gode/stærke sider (det ved jeg du mener...Jeg forstår dig skam ikke uden nuancer;-). En person kan blot være en dum skid. Tror det handler om eksekvering. Og Braveheart er måske lige en kende for karikeret i sin formidling (for dig og andre måske, men ikke for mig jo. Jeg elsker at hade den psykopatiske onde konge f.eks.), hvor filmen nærmest fremstår som et kulørt eventyr med klar opdeling af gode og onde. Lidt for tykt, selv for Mel Gibson. Den er dog vildt godt lavet. 

    T. Nielsen21-09-16 12:09

  • 2

    Man kan jo lave forskellige typer toplister, hvor man lægger vægt på forskellige faktorer. Denne er nok bygget på følelser mere end på rationale. Jeg ved jo godt, at Citizen Kane og Psycho objektivt set er meget vigtigere og mere innovative film end mange af dem, jeg elsker højere - men det ville vel også være en kedelig liste, hvis man bare skulle anerkende klassikerne.

    Som jeg ser det, bør disse lister jo netop være bygget på følelser snarere end rationale. Det er dét, der gør dem interessante ud brugerne imellem. Der findes jo allerede utallige lister rundt omkring over alle de "bedste" film, rationelt og filmhistorisk set. Så jeg nyder at se lister, hvor det personlige forhold til filmene er i højsædet - herunder din, hvor jeg selv kan nikke gen- og anerkendende til flere af de titler, der optræder og endda ville rangere nogle af dem højere, f.eks. Amadeus og Léon (a.ka. Luc Bessons bedste film, som jeg faktisk lidt har glemt på den liste, jeg selv prøver at sammenstykke, inspireret af jer andre gennem tiden ... Den vil muligvis ende med at indeholde mere Zack Snyder og Will Ferrell end mange andres, men det fede ved personlige lister er jo netop at se, jævnfør hele min pointe, hvor individuel folks private filmkærlighed er!!).

    evermind21-09-16 18:07

  • ★★★★0

    For mig handlede det om af finde en kombination af mit hjerte og hjerne. Uanset hvordan man vender og drejer det, så skal man vel lave en liste over film, der tiltaler en, på den ene eller anden måde. Og så er jeg ligeglad med, hvad titlerne hedder, men hvorfor de tiltaler personen. 

    Lad os da endelig få din liste frem i lyset, evermind. 

    Babo21-09-16 19:53

  • ★★2

    Til evermind:

    Du skrev: "Som jeg ser det, bør disse lister jo netop være bygget på følelser snarere end rationale."

    Nemlig! Som Stanley Kubrick engang sagde om filmoplevelser:

    "The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it."

    BN21-09-16 22:19

  • ★★★★★0

    Som jeg ser det, bør disse lister jo netop være bygget på følelser snarere end rationale. Det er dét, der gør dem interessante ud brugerne imellem. Der findes jo allerede utallige lister rundt omkring over alle de "bedste" film, rationelt og filmhistorisk set. Så jeg nyder at se lister, hvor det personlige forhold til filmene er i højsædet - herunder din, hvor jeg selv kan nikke gen- og anerkendende til flere af de titler, der optræder og endda ville rangere nogle af dem højere, f.eks. Amadeus og Léon (a.ka. Luc Bessons bedste film, som jeg faktisk lidt har glemt på den liste, jeg selv prøver at sammenstykke, inspireret af jer andre gennem tiden ... Den vil muligvis ende med at indeholde mere Zack Snyder og Will Ferrell end mange andres, men det fede ved personlige lister er jo netop at se, jævnfør hele min pointe, hvor individuel folks private filmkærlighed er!!).

    Det kan også godt være, det var ret unødvendigt at skrive. Jeg tror bare, jeg ville komme alle de åbenlyse spørgsmål i forkøbet. Altså: "Hvordan kan det være du har X, men ikke Y - siger du virkelig, at X er en bedre film?!" Det kan godt være, det stadig ikke kan undgås, men nu er det i hvert fald forklaret, at listen ikke som sådan følger nogle eksterne objektive regler eller forsøger at præsentere en eller anden form for universel sandhed. Listen handler udelukkende om, hvad der lige tilfældigvis ror min båd - og det kan meget vel være ganske random i nogle tilfælde, som mange nok vil tænke om fx Highlander og Superman II ;-)  

    Lars!22-09-16 09:56

  • ★★★★★0

    55. Jaws (1975)

    Ligesom Rocky ikke er en boksefilm, så er Jaws heller ikke en hajfilm. Det er det selvfølgelig alligevel, men den er meget mere end det. Den skildrer et lille uskyldigt univers og dens benægtelse, da en haj pludselig beslutter sig for at betragte den ellers så fredelige strand som sin egen lille buffet. Steven Spielberg går roligt frem og leger med os, og resultatet er én af de mest underholdende film nogensinde lavet. Den er såååå utrolig fed, og i tillæg har den jo hjerte. Der er gået mindre end en måned, siden jeg så den første gang, og af en eller anden grund havde jeg ikke taget alle folks ros af filmen alvorligt, før jeg selv så bæstet. Jeg troede stadig et eller andet sted, det var en film om en lille gruppe mænd, som sejlede rundt ude på havet i en fiskekutter i 2 timer. Boy, was I wrong! :) 

    Lars!22-09-16 10:02

  • ★★★★★0

    54. An Education (2009)

    What? Lone Scherfig? Over "Jaws"? :p 

    Til mit forsvar, så er jeg hemmeligt forelsket i Carey Mulligan (ikke rigtig, men hun er godt nok sød). Det er en meget lille fortælling, begrænset til en pige, som burde gå i skole, men som kommer til at hænge ud med en mand, som tilsyneladende kan tilbyde hende...hele verden! For mig ramte den virkelig plet, og det er så nok første gang, det rigtigt er lykkedes hende der Lone. Peter Sarsgaards skuespil er også helt fantastisk i denne film. Se den.

    Lars!22-09-16 10:08

  • ★★★★★1

    53. Braveheart (1995)

    Det var sjovt, at I begyndte at diskutere Braveheart, efter jeg nævnte The Passion of the Christ. For her kommer den! 

    Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg skal sige. Jeg føler den hele vejen, og så er jeg ligeglad med, at det hele er opspind, og at den mangler nuancer og alt muligt andet. Det er egentlig teatralsk, men den føles alligevel ikke sådan, når jeg ser den, og det synes jeg, er en bedrift. Jeg er nemlig fuldkommen med. Freeeeeedoooom!! :D 

    Lars!22-09-16 10:11

  • ★★★★★0

    52. Gravity (2013)

    Åbningsfilmen til en filmfestival i Bergen. Jeg så den selvsagt i 3D. Det var stort. Ikke bare fordi det var første gang, Sandra Bullock ikke irriterede mig, men fordi jeg virkelig følte, at jeg var i rummet og så ned på jorden og spekulerede som en vanvittig på, hvordan jeg skulle komme trygt derned igen! Udover at være sindssyg flot og spændende, så er der naturligvis også tid til glimt af det eksistentielle. Nogle gange havde det været lettere bare at slukke maskinerne og lade ilten sive ud... Stærk film om viljen til at leve og utvivlsomt én af de største biografoplevelser, jeg nogensinde har haft. 

    Lars!22-09-16 10:14

  • ★★★★0

    Jaws klart den bedste. Er ikke fan af An Education. Braveheart god underholdning og samme er Gravity, selvom den ikke indbyder til så mange gensyn derhjemme og føles derfor undervældende. 

    Babo22-09-16 10:20

  • ★★★★★0

    51. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)

    Da jeg så de første trailers til "Lord of the Rings" (som 13-årig), kan jeg huske, at jeg tænkte: "Det her bliver jo de bedste film nogensinde!" Det sagde jeg så også til min ven, som så skeptisk på mig. Det syntes han alligevel var at gå lidt vidt. Da jeg så endelig fik set den, så ramte det ikke meget ved siden af mine forventninger. Det var en fantastisk verden at træde ind i. Peter Jackson fik virkelig transporteret os alle sammen til Middle-Earth, både denne glemte verdens skønhed og farer. Jeg tror ikke, nogen anden film har opnået noget helt tilsvarende. I dag kan jeg godt se, at heller ikke denne film er perfekt, og helt klart ikke "verdens bedste", men alligevel er den på et helt andet niveau end de kaotiske langtrukne Hobbit-film. 

    Lars!22-09-16 10:22

  • ★★★★★0

    In summary: 

    51. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)
    52. Gravity (2013)
    53. Braveheart (1995)
    54. An Education (2009)
    55. Jaws (1975)
    56. Spotlight (2015)
    57. Full Metal Jacket (1987)
    58. The Passion of the Christ (2004)
    59. Ex Machina (2015)
    60. Carrie (1976)

    61. Rocky (1976)
    62. American Psycho (2000)
    63. Huden jeg bor i (2011)
    64. Misery (1990)
    65. The Master (2012)
    66. Marathon Man (1976)
    67. Fargo (1996)
    68. Spider-Man (2002)
    69. Interstellar (2014)
    70. Highlander (1986)
    71. Master and Commander: The Far Side of the World (2003)
    72. District 9 (2009)
    73. Pulp Fiction (1994)
    74. The Curious Case of Benjamin Button (2008)
    75. Dumb and Dumber (1994)
    76. The Woodsman (2004)
    77. Amadeus (1984)
    78. Aladdin (1992)
    79. Man on the Moon (1999)
    80. Drive (2011)
    81. Dead Poets Society (1989)
    82. Mystic River (2003) 
    83. Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000)
    84. The Sixth Sense (1999)
    85. The Wrestler (2008)
    86. No Country for Old Men (2007)
    87. The Drop (2014)
    88. The Graduate (1967)
    89. Thelma and Louise (1991)
    90. Superman II (1980)
    91. Moon (2009)
    92. Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006) 
    93. Kill Bill vol. 2 (2004) 
    94. An American Werewolf in London (1981)
    95. One Hour Photo (2002) 
    96. Léon: The Professional (1994)
    97. V for Vendetta (2006)
    98. Gran Torino (2008) 
    99. The Sound of Music (1965) 
    100. The Avengers (2012)

    Lars!22-09-16 10:26

  • ★★★★0

    Ingen film er perfekte. Og snakken om "verdens bedste" er lidt fjollet, når det kommer til stykket. Hvad angår "Fellowship", så holder den bedst af de tre og tror sgu ikke der er lavet bedre storslået eventyr derude. 

    Babo22-09-16 10:34

  • ★★★★★0

    Nå, jeg er også gået lidt i gang med en top 100. Den ser markant anderledes ud end min sidste, og jeg kan sige at min nr. 1 ikke er på nogen af jeres lister. Giv mig lige et par måneder, så skulle den være der!

    David Lund22-09-16 10:57

  • ★★★★★0

    ...og jeg kan sige at min nr. 1 ikke er på nogen af jeres lister. 

    Så vidt du ved? ;) 

    Lars!22-09-16 11:02

  • ★★★★★★1

    Nå, jeg er også gået lidt i gang med en top 100. Den ser markant anderledes ud end min sidste, og jeg kan sige at min nr. 1 ikke er på nogen af jeres lister. Giv mig lige et par måneder, så skulle den være der!

    Back Door Sluts 9? Den er på min anden top 100.

    Zero Cool22-09-16 11:06

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen