Så kom nomineringerne endelig efter en uges forsinkelse. Jeg har som sædvanligt som mål at se alle de nominerede spillefilm inden showet. Dvs. hele molevitten bortset fra kortfilm og dokumentarer.
Antallet af nominerede spillefilm er ret konstant fra år til år. Dog med en lille tendens til at der bliver færre. I år er der 30 film, mens der de seneste tre år var 34, 34 og 33 film.
Af de 30 film har jeg på forhånd kun set 11 af dem. Så jeg skal nå at komme igennem 19 film inden showet. Det er tre mere end sidste år, men det burde være til at overkomme, eftersom der er mere end en måned at gøre godt med. Altså hvis de da er til at finde på streaming et eller andet lovligt sted.
Sidste år var der tre film (to japanske og en animationsfilm) som var helt umulige at opdrive. Det var dog ret usædvanligt. Håber det bliver lettere i år.
Man kan selvfølgelig også bare nøjes med at se de 10 film i Best Picture kategorien. De dækker faktisk 70% af alle nomineringerne. Det er også et ret konstant tal. Sidste år dækkede Best Picture filmene 71% af nomineringerne.
Endelig er der den mellemløsning at se alle film med mindst 2 Oscar nomineringer. I så fald er der 16 film at kaste sig over. Også dette er et ret konstant tal. De seneste to år var der 15 film med mere end én nominering.
De 30 Oscar-nominerede spillefilm:
Emilia Pérez - 13
Wicked - 10
The Brutalist – 9
Conclave - 8
A Complete Unknown - 8
The Substance - 6
Anora - 6
Dune: Part 2 – 5
Nosferatu – 4
I’m Stille Here – 3
Sing Sing – 3
The Wild Robot – 3
The Apprentice – 2
Nickel Boys - 2
A Real Pain – 2
Flow – 2
Gladiator 2 – 1
Alien: Romulus – 1
Inside Out 2 – 1
Kingdom of the Planet of the Apes – 1
A Different Man – 1
Better Man – 1
Maria – 1
September 5 – 1
The Girl with the Needle – 1
The Seed of the Sacred Fig – 1
The Six Triple Eight – 1
Never Too Late – 1
Memoir of a Snail – 1
Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl - 1
Det er temmelig bemærkelsesværdigt, at de to film med flest nomineringer begge er musicals. Det må da også være første gang i historien, at der er to musicals i kategorien Best Picture. Eller er det sket før?
Det må også være første gang i historien, at der er to internationale film i Best Picture feltet (Emilia Pérez og I’m Still Here). Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig, at det er sket før. Hvis nogen har bedre hukommelse, så sig endelig til.
Jeg har kun set 6 af de 10 film i Best Picture kategorien. Så det er for tidligt at sige, hvilken jeg håber vinder for bedste film. De seneste to år vandt den film, som jeg var mindst glad for. Hvis denne kedelige tendens fortsætter, så er det Emilia Pérez, der vinder. Men jeg krydser alle fingre for, at det ikke kommer til at ske.
De seks film i Best Picture feltet, som jeg har set indtil nu vil jeg rangere sådan:
The Substance ★★★★★★
Conclave ★★★★★☆
Anora ★★★★★☆
Dune: Part 2 ★★★★☆☆
Wicked ★★★☆☆☆
Emilia Pérez ★★★☆☆☆
Indtil videre synes jeg feltet er lidt svagere end sidste år. Men jeg håber det retter sig op, når jeg får set The Brutalist og de andre.