Forum - Forum-tråd: The Oscars 2025

The Oscars 2025

• ★★★★★1

Så kom nomineringerne endelig efter en uges forsinkelse. Jeg har som sædvanligt som mål at se alle de nominerede spillefilm inden showet. Dvs. hele molevitten bortset fra kortfilm og dokumentarer.

Antallet af nominerede spillefilm er ret konstant fra år til år. Dog med en lille tendens til at der bliver færre. I år er der 30 film, mens der de seneste tre år var 34, 34 og 33 film.

Af de 30 film har jeg på forhånd kun set 11 af dem. Så jeg skal nå at komme igennem 19 film inden showet. Det er tre mere end sidste år, men det burde være til at overkomme, eftersom der er mere end en måned at gøre godt med. Altså hvis de da er til at finde på streaming et eller andet lovligt sted.

Sidste år var der tre film (to japanske og en animationsfilm) som var helt umulige at opdrive. Det var dog ret usædvanligt. Håber det bliver lettere i år.

Man kan selvfølgelig også bare nøjes med at se de 10 film i Best Picture kategorien. De dækker faktisk 70% af alle nomineringerne. Det er også et ret konstant tal. Sidste år dækkede Best Picture filmene 71% af nomineringerne.

Endelig er der den mellemløsning at se alle film med mindst 2 Oscar nomineringer. I så fald er der 16 film at kaste sig over. Også dette er et ret konstant tal. De seneste to år var der 15 film med mere end én nominering.

De 30 Oscar-nominerede spillefilm:

Emilia Pérez - 13

Wicked - 10

The Brutalist – 9

Conclave - 8

A Complete Unknown - 8

The Substance - 6

Anora - 6

Dune: Part 2 – 5

Nosferatu – 4

I’m Stille Here – 3

Sing Sing – 3

The Wild Robot – 3

The Apprentice – 2

Nickel Boys - 2

A Real Pain – 2

Flow – 2

Gladiator 2 – 1

Alien: Romulus – 1

Inside Out 2 – 1

Kingdom of the Planet of the Apes – 1

A Different Man – 1

Better Man – 1

Maria – 1

September 5 – 1

The Girl with the Needle – 1

The Seed of the Sacred Fig – 1

The Six Triple Eight – 1

Never Too Late – 1

Memoir of a Snail – 1

Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl - 1

Det er temmelig bemærkelsesværdigt, at de to film med flest nomineringer begge er musicals. Det må da også være første gang i historien, at der er to musicals i kategorien Best Picture. Eller er det sket før?

Det må også være første gang i historien, at der er to internationale film i Best Picture feltet (Emilia Pérez og I’m Still Here). Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig, at det er sket før. Hvis nogen har bedre hukommelse, så sig endelig til.

Jeg har kun set 6 af de 10 film i Best Picture kategorien. Så det er for tidligt at sige, hvilken jeg håber vinder for bedste film. De seneste to år vandt den film, som jeg var mindst glad for.  Hvis denne kedelige tendens fortsætter, så er det Emilia Pérez, der vinder. Men jeg krydser alle fingre for, at det ikke kommer til at ske.

De seks film i Best Picture feltet, som jeg har set indtil nu vil jeg rangere sådan:

The Substance ★★★★★★

Conclave ★★★★★☆

Anora ★★★★★☆

Dune: Part 2 ★★★★☆☆

Wicked ★★★☆☆☆

Emilia Pérez ★★★☆☆☆

Indtil videre synes jeg feltet er lidt svagere end sidste år. Men jeg håber det retter sig op, når jeg får set The Brutalist og de andre.

S. Rico25-01-25 13:53

• ★★★★★★1

Det er temmelig bemærkelsesværdigt, at de to film med flest nomineringer begge er musicals. Det må da også være første gang i historien, at der er to musicals i kategorien Best Picture. Eller er det sket før

Uden at have undersøgt det, vil jeg næsten garantere, at det er sket flere gange i 50'erne og 60'erne.

Men nok ikke siden da

Guldager25-01-25 14:11

• ★★★★★★1

Så kom nomineringerne endelig efter en uges forsinkelse. Jeg har som sædvanligt som mål at se alle de nominerede spillefilm inden showet. Dvs. hele molevitten bortset fra kortfilm og dokumentarer.

Antallet af nominerede spillefilm er ret konstant fra år til år. Dog med en lille tendens til at der bliver færre. I år er der 30 film, mens der de seneste tre år var 34, 34 og 33 film.

Af de 30 film har jeg på forhånd kun set 11 af dem. Så jeg skal nå at komme igennem 19 film inden showet. Det er tre mere end sidste år, men det burde være til at overkomme, eftersom der er mere end en måned at gøre godt med. Altså hvis de da er til at finde på streaming et eller andet lovligt sted.

Sidste år var der tre film (to japanske og en animationsfilm) som var helt umulige at opdrive. Det var dog ret usædvanligt. Håber det bliver lettere i år.

Man kan selvfølgelig også bare nøjes med at se de 10 film i Best Picture kategorien. De dækker faktisk 70% af alle nomineringerne. Det er også et ret konstant tal. Sidste år dækkede Best Picture filmene 71% af nomineringerne.

Endelig er der den mellemløsning at se alle film med mindst 2 Oscar nomineringer. I så fald er der 16 film at kaste sig over. Også dette er et ret konstant tal. De seneste to år var der 15 film med mere end én nominering.

De 30 Oscar-nominerede spillefilm:

Emilia Pérez - 13

Wicked - 10

The Brutalist – 9

Conclave - 8

A Complete Unknown - 8

The Substance - 6

Anora - 6

Dune: Part 2 – 5

Nosferatu – 4

I’m Stille Here – 3

Sing Sing – 3

The Wild Robot – 3

The Apprentice – 2

Nickel Boys - 2

A Real Pain – 2

Flow – 2

Gladiator 2 – 1

Alien: Romulus – 1

Inside Out 2 – 1

Kingdom of the Planet of the Apes – 1

A Different Man – 1

Better Man – 1

Maria – 1

September 5 – 1

The Girl with the Needle – 1

The Seed of the Sacred Fig – 1

The Six Triple Eight – 1

Never Too Late – 1

Memoir of a Snail – 1

Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl - 1

Det er temmelig bemærkelsesværdigt, at de to film med flest nomineringer begge er musicals. Det må da også være første gang i historien, at der er to musicals i kategorien Best Picture. Eller er det sket før?

Det må også være første gang i historien, at der er to internationale film i Best Picture feltet (Emilia Pérez og I’m Still Here). Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig, at det er sket før. Hvis nogen har bedre hukommelse, så sig endelig til.

Jeg har kun set 6 af de 10 film i Best Picture kategorien. Så det er for tidligt at sige, hvilken jeg håber vinder for bedste film. De seneste to år vandt den film, som jeg var mindst glad for.  Hvis denne kedelige tendens fortsætter, så er det Emilia Pérez, der vinder. Men jeg krydser alle fingre for, at det ikke kommer til at ske.

De seks film i Best Picture feltet, som jeg har set indtil nu vil jeg rangere sådan:

The Substance ★★★★★★

Conclave ★★★★★☆

Anora ★★★★★☆

Dune: Part 2 ★★★★☆☆

Wicked ★★★☆☆☆

Emilia Pérez ★★★☆☆☆

Indtil videre synes jeg feltet er lidt svagere end sidste år. Men jeg håber det retter sig op, når jeg får set The Brutalist og de andre.

Fedt du er så grundig.

Det er kun lykkes mig to gange at gennemføre et helt Oscar raid - det er et enormt arbejde, som selvfølgelig giver pay off på selve dagen. Men jeg har ikke tiden til at gøre det- eller prioriterer andet højere.

Til gengæld er det herligt at følge med på sidelinjen, hos dig - og notere hvilke film jeg skal se efterfølgende.

Wayne25-01-25 14:23

• ★★★★★0

Uden at have undersøgt det, vil jeg næsten garantere, at det er sket flere gange i 50'erne og 60'erne.

Men nok ikke siden da

Den tanke havde jeg også. Men var det ikke normalt sådan, at der kun var en af de helt store musicals om året?

Anyways, jeg lavede lige en hurtig googling, som afslørede, at 1969 både havde Funny Girl og Oliver! i Best Picture kategorien. Oliver! vandt endda.

S. Rico25-01-25 22:00

• ★★★★★1

Fedt du er så grundig.

Det er kun lykkes mig to gange at gennemføre et helt Oscar raid - det er et enormt arbejde, som selvfølgelig giver pay off på selve dagen. Men jeg har ikke tiden til at gøre det- eller prioriterer andet højere.

Det handler nok mest om det sidste - altså prioriteringen. Hvis viljen er der, så finder man også tiden.

Hvis man kan nå at se 3 sæsoner af The Orville og 4 sæsoner af Only Murders in the Building på et par uger, så kan man nok også nå at se 20-30 film på en måned :-)

Det er jo egentlig ganske få film over en lang periode. Moovy podcast gutterne afslørede sidste gang, at de i gennemsnit ser 2 film om dagen året rundt !!! Det er ret vildt og et tempo jeg slet ikke kan følge med i.

S. Rico25-01-25 22:04

• ★★★★★1

Nosferatu

4 Oscar-nomineringer: Production design, Cinematography, Make-up, Costume design.

Hvor: Biografen

Det virker jo næsten oplagt, at Robert Eggers skulle lave et remake af den klassisk Nosferatu. Med The Lighthouse i klar erindring, så var jeg ikke blevet overrasket, hvis den nye Nosferatu også var i sort/hvid og lavet som stumfilm. Men bortset fra at billedet er beskåret i bredden, så er det en moderne version med både lyd og farver.

Den lægger hårdt ud med en meget skummel scene, hvor den unge pige Ellen i en slags drøm rækker ud efter det der skal vise sig at være Grev Orlok. Det er lavet på en herlig urovækkende måde. Og så er scenen og stemningen ligesom lagt.

Historien følger i høj grad den gamle version. Det synes jeg ikke gør noget, for med den længere spilletid og rigeligt med dialog, så er der et par ting, som jeg ikke helt forstod i den gamle film, som nu bliver meget klarere.

Samtidig kan Robert Eggers selvfølgelig ikke lade være med at hylde den gamle film med et væld af nik til klassikeren. Man bliver ikke snydt for ikoniske billeder, der viser skygger af Grev Orloks krogede hånd med de lange negle. Der er også adskillige aftenscener, hvor den eneste belysning er stearinlys. Det giver det samme gul-orange look, som noget af den gamle ”sort/hvid” film havde.

Men der er dog også tænkt i nye baner. Grev Orlok ligner på ingen måde den gamle udgave. Og det er nok her, at filmen for alvor deler vandene. Nogle anmeldere hader Bill Skarsgård fortolkningen, mens andre synes det er en glimrende forfriskning. Jeg hører klart til sidstnævnte gruppe. Det er umuligt at genkende Bill Skarsgård i udseende eller stemme. Han er ret så markant i sin fremtoning, og jeg synes det giver filmen en dejlig creepy og eerie stemning.

Man kunne nok godt have skåret 15 minutter af filmen. For den bliver trukket lidt i langdrag. Mange i biografen sad og kiggede på deres ure mange gange undervejs. Den lange spilletid bliver imidlertid opvejet af de fantastiske billeder, glimrende skuespil (jeg har slet ikke nævnt endnu en fed Willem Dafoe præstation) – og som jeg allerede har nævnt flere gange: en genial skummel stemning gennem hele filmen.

★★★★★☆

S. Rico28-01-25 15:21

• ★★★★★★1

Det handler nok mest om det sidste - altså prioriteringen. Hvis viljen er der, så finder man også tiden.

Enig - der har jeg nok for mange andre jern i ilden, og andre prioriteter.

Hvis man kan nå at se 3 sæsoner af The Orville og 4 sæsoner af Only Murders in the Building på et par uger, så kan man nok også nå at se 20-30 film på en måned :-)

Det var trods alt en undtagelse, og mig der kedede mig gudsjammerligt mens jeg var syg :-)

Moovy podcast gutterne afslørede sidste gang, at de i gennemsnit ser 2 film om dagen året rundt !!! Det er ret vildt og et tempo jeg slet ikke kan følge med i.

Heller ikke jeg - men de har vist heller ikke store familier at tage hensyn til - og så har de trods alt skruet lidt ned for hastigheden. :-)

Wayne28-01-25 15:31

• ★★★★★★1

The Lighthouse

Står stadig på min liste over film jeg skal have set - skal jeg prioritere den op?

5/6 er ret pænt for Nosferatu - hvad vil du betegne filmen som, genremæssigt?

Wayne28-01-25 15:35

• ★★★★★1

Står stadig på min liste over film jeg skal have set - skal jeg prioritere den op?

5/6 er ret pænt for Nosferatu - hvad vil du betegne filmen som, genremæssigt?

Well, det er selvfølgelig en vampyrfilm. Men kombineret med periodedrama og psykologisk gyser.

S. Rico28-01-25 17:38

• ★★★★★1

Jeg tror måske, at du ville kede dig lidt til The Lighthouse. Der er rigtig meget snak, ingen action, og meget lidt plot.

Jeg vil dog stadig sige, at det er en film, man bør se. Jeg var ret glad for den, men kommer næppe til at se den igen.

S. Rico28-01-25 17:41

• ★★★★★★1

Well, det er selvfølgelig en vampyrfilm. Men kombineret med periodedrama og psykologisk gyser.

Noteret - jeg giver den et forsøg :-)

Wayne28-01-25 18:20

• ★★★★★★1

Jeg tror måske, at du ville kede dig lidt til The Lighthouse. Der er rigtig meget snak, ingen action, og meget lidt plot.

Jeg vil dog stadig sige, at det er en film, man bør se. Jeg var ret glad for den, men kommer næppe til at se den igen.

Tænker lidt at den må være en oplevelse - så jeg må have fundet den et sted.

Wayne28-01-25 18:22

• ★★★★★1

The Apprentice

2 Oscar-nomineringer: Bedste mandlige hovedrolle og bedste mandlige birolle.

Hvor: Prime Video USA

Helt ærligt! Orker man at se en film om Donald Trump? Har vi ikke set rigeligt til ham i medierne den seneste tid? Svaret er ja til begge spørgsmål.

For selv om Trump nok er den sidste person, man gider se på. Så er Sebastian Stan som den unge Trump i den grad værd at se på. Og det er en noget anden Trump end den vi er vant til. Tilbage i starten af 70’erne var Trump en ung mand, der stræbte efter at få sin fars anerkendelse. Dette øjner han en mulighed for ved at hyre den berygtede advokat Roy Cohn, som så bliver Trump’s lærermester.

Jeremy Strong er perfekt castet som Roy Cohn og giver ligesom Sebastian Stan en fantastisk præstation. Man får næsten sympati med den unge Trump. Og det er bemærkelsesværdigt, at filmen faktisk i højere grad menneskeliggører ham - end den viser ham som det monster han er nu.

Den ubehagelige side af Trump får man til gengæld et glimt af i filmens anden halvdel, hvor der springes frem til midten af 80’erne. Nu er Trump ”udlært” af Roy Cohn og viser sig på flere måder at overgå sin mester. Nogle af de mest følelsesmæssige scener er dem, hvor det går op for Roy hvilket monster han har skabt. Han skulle bare vide, hvor langt værre det ville blive mange år senere. Roy Cohn var bestemt ikke nogen spejderdreng, men jeg tror alligevel, at han roterer i sin grav over det der foregår nu – vel vidende at han bærer en stor del af ansvaret.

Udover de to store skuespilpræstationer, så er filmens store force, at den giver et interessant kig ind bag kulissen. Hvis man skrællede det lag af, at Trump er en kendt personlighed, så er der måske ikke super meget kød tilbage i filmen. Så på den måde kan man sige, at filmen scorer nogle gratis point. Oplevelsen var til 5 stjerner, men en mere objektiv vurdering trækker den ned på 4 stk.

★★★★☆☆

S. Rico29-01-25 22:19

• ★★★★★★1

The Apprentice

2 Oscar-nomineringer: Bedste mandlige hovedrolle og bedste mandlige birolle.

Hvor: Prime Video USA

Helt ærligt! Orker man at se en film om Donald Trump? Har vi ikke set rigeligt til ham i medierne den seneste tid? Svaret er ja til begge spørgsmål.

For selv om Trump nok er den sidste person, man gider se på. Så er Sebastian Stan som den unge Trump i den grad værd at se på. Og det er en noget anden Trump end den vi er vant til. Tilbage i starten af 70’erne var Trump en ung mand, der stræbte efter at få sin fars anerkendelse. Dette øjner han en mulighed for ved at hyre den berygtede advokat Roy Cohn, som så bliver Trump’s lærermester.

Jeremy Strong er perfekt castet som Roy Cohn og giver ligesom Sebastian Stan en fantastisk præstation. Man får næsten sympati med den unge Trump. Og det er bemærkelsesværdigt, at filmen faktisk i højere grad menneskeliggører ham - end den viser ham som det monster han er nu.

Den ubehagelige side af Trump får man til gengæld et glimt af i filmens anden halvdel, hvor der springes frem til midten af 80’erne. Nu er Trump ”udlært” af Roy Cohn og viser sig på flere måder at overgå sin mester. Nogle af de mest følelsesmæssige scener er dem, hvor det går op for Roy hvilket monster han har skabt. Han skulle bare vide, hvor langt værre det ville blive mange år senere. Roy Cohn var bestemt ikke nogen spejderdreng, men jeg tror alligevel, at han roterer i sin grav over det der foregår nu – vel vidende at han bærer en stor del af ansvaret.

Udover de to store skuespilpræstationer, så er filmens store force, at den giver et interessant kig ind bag kulissen. Hvis man skrællede det lag af, at Trump er en kendt personlighed, så er der måske ikke super meget kød tilbage i filmen. Så på den måde kan man sige, at filmen scorer nogle gratis point. Oplevelsen var til 5 stjerner, men en mere objektiv vurdering trækker den ned på 4 stk.

★★★★☆☆

Gad vide hvorfor Prime ikke har den i DK?

Hvis du skulle vælge 5 film som man skal se inden Oscar showet - hvilke ville du så vælge, i forhold til det du har set til nu?

Wayne30-01-25 08:08

• ★★★★★2

Gad vide hvorfor Prime ikke har den i DK?

Fordi man ikke kan leje film på Prime i DK. Den er ikke en del af streamingkataloget på den amerikanske Prime, men den kan lejes derfra.

Kruse30-01-25 09:05

• ★★★★★★0

Fordi man ikke kan leje film på Prime i DK. Den er ikke en del af streamingkataloget på den amerikanske Prime, men den kan lejes derfra.

Ok - tak for info :-)

Wayne30-01-25 09:14

• ★★★★★0

Ok - tak for info :-)

Jeg måtte selv tjekke, om den var blevet lagt op på den amerikanske streamingstjeneste, da jeg glente at S. Rico plejer at leje derfra. Jeg er selv mere vant til at leje fra Apple Store.

Kruse30-01-25 16:01

• ★★★★★★0

Apple Store

Ligger den også der?

Wayne30-01-25 16:12

• ★★★★★1

Ligger den også der?

Ja, men på den danske Apple TV kun som køb (139 kr.). På den amerikanske kan man leje filmen. Men det er teknisk meget bøvlet at logge på den amerikanske - selv med VPN.

På de andre streamingtjenester kan man bare logge på de udenlandske versioner med sit almindelige brugernavn, så længe man bruger en VPN. Men på Apple TV skal man have en særskilt amerikansk konto, for at det funker. Det er i hvert fald min erfaring.

S. Rico30-01-25 16:26

• ★★★★★1

Hvis du skulle vælge 5 film som man skal se inden Oscar showet - hvilke ville du så vælge, i forhold til det du har set til nu?

Så spørgsmålet handler ikke nødvendigvis om de 5 bedste film jeg har set - men om hvilke fem det er bedst at have set før showet?

I så fald bør man jo nok gå efter dem med flest nomineringer, da der kommer til at være meget snak om dem under showet. Og så kaste nogle af de bedste film oven i hatten. Mit bud vil i så fald være:

- The Substance

- Anora

- Conclave

- Emilia Pérez

- Wicked

S. Rico30-01-25 16:33

• ★★★★★1

Ja, men på den danske Apple TV kun som køb (139 kr.). På den amerikanske kan man leje filmen. Men det er teknisk meget bøvlet at logge på den amerikanske - selv med VPN.

På de andre streamingtjenester kan man bare logge på de udenlandske versioner med sit almindelige brugernavn, så længe man bruger en VPN. Men på Apple TV skal man have en særskilt amerikansk konto, for at det funker. Det er i hvert fald min erfaring.

Når først man har en amerikansk bruger behøver man ikke engang en VPN for at bruge den amerikanske Apple Store, men det kræver selvfølglig at man i første omgang bruger nogle minutter på at lave den.

Kruse30-01-25 17:03

• ★★★★★★1

Så spørgsmålet handler ikke nødvendigvis om de 5 bedste film jeg har set - men om hvilke fem det er bedst at have set før showet?

I så fald bør man jo nok gå efter dem med flest nomineringer, da der kommer til at være meget snak om dem under showet. Og så kaste nogle af de bedste film oven i hatten. Mit bud vil i så fald være:

- The Substance

- Anora

- Conclave

- Emilia Pérez

- Wicked

Takker :-)

Wayne30-01-25 17:23

• ★★★★★★1

Så venter jeg til den er tilgængelig på almindelig streaming :-)

Wayne30-01-25 18:00

• ★★★★1

Med mindre det er blevet mere besværligt, så synes jeg ikke det er slemt. Jeg oprettede blot en amerikansk iTunes konto og har så købt gavekort til iTunes US online, hvor man får koden med det samme (da man ellers skal bruge et amerikansk kredit kort). Ja, der er lige lidt ekstra arbejde ved det, men jeg synes virkeligt ikke det er slemt.

dyg31-01-25 08:53

• ★★★★★0

Når først man har en amerikansk bruger behøver man ikke engang en VPN for at bruge den amerikanske Apple Store, men det kræver selvfølglig at man i første omgang bruger nogle minutter på at lave den.

Med mindre det er blevet mere besværligt, så synes jeg ikke det er slemt. Jeg oprettede blot en amerikansk iTunes konto og har så købt gavekort til iTunes US online, hvor man får koden med det samme (da man ellers skal bruge et amerikansk kredit kort). Ja, der er lige lidt ekstra arbejde ved det, men jeg synes virkeligt ikke det er slemt.

Tricket med et gavekort til US iTunes kendte jeg ikke. Da jeg i sin tid bøvlede med det, skulle man både have et amerikansk kredit kort + en amerikansk adresse. Og det syntes jeg var ret så besværligt. Men hvis det hele i dag kan klares på dyg's metode - ja så er det da heldigvis meget lettere.

S. Rico31-01-25 17:18

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen