The Lord of the Rings: The Rings of Power
Jeg var allerede tilfreds med den første sæson - og selvfølgelig er der noget som går igen fra Ringenes Herre filmene, det foregår i samme univers, så der skal jo være noget man kan genkende.
Hvor man i den første sæson virkelig skulle holde knivskarpt sammen på det hele - nye personer og fortælletråde blev introduceret konstant - så samles det hele til noget mere overskueligt, og persongalleriet udbygges slet ikke på samme måde.
Overordnet handler sæsonen om tilblivelsen af magtringene - og den indflydelse de får på bærerne af de første. Vi følger menneskene, hvor der er en magtkamp om tronen - og et par af de helte - Captain Elendil og han søn Isildur, som man ved vil have en afgørende betydning i det senere forløb.
Vi følger dværgenes mine og kongefamilien Durin, i gang med et generatiosopgør - parret med bivirkninger fra magtringe og udvinding af det stof de laves af.
Vi følger Elverne; Galadriel, Elrond, Arondir og High King Gil-galad - gå i kamp mod Orkerne, anført af Adar.
Samtidig dør og genopstår Sauron og dukker op hos Celebrimbor med en masterplan som skal samle al magt hos ham selv.
Som bi-historie har de halvlange en mission, som handler om en mystisk troldmand på jagt efter sin identitet, og hans stav. Hvem mon han er ;-) En mystisk sort troldmand har sine egne planer - og ovenover dem findes yderligere et lag af en hyggelig alfaderlig og altvidende troldmand.
Visuelt er det nemt at se at det er den dyreste serieproduktion som er lavet, nogensinde - virkelig flot lavet. Jeg synes også at det klart "føles" som en plausibel forhistorie til de senere begivenheder.
Sæsonen afsluttes i et imponerende opgør mellem Orker og Elver - samt et væld af bedrag og heltemod.
Jeg var særdeles godt underholdt, og ser frem til den næste sæson som kun kan blive endnu mere intens - når man ved hvilket opgør der venter.
8½/10