Forum - Forum-tråd: What we saw - tv serier

What we saw - tv serier

• ★★★★★0

Kender selvfølgelig godt til at surfe når jeg ser noget der keder mig eller ikke har min interesse. Men så ville jeg næppe vælge bevidst at sætte det på igen. Men sådan vi forskellige. 

I tilfældet med Star Wars: Skeleton Crew, så ved man jo aldrig, om der senere kommer en serie (eller film), hvor det er en fordel at vide, hvad der skete. Så alene af den grund kunne jeg finde på at sætte serien på, sådan at jeg er klædt på til fremtiden.

S. Rico25-01-25 13:48

• 1

I tilfældet med Star Wars: Skeleton Crew, så ved man jo aldrig, om der senere kommer en serie (eller film), hvor det er en fordel at vide, hvad der skete. Så alene af den grund kunne jeg finde på at sætte serien på, sådan at jeg er klædt på til fremtiden.

Det har du ret i. Jeg ville bare ikke gide kæmpe mig igennem en tvivlsom serie fordi der muligvis kunne komme en film senere. Dertil er min tid for kostbar. Ikke sagt at din ikke også er det. Det er fedt der er forskel på os. Det er livets krydderi. 

Mickey fra Øen25-01-25 14:29

• ★★★★★★1

Sjakalen - serie i foreløbigt 10 afsnit, sæson 1 kan ses på Sky Showtime

Eddie Redmayne som den næste James Bond?

Ja, hvis du tænker på hans meritter som skuespiller til nu - Newt fra Fantastiske skabninger, Stephen Hawkins - og ikke mindst Lilli fra The Danish Girl - så tænker du nok; No way!

Men når man som jeg har set Sjakalen, så kommer tanken snigende - han kunne såmænd også være en fin afløser for Tom Cruise i MI filmene.

I denne serie møder vi har som iskold lejemorder, med et utal af personligheder - bakket op af pas og maskeringer, som ville gøre Ethan Hunt misundelig.

Selve titelmelodien, kunne være indledningen til den næste Bond film - så stemningen er lagt.

Sjakalen er naturligvis noget helt andet end en hemmelig agent - han er den agenterne er på jagt efter, bogstaveligt personificeret i Bianca Pullman, som albuer sig ind i sagen - da hun begynder at se et mønster i en række drab.

Fælles for drabene er at de er udført med militær præcision af en skarpskytte verden næppe har set bedre.

Bianca's stræben har også en række ofre, også for hende selv personligt.

Sjakalen er ligeglad med hvem - bare beløbet er højt nok. Derfor hyres han til at slå besværlige direktører, politikere og influencere ihjel. Og han lykkes, stort set, altid uset med sit job. Man skal bare ikke snyde ham, så får det fatale konsekvenser.

Sjakalen er dog ikke usårlig, finder man ud af undervejs i serien - og nettet strammes ofte så meget, at han flere gange er tæt på at blive afsløret og på at blive elimineret.

Spændingsniveauet er ultra højt, jagten er intens. Og selvom Sjakalen myrder sig gennem verden, ofte med uskyldige som ofre - så holder vi som tilskuere alligevel med ham, og håber han lykkes med sine iskolde planer.

En sæson 2, må være et krav - og den skal være velkommen, snart.

9/10

Wayne28-01-25 12:39

• ★★★★★1

Jeg havde ellers afskrevet den - netop fordi det er Eddie Redmayne. Men hvis du siger, at han faktisk fungerer rigtig godt, så skal han da have en chance.

S. Rico28-01-25 14:22

• ★★★★★★1

Jeg havde ellers afskrevet den - netop fordi det er Eddie Redmayne. Men hvis du siger, at han faktisk fungerer rigtig godt, så skal han da have en chance.

Det siger jeg han gør :-)

Han er pænt hakket, og fungerer virkelig godt som følelesløs lejemorder - og efter at have set denne, så tror jeg reelt han kunne favne alle roller man kunne smide efter ham.

Wayne28-01-25 14:31

• ★★★★★1

Det siger jeg han gør :-)

Han er pænt hakket, og fungerer virkelig godt som følelesløs lejemorder - og efter at have set denne, så tror jeg reelt han kunne favne alle roller man kunne smide efter ham.

Men vel næppe James Bond?

S. Rico28-01-25 15:21

• ★★★★★★1

Men vel næppe James Bond?

Reelt bliver det nok svært, for har han karisma nok?

Man skal jo kunne tro at han kan charmere kvinder i hobetal - og der mangler Eddie Redmayne trods alt nok for meget. 

Men som sagt, hvis rollen kræver det - så vokser han måske tilsvarende med opgaven. Han er lidt af en kamlæleon.

Wayne28-01-25 15:26

• ★★★★★★1

Star Trek: Strange New Worlds - sæson 2

Jeg ventede til der var mere jeg ville se på Sky Showtime - og vidste det ville blive godt. Samtidig er der ikke vel ikke så længe til sæson 3 kommer i luften, når seneste afsnit blev sendt i august 2023?

Som i den første sæson, bliver man pænt forkælet med masser af action - og kommer tættere på hovedpersonerne. Og så insisterer forfatterne på aldrig at gøre det helt samme - og virkelig udfordre universet.

Når man tænker på titlen, så er vi godt nok ude for at kigge på nye verdener - men er ret stor del af historierne foregår blandt besætningen og på Enterprise, knap så meget på fremmede planeter.

Og hvad får vi så?

- Vi får blandt andet et fedt afsnit - en parralel verden, tilbage nær vores egen tid hvor La'an kobles sammen med ingen ringere end James T. Kirk. Et afsnit med biljagt og bomber - og en morder på fri fod.

- Vi får det endelige retsopgør som afgør Una Chin-Riley's skæbne.

- Spock bliver mere menneskelig - og mere kærlig!

- Et crosower med den animerede serie, Star Trek: Lower Decks!!

- Hævn for fortidens synder

- Og intet mindre end et musical afsnit.

Det hele kulminerer i et action packet afsnit og en fæl clifhanger - som jeg heldigvis ikke skal vente så længe på, som dem der så sæson 2 for 1½ år siden.

Alt i alt - hatten af for den bedste Star Trek serie, der laves for tiden.

9/10

Wayne31-01-25 11:50

• ★★★★★1

Jeg ventede til der var mere jeg ville se på Sky Showtime - og vidste det ville blive godt. Samtidig er der ikke vel ikke så længe til sæson 3 kommer i luften, når seneste afsnit blev sendt i august 2023?

What - er det allerede så lang tid siden, at sæson 2 kom? Måske kom det til Danmark lidt senere. For jeg føler, at det var sidste år jeg så det. 

Alt i alt - hatten af for den bedste Star Trek serie, der laves for tiden.

Det kan vi hurtigt blive enige om.

Er det i øvrigt bare mig - eller minder Una Chin-Riley og Kelly fra The Orville ikke ret meget om hinanden? 

S. Rico 4-02-25 16:21

• ★★★★★1

What If…? (sæson 3)

Tredje og sidste sæson er noget af en blandet landhandel.

Der lægges ud med et kæmpe actionbrag, hvor Hulk bliver til ”Godzilla” og skal kæmpe mod The Avengers, som er blevet til ”Transformers”. Der er sikkert en masse fede referencer i det for tegneserienørderne. Men for mig var det bare bulder og brag.

Så kommer der nogle humoristiske afsnit med Agatha og Winter Soldier. Umiddelbart havde det ingen sammenhæng til noget af det andet i What If…?. Men det var da vældig hyggeligt og sjovt.

Der er også mere alvorlige afsnit i en sammenhængende arch. Men jeg synes de lider under, at der pludselig introduceres personer, som man skal være temmelig skarp for at kunne huske eller genkende. Jeg var i hvert fald ret så blank ift. eksempelvis Quentin Beck, Riri Williams, Ying Nan, Xu Xialing og The Hood. Jeg tror nogen af dem er med i Chang-Chi eller Eternals. Men det er film jeg kun har set én gang og ikke husker meget fra.

Som en konsekvens endte jeg desværre med at stå lidt af på de fire sidste finaleafsnit, der mere eller mindre hænger sammen. Fin underholdning, men med meget lidt engagement.

★★★☆☆☆

S. Rico 4-02-25 16:21

• ★★★★★★1

Er det i øvrigt bare mig - eller minder Una Chin-Riley og Kelly fra The Orville ikke ret meget om hinanden? 

Du har ret - om det er bevidst ved jeg ikke - men de er begge pæne bad-asses :-)

Wayne 4-02-25 16:57

• ★★★★★★1

Som en konsekvens endte jeg desværre med at stå lidt af på de fire sidste finaleafsnit, der mere eller mindre hænger sammen. Fin underholdning, men med meget lidt engagement.

Lidt den samme oplevelse jeg havde.

Wayne 4-02-25 16:58

• ★★★★★★0

De ligner da ikke hinanden. Kelly er så sprød, at jeg sidder og sveder ned mellem ballerne, når jeg ser et afsnit. Den anden underholder mig bare...

davenport 4-02-25 18:52

• ★★★★★★0

Er du sikker på det er sved?

Wayne 4-02-25 21:52

• ★★★★★2

Black Doves - sæson 1 (2024) på Netflix. 

youtu.be/1R0d2jW7a-I

Kiera Knightley spiller den hårdtslående agent og mor til to, Helen Webb, som er på en livslang undercover-mission for spion-organisationen Black Doves hos en højtrangerende politiker, der arbejder tæt sammen med statsministeren. Alting synes at køre perfekt.

Men livet som husmor er dog med tiden gået hen og blevet pænt trivielt, og forholdet til hendes mand er så småt døet hen i høfligheder og ligegyldigt hverdags-trummerum. Kun kærligheden til hendes børn, som hun vil gøre alt for beskytte, holder Helens motivation oppe ift. den overordnede mission.

Så da hun forelsker sig i en yngre mand, som tilfældigvis også er journalist, kommer Helen så småt på afveje. Og helt galt går det da elskeren myrdes og hun pludselig må se sig selv mikset ind i et internationalt komplot, der både involverer den kinesiske regering og en bindegal magtfuld gangsterfamilie, som er ude på at overtage verdensherredømmet i den kriminelle underverden.

Helen og Black Doves organisationen står nu i lort til halsen, så derfor indkaldels Helens gamle makker - nu lejemorder - i skikkelse af hendes bedste ven - den homoseksuelle Sam (Ben Whishaw) - der en mester i både at håndtere slagkraftige bøsser og andre store våben. Sammen får den dynamiske duo nu til opgave at optrævle komplottet, så de rette folk kan blive straffet og Helen kan få sin blodige hævn.

---

"Black Doves" er en fremragende iscenesat serie, der udnytter sine blot 6 afsnit mesterligt til at opnå maksimal spænding og man keder sig derfor ikke et sekund i herligt selskab med Kiera Knightleys nådesløse men stadig knuselskelige Helen og Ben Whishaws sarkastiske og skarptskydende Sam. Begge er de drevet frem af kærlighed til at beskytte deres nærmeste og deres venskab, som er de eneste ting der gør dem begge menneskelige i en brutal og kynisk branche. 

Bevares, serien undslipper skam ikke de sædvanlige klichéer og troper, som spion-actionthriller-serier sædvanligvis lader sig selv svøbe ind i. Men det glemmer man hurtigt igen, da "Black Doves" samtidig er lavet med en fandenivoldsk attitude, et mildt sagt kulørt persongalleri der er larger than life, og en blodig og kulsort humor som er sammenlignelig med Guy Ritchie når han er allerbedst.

Alt sammen båret frem af Kiera Knightley (der blev Golden Globe nomineret) og Ben Whishaws sublime præstationer, der går både lige i hjertet og i lattermusklerne i lige store doser. 

8/10

NightHawk14-02-25 20:12

• ★★★★★1

youtu.be/1R0d2jW7a-I

Kiera Knightley spiller den hårdtslående agent og mor til to, Helen Webb, som er på en livslang undercover-mission for spion-organisationen Black Doves hos en højtrangerende politiker, der arbejder tæt sammen med statsministeren. Alting synes at køre perfekt.

Men livet som husmor er dog med tiden gået hen og blevet pænt trivielt, og forholdet til hendes mand er så småt døet hen i høfligheder og ligegyldigt hverdags-trummerum. Kun kærligheden til hendes børn, som hun vil gøre alt for beskytte, holder Helens motivation oppe ift. den overordnede mission.

Så da hun forelsker sig i en yngre mand, som tilfældigvis også er journalist, kommer Helen så småt på afveje. Og helt galt går det da elskeren myrdes og hun pludselig må se sig selv mikset ind i et internationalt komplot, der både involverer den kinesiske regering og en bindegal magtfuld gangsterfamilie, som er ude på at overtage verdensherredømmet i den kriminelle underverden.

Helen og Black Doves organisationen står nu i lort til halsen, så derfor indkaldels Helens gamle makker - nu lejemorder - i skikkelse af hendes bedste ven - den homoseksuelle Sam (Ben Whishaw) - der en mester i både at håndtere slagkraftige bøsser og andre store våben. Sammen får den dynamiske duo nu til opgave at optrævle komplottet, så de rette folk kan blive straffet og Helen kan få sin blodige hævn.

---

"Black Doves" er en fremragende iscenesat serie, der udnytter sine blot 6 afsnit mesterligt til at opnå maksimal spænding og man keder sig derfor ikke et sekund i herligt selskab med Kiera Knightleys nådesløse men stadig knuselskelige Helen og Ben Whishaws sarkastiske og skarptskydende Sam. Begge er de drevet frem af kærlighed til at beskytte deres nærmeste og deres venskab, som er de eneste ting der gør dem begge menneskelige i en brutal og kynisk branche. 

Bevares, serien undslipper skam ikke de sædvanlige klichéer og troper, som spion-actionthriller-serier sædvanligvis lader sig selv svøbe ind i. Men det glemmer man hurtigt igen, da "Black Doves" samtidig er lavet med en fandenivoldsk attitude, et mildt sagt kulørt persongalleri der er larger than life, og en blodig og kulsort humor som er sammenlignelig med Guy Ritchie når han er allerbedst.

Alt sammen båret frem af Kiera Knightley (der blev Golden Globe nomineret) og Ben Whishaws sublime præstationer, der går både lige i hjertet og i lattermusklerne i lige store doser. 

8/10

Det lyder som en klar anbefaling. Herlig anmeldelse :-)

Jeg havde ellers lidt afskrevet den. Men nu kommer den på min watch liste.

S. Rico14-02-25 22:04

• ★★★★★★2

youtu.be/1R0d2jW7a-I

---

8/10

Mange tak for en meget fyldestgørende anmeldelse- nu bliver jeg da nødt til at se den :-)

Wayne15-02-25 01:55

• ★★★★★2

Det lyder som en klar anbefaling. Herlig anmeldelse :-)

Jeg havde ellers lidt afskrevet den. Men nu kommer den på min watch liste.

Mange tak for en meget fyldestgørende anmeldelse- nu bliver jeg da nødt til at se den :-)

Mange tak. I må have god fornøjelse med serien. :)

NightHawk15-02-25 10:08

• ★★★★★★2

Curb Your Entusiasm - sæson 11

Opdagede lige at jeg manglede halvdelen af sæsonen - plus sæson 12, så den skal da lige gøres færdig.

Gennemgående for sæsonen handler det om et hegn omkring en swimmingpool - og Larrys serie om den unge Larry. Desuden om en, eller mange Mary Ferguson.

Larry vil gøre alt for at få et fejlcast han selv står bag, fjernet. Endda så meget at han dater et byrådsmedlem som han ikke kan fordrage - for hun kan nemlig hjælpe med at fjerne føromtalte hegn, og det kan medføre at fejlcastet forsvinder.

Midt i hovedhistorien er der selvfølgelig alle de sædvanlige pinligheder som man bare ved går galt.

Larry er har ikke mistet gnisten, selvom vi er i 11 sæson

8/10

Wayne17-02-25 18:21

• ★★★★★2

Curb Your Entusiasm - sæson 11

Opdagede lige at jeg manglede halvdelen af sæsonen - plus sæson 12, så den skal da lige gøres færdig.

Gennemgående for sæsonen handler det om et hegn omkring en swimmingpool - og Larrys serie om den unge Larry. Desuden om en, eller mange Mary Ferguson.

Larry vil gøre alt for at få et fejlcast han selv står bag, fjernet. Endda så meget at han dater et byrådsmedlem som han ikke kan fordrage - for hun kan nemlig hjælpe med at fjerne føromtalte hegn, og det kan medføre at fejlcastet forsvinder.

Midt i hovedhistorien er der selvfølgelig alle de sædvanlige pinligheder som man bare ved går galt.

Larry er har ikke mistet gnisten, selvom vi er i 11 sæson

8/10

Det er endnu en fremragende sæson. Særligt Larry Davids kamp ift. at få hende den helt forfærdelige "skuespillerinde" smidt af settet, og så hans scener med Tracy Ullman som det emsige byrådsmedlem er helt genialt lavet. Jeg elsker bl.a. denne scene hvor Larry og Richard Lewis møder hende første gang. :D

youtu.be/6zfy4hPyMLc

NightHawk17-02-25 20:57

• ★★★★★★1

Det er endnu en fremragende sæson. Særligt Larry Davids kamp ift. at få hende den helt forfærdelige "skuespillerinde" smidt af settet, og så hans scener med Tracy Ullman som det emsige byrådsmedlem er helt genialt lavet. Jeg elsker bl.a. denne scene hvor Larry og Richard Lewis møder hende første gang. :D

youtu.be/6zfy4hPyMLc

Ja ikke ligefrem basis for et nært bekendtskab :-)

Wayne17-02-25 22:11

• ★★★★★★1

Curb Your Entusiasm - sæson 12

Hele den sidste sæson er bundet op omkring, og fører frem til en afsluttende retsag - som i stil med slutningen på Seinfeld handler om regnskabets time for alle Larry & Co's mange idiotier. 

Undervejs skal vi selvfølgelig omkring golfbanen, Larrys overfladiske kærlighedsliv - og hans evne til at ødelægge alt for sig selv på grund af fobier, eller helt ligegyldige principper. 

Man kan undre sig over at han i det hele taget har nogen bekendtskaber, for bortset fra hans trofaste manager og ven Jeff - så har han ingen empati overhovedet.

Dog har han en grad af samvittighed, når det går op for ham at han har dummet sig - og det koster ham som regel ret mange penge at lappe på sine fejltagelser.

Det afsluttende kapitel/opgør har meget betegnende titlen; No Lessons Learned - og det kunne i virkeligheden lige så godt være titlen på serien som helhed, for Larry lærer aldrig noget af det han oplever!

I slutningen dukker Seinfeld op, og der bliver et øjebliks tivl om det hele får en dramatisk afslutning.

Overordnet et fantastisk koncept, som endte med at køre i hele 12 sæsonner - dog "kun" i 120 afsnit, så det overgik ikke Seinfelds 172 episoder.

Man kunne sagtens forestille sig et "spin of" hvor nogen af bipersonerne fik deres eget show, men det ville næppe holde ret længe. Det er Larrys evne til aldrig at miste troen på det han gør, som fungerer - uanset hvor dumt det er.

Sæsonen trækkes i snit op af en herlig finale og ender på

8,5/10

Som helhed, og som koncept fortjener den dog 9/10 - på trods af at man, mens man ser den flere gange overvejer om det er værd at fortsætte den sikre vej mod flere katastrofer.

Wayne27-02-25 08:11

• ★★★★★1

Curb Your Entusiasm - sæson 12

Hele den sidste sæson er bundet op omkring, og fører frem til en afsluttende retsag - som i stil med slutningen på Seinfeld handler om regnskabets time for alle Larry & Co's mange idiotier. 

Undervejs skal vi selvfølgelig omkring golfbanen, Larrys overfladiske kærlighedsliv - og hans evne til at ødelægge alt for sig selv på grund af fobier, eller helt ligegyldige principper. 

Man kan undre sig over at han i det hele taget har nogen bekendtskaber, for bortset fra hans trofaste manager og ven Jeff - så har han ingen empati overhovedet.

Dog har han en grad af samvittighed, når det går op for ham at han har dummet sig - og det koster ham som regel ret mange penge at lappe på sine fejltagelser.

Det afsluttende kapitel/opgør har meget betegnende titlen; No Lessons Learned - og det kunne i virkeligheden lige så godt være titlen på serien som helhed, for Larry lærer aldrig noget af det han oplever!

I slutningen dukker Seinfeld op, og der bliver et øjebliks tivl om det hele får en dramatisk afslutning.

Overordnet et fantastisk koncept, som endte med at køre i hele 12 sæsonner - dog "kun" i 120 afsnit, så det overgik ikke Seinfelds 172 episoder.

Man kunne sagtens forestille sig et "spin of" hvor nogen af bipersonerne fik deres eget show, men det ville næppe holde ret længe. Det er Larrys evne til aldrig at miste troen på det han gør, som fungerer - uanset hvor dumt det er.

Sæsonen trækkes i snit op af en herlig finale og ender på

8,5/10

Som helhed, og som koncept fortjener den dog 9/10 - på trods af at man, mens man ser den flere gange overvejer om det er værd at fortsætte den sikre vej mod flere katastrofer.

Jeg endte med at komme til at holde utrolig meget af Curb, selv om jeg først kom igang lige før Corona.

Mangler stadig at tage mig sammen til at tage et kig på Seinfeld.

S. Rico27-02-25 13:53

• ★★★★★★1

Jeg endte med at komme til at holde utrolig meget af Curb, selv om jeg først kom igang lige før Corona.

Mangler stadig at tage mig sammen til at tage et kig på Seinfeld.

Seinfeld kan lidt af det samme som Curb, selvom det ikke er helt den samme opskrift.

Jerry Seinfeld er vel i virkeligheden den eneste, som "Spiller" sig selv og den stand-up komiker, han er. Resten er opfundne karakterer.

Det er en serie man måske med fordel kan se et afsnit af, hvor det meste har fundet sin form, end at starte med afsnit 1 i første sæson.

Jeg ville måske prøve med sæson 3 eller 4 - så bliver man måske så nysgerrig over hvordan det har udviklet sig til det det gør, at man starter forfra - men hvis ikke så er de fleste episoder enkeltstående, og man fanger hurtigt essensen alligevel.

Jerry Seinfeld har ligesom Larry en del tvangstanker og fobier, som især i forhold til kærester ødelægger hans forhold.

George Costanza, skal forestille at være "Larry" selv, som han måske var engang - en person som ustandseligt spænder ben for sig selv og sine muligheder, med lavt selvværd mm.

Elaine Benes er Jerrys kvindelige modstykke - de har en romance kørende, men indser hurtigt at det ikke giver mening og hun bliver en del af kliken.

Cosmo Kramer, er en vanvittig person - minder lidt om Leon fra "Curb" - han nasser konstant på Jerry, brager ind og tømmer hans køleskab - og har slet ikke styr på noget som helst.

De fire er kernen i serien - men ellers er der masser af andre skøre figurer som Newman, og Georges forældre som spiller store roller.

Da serien er skabt og skrevet af Larry David og Jerry Seinfeld - så er der en del sort humor de har til fælles. jeg vil dog påstå at Seinfeld er lidt bedre end Curb, når den er bedst.

Men døm selv.

Wayne27-02-25 15:01

• ★★★★★★1

Poker Face - sæson 1

Mange sammenligner Poker Face med Colombu - den mangeårige serie med Peter Falk i rollen som kriminalkommisær, som skal opklare en sag, hvor seerne allerede ved hvem morderen er, for det ser man i prologen - det spændende element er hvordan Colombu regner det ud.

En anden grund er charlie Cale's fysiske ligheder med Colombu - ikke særlig høj, ofte i krøllet tøj - cigarillo mellem tænderne/kontra Colombus cerut. Irriterende evne til lige at stille et spørgsmål mere.

I de fleste afsnit af Poker Face ved vi også hvem der gjorde det.

Men her stopper lighederne også, for Charlie er en kvinde - og hun er slet ikke ansat i politiet - tværtigmod er hun på flugt fra alt der har med polit at gøre, og hun er som regel helt alene mod en fæl morder.

Charlies flugt fører hende konstant videre til nye, og meget forskellige mord - som hun altid ved et tilfælde blandes ind i.

Hun er en anelse naiv - men reddes altid af hendes evne til at gennemskue en løgn. Bullshit!

Vi befinder os ude i det vilde - i noget der kunne minde om Fargo-land - og flere afsnit har også et skær af det cracy univers, fra netop Fargo. Til gengæld skifter scenen fra afsnit til afsnit - hvilket må give ret store krav til forfatterne.

Der lægges kraftigt op til en fortsættelse, som jeg gerne vil se.

8/10

Wayne 4-03-25 11:54

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen