Forum - Forum-tråd: What we saw - tv serier

What we saw - tv serier

• ★★★★★1

Poker Face - sæson 1

Mange sammenligner Poker Face med Colombu - den mangeårige serie med Peter Falk i rollen som kriminalkommisær, som skal opklare en sag, hvor seerne allerede ved hvem morderen er, for det ser man i prologen - det spændende element er hvordan Colombu regner det ud.

En anden grund er charlie Cale's fysiske ligheder med Colombu - ikke særlig høj, ofte i krøllet tøj - cigarillo mellem tænderne/kontra Colombus cerut. Irriterende evne til lige at stille et spørgsmål mere.

I de fleste afsnit af Poker Face ved vi også hvem der gjorde det.

Men her stopper lighederne også, for Charlie er en kvinde - og hun er slet ikke ansat i politiet - tværtigmod er hun på flugt fra alt der har med polit at gøre, og hun er som regel helt alene mod en fæl morder.

Charlies flugt fører hende konstant videre til nye, og meget forskellige mord - som hun altid ved et tilfælde blandes ind i.

Hun er en anelse naiv - men reddes altid af hendes evne til at gennemskue en løgn. Bullshit!

Vi befinder os ude i det vilde - i noget der kunne minde om Fargo-land - og flere afsnit har også et skær af det cracy univers, fra netop Fargo. Til gengæld skifter scenen fra afsnit til afsnit - hvilket må give ret store krav til forfatterne.

Der lægges kraftigt op til en fortsættelse, som jeg gerne vil se.

8/10

Jeg hyggede mig også fint md Poker Face. Nogle afsnit var bedre end andre, men i små doser var det ganske udmærket.

Jeg havde faktisk ikke forventet en sæson 2, men ud fra wiki så er en ny sæson allerede bekræftet. Og den skal da 100% ses. Det er svært ikke at elske Natasha Lyonne.

S. Rico 6-03-25 23:20

• ★★★★★★1

Jeg hyggede mig også fint md Poker Face. Nogle afsnit var bedre end andre, men i små doser var det ganske udmærket.

Jeg havde faktisk ikke forventet en sæson 2, men ud fra wiki så er en ny sæson allerede bekræftet. Og den skal da 100% ses. Det er svært ikke at elske Natasha Lyonne.

Jeg endte også med et afsnit ad gangen, selvom jeg nu ikke syntes afsnittene lignede hinanden.

Det var ikke alle episoder hvor vi fik det hele foræret - blandt andet hyggede jeg mig med at regne twistet i teaterstykket og i ræserløbet ud.

Wayne 6-03-25 23:48

• ★★★★★★1

Citadel: Diana

Miniserie, produceret i Italien af Russo brødrene - en tilføjelse til den oprindelige Citadel serie, og gætter jeg - en del af handlingen smelter sammen med sæson 2. Hvis den kommer.

Jeg så denne fordi jeg lidt håbede at den ville give mere mening til det univers - og fordi Russo brødrene som regel serverer fin action og gode billeder.

Jeg kan anbefale at man ser den i det originale italienske lysspor - synkronisering fungerer aldrig rigtigt.

Vi er i 2030 - Diana blev i sin tid rekruteret af Citadel, efter at hendes forældre døde, otte år tidligere, i et flystyrt forårsaget af Manticore - Citadels modstandere.

Siden Citadels nederlag har Diana levet som en mulvarp i Manticore's italienske afdeling. 

Manticore's italienske, tyske og franske afdelinger slås indbyrdes om magten - og har brug for et farligt våben for at opnå det.

For at acceptere Citadel/Manticore universet er man nødt til at betragte det lidt som et fiktivt og alternativt - for der optræder våben som i bedste fald først bliver opfundet langt senere end i 2030.

Action og design er fint lavet - men det kølige udtryk er også med til at gøre det upersonligt, og ikke så engagerende som jeg kunne have ønsket.

6/10

Wayne 7-03-25 11:42

• 1

Jeg fik set John Adams her henover de sidste par uger.

John Adams er en klassisk HBO-serie, med høj produktionsværdi og alle skuespillerne gør det virkelig godt. Men den kom desværre ikke helt op at ringe for mig. Når den handlede om politik, diplomati og kampen for uafhængighed, var den fremragende. Men så snart fokus skiftede over på Johans Adams familie og deres tragedier faldt jeg fra. Jeg var slet ikke investeret nok i hans familie eller hans liv som landmand til at jeg gad følge deres liv nogen større grad.

Så særligt i seriens sidste par afsnit, hvor han er pensionist, faldt jeg helt fra.

åh ja, og så er det et virkelig stærkt soundtrack!

Høegh 7-03-25 12:40

• ★★★★★1

Citadel: Diana

Action og design er fint lavet - men det kølige udtryk er også med til at gøre det upersonligt, og ikke så engagerende som jeg kunne have ønsket.

6/10

Jeg fik set John Adams her henover de sidste par uger.

Så særligt i seriens sidste par afsnit, hvor han er pensionist, faldt jeg helt fra.

Det lyder ikke som de helt vilde kæmpe anbefalinger.

Og det kan man også sige om den seneste jeg lige har set:

S. Rico 7-03-25 15:08

• ★★★★★1

Star Wars: Skeleton Crew

Skeleton Crew er en blanding af Lost in Space og Goonierne. Bare endnu værre. Selv om der kun er 8 forholdsvis korte afsnit, så var den hård at komme igennem.

Det der holdt mig gående, var ønsket om at finde ud af, hvad hulen der er med den der skjulte planet At Attin. Det får man desværre kun delvist besvaret. Da serien sluttede, var det stadig uklart for mig, hvorfor den havde den særlige status sammen med 5 andre skjulte planeter.

Serien gør i det hele taget meget lidt ud af lore. Dens fokus er helt klart at underholde de mindste med en masse børne-action og eventyr. Der mangler bestemt ikke action, og det er også ganske flot lavet.

Det er positivt med en Star Wars serie, som er helt afkoblet Skywalker sagaen. Men håber dog at den næste bliver bedre.

★★½☆☆☆

S. Rico 7-03-25 15:08

• ★★★★★★1

Jeg er dog igang med Citadel HoneyBoney, som er langt mere spændende til nu hvor jeg lige er startet på afsnit 5 ud af 6.

Her er vi i Indien, og det er langt mere lokalt og personligt.

Wayne 7-03-25 15:30

• ★★★★★★1

Det der holdt mig gående, var ønsket om at finde ud af, hvad hulen der er med den der skjulte planet At Attin. Det får man desværre kun delvist besvaret.

Altså, det er jo ungernes hjemplanet - og der hvor pengene bliver trykt, det er den de leder efter - men uden at vide det, også der hvor de kommer fra :-)

Jeg var lidt mere positiv, men opfattede den ikke ret meget som Star Wars - mere som en Sørøver film i rummet.

Wayne 7-03-25 15:37

• ★★★★★1

Altså, det er jo ungernes hjemplanet - og der hvor pengene bliver trykt, det er den de leder efter - men uden at vide det, også der hvor de kommer fra :-)

Det er jeg selvfølgelig med på. Men jeg synes der blev lagt op til, at At Attin og de fem andre planeter havde en oldgammel og mystisk fortid. Og at de så på et eller andet tidspunkt blev skjult for omverdenen på grund af noget stort og farligt.

Hvis det hele bare er fordi de er galaksens Fort Knox, så synes jeg det er noget af et antiklimax.

S. Rico 7-03-25 16:09

• 0

Det er det heller ikke rigtigt. Men der er også meget godt ved den. Så jeg vil stadigvæk sige at den er et forsøg værd. 

Til gengæld har jeg også selv lige fået set Skeleton Crew, og jeg var egentlig ret fint underholdt. 
    En blanding af Goonierne og Skatteøen i rummet. Det fungerede helt fint for mig. Og jeg vil klart placere den blandt de bedre af Star Wars serierne. 

Høegh 7-03-25 17:02

• ★★★★★★1

Det er jeg selvfølgelig med på. Men jeg synes der blev lagt op til, at At Attin og de fem andre planeter havde en oldgammel og mystisk fortid. Og at de så på et eller andet tidspunkt blev skjult for omverdenen på grund af noget stort og farligt.

Hvis det hele bare er fordi de er galaksens Fort Knox, så synes jeg det er noget af et antiklimax.

Well - det var vist desværre så simpelt, sådan forstod jeg det.

Wayne 7-03-25 23:19

• ★★★★★0

Til gengæld har jeg også selv lige fået set Skeleton Crew, og jeg var egentlig ret fint underholdt. 
    En blanding af Goonierne og Skatteøen i rummet. Det fungerede helt fint for mig. Og jeg vil klart placere den blandt de bedre af Star Wars serierne.

Det skal så også siges, at jeg ofte har det meget stramt med film og serier med børn i hovedrollerne. Med få undtagelser hvis de spiller helt vildt godt eller er super charmerende. 

Eksempelvis den helt fantastiske Paper Moon, hvor Tatum O'Neal er verdensklasse.

Det samme kan man desværre ikke sige om børnene i Skeleton Crew. Fra det øjeblik jeg så elefantdrengen, så må jeg indrømme, at jeg havde nej-hatten på i resten af serien.

S. Rico 7-03-25 23:34

• ★★★★★1

The Walking Dead: Daryl Dixon (sæson 2)

Af de tre nye spin-off serier så er dette den mindst heldige. Jeg er ellers rimelig stor fan af Carol og Daryl. Men deres eventyr i Frankrig er mørkt med mørkt på. Der er absolut ingen humor eller anden form for ”spræl” til at holde ens interesse kørende. De flotte locations i Frankrig er stadig flotte. Men det er så også det.

Sæson 2 starter ellers udmærket. Carol er opsat på at finde Daryl. Så hun tager fra USA til Frankrig på en ret alternativ måde. Et underholdende lille ”road” trip.

Før hun kan finde Daryl så ender hun i en crazy militsgruppe, som laver eksperimenter på zombierne. Daryl tilhører en anden gruppe, som heller ikke er for god. Det er en kult med en skør leder, der tror at drengen Laurent kan redde hele menneskeheden.

Eftersom de to grupper er hinandens arvefjender, så giver det selvfølgelig en hel del udfordringer, før Carol og Daryl endelig kan genforenes.

Det ser (desværre) ud til, at der også kommer en sæson 3. Ud fra hvordan sæson 2 ender, så er der heldigvis håb for et markant sceneskift i location. Så måske det bliver meget bedre. For jeg bliver jo nok nød til at følge dem til dørs.

★★★☆☆☆

S. Rico 9-03-25 09:10

• ★★★★★2

Godless - Miniserie (2017)

Året er 1884 og hvert et sandkorn er fyldt med blod og rædsel, da den brutale Frank Griffin (Jeff Daniels) og hans gustne følge af vederstyggelige revolvermænd udsætter en mindre landsby og dets uskyldsrene borgere for en ubønhørlig dommedags-massakre af en anden verden i jagten på et større pengebeløb.

Massakren er så ubegribelig ondskabsfuld, at Griffins højre hånd og mesterskytte Roy Goode (Jack O'Connell) ikke kan gøre andet end at kappe navlestrengen permanent for ikke selv at blive opslugt af mørket, og i en kugleregn af obstanasisk vælde tager han derfor omgående flugten med blodpengende under den ene arm og med blodet flydende fra den anden. 

Hårdt såret og efter et udmattende ridt ankommer Goode flere dage senere til den lille soveby La Belle og den hårt prøvede enke Alice Fletchers (Michelle Dockery) ranch. Trods det at hun straks fornemmer at Goode langt fra er en frelsende engel med en renskuret sjæl, får hun alligevel stærke empatiske følelser for sin nyankomne gæst hvis karisma og dedikation ud i at hjælpe til, hurtigt bliver et forbillede for Alices lettere fortabte søn af indiansk oprindelse.

Men lykken varer ikke ved for i horisonten tramper ondskaben fremad med harske trin i skikkelse af en sygeligt hævngerrig Frank Griffin og hans blodtørstige mænd for hvem det absolut intet betyder, at La Belle primært er befolket af kvinder, en halvblind sherif og hans unge uerfarne assistent. Trods Roy Goodes advarsler nægter byens seje kvinder dog at bøje nakken og sammen beslutter de sig i stedet for at give Frank Griffin og hans mænd kamp til stregen i et episk shootout af bibelske proportioner.

---

Scott Frank som også stod bag den anmelderroste serie "The Queens Gambit" har med "Godless" orkestreret en western, der i form af sine hårdtslående og knugende bibelske over og undertoner ofte føles larger than life i sin historie-fortælling, men som alligevel og som gennemgående fikspunkt har et nærvær og en jordbundenhed over sig som gør, at man sagtens kan være i øjenhøjde med de forskellige karakterer.

Denne særlige dobbelthed kommer især til udtryk i de to direkte duellanter Roy Goode og Frank Griffin, der ud over at manøvrere rundt i et besynderligt far/søn agtigt forhold også har en nærmest overnaturlig forbindelse mellem sig, hvor himmel og helvede manifisterer sig i deres ageren og filosoferen med det støvede west som en evigt udfordrende skærsild. To barske mænd der på godt og ondt kæmper for og imod godheden og ondskaben blandt folk og fæ.

Hertil bliver La Belle og dets primært kvindelige beboere - der ligeledes er plaget af dæmoner og fortidens synder - et kardinalpunkt i "Godless", hvor den ultimative kamp mellem det gode og det onde finder sin afslutning. Efter næsten alle byens mænd døde i en mine-ulykke har livet nemlig ikke været nogen dans på roser for de efterladte. Men viljen til at ville overleve og skabe noget godt har formet kvinderne til at kæmpe imod selv at blive trukket med ned i mørket. En eftervirkning som også gør sig gældende hos Alice Fletcher, der bruger selvsamme instinkt til at påvirke den martrede Roy Goode i en positiv retning.

Jo, mere man tænker over symbolismen og metaforerne i "Godless", jo bedre bliver serien faktisk efterfølgende, hvilket også forgrener sig videre til de mageløse karakter-potrætter, som alle er spillet med stort nærvær, følsomhed og intensitet af Jeff Daniels, Jack O'Connell og Michelle Dockery.

Derudover skal bestemt også nævnes Scoot McNairy som den halvblinde kujonagtige sherif, der endelig tager sig sammen og viser vovemod ud over alle grænser, samt Merrit Wever som sheriffens lesbiske søster der altid er god for en herlig fandenivoldsk og sarkastisk bemærkning såvel som, at hun er hurtig på aftrækkeren.

Alt lagt sammen gør det "Godless" til en fandens god, eftertænksom og voldsomt underholdende miniserie, der bestemt er værd at se. 

9/10

NightHawk 9-03-25 19:51

• ★★★★★★1

The Walking Dead: Daryl Dixon (sæson 2)

Af de tre nye spin-off serier så er dette den mindst heldige. Jeg er ellers rimelig stor fan af Carol og Daryl. Men deres eventyr i Frankrig er mørkt med mørkt på. Der er absolut ingen humor eller anden form for ”spræl” til at holde ens interesse kørende. De flotte locations i Frankrig er stadig flotte. Men det er så også det.

Sæson 2 starter ellers udmærket. Carol er opsat på at finde Daryl. Så hun tager fra USA til Frankrig på en ret alternativ måde. Et underholdende lille ”road” trip.

Før hun kan finde Daryl så ender hun i en crazy militsgruppe, som laver eksperimenter på zombierne. Daryl tilhører en anden gruppe, som heller ikke er for god. Det er en kult med en skør leder, der tror at drengen Laurent kan redde hele menneskeheden.

Eftersom de to grupper er hinandens arvefjender, så giver det selvfølgelig en hel del udfordringer, før Carol og Daryl endelig kan genforenes.

Det ser (desværre) ud til, at der også kommer en sæson 3. Ud fra hvordan sæson 2 ender, så er der heldigvis håb for et markant sceneskift i location. Så måske det bliver meget bedre. For jeg bliver jo nok nød til at følge dem til dørs.

★★★☆☆☆

Lyder mest som en bunden opgave :-)

Jeg er gået i en stor bue uden om den serie - generelt er jeg ikke fan af zombier, med mindre det har komiske islæt.

Wayne10-03-25 06:26

• ★★★★★★2

Året er 1884 og hvert et sandkorn er fyldt med blod og rædsel, da den brutale Frank Griffin (Jeff Daniels) og hans gustne følge af vederstyggelige revolvermænd udsætter en mindre landsby og dets uskyldsrene borgere for en ubønhørlig dommedags-massakre af en anden verden i jagten på et større pengebeløb.

Massakren er så ubegribelig ondskabsfuld, at Griffins højre hånd og mesterskytte Roy Goode (Jack O'Connell) ikke kan gøre andet end at kappe navlestrengen permanent for ikke selv at blive opslugt af mørket, og i en kugleregn af obstanasisk vælde tager han derfor omgående flugten med blodpengende under den ene arm og med blodet flydende fra den anden. 

Hårdt såret og efter et udmattende ridt ankommer Goode flere dage senere til den lille soveby La Belle og den hårt prøvede enke Alice Fletchers (Michelle Dockery) ranch. Trods det at hun straks fornemmer at Goode langt fra er en frelsende engel med en renskuret sjæl, får hun alligevel stærke empatiske følelser for sin nyankomne gæst hvis karisma og dedikation ud i at hjælpe til, hurtigt bliver et forbillede for Alices lettere fortabte søn af indiansk oprindelse.

Men lykken varer ikke ved for i horisonten tramper ondskaben fremad med harske trin i skikkelse af en sygeligt hævngerrig Frank Griffin og hans blodtørstige mænd for hvem det absolut intet betyder, at La Belle primært er befolket af kvinder, en halvblind sherif og hans unge uerfarne assistent. Trods Roy Goodes advarsler nægter byens seje kvinder dog at bøje nakken og sammen beslutter de sig i stedet for at give Frank Griffin og hans mænd kamp til stregen i et episk shootout af bibelske proportioner.

---

Scott Frank som også stod bag den anmelderroste serie "The Queens Gambit" har med "Godless" orkestreret en western, der i form af sine hårdtslående og knugende bibelske over og undertoner ofte føles larger than life i sin historie-fortælling, men som alligevel og som gennemgående fikspunkt har et nærvær og en jordbundenhed over sig som gør, at man sagtens kan være i øjenhøjde med de forskellige karakterer.

Denne særlige dobbelthed kommer især til udtryk i de to direkte duellanter Roy Goode og Frank Griffin, der ud over at manøvrere rundt i et besynderligt far/søn agtigt forhold også har en nærmest overnaturlig forbindelse mellem sig, hvor himmel og helvede manifisterer sig i deres ageren og filosoferen med det støvede west som en evigt udfordrende skærsild. To barske mænd der på godt og ondt kæmper for og imod godheden og ondskaben blandt folk og fæ.

Hertil bliver La Belle og dets primært kvindelige beboere - der ligeledes er plaget af dæmoner og fortidens synder - et kardinalpunkt i "Godless", hvor den ultimative kamp mellem det gode og det onde finder sin afslutning. Efter næsten alle byens mænd døde i en mine-ulykke har livet nemlig ikke været nogen dans på roser for de efterladte. Men viljen til at ville overleve og skabe noget godt har formet kvinderne til at kæmpe imod selv at blive trukket med ned i mørket. En eftervirkning som også gør sig gældende hos Alice Fletcher, der bruger selvsamme instinkt til at påvirke den martrede Roy Goode i en positiv retning.

Jo, mere man tænker over symbolismen og metaforerne i "Godless", jo bedre bliver serien faktisk efterfølgende, hvilket også forgrener sig videre til de mageløse karakter-potrætter, som alle er spillet med stort nærvær, følsomhed og intensitet af Jeff Daniels, Jack O'Connell og Michelle Dockery.

Derudover skal bestemt også nævnes Scoot McNairy som den halvblinde kujonagtige sherif, der endelig tager sig sammen og viser vovemod ud over alle grænser, samt Merrit Wever som sheriffens lesbiske søster der altid er god for en herlig fandenivoldsk og sarkastisk bemærkning såvel som, at hun er hurtig på aftrækkeren.

Alt lagt sammen gør det "Godless" til en fandens god, eftertænksom og voldsomt underholdende miniserie, der bestemt er værd at se. 

9/10

Damn NightHawk - noget af en dedikeret anmeldelse!

Tak for den - der er tydeligt masser at komme efter :-)

Wayne10-03-25 06:31

• ★★★★★1

---

9/10

Herligt med sådan en entusiastisk og velskrevet anmeldelse. Jeg er 100% på linie med kvaliteten i serien.

S. Rico10-03-25 10:57

• ★★★★★1

Lyder mest som en bunden opgave :-)

Jeg er gået i en stor bue uden om den serie - generelt er jeg ikke fan af zombier, med mindre det har komiske islæt.

Så er du vel fan af Peter Jacksons Braindead? 

Ved du hvor man kan finde den henne med danske undertekster?

S. Rico10-03-25 10:59

• ★★★★★2

Damn NightHawk - noget af en dedikeret anmeldelse!

Tak for den - der er tydeligt masser at komme efter :-)

Herligt med sådan en entusiastisk og velskrevet anmeldelse. Jeg er 100% på linie med kvaliteten i serien.

Mange tak for de pæne ord. :)

Ja, det er bare en fremragende serie, som er virkelig godt skrevet/instrueret og spillet. 

NightHawk10-03-25 11:08

• ★★★★★★1

Så er du vel fan af Peter Jacksons Braindead? 

Ved du hvor man kan finde den henne med danske undertekster?

Nix - har aldrig set den.

Jeg tænker mere Zoombieland, Shaun of the Dead og Planet Terror

Wayne10-03-25 11:41

• ★★★★★1

Braindead er altså bedre end dem du nævner, Wayne! Du må i gang!

David Lund10-03-25 14:26

• ★★★★★★0

Braindead er altså bedre end dem du nævner, Wayne! Du må i gang!

Det tog lige lidt tid at finde den, da den står som Dead Alive hos IMDb - det er åbenbart en populær titel til flere film :-)

Men bedre end Planet Terror? Jeg har sjældent moret mig så meget over en film.

Wayne10-03-25 14:40

• ★★★★★1

Det tog lige lidt tid at finde den, da den står som Dead Alive hos IMDb - det er åbenbart en populær titel til flere film :-)

Men bedre end Planet Terror? Jeg har sjældent moret mig så meget over en film.

Braindead er ren laugh riot fra start til slut!

David Lund10-03-25 15:13

• ★★★★★★0

Braindead er ren laugh riot fra start til slut!

Kan du finde den på en streaming tjeneste - så vil jeg klart give den et forsøg :-)

Wayne10-03-25 15:36

• ★★★★★1

Kan du finde den på en streaming tjeneste - så vil jeg klart give den et forsøg :-)

Det bliver svært uden VPN. Men den ligger på internet archive. Ophavsretten til filmen gør dog, at det ligger lidt i en gråzone, når det gælder, hvorvidt det er lovligt eller ej at se den derfra. Jeg hælder dog mest til, at det er lovligt =)

archive.org/details/braindead-1992-original-uncut-versio-hd-reconstruction

David Lund10-03-25 16:26

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen