Severance (sæson 2)
Sæson 1 sluttede med en vanvittig cliffhanger. Og nu efter hele tre år får vi endelig at se, hvad ”inniernes” revolutionsforsøg har ført til.
Der blev kastet utrolig mange spændende bolde op i luften i den første sæson. Nu er det på tide at få nogle svar, så man kan få stykket brikkerne sammen. For selv om det er interessant med et herligt kryptisk mysterie, så skal der jo helst være en god forklaring, som giver mening i den sidste ende.
Spørgsmålet er nu, om man får en god forklaring her i sæson 2?
Ja og nej. Men mest nej. Man får (mere eller mindre) at vide, hvad Cold Habour projektet går ud på. I hvert fald for så vidt angår Marks rolle. Men der gives ingen som helst forklaring på formålet med eksperimenterne på stakkels Gemma.
Der gik i øvrigt meget lang tid, før det gik på for mig, hvor jeg har set hende skuespilleren før. Det er jo Jiaying fra Agents of S.H.I.E.L.D. (Daisy’s mor). Fed skuespiller med et rigtigt spændende ansigt.
Severance er blevet sammenlignet en hel del med ”Lost”. Dog med den væsentlige forskel, at Severance rent faktisk er gennemtænkt på forhånd. Det er i hvert fald, hvad der påstås. Men det føles desværre ikke sådan.
Det føles mere, som at der bliver introduceret mere og mere mystik – bare for mystikkens skyld. Uden at det giver nogen logisk mening, og uden at det forklares. Ja ok, der er en af lederne i Lumon, som giver lidt info om baggrunden. Men det er som at høre The Architect fra The Matrix forklare. Med andre ord: det er mest volapyk.
Lumon er en virksomhed og burde som sådan følge nogle rationelle og erhvervsøkonomiske regler. Men det gør Lumon på ingen måde. Der er eksempelvis kæmpe pladsspild. Og der er masser af ansatte til perifere funktioner som på ingen måde kan være rentable. Det kan man til nøds se bort fra ved bare at sige, at det er en religiøs kult. Og derfor behøver de ikke følge nogle logiske regler. Men det synes jeg bare er dovent skrevet. Der er virklig meget, som føles ekstremt fortænkt. Det kan godt være, at der i ”Lost” konstant blev opfundet hovsa-løsninger. Men det var i det mindste interessant og spændende hele vejen igennem. Her i anden sæson af Severance var der lange passager, hvor jeg kedede mig bravt.
Den skal dog roses for sit store ambitionsniveau og den originale præmis. Man kan heller ikke komme uden om, at der er rigtig mange uforglemmelige ting, som jeg ikke ville have været foruden at opleve.
Der skulle komme en sæson 3, men jeg har svært ved at se, hvor serien kan gå hen fra nu af. Det helt store problem med innierne er jo, at de er ligesom holo-karakterer på et holodæk. De kan kun eksistere på holodækket. Så hvordan kan de mon få Lumon ned med nakken og stadig bibeholde en tilværelse?
Det fedeste er introsekvensen. Den er stadig helt genial, og den springer jeg aldrig over.
★★★★☆☆