Love, Death & Robots (sæson 4)
Ti små animerede kortfilm på mellem 6 og 17 minutters varighed. Der er som sædvanligt tale om meget forskellige animationsstile, og historier der stikker i vidt forskellige retninger. Så det er noget af en blandet pose bolcher. Noget er godt, noget er skidt – og så var der også noget der gik helt hen over hovedet på mig.
Den starter ud med en musikvideo med Red Hot Chili Peppers. Hvad er lige formålet med en animeret musikvideo? Man kan jo lige så let finde den rigtige musikvideo på Youtube - hvilket jeg klart vil foretrække.
Herefter kommer der en sød lille ”Jorden bliver angrebet af aliens” historie. Hvor alt er i miniatureformat og hurtig hastighed. Der er tidligere lavet en lignende episode, men med zombier.
Spider Rose er den første ”rigtige” episode. Mega flot animeret sci-fi eventyr med et mørkt tema. Den lider desværre under, at der ikke helt er tid til at fortælle den fulde historie. Man sidder og mangler ”hvad skete der før?” og ”hvad sker der bagefter?”. Den kunne sagtens have tålt at være strækket ud til en times tid.
I ”400 Boys” er der krig på kniven mellem en række bander på en ødelagt Jord og nogle gigantiske babylignende væsener. Ganske underholdende, men også hurtigt glemt.
De to måske mest originale historier har begge en kat i hovedrollen. Begge katte ser sig selv som herre over menneskene – og ikke omvendt. Den første kat bruger en AI robot til at starte en revolution mod menneskene. Den anden kat går i krig mod selveste Satan i 1700-tallets London. Meget specielt og seværdigt.
I Golgotha er der endnu en ”Jorden bliver angrebet af aliens” historie. Men denne gang som live-action. Dvs. den skiller sig ud ved ikke at være animeret. Men herudover skiller den sig ikke specielt ud. Hele denne sæson af Love, Death & Robots har tydeligvis ”vi skal være bedre ved Jorden” som tema. Og i Golgotha bliver budskabet gjort meget tydelig.
I det måske mest underholdende afsnit står den på gladiatorkampe mellem mennesker og dinosaurer. Det er samtidig en af de flotteste at se på. Det er meget imponerende rent visuelt.
”How Zeke Got Religion” har også overflod af action og masser af splatter. Den handler om en airborne enhed af soldater under 2. Verdenskrig. De skal på en mission mod nazisterne, som laver alternative eksperimenter i en kirke.
Endelig er der også et sødt lille afsnit, hvor forskellige elektroniske gadgets fortæller om deres ejere.
Der er generelt ret langt mellem snapsene. Men det er til gengæld hurtigt overstået. Så jeg vil alligevel anbefale at se det hele.
★★★☆☆☆
Jeg vil måske overveje det på et tidspunkt hvor der ikke er andet, men du sælger den ikke særligt godt :-)