Forum - Forum-tråd: What we saw - tv serier

What we saw - tv serier

• ★★★★★1

Jeg vil måske overveje det på et tidspunkt hvor der ikke er andet, men du sælger den ikke særligt godt :-)

Ligesom med Black Mirror, så vil jeg anbefale at google de bedste afsnit af Love, Death & Robots, og tjekke dem ud. De er korte, og der er nogle fede perler at finde. Både rigtig gode historier og samtidig noget ekstremt flot og anderledes animation.

Du skal i hvert fald se Bad Travelling (instrueret af David Fincher) og Zima Blue. 

S. Rico12-06-25 13:33

• ★★★★★★1

Min bedre halvdel var ganske begejstret for både sæsoon 1 og 2. Men hun faldt fra midt i 3. sæson.

Hun endte så med at koble sig på igen til de sidste 5 afsnit af sæson 6. Det kunne jeg aldrig selv gøre (altså springe en masse i midten over). Men det fungerede fint for hende.

Ja, det ville heller ikke fungere for mig - men hun fik vel et fyldigt resume inden?

Wayne12-06-25 15:46

• ★★★★★★1

Du skal i hvert fald se Bad Travelling (instrueret af David Fincher) og Zima Blue. 

Will do - tak for anbefaling!

Wayne12-06-25 15:47

• ★★★★★1

Ja, det ville heller ikke fungere for mig - men hun fik vel et fyldigt resume inden?

Ha! Et fyldigt resumé af sæson 3-5 kan gives på under et minut. Der sker ikke voldsomt meget.

S. Rico13-06-25 13:45

• ★★★★★1

Only Murders in the Building (sæson 2)

I sæson 2 er det bygningens bestyrelsesformand (den ældre kvinde Bunny), der findes myrdet. Og ikke nok med det. Hun bliver fundet sammen med Mabel (Selena Gomez) indsmurt i blod. Så hun bliver naturligt nok gjort til mistænkt i mordet og får samtidig øgenavnet ”Bloody Mabel”.

Men så enkelt er det selvfølgelig ikke. Plottet er utrolig kringlet med masser af afstikkere og blindgyder. Så det er helt umuligt at gætte sammenhængen. Hvilket nok heller ikke er meningen.

Ligesom i sæson 1 så blev jeg meget hurtigt træt af selve mordplottet. Men jeg nyder at være i selskab med Steve Martin og Martin Short. Alle afsnit har små sjove optrin og dialog, der får mig til at grine højlydt. Bare ærgerligt at historien ikke er bedre.

★★★½☆☆

S. Rico13-06-25 13:47

• ★★★★★★1

Ha! Et fyldigt resumé af sæson 3-5 kan gives på under et minut. Der sker ikke voldsomt meget.

Vildt nok - hun gik altså ikke glip af så meget ;-)

Wayne13-06-25 14:44

• ★★★★★★1

Only Murders in the Building (sæson 2)

I sæson 2 er det bygningens bestyrelsesformand (den ældre kvinde Bunny), der findes myrdet. Og ikke nok med det. Hun bliver fundet sammen med Mabel (Selena Gomez) indsmurt i blod. Så hun bliver naturligt nok gjort til mistænkt i mordet og får samtidig øgenavnet ”Bloody Mabel”.

Men så enkelt er det selvfølgelig ikke. Plottet er utrolig kringlet med masser af afstikkere og blindgyder. Så det er helt umuligt at gætte sammenhængen. Hvilket nok heller ikke er meningen.

Ligesom i sæson 1 så blev jeg meget hurtigt træt af selve mordplottet. Men jeg nyder at være i selskab med Steve Martin og Martin Short. Alle afsnit har små sjove optrin og dialog, der får mig til at grine højlydt. Bare ærgerligt at historien ikke er bedre.

★★★½☆☆

Well, vi er pænt langt fra hinanden på den - jeg glæder mig meget til næste sæson, bestemt båret af Steve Martin og Martin Short.

Wayne13-06-25 14:47

• ★★★★★1

Well, vi er pænt langt fra hinanden på den - jeg glæder mig meget til næste sæson, bestemt båret af Steve Martin og Martin Short.

Man kan ikke altid være enige. Det ville også være kedeligt (og måske endda små-irriterende for andre læsere), hvis folk hele tiden mente det samme som de andre.

Jeg kan dog tilslutte mig, at jeg også glæder mig til de kommende sæsoner. De to ældre herrer er forrygende.

S. Rico13-06-25 17:31

• ★★★★★1

Only Murders in the Building (sæson 3)

Nu begynder det at ligne noget. Fra at være fin underholdning i de to første sæsoner, så er denne sæson (næsten) helt oppe og ringe.

Den starter helt genialt med, at vi introduceres til to nye karakterer spillet af Paul Rudd og Meryl Streep. Paul Rudd spiller en virklig utålelig skuespiller, som er stjernen i Oliver Putnams (Marting Short) nye Broadway forestilling. Og kort efter får vi en herlig lang flash-back origin story til Meryl Streeps wanna-be skuespiller Loretta. De to udgør en virklig god tilførelse til universet.

Meget af denne sæson foregår på teatret under deres prøver. Og det er også en udmærket fornyelse i forhold til tidligere, hvor alt stort set foregik på The Aconia. Jeg elsker især Steve Martins politibetjent-sang ”Who of the Pickwick Triplets Did It?”. Den har jeg haft på hjernen lige siden.

Der sker selvfølgelig også et mord i starten. Og som i de andre sæsoner er det helt umuligt at gætte morderen eller motivet. Det er som om, at det er mere vigtigt med en masse tvists og overraskelser, end at det skal føles som et gennemtænkt mordplot. På den front kunne jeg godt ønske mig noget mere. Så slutningen var jeg ikke vild med. Men rejsen derhen er virklig god.

★★★★½☆

S. Rico14-06-25 14:28

• ★★★1

Der sker selvfølgelig også et mord i starten. Og som i de andre sæsoner er det helt umuligt at gætte morderen eller motivet. Det er som om, at det er mere vigtigt med en masse tvists og overraskelser, end at det skal føles som et gennemtænkt mordplot. På den front kunne jeg godt ønske mig noget mere. Så slutningen var jeg ikke vild med. Men rejsen derhen er virklig god.

Det du påpeger her, er noget jeg generelt har det svært med i krimigenren. Det virker som om mange krimiskabere er så bange for, at folk regner det ud, at afsløringen ofte handler mere om at chokere end om at vise et troværdigt motiv eller handlingsforløb.

Essal14-06-25 14:43

• ★★★★1

Det du påpeger her, er noget jeg generelt har det svært med i krimigenren. Det virker som om mange krimiskabere er så bange for, at folk regner det ud, at afsløringen ofte handler mere om at chokere end om at vise et troværdigt motiv eller handlingsforløb.

God pointe…… men jeg sætter dog stor pris på at blive overrasket, ifht hvad man tror, men det skal selvfølgelig være en plausibel løsning

Gorman14-06-25 14:52

• ★★★★★1

Gangs of London (sæson 3)

Jeg kan godt forstå, hvis mange er stået lidt af på serien og dens mange karakterer og kringlede relationer. Der gik 2 år mellem sæson 1 og 2. Og yderligere 3 år til den seneste sæson. Så hvis man ikke har fået den repeteret for nyligt, så må det være svært.

Gangs of London er en slags Game of Thrones sat i nutidens London. Som i Game of Thrones er der (mindst) 7 Houses, der kæmper om magten: Wallace familien, Dumani familien, pakistanerne (Asif), kurderne (Lale), albanerne (Luan), de hemmelige investorer – og på sidelinien Carter familien (Elliot) i alliance med algerierne (Saba og Faz).

Da sæson 2 sluttede, var Sean Wallace kommet i fængsel, og de øvrige bandeledere kunne nu indgå en alliance og udføre deres ugerninger i nogenlunde ro og orden.

Men så kommer der et inficeret kokainprodukt på gaden, som dræber flere hundrede uskyldige mennesker. Samtidig bryder Sean ud af fængslet, og pilen peger derfor på ham. Som følge heraf bliver Sean jagtet vildt. Både af dem der vil have hævn over de døde, men også af en mystisk lejemorder. For at gøre det ekstra kringlet, så genkender Elliot lejemorderen som ham der blev set dengang Elliots kone og barn blev dræbt.

Ingenting er dog som man skulle tro her i sæson 3. Den kører en lidt anden stil. Tilføjelse af mysterieplottet om Elliots familie, gør den mere plottung end de to første sæsoner. Dette sker bl.a. på bekostning af actiondelen. Der er stadig rigeligt med action, men der er ikke helt så mange af de vanvittige slåskampe, som serien blev kendt på.

Noget af actiondelen føles desværre påklistret eller fortænkt. Der er bl.a. et stort og flot opgør i en kirke. Jeg havde dog svært ved helt at nyde det, da jeg synes Marian og Luan agerer out-of-character. De har hidtil haft en glimrende alliance kørende, og de er begge strategisk intelligente. Så da de kaster sig hovedløst ud i et sindssygt opgør, virker det ikke troværdigt.

Man kommer også til at se en helt anden side af Ed Dumani, end man er vant til. Der bliver i det hele taget indgået en masse nye alliancer på kryds og tværs. De fleste holder ikke ret længe, før nogen dobbelt-crosser den anden. På den måde har der været lige lovligt ”travlt” i writers room med at hitte på ting og sager, der kan retfærdiggøre en masse actionsekvenser.

Noget der omvendt fungerede super godt var et stand-alone afsnit om Lale - nemlig afsnit 5. Dette er et tydeligt callback til det legendariske afsnit 5 fra sæson 1 med de danske jægersoldater. Lale er (sammen med Luan) min favoritperson, og jeg var helt på røven over dette geniale afsnit, der følger hendes prøvelser fra slutningen af sæson 2 og frem til de nuværende begivenheder.

Afsnittet har mærkeligt nok fået sæsonens laveste score. Dette hænger nok sammen med, at man godt ved, hvordan det vil ende (på grund af de fire første afsnit). Men det ødelagde intet for mig. Det var fantastisk tv med et mega intenst opgør i en kontorbygning, som man aldrig har set magen til.

De mange bolde, der bliver kastet op i luften, bliver samlet ret godt op i de to sidste afsnit. Faktisk synes jeg det er svært at forestille sig, at der kan fortælles mere nu. Så jeg er ret spændt på, hvad de hitter på til den sæson 4, der allerede er annonceret. De kommer nok til at gå nogle helt nye veje og introducere nye karakterer.

Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt så glade de er for navne på fire bogstaver: Sean, Finn, Alex, Asif, Luan, Lale, Leif, Tove, Cole, Mosi, Koba, Saba, Zeek og Liam. Plus et par øvrige i mindre roller. Kan det mon være tilfældigt?

Noget der i hvert fald ikke er tilfældigt er, at Elliot langt om længe fandt sin overmand i slåskampe. I de to første sæsoner har vi set Elliot nedkæmpe langt større mænd i umulige situationer. Han er bestemt ikke en, man skal bide sker med. Men lejemorderen Zeek kunne Elliot ikke klare. Det er selvfølgelig fordi Zeek er en rigtig ”Warrior” (Andrew Koji).

Sæson 3 er ikke helt på højde med de to første. Men det er alligevel noget af det bedste tv, jeg har set i år.

★★★★★☆

S. Rico27-06-25 21:19

• ★★★★★1

Only Murders in the Building (sæson 4)

“This time... Its personal”. Det kunne sagtens have været tagline for sæson 4. For den person der myrdes i denne sæson, var en meget betydende ven for en af vores tre gæve Arconia beboere. Det giver sæsonen en lidt mere alvorlig tone, men der er selvfølgelig stadig masser af fjollede optrin og sjov.

I sæson 3 var vi på teatret, og nu skal vi til filmbranchen. De tre krimiopklarende podcastere er nemlig blevet så berømte, at der skal laves en film om dem. Og det giver selvfølgelig lejlighed til at introducere en masse nye kendte ansigter – bl.a. Eva Longoria, der skal spille en ældre udgave af Mabel. For som produceren siger, så er det faktisk lidt creepy, at så ung en kvinde hænger ud med to gamle mænd.

Samtidig med at filmen skal i produktion, så skal trioen ud og opklare det seneste mord. Eftersom personen blev skudt gennem et gårdvindue, så bliver beboerne i den modsatte del af bygningen straks hovedmistænkte. Men så enkelt er det selvfølgelig ikke. De kringlede motiver bliver som vanligt først afsløret til allersidst.

Jeg har efterhånden lært, at det ikke er krimiplottet, der er det vigtigste. Det er hang-out delen og de mange sjove påfund og cameos, der gør serien til noget helt særligt. Super hyggeligt selskab.

★★★★☆☆

S. Rico29-06-25 12:34

• ★★★★★★1

Noget der omvendt fungerede super godt var et stand-alone afsnit om Lale - nemlig afsnit 5. Dette er et tydeligt callback til det legendariske afsnit 5 fra sæson 1 med de danske jægersoldater. Lale er (sammen med Luan) min favoritperson, og jeg var helt på røven over dette geniale afsnit, der følger hendes prøvelser fra slutningen af sæson 2 og frem til de nuværende begivenheder.

Afsnittet har mærkeligt nok fået sæsonens laveste score. Dette hænger nok sammen med, at man godt ved, hvordan det vil ende (på grund af de fire første afsnit). Men det ødelagde intet for mig. Det var fantastisk tv med et mega intenst opgør i en kontorbygning, som man aldrig har set magen til.

Helt enig, for mig var det sæsonens bedste afsnit - jeg forstår heller ikke den lave score.

Men lejemorderen Zeek kunne Elliot ikke klare. Det er selvfølgelig fordi Zeek er en rigtig ”Warrior” (Andrew Koji).

Præcist - han får nok en endnu større rolle i sæson 4. Og uanset hvad, så skal jeg da også se videre på serien.

Fedt at du er så begejstret, trods forbehold.

Wayne30-06-25 07:36

• ★★★★★★1

Jeg har efterhånden lært, at det ikke er krimiplottet, der er det vigtigste. Det er hang-out delen og de mange sjove påfund og cameos, der gør serien til noget helt særligt. Super hyggeligt selskab.

Nemlig - det er vejen derhen og ikke slutningen som er vigtig, meget hyggeligt!

Wayne30-06-25 07:40

• ★★★★★1

Helt enig, for mig var det sæsonens bedste afsnit - jeg forstår heller ikke den lave score.

Præcist - han får nok en endnu større rolle i sæson 4. Og uanset hvad, så skal jeg da også se videre på serien.

Fedt at du er så begejstret, trods forbehold.

Det hjalp 100%, at jeg lige havde genset de to første sæsoner. På det tidspunkt jeg kastede mig over sæson 3, var jeg TOTALT engageret i hele den verden og de mange fraktioner og karakterer.

Så jeg havde sgu' nok kunne lide det, uanset hvad de havde serveret for mig på det tidspunkt :-)

S. Rico30-06-25 12:30

• ★★★★★1

Ironheart

Er der nogen der har set denne? Jeg så de første 15 minutter, men måtte stoppe, da det var virkede MEGET indforstået og totalt intetsigende. Jeg tjekkede flere gange, om jeg måske ved et uheld havde sat afsnit 2 igang. For det føltes, som om at der var en masse baggrundsinfo, man burde vide mere om.

Men måske det bliver bedre senere i serien?

Hovedpersonen Riri er jeg heller ikke vild med. Hun er på ingen måde så charmerende som Shuri. Nærmest det modsatte. Så med mindre der senere sker noget, der er vigtigt for den samlede MCU historie, så bliver det en dropper.

S. Rico 1-07-25 14:26

• ★★★★★★1

Ironheart

Er der nogen der har set denne? Jeg så de første 15 minutter, men måtte stoppe, da det var virkede MEGET indforstået og totalt intetsigende. Jeg tjekkede flere gange, om jeg måske ved et uheld havde sat afsnit 2 igang. For det føltes, som om at der var en masse baggrundsinfo, man burde vide mere om.

Hovedpersonen Riri er jeg heller ikke vild med. Hun er på ingen måde så charmerende som Shuri. Nærmest det modsatte. Så med mindre der senere sker noget, der er vigtigt for den samlede MCU historie, så bliver det en dropper.

Har ikke set den endnu, men tænker da jeg er nødt til at give den et forsøg trods den dårlige omtale.

Wayne 1-07-25 15:59

• ★★★★★★1

Ironheart

Så fik jeg den set - og se trygt videre - den er bestemt værd at se til ende.

Wayne 2-07-25 15:20

• ★★★★★★1

The Bear. Sæson 4

Uha - langt hen i sæson 4 var den en skuffelse for mig - hvor sæson 1 og 2 var noget af det bedste jeg har set af serier overhovedet, så var sæson 3 nærmest en parantes med ganske få højdepunkter som føltes som vejen frem mod den ventede finale som så skulle komme i sæson 4.

Desværre er det meste af sæson 4 endnu mere stilstand end den forrige - lige indtil de sidste 4 afsnit hvor der endelig kommer kød på, og hvor vi igen når kernen af det som gør serien så god; Familien Berzatto's splittede følelser og sammenhold.

Om det hele slutter her ved jeg ikke - og jeg ved ikke om jeg orker at se mere, for det føles i den grad som om at de sagtens kunne have sparet sæsonens første 6 afsnit væk. Til gengæld er der virkelig noget på spil i slutningen, hvor følelserne får frit løb.

Men for at trække den så meget i langdrag kan jeg kun belønne den samlet med 

7/10

Wayne 2-07-25 15:31

• ★★★★★1

Så fik jeg den set - og se trygt videre - den er bestemt værd at se til ende.

Hmm, jeg er ikke solgt på idéen endnu. Hvis serien fortsætter i samme stil som de første 15 minutter, så er det ikke lige noget for mig. Min primære anke er nok hovedpersonen, som jeg fandt uinteressant og halvirriterende.

S. Rico 2-07-25 17:26

• ★★★★★1

Om det hele slutter her ved jeg ikke - og jeg ved ikke om jeg orker at se mere, for det føles i den grad som om at de sagtens kunne have sparet sæsonens første 6 afsnit væk. Til gengæld er der virkelig noget på spil i slutningen, hvor følelserne får frit løb.

Men for at trække den så meget i langdrag kan jeg kun belønne den samlet med 

7/10

7 ud af 10 er da en udmærket karakter :-)

Soundvenue gav 4. sæson af The Bear 3 ud af 6. Hvilket bekræftede mig i, at jeg vist gjorde klogt i at stoppe efter de to første sæsoner.

S. Rico 2-07-25 17:31

• ★★★1

The Bear - 4. sæson

The Bear er stadig en god serie. The Bear er stadig en serie, der er værd at se, men havde du spurgt mig efter de første to sæsoner, ville jeg have kaldt den fremragende og noget af det bedste på seriefronten i nyere tid. Spørger du mig nu, hvor serien netop har afsluttet sin fjerde sæson, vil jeg "blot" kalde den god.

På den positive front er fjerde sæson en halvvejs tilbagevenden til formen – mere end tredje sæson var. Når serien er bedst, fungerer den stadig som et empatisk og intelligent studie af følsomme og ødelagte mennesker, der forsøger at gøre det rette i livet eller forfølge store drømme, men som ofte står deres indre dæmoner, tvivl, angst eller frygt i vejen for at opnå en mere fyldestgørende og meningsfuld tilværelse.

Frustrationen i tredje sæson var den manglende fremdrift, og hovedkarakteren Carmen begyndte at lyde som en ridset plade. Han talte igen og igen om ønsket om at ændre sin adfærd – men han gjorde det aldrig.

I fjerde sæson ser vi endelig en Carmen, der faktisk gør en indsats for at ændre sig. Samtidig er der også skruet betydeligt ned for de komiske indslag i denne omgang sammenlignet med forrige sæson. I tredje sæson var der alt for mange ligegyldige og improviserede scener, der hverken bidrog til handlingen eller karakterudviklingen. Mange af disse scener var tilmed tænkt som komiske, men de havde den modsatte effekt – og kunne i mange tilfælde være blevet klippet helt ud uden at gøre nogen forskel.

Selvom serien stadig har sjove øjeblikke, er denne sæson nok den mest alvorstunge indtil videre.

Fjerde sæson slipper dog ikke helt uden om scener, der trækker i langdrag, og castet af store stjerner i små biroller fortsætter også i denne omgang. Én bestemt skuespillerinde fandt jeg særligt anstrengende – her havde jeg hellere set en mindre kendt, men bedre, skuespillerinde i rollen.

Sæsonen slutter også en smule brat. Jeg troede faktisk, der var ét afsnit mere efter sæsonafslutningen, for det føltes mere som om, sæsonen bare stopper, end at den afrundes.

Men når alt det er sagt, fandt jeg i sidste ende fjerde sæson bedre end den tredje, og jeg er nu en smule mere positivt stemt over for serien, selvom jeg ikke længere har samme kærlighed til den, som jeg havde i starten. Jeg holder dog stadig rigtig meget af serien og dens karaktergalleri.

Hvis femte sæson bliver den sidste, og skaberne får bragt serien tilbage i topform, vil The Bear stadig kunne ende som en rigtig god serie – en jeg gerne vil gense om nogle år. Hvis ikke, ender jeg måske bare med at gense de to første sæsoner.

Eftersom jeg gav tredje sæson 4/6 stjerner, burde jeg måske give denne sæson 5/6 – men så god syntes jeg heller ikke, den er.

Så The Bear – 4. sæson får 4,5/6.

Essal 2-07-25 18:31

• ★★★★★0

Marvel went ahead and did that thing (ikke relaterede til F4) med Ironheart serien, ser det ud til, har ikke set den selv, men it's all over the news.

Elwood 2-07-25 18:51

• ★★★★★★1

Hmm, jeg er ikke solgt på idéen endnu. Hvis serien fortsætter i samme stil som de første 15 minutter, så er det ikke lige noget for mig. Min primære anke er nok hovedpersonen, som jeg fandt uinteressant og halvirriterende.

Hovedpersonen udvikler sig heldigvis en hel del undervejs, og den bliver klart bedre. Men jeg skal ikke forsøge at lokke :-)

Wayne 3-07-25 09:49

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen