Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★1

    Little Miss Sunshine (2006)

    Der er dømt hjertevarm feel-good i denne hyggelige og momentvis morsomme familieroadmovie, når vi følger en lille ”skæv” families vej til en skønhedskonkurrence, hvor deres yngste datter (en herligt velspillende og charmerende Breslin), stik imod alle odds skal medvirke.

    I bund og grund er historien himmelråbende banal og spækket med klicheer i udførelsen. Der følges en skematisk og forudsigelig vej for sådanne film, som den stort set aldrig afviger en gang.

    Derfor overraskes man selvsagt aldrig synderligt over noget der sker, men det gør nu faktisk mindre. Figurerne er nemlig heldigvis så tilpas elskværdige i deres lettere afvigende karakterer, at man føler sig i godt selskab på hele turen. De bærer filmen hjem i en sådan grad, at den hæver sig over middelmådighedens letforglemmelige tilværelse og gør det til en film man trods alt både gider se igen og anbefale.

    Karakterbeskrivelserne virker ellers til at starte med noget skabelonskåret, endimensionale og firkantede. Men de udvikler sig undervejs og det viser sig tydeligt at være et bevidst træk fra filmens to tidligere musikvideo- og nu spillefilmsdebuterende instruktører, og som faktisk fungerer helt godt.

    Historien og karakterne har medgivet da sine forhold og ideer man ikke skal skænke for mange og dybe tanker, for så ville filmen tegne et bekymrende billede af en socialt belastet familie, frem for at fortælle noget om at tilhøre en familie på godt og ondt, som den så skønt prøver på. Heldigvis indbyder filmen heller aldrig til større refleksioner og dermed går grundmotivet ikke tabt.

    Et motiv der kan forekomme nok så politisk korrekt, men er svær at undsige sig. For hvem der vil nyde en sådan film, vil ikke i sidste ende være enig i dens budskab om at familie betyder noget, at det er vigtigt at høre til et sted og kunne rumme hinanden med alle ens særheder, selv om man også giver hinanden nogle verbale knubs. Og hvem kan undsige sig at familien her i sidste ende fremstår langt smukkere, end alle de kunstigt udseende barbiebørn vi præsenteres for i den odiøse skønhedskonkurrence. Derfor ender filmen også ud i et næsten skammeligt underholdende klimaks, når vores familie viser hvad ægte skønhed består af.

    Jeg burde måske nævne flere af skuespillerne, men vælger bare at fremhæve dem alle, for der gives herlige portrætter i samtlige større roller og det alene gør filmen et kig værd.

    Filmen var nomineret til flere Oscars, blandt andet bedste film og det kan så ærligt undre mig, for dens kvaliteter til trods, så er den altså intet mesterværk eller blot en film der har noget gøre i så tungt og kvalitativt et selskab (på den anden side, så var ”The Queen” også indstillet for bedste film). Så det siger nok, som så ofte før må man desværre konstatere, mere om Oscaren end om filmen her. Den vandt nu ikke for bedste film, men vandt så noget forudsigeligt, om end fejlagtigt, en trøstepris for bedste manuskript. Og så fik Alan Arkin en Oscar for bedste birolle, hvad man bedre kunne forstå og forsvare.

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 1-09-18 18:12

  • ★★★★0

    Klicheer, skematisk, forudsigelig? Er du sikker på, at du har postet den rigtige anmeldelse her? Tjek lige en ekstra gang :) 

    Vandt den en 'trøste' pris for bedste manuskript? Den er da knivskarpt skrevet, så det tror jeg ikke var nogen trøste pris. 

    Babo25-02-17 15:54

  • ★★★★★★0

    Det jo min mening Babo. At du og MANGE andre har en anden, er fair nok. Det er sådan jeg så og ser den. Tjek eventuelt Carcajous anmeldelse ud, som han har skrevet senere end jeg min. Han er inde på mange af de samme ting, blot er han mere kritisk! Så mon ikke jeg har postet den rette anmeldelse;-)

    T. Nielsen25-02-17 16:16

  • ★★★★0

    Det behøver jeg ikke tjekke ud. Har det fint med, som det er :)

    Babo25-02-17 16:43

  • ★★★★★★3

    The Passion of the Christ (2004)

     

    Selv om jeg ikke er troende, må jeg erkende at Gibson’s fortælling om Jesus’ lidelse, både som anakronisme om menneskehedens grusomhed og behovet for tilgivelse, men også som ren overnaturlig fortælling er en gribende, smuk og rørende film, selv i de mest udpenslede og frygteligst voldsscener, som der er en del af.

    Håndværket er vitterligt godt og sine steder må det betegnes som æstetisk filmkunst, som f.eks. hele den stemningsfulde og næsten skræmmende dragende indledning. Også turen igennem Jerusalems gader med kors på ryggen skal fremhæves. Det er et studie i menneskelig lidelse, men også med øjeblikke så rørende smukke og gribende, at jeg måtte fælde en tåre, som da mor Maria forsøger at hjælpe sin søn i hans afstraffelse.

    Handlingen følger efter sigende de tre beretninger der er om Jesus’ død, nedfældet af Matthæus, Johannes og Lukas, og den holder sig meget tæt på det der står i disse evangelier. Så tæt på, at der vist ikke er mange film bygget på en bog, der kommer meget tættere på at være enslydende. Gibson har dog så valgt at fokusere ekstra meget på torturen og selve korsfæstelsen, hvor nærmest intet blot antydes.

    Mange jøder har i øvrigt været fremme og kritisere filmen som de påstår, opfordrer til antisemitisme. Samt at filmen overspiller deres rolle i Jesus’ død. Man kan naturligvis ikke nægte dem den følelse, selv om jeg nu ikke synes det er helt rigtigt, da alle i filmen, med få undtagelser, fremstilles som intrigante. Farisæerne er gemene magtmennesker, der beskytter dem selv, romerne er primitive sadister. Selv almindelige børn, unge, kvinder, mænd går ikke ram forbi. Alle er syndere så at sige. Også Jesus’ tilhængere svigter jo fælt. Kun romernes leder Pontius Pilatus (Shopov) viser lidt eftertænksomhed, uden at han er ikke bedre end andre af Jesus’ banemænd. Han handler jo udelukkende i egoismens navn.

    På skuespillersiden er filmen godt og effektivt castet, uden at have nogen store stjerner. Caviezel er fremragende som Jesus og spiller rollen med stor indlevelse og overbevisning. Men også andre gør det godt, uden at de fleste egentlig gør ret meget. I rollen som satan der lusker rundt og håber på at Jesus’ mission ikke lykkes og at han forsager Gud, ses den kvindelige italienske skuespiller Celentano, og hun formår med få replikker og en enkel mimik at gøre rollen både sært dragende og uhyggelig. Det gør hun mesterligt, i en tvetydig og tvekønnet rolle, der formår at gøre satan nøjagtigt så forførerisk og mystisk fremstødende, som jeg i hvert fald forventer satan skal være.

    Teknisk er filmen flot lavet, for billige penge. Den har tætte stemningsmættede billeder, historien fortælles godt, scenografien på de få locations er god, og musikken af John Debney er virkningsfuld og gribende. Jeg blev som sagt betaget af dramaet, den menneskelige lidelse og den ondskab og de overgreb vi er vidne til, også selv om de måske nok er urealistiske. Jesus får i hvert fald flere tæsk end man helt kan tro på noget menneske ville overleve, før han korsfæstes (det kan naturligvis måske forklares med, at vi skal opfatte ham som Gud’s søn). Voldshandlingerne er så til gengæld så direkte og ubehagelige, at det nok er det tætteste vi kommer på selv at mærke smerten, mens vi sidder trygt og ser filmen.

     

    (Dele af det skrevne er taget fra en anmeldelse jeg engang skrev til et andet filmsite, da filmen kom frem)

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen25-02-17 16:47

  • ★★★★★★0

    Beverly Hills Cop II (1987)

     

    Tonen er skruet en anelse mere op i det hysteriske, indfaldene er mere bøvede og handlingen er i bund og grund ret fjollet. Instruktør Tony Scott er dog, eller kan være en virkelig dygtig filmmager, når det kommer at få billeder og lyd til at spille flot sammen, så på den måde føler man sig faktisk ret godt underholdt alligevel. Også selv om at jeg må påpege, at et par af filmens actionscener forekommer mig klodsede og her ville jeg ellers mere at Scott’s evner hørte til blandt de bedre filmskabere. Eddie Murphy er så forsat et godt bærende centrum, om ikke andet alene via hans karisma.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen25-02-17 17:19

  • ★★★★★★0

    The Strain (sæson 2)

     

    De problemer og svagheder, som jeg fandt første sæson havde, har serien forsat. Den kan forekomme cheesy og rigeligt Tv-serieagtig på en dateret facon, samt har en del forklaringsproblemer. Om det er fordi jeg holder så meget af bøgerne bag, eller om den så bare tiltaler min ofte tarvelige smag, skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg føler mig bare (forsat) godt underholdt, selv om jeg flere gange også småirriteres, over jagten på ”The Master” og hans undersåtter, der vil overtage verden og lægge den i ”vampyristisk” mørke.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen25-02-17 17:54

  • ★★★★★★1

    Inherent Vice (2014)

     

    Om det er berettiget er filmen er så lang som den er, for at retfærdiggøre bogen bag, skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke kender den. Jeg fik dog tanken, at bare de store kunstneriske dygtige instruktører, som her Paul Thomas Anderson, indimellem kunne undlade at være så forbandet forelsket i egne værker, at de ikke kan rationere ”bedriften”, så den er værd at følge med i hele vejen. Der er nemlig masser af gode ideer, sjove påfund og god stemning i denne aparte og egentlig ganske flotte krimikomedie, med et endda velspillende cast af dygtige og karismatiske skuespillere. Men den er alt alt for lang. Flere scener trækkes ud uden at byde på andet end spilletid, så man begynder at småkede sig. Særligt i sidste halvdel trædes der vande, hvor især den sidste halve time totalt fjerner den sidste rest af interesse jeg måtte have haft i at følge med. Desværre, for der var ellers umiddelbart masser at komme efter.

     

    Bedømmelse: 4/10

    T. Nielsen25-02-17 18:05

  • ★★★★★★0

    Shichinin no samurai (1954)

     

    En af filmhistoriens store klassikere, udråbt som en af de helt store forbilleder når det kommer til den moderne actionfilm og fortjent nok synes jeg. Der bydes på smukke s/h billeder, der skaber en visuelt stemning af både stor skønhed og trøstesløs længsel, godt understøttet af et fantastisk lydbillede og fængende underlægningsmusik.

    Historien der ikke er uden dybde og mening, tager sig god tid og der bygges godt på karaktererne, indtil vi får et voldsomt underholdende klimaks og en god kulmination på en i øvrigt fremragende fortælling.

    Selv om filmen lever flot på at være en assembléfilm, vil jeg alligevel fremhæve Toshirô Mifune, der er fabelagtigt i al sin overspillende skørhed, som påstået samurai. Kurosawa’s instruktion kan måske forekomme teatralsk, set med dagens øjne, men det passer ligesom til stilen.

    Skulle jeg kritisere noget, så er det eventuelt spilletiden på næsten 3.5 time. Den udnyttes muligvis flot, men alligevel taber historien altså lidt med et par døde perioder. De er godt nok ikke lange, set i forhold til spilletiden, men det havde stadig intet gjort mig havde filmen været 15-20 minutter kortere. Jeg vil dog ikke udelukke at dette kritikpunkt kan skyldes filmens alder kombineret med en kulturel barriere.

    Uanset, så er filmen stadig spændende nok til at jeg har set den flere gange og den er faktisk kun blevet bedre af det.

     

    Bedømmelse: 8/10

     

    The Magnificent Seven (1960)

     

    Egentlig er det meget passende med et amerikansk western remake af Kurosawa’s mesterværk ” Shichinin no samurai”, da det japanske ophav og dens instruktør, var meget inspireret af netop den amerikanske western siges det. Remaket har måske ikke samme kunstneriske tyngde.

    Instruktør John Sturges var da heller ikke nogen stor kunstner. Men han var en fremragende filmhåndværker, der når han ramte storformen som han gør her, kunne skabe en fantastisk god mainstreamfilm. Så selv om genindspilningen af Kurosawa’s filmiske milepæl, da heller ikke er lige så god som sit forbillede, så kommer den dog forbandet tæt på.

    Som fortælling er den mere direkte underholdende og så er spilletiden kortere. Så skal det måske også nævnes, at den er forbandet velcastet! I hovedrollen er Yul Brynner som så ofte, fortræffelig. Han brænder karisma af, så filmen nærmest er rygende. Han bakkes dog godt op af Steve McQueen, der gør hvad han kan for at stjæle samtlige scener han er med i, så vi kan bemærke ham og det lykkes næsten, hvis det ikke lige var Brynner han stod overfor. De to havde det efter sigende, så ikke så godt bag kameraet med hinanden. Men det er en anden historie. Jeg burde nævne flere, for der er fyldt personligheder på så det er en fryd.

    Historien er meget den samme. En landsby plages af forbrydere og henter hjælp hos folk, der har levet af den vold, kamp og krig. Det er stadig en god historie og den fortælles med overskud og glimt i øjet, samt med så meget indføling for karaktererne, så når løjerne sættes ind, er det særdeles underholdende og medrivende.

    Den er i øvrigt kaldt den sidste af de store amerikanske klassiske westerns. Om det er helt den sidste, tør jeg ikke sige, men den er i hvert fald tæt på så. Det meste der fulgte efter, var enten langt mindre kvalitativt eller med en helt anden tone og tilgang, på godt og ondt.

     

    Bedømmelse: 8/10

     

    Return of the Seven (1966)

     

    Udover de åbenlyse grunde, så har jeg svært ved at forstå at man har gidet kaste sig ud i denne efterfølger, til John Sturges underholdende western. Historien svinger et sted mellem fraværende og idiotisk, hvor karakterernes bevæggrunde og motivation ofte dårligt giver mening.

    Teknisk er filmen såmænd nydelig at se på, forsøgt holdt i et klassisk snit, men uden samme kvalitative tyngde som de store film i genren gennem tiderne. Der er også et par underholdende momenter, selv om der er for langt mellem dem.

    Brynner ville ikke have McQueen med. Han er savnet, men havde næppe kunne redde denne tvivlsomme western, hvis han da i det hele taget havde gidet deltage.

     

    Bedømmelse: 4/10

     

    Guns of the Magnificent Seven (1969)

     

    Brynner ville ikke mere, så i stedet har George Kennedy overtaget rollen som revolvermanden Chris. Ligheden er så absolut fraværende, også i karisma. Men i det hele taget savner man et persongalleri til at bære denne tamme fortælling, der dog trods alt hænger hæderligt sammen og giver lidt mening, modsat forrige film.

    Det er momentvis underholdende, i hvert fald når der sker noget, men rammer aldrig de høje toner. Forsøgene på mere følelsesmæssige øjeblikke er kedelige og da man ikke føler meget for personerne, forekommer de nok ekstra overfladiske og rigeligt kalkulerende.

     

    Bedømmelse: 5/10

     

    The Magnificent Seven Ride! (1972)

     

    Selv om jeg måske altid har haft en svaghed for Lee Van Cleef , så har han ærligt ikke talentet og formatet til at trække denne kluntede og ligegyldige forsættelse af ”The Magnificent Seven” op, her hvor det er blevet hans tur til at spille revolvermanden Chris.

    Historien er i sig selv er yderst svagt fortalt, men er samtidig også fyldt med dårlige ideer, tvivlsomme skuespillere der spiller endnu mere tvivlsomme karakterer, i den forstand at man overhovedet ikke kan tro på dem som mennesker. Det havde måske så hjulpet lidt, havde man følt sig underholdt af diverse skuddueller og actionscener. Det gør man bare sjældent. Der er bare ikke kvalitet nok hverken foran eller bag kameraet til en hæderlig film.

     

    Bedømmelse: 3/10

     

    The Magnificent Seven (2016)

     

    Instruktør Antoine Fuqua kan skrue underholdende og bombastiske actionscener sammen, så de teknisk ofte fungerer ret flot og deraf bliver medrivende. Men hans filmiske virkemidler forekommer derudover ofte primitive, klichefyldte og klodsede. Som for eksempel den grædende baby i kirken.

    Historien er hvad den er, men modsat tidligere versionen af denne normalt gode fortælling, føler man her ikke karaktererne specielt godt understøttet, når det kommer til deres motivation. Samtidig kammer klimaks over i uigennemtænkte og direkte stupide forløb og sekvenser, der ødelægger lidt af underholdningen, fordi man irriteres.

    Irriterende er det også, at filmen sine steder gør døden så ligegyldig, som da vi introduceres til f.eks. Chris Pratt’s karakter, at det dårligt virker spændende længere, fordi personerne præsenteres, ikke som kolde og kyniske, men som varme og morsomme. Normalt har jeg ikke moralske skrupler, men liv kan også tages for billigt, selv i en western der kun vil underholde, til at det virker troværdigt, selv i filmens eget univers.

    Når alt det er sagt, så er man alligevel og trods alt tilpas underholdt sine steder og desuden er Denzel Washington og et par af de andre mere eller mindre kendte navne, næsten altid værd at se på film.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen25-02-17 19:04

  • ★★★★★0

    Manchester by the Sea

    Jeg er fuldstændigt udkørt lige nu. Udkørt efter det følelsesmæssige slag i maven, som "Manchester by the Sea" er. Jeg kan ligeså godt indrømme det med det samme. Jeg var rørt til tåre flere gange. En enkelt gang blev det så slemt at en tåre trillede ned af kinden. Så hårdt rammer "Manchester by the Sea", som kort fortalt handler om sorg og bearbejdelsen af selvsamme. Jeg var godt klar over at jeg nok havde en god filmoplevelse i vente, men jeg var ikke klar over at den var så fantastisk. Dialogen og karakternes interaktion føles enormt autentisk, og det er ikke til at sætte en finger på skuespillet, hvor især Casey Afflecks indelukkethed og forsøg på at begrave sorgen virker så rammende for karakteren. Jeg vil også påpege at på trods af at jeg godt havde hørt at Michelle Williams var med i filmen, så var det først langt henne i filmen at jeg indså hvem hun spillede. Det er muligt at jeg bare var for investeret i filmen til at lægge mærke til hende, men hun forsvandt simpelthen ind i hendes karakter. Visuelt er filmen også enormt smuk og hver en komposition fremstår enormt velvalgt. Min eneste anden Kenneth Lonergan-instruerede film jeg har set er "Margaret", som var en produktion der stødte på mange problemer, før den kunne udkomme. Når jeg siger set er det måske lidt misvisende, for jeg slukkede for filmen efter en times tid(tror jeg). Ingen af dens dialoger og karaktermotivationer føles ægte, og det var så slemt at jeg simpelthen ikke gad spilde min tid. Jeg kan slet ikke genkende den Lonergan-oplevelse i "Manchester by the Sea", som jeg er helt oppe at køre over. Jeg er på nippet til at give den topkarakter, men jeg har nok brug for at lade filmen rumsterer lidt, før jeg kan hive den derop.

    9/10

    Kruse25-02-17 22:25

  • ★★★★0

    'Margaret' er ikke helt 100% vellykket, som instruktørens 'You Can Count on Me' og havde du set den først, ville du helt sikkert spotte mange ligheder mellem den og 'Manchester by the Sea'. Jeg endt også på en flot 9/10. Det er en fantastisk film. Jeg vægter pt lige 'Moonlight' et mulehår mere, men vildt at få to så stærke film i oscarræset. 

    Babo25-02-17 22:39

  • ★★★★★0

    'Margaret' er ikke helt 100% vellykket, som instruktørens 'You Can Count on Me' og havde du set den først, ville du helt sikkert spotte mange ligheder mellem den og 'Manchester by the Sea'. Jeg endt også på en flot 9/10. Det er en fantastisk film. Jeg vægter pt lige 'Moonlight' et mulehår mere, men vildt at få to så stærke film i oscarræset. 

    "Moonlight" er også fantastisk, og jeg håber på at få skrevet et par korte ord om den i morgen. Den giver jeg også 9/10, men jeg har den stadig bag "Manchester by the Sea".

    Kruse25-02-17 22:44

  • ★★★★0

    "Moonlight" er også fantastisk, og jeg håber på at få skrevet et par korte ord om den i morgen. Den giver jeg også 9/10, men jeg har den stadig bag "Manchester by the Sea".

    De ligger også meget tæt, men jeg kan ikke helt forstå, hvorfor La La Land er så stor en favorit over disse to film? Den er selvfølgelig langt mere Hollywood'sk, men stadigvæk. 

    Babo25-02-17 22:47

  • ★★★★★0

    De ligger også meget tæt, men jeg kan ikke helt forstå, hvorfor La La Land er så stor en favorit over disse to film? Den er selvfølgelig langt mere Hollywood'sk, men stadigvæk. 

    Jeg når ikke at få set "La La Land" inden Oscar-showet, så det kan jeg ikke svare på. Men mit indtryk er at de største følelsesmæssige film og de mest kunstneriske film sjældent ender med at vinde. "La La Land" er måske mere sikker i det den fortæller. Af hvad jeg kan forstå så er det mest på den stilistiske front, at "La La Land" er meget imponerende. Den rammer nok også lidt bredere end både "Manchester by the Sea" og "Moonlight". Den har i hvert fald tjent væsentligt flere penge.

    Kruse25-02-17 22:57

  • ★★★★★0

    Jeg synes nu, det er nemt at se, hvorfor La La Land står som favorit - en kæmpe Hollywoodsk musical om drømme og kærlighed hvor næsten alt fungerer og hænger sammen. Samtidig drages der parallleler til andre klassiske musicals, og den ender jo som en stor hyldest af filmmediet - eller Hollywood om du vil. Samtidig er det en enormt flot film, der appelerer bredt med sine temaer. Men jeg ser det nu heller ikke som umuligt, at Moonlight kan gå hen og vinde efter racekritikken sidste år. Mest af alt håber jeg altid på, at akademiet stemmer på den film de bedst kan lide, og de må gerne snart udskifte et par stykker, så det bliver endnu mindre forudsigeligt mht. priserne. For det er jo nemlig ikke så simpelt, at en film som La La Land bare er årets bedste film - det kan man jo spore på et lille filmforum som dette, hvor vi nærmest alle ville stemme lidt forskelligt.

    David Lund25-02-17 23:06

  • ★★★★0

    Jeg når ikke at få set "La La Land" inden Oscar-showet, så det kan jeg ikke svare på. Men mit indtryk er at de største følelsesmæssige film og de mest kunstneriske film sjældent ender med at vinde. "La La Land" er måske mere sikker i det den fortæller. Af hvad jeg kan forstå så er det mest på den stilistiske front, at "La La Land" er meget imponerende. Den rammer nok også lidt bredere end både "Manchester by the Sea" og "Moonlight". Den har i hvert fald tjent væsentligt flere penge.

    Det er jeg nok enig i. Det ligner lidt en ny 'The Artist' og det er jo fint nok, men håbede lidt på at 'Birdman' var en slags wake up call og man gik efter de lidt mere vovede, men fremragende film. 

    Babo25-02-17 23:06

  • ★★★★0

    David - jeg kan skam godt 'se det', men en kæmpe favoritværdighed, som den har, er overdrevet. Bare den ikke ender som 'Chicago'f. Glemt af eftertiden. Men jeg er enig i, at jeg ikke nødvendigvis tror den vil føre på points hos fans, som årets film. 

    Babo25-02-17 23:17

  • ★★★★★0

    Som sagt, så har jeg ikke set "La La Land", så jeg vil ikke give nogen vurdering af dem, men det vil bare ikke undre mig, at favoritten og vinderen af Bedste film er en film, som rammer bredere og er mere kunstnerisk sikker end de film, der ikke ender med at vinde. Det er dog ikke altid at det er sådan det hænder, og om "La La Land" vil falde ind under den gruppering ved jeg ikke.

    Kruse25-02-17 23:25

  • ★★★★★0

    Personligt kan jeg langt bedre lide La La Land end f.eks. Chicago, men jeg tror ikke, at den for eftertiden vil blive kaldt for en klassiker. Den har dog mange klassiske værdier, og var den lavet i Hollywoods guldalder, kan det dog sagtens tænkes, at mange ville kalde den en klassiker den dag i dag. Netop derfor tror jeg heller ikke, at den vil blive ligeså "glemt" som tilfældet er med Chicago. Lad os snakke om den igen om 10 års tid =)

    David Lund25-02-17 23:48

  • ★★★★★0

    Manchester by the Sea er foreløbigt den bedste og mest rørende film, jeg har set i 2017. Moonlight er ikke helt deroppe for mig og tvivler også på, at La La Land kan røre den (som vel også et noget helt andet). 

    Lars!26-02-17 10:57

  • ★★★★★★0

    Taste of Fear (1961)

     

    Snedig og dyster thriller, der i flotte intime sort og hvide billeder, kravler ind under huden på en via dens effektive blanding af psykologiske og praktiske virkemidler. Flere scener bliver oprigtigt uhyggelige, selv set med dagens øjne. Historien er begavet fortalt og selv om den enkelte steder muligvis er en anelse dateret, så er den samtidig så enkel og nedtonet i stil og tilgang, at den ikke falder igennem. I en vigtig birolle, ses en Christopher Lee, der har betegnet dette som den bedste film legendariske Hammer Film nogensinde lavede.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen26-02-17 13:47

  • ★★★★★1

    Taste of Fear (1961)

     

    Snedig og dyster thriller, der i flotte intime sort og hvide billeder, kravler ind under huden på en via dens effektive blanding af psykologiske og praktiske virkemidler. Flere scener bliver oprigtigt uhyggelige, selv set med dagens øjne. Historien er begavet fortalt og selv om den enkelte steder muligvis er en anelse dateret, så er den samtidig så enkel og nedtonet i stil og tilgang, at den ikke falder igennem. I en vigtig birolle, ses en Christopher Lee, der har betegnet dette som den bedste film legendariske Hammer Film nogensinde lavede.

     

    Bedømmelse: 8/10

    Det er den der også er kendt som "Scream of Fear", right? Det lyder interessant, så den er røget på min watchlist :)

    Kruse26-02-17 14:29

  • ★★★★★★0

    Det er den samme ja.

    T. Nielsen26-02-17 14:36

  • ★★★★★★0

    My Darling Clementine (1946)

     

    Mange af mesteren John Ford’s fremragende westerns har altid balanceret mellem at opretholde myten på den ene side og kynisk beskrive realismen på den anden, når han tematisk har beskæftiget sig med hvordan hårdføre mænd har tæmmet det vilde vesten. Ofte med en personlig høj pris som betaling for at bringe civilisationen ud til grænseområderne.

    Det sammen gælder hans ufaktuelle, men vidunderligt smukke og dybt gribende gendigtning om en af vestens største legender, Wyatt Earp og hans tid i Tombstone med den berømte skudduel ved The O.K. Corral som et af højdepunkterne. Med et prangende visuelt overskud og delikate sorte og hvide billeder med Ford’s foretrukne ”kulisse” Monument Valley som symbolsk baggrund, skabes der en ramme til at Fonda som stoisk og ofte utiltalende Earp, sammen med sine brødre, opgiver sin frie tilværelse, lidt mod hans vilje, for at rydde op i en af de sidste ”lovløse” byer ude vestpå.

    Her møder han også den fordrukne og tuberkulosesyge kortspiller og (i filmen) tidligere læge (i virkelighedens verden tandlæge), Doc Holliday, fortolket både hårdkogt og følsomt af Victor Mature, med hvem han indgår venskab. Igennem ham lærer han kvinden Clementine at kende, der ankommer østfra og kommer til at stå som eksponent for civilisationens komme, som han selv er med til at rydde vejen for, men som også betyder enden på hans egen livsform. En verden må bukke under for at en anden kan opstå, som Ford altid både har begrædt og hyldet på smukkeste vis i flere af sine store filmiske værker.

    ”My Darling Clementine” er en af de mere poetisk stille film i den retning, hvor historien udfoldes elegant og bæres af formidabelt skuespil og overdådige billeder godt understøttet af Mockridge’s smukke underlægningsmusik med temaet ”My Darling Clementine” som bærende element. Trods den rolige tilgang til emnet, så snyder Ford os nu alligevel ikke for et par fornemt iscenesatte actionsekvenser af høj klasse, med kulminationen til slut med den berømte duel bagved stalden O.K. Corral, der er blevet gengivet i et utal af historier, både på film og i bøger. Det er dog ikke vold for voldens skyld, men som et nødvendigt onde det præsenteres i Ford’s fornemme instruktion.

    Største og eneste kritik er Ford’s tilgang til og beskrivelse af fortællingens kvinder, der er lidt for anonyme, nu de er så bærende en del af fortællingens tematik. Men som film er det derudover mesterligt fra først til sidst på næsten alle måder og filmen er obligatorisk for enhver westerntilhænger, filmelsker og dem med interesse i instruktør Ford’s karriere.

    (Anmeldelsen her er en del af en skrevet til en anden side)

     

    Bedømmelse: 9/10

     

    Gunfight at the O.K. Corral (1957)

     

    Man skal næppe kende meget til westernfilmens historie, for at gætte hvad den her handler om og slutter med. Det gør nu intet, for med to så gode kræfter som Kirk Douglas og Burt Lancaster i hovedrollerne og med en solid instruktør som Sturges til at styre løjerne, så er man næsten med garanti sikker på at få en solidt produceret og flot film hvor godt skuespil, action, spænding og teknisk snilde er kendetegnene og det er også lige hvad man får.

    Instruktør Struges hørte ikke til de trendsættende og stilskabende kunstnere indenfor filmverdenen (det er der jo så mange der ikke gør). Men han var en fantastisk håndværker, der kunne fortælle en god og medrivende historie så den sad lige i øjet. En datidens Tony Scott måske?

    Fortællingen om et af de mest legendariske opgør i den amerikanske historie, er blevet brugt og genbrugt i utallige film. Hvilken der kommer tættest på sandheden kan være svært at sige, hvis nogen af dem. Det er antageligt ikke denne her, dertil virker den som om den har for travlt med at være rendyrket underholdning og karaktererne er en tand for firkantede.

    Så forventer man en historisk korrekt gengivelse af begivenhederne og en dybere psykologisk film, så er der nok andre der kommer tættere på og ellers vil jeg anbefale at læse om det. Men søger man netop en vellykket gang western underholdning, der lige berører et menneskeligt tema om tvivlen ved vold og beslutsomme mænd, der må tage ansvar de ikke ved om de ønsker at bære, men ellers en film der koncentrer sig om at skabe en god ramme for at bygge op til det uundgåelige opgør, så gør ”Gunfight At The O. K. Correl” det næsten perfekt.

    (Anmeldelsen her er en del af en skrevet til en anden side)

     

    Bedømmelse: 8/10

     

    Tombstone (1993)

     

    Der er dømt susen for ørerne når kuglerne flyver og wild west øjenguf ramasjang af høj klasse, i denne velfortalte og dybt underholdende genfortælling om legenden Wyatt Earp og hans meritter i byen, der har lagt navn til filmen. Det er en film der vil underholde og det gør den i den grad, men heldigvis uden at virke forceret. Fortællingens bygges faktisk fint op. Før larmende fra rygende seksløbere sætter ind.

    I hovedrollen er Kurt Russell både en sej badass med tårnhøj karisma, men også ualmindelig menneskelig og ægte. Han er med til at løfte den næsten lystslupne fortælling, der ikke skjuler at dens forhold til fakta er mindre væsentlig.

    Val Kilmer skal ligeledes fremhæves, for det hidtil bedste (og sjoveste cool) portræt af charlatanen, gambleren og tuberkulosesyge tandlæge, der er blevet revolvermand, Doc Holiday.

    Det er naturligvis også værd at bemærke folk som Sam Elliott og Bill Paxton, samt andre kendte ansigter i større eller mindre roller, der kaster glans over det vilde vestens støvede gader.

    Det siges i øvrigt at instruktør George P. Cosmatos havde det så psykisk dårligt under indspilningerne, at det er Kurt Russell der hver fyraften, fortalte Cosmatos hvordan han skulle iscenesætte næste dages optagelser. Uanset, så er det en langt bedre film, end den mere højtidelige og seriøse Costner/Kasdan film, der kom på næsten samme tid.

     

    Bedømmelse: 9/10

     

    Wyatt Earp (1994)

     

    Lawrence Kasdan og Kevin Costner forsøger sig med en lidt mere seriøs biografi end den samtidige og mere kulørte (og bedre) ”Tombstone”, om westernlegenden Wyatt Earp. Det er tydeligt også en film der gerne vil være et episk forsøg på at forklare hans karakter og hans liv. Der bydes også på flere fine scenarier indfanget flot på kamera, om end billederne kan forekomme noget klichefyldte i genren sine steder. Historien og flere af karaktererne fungerer desværre også kun momentvis.

    Costner’s ansigt ligner det meste af filmen et der er fastfrossen i en alvorlig mine, som vistnok skal, gøre det ud for en form for eftertænksomhed (eller noget). Måske han prøver at give en underspillet og ”indre” præstation a la en Gary Cooper i ”High Noon”, men det lykkes ingenlunde. Earp kommer til at virke ensidig og søvndyssende kedelig som karakter. Gene Hackman der næsten altid er god, kæmper også med en rolle som legendens far, der næsten konstant kun lukker mere eller mindre belærende sætninger ud, som skal underbygge og definere for os som publikum, hvorfor Earp handler som han gør og hvem han er og hvorfor. For mig kom det blot til at forekomme trættende, psykologisk letkøbt og alt for banalt.

    Dennis Quaid leverer så en fysisk imponerende præstation (med et enormt vægttab) som den syge Doc Holiday. I selve skuespillet, er der dog noget rigeligt ”se mig, nu skal jeg vinde en Oscar” over præstationen og så må han samtidig også alligevel finde sig at at stå i skyggen af Val Kilmer.

    I løbet af den halvlange film, er der heldigvis også gode passager, oftest når den bare tør være en western, uden at ville mere end at synes det er fedt. Der leveres solide skuddueller og spændende kampe, til at afløse de mere tvivlsomme dele. Så trods al kritikken, ender man alligevel med at føel, at man har set en film, der lige lykkes med at rage op over det middelmådige.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen26-02-17 20:53

  • ★★★★★★0

    Er du ved at bevare dit eftermæle, eller hvad sker der??

    davenport26-02-17 21:01

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen