Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★0

    Pretentious obnoxious!

    Kunne du ikke lide den? 

    Babo 6-05-17 08:31

  • ★★★★★0

    Kunne du ikke lide den? 

    Jeg fandt den i hvert fald prætentiøs grænsende til det irriterende. Den havde dog nogle flotte visuelle ting, lyden var også rigtig god - og netop derfor fungerede stemningen ofte fint. Men udover det synes jeg bestemt, at den var langtrukken og kedelig... og det kommer fra en, der elsker Den Turinske Hest!

    David Lund 6-05-17 08:42

  • ★★★★0

    Jeg fandt den i hvert fald prætentiøs grænsende til det irriterende. Den havde dog nogle flotte visuelle ting, lyden var også rigtig god - og netop derfor fungerede stemningen ofte fint. Men udover det synes jeg bestemt, at den var langtrukken og kedelig... og det kommer fra en, der elsker Den Turinske Hest!

    Ja, det kommer så sandelig bag på mig, du ikke synes om den :) Jeg fandt den ret fascinerende, men ved ikke om jeg tør gense den. Jeg kedede mig ikke, dertil var den interessant i sit formsprog, men jeg kan tvivle lidt på om den har flere slidelag i sig til flere gensyn, men den kunne også ligne en rigtig kultfilm. 

    Babo 6-05-17 09:01

  • ★★★★★★0

    Den er da bedre end Birth;-)

    T. Nielsen 6-05-17 09:07

  • ★★★★0

    Jeg kunne fint lidt Birth og Sexy Beast er sgu også ferm :)

    Babo 6-05-17 09:12

  • ★★★★★★0

    Sexy Beast er jo også i en anden liga;-)

    T. Nielsen 6-05-17 10:42

  • 0

    Small Crimes (2017)

    Instruktør: E.L. Katz

    Filmen starter med at Joe Denton (Nikolaj Coster-Waldau) bliver løsladt fra fængslet efter 6 år for groft overfald. Han skal nu forsøge at genstarte sit liv og rydde op i sin fortid, men Joe ryger hurtigt tilbage i gamle vaner, og tingene går mildest talt ikke efter planerne.

    "Small Crimes" er i bund og grund en ret simpel historie om "second chances", men desværre er filmen også et rod på fortællermæssigt plan. Der bliver nævnt en række navne på karakterer der slet ikke er blevet vist endnu, og det ender med at føles som et langt spil "Hvem er Hvem?". Det resulterer i at filmen bliver unødvendigt kringlet, fordi man hele tiden skal holde styr på karakterene og deres motiver. Når det er sagt, så kunne jeg rent faktisk godt lide stemningen i filmen. Scoret har en meget jazzy vibe, som passer rigtige godt til Joe's pragmatiske/improviserenede personlighed, hvilket gjorde at jeg stadig hang på.

    Hvor den første time kan virke tung i røven, så er den sidste halve time ret underholdende. Her bliver lorten kastet op i fanen, og det giver filmen et drive og en energi som klæder den. Dét på trods af, at der er nogle ting der ikke rigtig hænger sammen, og man stadig er lidt forvirret over nogle af karakterenes motiver.

    De fleste gør det rigtig fint på skuespillerfronten. Nikolaj Coster-Waldau gør det godt som en desperat, tidligere politimand som forsøger at få sit liv på benene igen. Pat Healy har også en skøn lille birolle, hvor han får lov til at gå fuldstændig bananas. Gary Cole, Jacki Weaver og Robert Forster gør det også godt i deres respektive roller.

    Filmen er lidt blevet solgt som en "Dark Comedy", men det syntes jeg er ret misvisende. Filmen er ikke særlig sjov, og jeg syntes heller ikke at filmen fokuserer på humoren. Jeg vil nærmere betegne det som et mørkt drama, med enkelte thriller elementer og ganske få komiske undertoner. 

    "Small Crimes" må siges at være en skuffende bedrift fra E.L. Katz. Jeg elsker hans "Cheap Thrills", som både var sjov, mørk, spændende og samtidigt havde et simpelt og meget letforståeligt plot. Jeg mener at den er på Netflix, og den vil jeg hellere anbefale end "Small Crimes". 

    På trods af filmens store problemer var jeg alligevel fint underholdt, ikke mindst på grund af stemningen og Nikolaj Coster-Waldau's skuespil. Det er bestemt ikke en film for alle, og hvis man tænker alt for meget over den, så falder filmen hurtigt sammen. Jeg syntes dog at den godt kan ses en regnvåd søndag eftermiddag, hvor man ikke har andet at tage sig til. Den er på Netflix, hvis man skulle have lyst til at give den et skud.

    Jeg ender på en lillebittte:

    6/10

      

    Laksegaffel 6-05-17 12:52

  • ★★★★0

    The Drop - 6/10

    James Gandolfini's sidste optræden og man må også sige filmen båres af solide præstationer, men på mange måder en triviel affære, som giver fornemmelse af det hele er set før og bedre. Det er ikke nogen dårlig film, blot hurtigt glemt. Man kan se den, om ikke andet så for at afgive en stemme på imdb. Og det er så dét. 

    Babo 6-05-17 15:53

  • ★★★★★★0

    Man kan se den, om ikke andet så for at afgive en stemme på imdb. Og det er så dét. 

    Ha ha ha WTF???

    T. Nielsen 6-05-17 16:44

  • ★★★★0

    Ha ha ha WTF???

    Ja altså, man kan føje den til ens historik. Mere gør den ikke for en :)

    Babo 6-05-17 16:53

  • ★★★★★★0

    The Black Hole (1979)

     

    Disney’s take på en rumfilm, efter at ”Star Wars” et par år tidligere, havde gjort genren populær, forsøger sig med en lidt mindre eventyragtig film end forbilledet, uden den dog helt tør være en rigtig sci-fic. En besætnings møde med en form for fremtidens kaptajn Nemo, spillet olmt og mørkt af Maximilian Schell , der udforsker et såkaldt sort hul, har ellers masser af potentiale til en begavet og vildt spændende fortælling.

    Filmen løftes da fra starten af også derop af grundet John Barry’s musik, der som næsten altid er fantastisk. Særligt titelmelodien/temaet giver historien en dyster og mørkere kant og øger ens forventninger. Den lover dog desværre også mere end hvad den ujævnt iscenesatte historie helt kan levere. Tonen i filmen er ret svingende, hvad der fratager den en del af spændingen og tilsat ofte lettere klodsede actionscener, med musik der stadig er god, men nu bliver rigeligt munter, som var vi vidne til et langt mere kulørt eventyr end der først var lagt op til.

    Effekterne er ikke overraskende lettere dateret, men selv for deres tid kan de sine steder virke lidt stive i det. Det er dog så til gengæld herligt at se det lækre modelarbejde der er lagt i filmen. Det tiltaler mig en del mere end nyere cgi-effekter ofte gør. Men altså, ”The Black Hole” er underholdende og sine steder også flot nok, men den kunne have været så meget mere. Både skuespillere og historien indbød til det.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen 7-05-17 16:38

  • ★★★1

    The Black Hole er en stor guilty pleasure for mig. Der er dog mange ting, der bare slet ikke fungere eller virker afstemt. Små nuttede robotter fra en børnefilm, sat i en film der indholder en slags zombier og en vildt bizar poetisk men også noget nedslående slutning. Barrys musik er selvfølgelig vidunderlig.

    Det er forøvrigt sjovt, at den er fra omtrent samme tid som Star Wars. Men hvor Star Wars virker moderne, ligner The Black Hole mere noget fra 50'erne.

    Benway 7-05-17 16:46

  • ★★★★0

    Jeg kunne lide den, selvom jeg ikke burde, fordi den er så ujævn, men der var noget ved den, som fængede. 

    Babo 7-05-17 16:52

  • ★★★★★★0

    Jeg kunne egentlig nok også kalde den en guilty pleasure nu jeg tænker over det. Har faktisk set den 5-6 gange og sidst ratede jeg den kun 5/10, for nogle år siden. Så det er ikke fordi den kun er set da jeg var barn, samt jeg vidste at jeg ikke fik en kvalitativt fantastisk film, rationelt set. Min kritik var stort set den samme sidste gang. Så¨uanset, så det en film jeg nyder at se i og for sig.

    Robotterne er helt off....Hvad fanden har de tænkt, siden de slet ikke har kunne se hvor malplaceret deres design og opførsel var i forhold til meget af resten af filmens langt mere moody og dystre tone:-D

    Ja, den ligner vitterligt ofte en meget ældre film. Jeg tænkte måske ikke 50'erne, men sad dog faktisk under filmen og tænkte på rumeffekterne i f.eks. "You Only Lives Twice" fra 60'erne.

    T. Nielsen 7-05-17 16:54

  • ★★★★★★0

    Jeg kunne lide den, selvom jeg ikke burde, fordi den er så ujævn, men der var noget ved den, som fængede. 

    Ha ha sød kommentar:-D Sådan har jeg det med dig;-P

    T. Nielsen 7-05-17 16:56

  • ★★★★0

    Matador

    Jeg har set den én gang, ellers kun lige begyndt på de første to afsnit, som så gik i sig selv. Så glædede mig enormt til at se den i HD og med lillepigen ved min side :)

    Og hold kæft, hvor er den perfekt restaureret i farver, kontrast og gryn. Selv 14:9 beskæringen foretrækker jeg end 4:3'eren. That's a first.

    Og indholdet holder bare. Arthur Jensen er modbydelig god og langsomt introduceres vi for persongalleriet. Ren nydelse og min datter ville se mere.

    De få kritikpunkter omhandler, at man nu kan se makeup og indimellem kulisser. En lav pris synes jeg. Lise Nørgaard kunne dog bedre lide den brunlige tone i den tidligere version :)

    Bruce 7-05-17 17:07

  • ★★★★0

    Selvom jeg har set Matador 3-4 gange, så jeg med spænding frem til at se den nyrestaurerede udgave - og den tager sig rigtig nok virkelig flot ud.

    Jeg havde læst det med, at en ulempe ville være, at man nu i højere grad kunne se makeup og kulisser, men det lagde jeg nu ikke rigtig mærke til. Jeg lagde dog mærke til, at cementtrappen foran Damernes Magasin, hvor Daniel sidder, lyder rimelig meget som en malet trætrappe, når de går på den - men sådan har det vel også været før restaureringen:)

    Rent indholdsmæssigt er og bliver den det ypperste, DR har lavet inden for tv-dramatik. Figurerne, de sociale klasser, takten og tonen, den gryende modernitet... Det spiller alt sammen sammen og går op i en højere enhed. Det eneste tidspunkt, den bliver lidt svag, er i de sidste afsnit, hvor man i højere grad følger de voksne børn, der bare ikke er ligeså interessante som det øvrige persongalleri.

    Jeg er dog ikke sikker på, det fungerer for mig at se den på denne måde - et nyt afsnit hver lørdag. Jeg er blevet for vant til at binge, og det er næppe så godt for ens sociale liv at skulle planlægge at være hjemme hver lørdag :)

    Jeg er heller ikke interesseret i at skulle se dem på computeren, så hvis jeg kan styre mig, vil jeg nok vente, til den kommer på BD (forhåbentlig!). I øvrigt kan jeg se, at DR Bonanza har alle afsnittene liggende - i den absolut ringeste kvalitet - hvilket er lidt sært, når de nu har givet den den helt store tur...

    chandler75 7-05-17 17:43

  • ★★★★★★0

    2019 - Dopo la caduta di New York (1983)

     

    Det er ikke den finere italienske filmkunst det her. Til gengæld er det ret så underholdende, hvis man vel at mærke kan nyde små, indimellem lettere cheesy actionfilm, der har en langt mere grov og ukunstlet stil end de større og ofte mere strømlinede film. En stil jeg i hvert fald så absolut nyder fra tid til anden.

    På mange måder må jeg altså også beundre kreativiteten, når jeg ser en sådan film her og ser hvad de har fået ud af et skrabet budget og hvad de er lykkes med, både i forhold til kulisser, udstyr og solid actionramasjang fra dengang, hvor VHS maskinen bragede igennem hos familien Danmark og hvor pædagoger og andet godtfolk advarede mod den frygtelige og yderst skadelige videovold.

    Jeg er vokset op med sådanne film, eller i hvert fald næsten. Udover de mange store og mindre klassikere og andet jeg slugte i min opvækst, så fik jeg set en del af sådanne film her op igennem teenageårene. En overgang i voksenlivet tog jeg nærmest afstand fra dem, fordi de virkede så filmiske og kvalitative tvivlsomme. Men de trak til stadighed i mig og gensyn har blot bekræftet mig i, at jeg nyder denne slags film her. Man fornemmer inspirationen fra film som ”Mad Max 2”, ”Blade Runner” og andre mere kendte værker, men alligevel er det så sine steder så fjollet visuelt, at det i sig selv bliver sjovt at se på.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 7-05-17 19:33

  • ★★★★0

    Fedt - og meget god beskrivelse af filmtypen.

    Jeg har den selv stående i den danske udgave fra Another World Entertainment, ("2019: After the Fall of New York"), men har ikke fået set den endnu.

    chandler75 7-05-17 19:49

  • ★★★★★★0

    Tak Rasmus. Lad mig høre hvad du synes, når du eventuelt engang får set den.

    T. Nielsen 7-05-17 19:52

  • ★★★★0

    Selvom jeg har set Matador 3-4 gange, så jeg med spænding frem til at se den nyrestaurerede udgave - og den tager sig rigtig nok virkelig flot ud.

    Jeg havde læst det med, at en ulempe ville være, at man nu i højere grad kunne se makeup og kulisser, men det lagde jeg nu ikke rigtig mærke til. Jeg lagde dog mærke til, at cementtrappen foran Damernes Magasin, hvor Daniel sidder, lyder rimelig meget som en malet trætrappe, når de går på den - men sådan har det vel også været før restaureringen:)

    Rent indholdsmæssigt er og bliver den det ypperste, DR har lavet inden for tv-dramatik. Figurerne, de sociale klasser, takten og tonen, den gryende modernitet... Det spiller alt sammen sammen og går op i en højere enhed. Det eneste tidspunkt, den bliver lidt svag, er i de sidste afsnit, hvor man i højere grad følger de voksne børn, der bare ikke er ligeså interessante som det øvrige persongalleri.

    Jeg er dog ikke sikker på, det fungerer for mig at se den på denne måde - et nyt afsnit hver lørdag. Jeg er blevet for vant til at binge, og det er næppe så godt for ens sociale liv at skulle planlægge at være hjemme hver lørdag :)

    Jeg er heller ikke interesseret i at skulle se dem på computeren, så hvis jeg kan styre mig, vil jeg nok vente, til den kommer på BD (forhåbentlig!). I øvrigt kan jeg se, at DR Bonanza har alle afsnittene liggende - i den absolut ringeste kvalitet - hvilket er lidt sært, når de nu har givet den den helt store tur...

    Nej jeg ville også foretrække en BD eller hurtig streaming :) 

    Men ja, det er faneme en dejlig serie. Hvor er det skønt at se så mange gode gamle danske skuespillere igen.

    Bruce 7-05-17 20:10

  • ★★★★★★0

    Hell or High Water (2016)

     

    Ekstremt velspillet, velskrevet og godt lavet moderne western, der grundet et fremragende og indlevende persongalleri hæver sig over sit egent ophav og leverer noget nær et mesterværk. Der er følelsesmæssig tyngde bag både historie, karakterer og så er hver en replik ramt så præcis, at filmens balance mellem det morsomme, det seriøse og det nuanceret lander næsten perfekt.

    Historien er enkel, men samtidig rig og der er masser af fyld, også i en visuel stil, der både smukt og nedslående på samme tid, understøtter filmens tematikker om fattigdom, kapitalismens bagside og lignende virkelig fremragende. Musikken skal også nævnes, for soundtracket er sprængtfyldt med lækker countrymusik, af den mere dybsindige slags.

    Fortællingen kunne stamme fra utallige klassiske westerns, hvor en grådig jordejer, jernbanen eller andre forsøger at drive folk fra hus og hjem. Det præsenteres dog ikke ensidigt og firkantet. Der er sympatier og det modsatte med alle filmens figurer. Hvis der ikke bringes så meget nyt til bords, så bringes det dog så kvalitativt som man kan forlange. Jeg burde fremhæve flere af skuespillerne, for der spilles vitterligt så overbevisende, at man føler med dem alle. En brillant film, ganske enkelt og den absolut bedste som instruktør David Mackenzie har stået bag!!!

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen 7-05-17 20:16

  • ★★★★0

    Hell or High Water (2016)

     

    Ekstremt velspillet, velskrevet og godt lavet moderne western, der grundet et fremragende og indlevende persongalleri hæver sig over sit egent ophav og leverer noget nær et mesterværk. Der er følelsesmæssig tyngde bag både historie, karakterer og så er hver en replik ramt så præcis, at filmens balance mellem det morsomme, det seriøse og det nuanceret lander næsten perfekt.

    Historien er enkel, men samtidig rig og der er masser af fyld, også i en visuel stil, der både smukt og nedslående på samme tid, understøtter filmens tematikker om fattigdom, kapitalismens bagside og lignende virkelig fremragende. Musikken skal også nævnes, for soundtracket er sprængtfyldt med lækker countrymusik, af den mere dybsindige slags.

    Fortællingen kunne stamme fra utallige klassiske westerns, hvor en grådig jordejer, jernbanen eller andre forsøger at drive folk fra hus og hjem. Det præsenteres dog ikke ensidigt og firkantet. Der er sympatier og det modsatte med alle filmens figurer. Hvis der ikke bringes så meget nyt til bords, så bringes det dog så kvalitativt som man kan forlange. Jeg burde fremhæve flere af skuespillerne, for der spilles vitterligt så overbevisende, at man føler med dem alle. En brillant film, ganske enkelt og den absolut bedste som instruktør David Mackenzie har stået bag!!!

     

    Bedømmelse: 9/10

    Godt skriv, som sexy Tommy ville sige det ;) Den er som 'lavet til mig', sådan har jeg det med den. Den er så flot afstemt, at alting bare går op i højere enhed. 

    Babo 7-05-17 21:06

  • ★★★★★★0

    Ha ha tak Hunky Babo:-D Det er også en film lige efter mit hoved og hjerte.

    T. Nielsen 7-05-17 21:26

  • ★★★★★★1

    Jeg tjekkede Matador ud i aftes, da den kørte live. Jeg kunne ikke se nogen som helst forskel. Muligvis pga DR app på PS4. Jeg ved ikke hvordan den står ift et almindeligt feed? Obersten var helt vild over at den var ude i alle afsnit, men hun fatter jo heller ikke noget. Den kører i hvert fald i soveværelset lige nu, og hun har ikke noget forhold til kvalitet. (Hvem der bare var så enfoldig..)

    davenport 7-05-17 22:00

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen