Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★0

    Har du en top 10 klar? :) 

    Enig mht Wind River. Solid, men ikke i nærheden af de to andre ifølge mig. Jeg er dog spændt på Sheridans næste film. Og godt du også nød Ghost Story. En meget unik, visuel film. Utroligt, at samme mand lavede Petes Dragon :)

    Babo18-12-17 22:51

  • ★★★★★0

    Har du en top 10 klar? :)

    Tjoo, men jeg afventer lige at få indhentet nogle film endnu :)

    Kruse18-12-17 23:29

  • ★★★★1

    The Social Network

    ... for jeg ved ikke hvilken gang. Jeg synes, det er noget nær en perfekt film og Finchers bedste. Den fungerer på alle parametre: Fortællermæssigt, karaktermæssigt og ikke mindst teknisk.

    Den tegner selvfølgelig et meget "kreativt" billede af Mark Zuckerberg, der nok ligger ret langt fra virkeligheden, men det gør ikke noget. Udover Zuckerberg er det i høj grad også tidsånden, der er hovedperson, og selvom det kun er lidt over 10 år siden, virker en verden uden sociale netværk i dag meget langt væk.

    Det er også sjovt at tænke på, hvor meget Facebook har ændret sig siden den spæde start og igennem årene. I starten var det jo netop et "socialt netværk". Jeg mener endda, at man skulle inviteres for 10 år siden, hvor jeg selv joinede (men jeg kan tage fejl). Dengang var det sjovt at få kontakt med gamle venner og skolekammerater, som man ofte så skrev lidt sammen med - også i grupper. Så kom alle billederne af madretter, opslag om at man var i fitnesscenter eller havde løbet 20 km.

    I dag er det vel nærmest en slags udvidet Twitter med endeløse, meningsløse skænderier om politik i uendelige tråde, hvor folk aldrig bliver enige om noget som helst, men hvor niveauet hele tiden når nye bunde.

    Så er der selvfølgelig også nogle interessante sider og grupper, man kan følge, samt Messenger, der i hvert fald for mit vedkommende er den foretrukne kommunikationsform til daglig kontakt med venner, kolleger, naboer osv. Bare dét gør, at jeg ikke selv ville kunne undvære Facebook.

    Nå, det blev lidt afsporet... Efter at have genset filmen, måtte jeg ind på IMDb og ændre 8/10 til 10/10.

    chandler7519-12-17 15:14

  • ★★★★0

    Ja den er fantastisk. 9/10 herfra. Jeg vælger aldrig den over Zodiac, Seven og Fight Club, men det er som altid en smagssag. 

    Babo19-12-17 16:06

  • ★★★★0

    Ah ja, Zodiac er sateme også tæt på. Den kunne godt ryge over The Social Network ved 2. gensyn.

    Seven og Fight Club er også gode, men det har aldrig været nogen, jeg har været helt oppe at ringe over. Solide 7-8-taller.

    chandler7519-12-17 16:24

  • ★★★★★0

    Seven og Fight Club er begge 10/10 her. Hverken Zodiac eller The Social Network har jeg set siden biografen, men dengang stod de til 9/10 og 8/10. Jeg bør dog snart se dem igen.

    David Lund19-12-17 16:36

  • ★★★★0

    Især The Social Netværk er virkelig en grower, synes jeg. Første gang jeg så den, syntes jeg den var god, men rimelig ordinær.

    chandler7519-12-17 16:46

  • ★★★★0

    Seven og Fight Club er begge 10/10 her. Hverken Zodiac eller The Social Network har jeg set siden biografen, men dengang stod de til 9/10 og 8/10. Jeg bør dog snart se dem igen.

    Zodiac i HD, hvad fanden venter du på. 

    Babo19-12-17 17:20

  • ★★★★0

    Så er jeg klar med årslisten 2017 - top 10. Jeg har taget udgangspunkt i den danske premieredato. Det har været et solidt filmår. De store satsninger fra Hollywood har for det meste været skuffende - med få undtagelser. Til gengæld var der stor tilfredsstillelse i 'den anden lejr'. Jeg ville have ønsket vi fik noget tidligere dansk premiere på Del Toros The Shape of Water, som jeg tror kunne blande sig i topstriden.

    10) The Handmaiden
    Dens komplekse narrative struktur krævede andet gennemsyn, førend jeg kunne se hele puslespillet falde ordentligt på plads. En meget eksperimenterende, vovet og prægtig film af Chan-Wook, som helt afgjort laver bedre film i sit hjemland end på amerikansk grund. Der er flere gensyn i denne, for der er mange fine detaljer at indhente.

    9) Detroit
    Tre på stribe. Bigelow kan bare sit kram og laver enndu en relevant, kontroversiel og uhyggelig god film. En 'hard watch', grundet de tragiske omstændigheder, men en vigtig film og forbandet godt spillet.

    8) The Salesman
    Et godt drama, men endnu bedre som spændingsfilm, der med simple virkemidler demonstrerer, hvorfor 'language of suspense' er cinematisk og universelt filmsprog, der aldrig går af mode, hvis gjort rigtigt. Det er bare en blændende film.

    7) Frantz
    En film, der virker som gravet op fra fordums tid. Efterkrigstiden, skæbnesvanger og kærlighedshistorie. Det kan for mig gå rigtig godt eller rigtig skidt. Vi er dog heldigvis i gode hænder under Francois Ozon, som ved, hvornår han skal holde igen med melodramet. Jeg nød virkelig meget denne film i dens smukke s/h billedside.

    6) Brawl in cell block 99
    Hvis man troede, at man efterhånden har set alt mht eksplicit vold på film, så tro om igen. Brawl in cell block 99 er en ægte bone crushing oplevelse. En meget simpel præmis, men en film, der vender lidt klichéerne på hovedet, som gør, at man ikke helt kan føle sig sikker, hvor den er på vej hen. Glæd jer. S. Craig Zahler ligner vor tids John Carpenter. Simpel i præmis, kompromisløs og dybt, dybt underholdende, som var det taget ud fra 'good ol' days'. Vaughn er helt fantastisk. Han skulle eftersigende have udført alle stunts selv og det ses. Slåsscenerne er halsbrækkende, så er I advaret. Jeg var næsten gul og blå efter filmen.

    5) Get Out
    Jeg kunne rigtig godt lide den første gang, men endnu mere anden gang. Dybt underholdende og godt fundet på horrorfilm med sans for sarkasme. Intelligent koncept og selvom der ikke er så meget at gyse over, så leverer den varen på at være wild thrill ride. Forfriskende, mere af den slags, tak!

    4) Moonlight
    Oscarvinderen Moonlight er en fantastisk film, der fornemt behersker det subtile filmsprog. Temaet er, hvad det er, men filmen er fortalt på en interessant måde og det var en film, der blev siddende længe bagefter hos mig, også selvom jeg så den tidligt på året.

    3) The Red Turtle
    Helt utrolig animeret spillefilm og udsøgt tegnekunst, der både er dybt rørende og melankolsk. Fri for dialog, men billeder siger mere end tusind ord.

    2) Dunkirk
    Nolans monumentale bedrift tror jeg ender som klassiker, fordi filmen havde modet til at gå imod strømmen og turde vende genrens konventioner på hovedet. Nolan lader kun det essentielle stå tilbage og er ligeglad med om nogen måtte ryge af i svinget, fordi der ikke lige er fokus på 'det sædvanlige'. Set i imperial på 70mm og det var en oplevelse uden lige. Jeg sad på kanten af stolen gennem samtlige minutter og se hvordan den narrative struktur udfolder sig, var noget for sig. Det er bare filmmaking fra øverste hylde og Nolan har sgu gjort det igen.

    1) Nocturnal Animals
    Jeg bliver mere og mere imponeret af Tom Fords instrukrørmæssige evner. Intet er overladt til tilfældigheder og filmen er ganske enkelt mesterligt sat i scene og fortrinligt spillet. Årets bedste score og formidabel slutsekvens. Jeg kan kun glæde mig til Fords næste projekt. Jeg glæder mig til flere gensyn med denne.

    boblere: The Wailing, Logan, Mother! Manchester by the Sea

    Babo19-12-17 18:26

  • ★★★0

    Især The Social Netværk er virkelig en grower, synes jeg. Første gang jeg så den, syntes jeg den var god, men rimelig ordinær.

    Har du set youtube videoen af åbningsscenen, hvor man virkelig kan se hvor genial Aron Sorkin er til at lave screen play? :D

    MadMartigan19-12-17 19:36

  • ★★★★0

    Har du set youtube videoen af åbningsscenen, hvor man virkelig kan se hvor genial Aron Sorkin er til at lave screen play? :D

    Nej, det tror jeg ikke :)

    chandler7519-12-17 19:39

  • ★★★0

    Nej, det tror jeg ikke :)

    www.youtube.com/watch

    :D

    MadMartigan19-12-17 20:35

  • ★★★★★0

    Haha så fandt jeg lige den her han brugte i hans video

    Elwood19-12-17 20:57

  • 1

    The Social Network er en fantastisk film. Jeg har mange gange startet den for bare se åbningsscenen, men er endt med at se hele filmen. Det er en film med så mange detaljer at jeg lægger mærke til noget nyt hver gang. Første gang var det helheden og de andre gange har det været dialogen og lyden jeg har været fascineret af. Det er en film hvor dialog, lyd, scenografi og skuespil er fuldstændig i synk med hinanden. Jeg har er især helt vild med scoret, som er et af de bedste der er blevet lavet i nyere tid.

    Bag om filmen er i øvrigt ret god til The Social Network. Jeg kan især godt lide det afsnit hvor lydfolkene beretter om at i scenen på diskoteket hvor Sean Parker og Zuckerberg har en samtale, der ønskede Fincher at lyden skulle være så høj at man kun lige akkurat kunne høre dialogen.

    Whispering Horse20-12-17 01:28

  • 0

    Haha så fandt jeg lige den her han brugte i hans video

    30 Rock er en fantastisk serie, med i øvrigt ret mange cameos. Matt Damon kan jeg huske har en ret god en af slagsen.

    Whispering Horse20-12-17 01:29

  • ★★★★0

    The City of Lost Children

    Stilen ligger fjernt for mig til at jeg kunne identificere mig med nogen som helst. Men jeg brød mig heller ikke om nogle af instruktørens andre film. Ros for god fantasi, men jeg havde ikke hjertet med her. Jeg kedede mig bravt. 

    Babo20-12-17 08:13

  • ★★★★★0

    30 Rock er en fantastisk serie, med i øvrigt ret mange cameos. Matt Damon kan jeg huske har en ret god en af slagsen.

    Jeg har aldrig sat mig ned og set hele serien, det har altid været når jeg blot lige zappede forbi den, og så enkelte klip her og der, man ku være man sku få den set en eller anden dag i sin helhed :)

    Elwood20-12-17 08:30

  • ★★★★★★1

    The City of Lost Children

    Stilen ligger fjernt for mig til at jeg kunne identificere mig med nogen som helst. Men jeg brød mig heller ikke om nogle af instruktørens andre film. Ros for god fantasi, men jeg havde ikke hjertet med her. Jeg kedede mig bravt. 

    Jeg kan godt lide hans film. City of Lost Children og A Very Long Engagement vil jeg give 9/10 og Amelie 8/10. Micmacs giver jeg dog 5/10 og Alien:Ressurection 4/10.

    Har netop bestilt hans film fra 2013, The Young and Prodigous T.S. Spivet, men forventer ikke så meget af den...(den kostede 27,8...)

    Guldager20-12-17 09:15

  • ★★★★0

    Jeg kan godt lide hans film. City of Lost Children og A Very Long Engagement vil jeg give 9/10 og Amelie 8/10. Micmacs giver jeg dog 5/10 og Alien:Ressurection 4/10.

    Har netop bestilt hans film fra 2013, The Young and Prodigous T.S. Spivet, men forventer ikke så meget af den...(den kostede 27,8...)

    En Lang Forlovelse fandt jeg håbløst langtrukken og dens flashy billedmageri fungerede ikke for mig, selvom andre vil rose dette aspekt. Derudover husker jeg den også som uinteressant og kedeligt fortalt med masser af ligegyldige samtaler. Jeg tror ikke jeg skal se mere fra instruktøren :)

    Åh gud, lavede han Alien 4. Fåååårk!!

    Babo20-12-17 09:44

  • ★★★0

    Ret skal være ret - Jeunet OG Caro skal siges i samme sætning i tiden før Alien 4. Delikatessen er en af de bedste franske film fra perioden, som De grønne slagtere iøvrigt stjal fra med arme og ben, som kun Anders Thomas Jensen kan, uden at nå samme niveau. Caro tog iøvrigt afstand til Jeunet i forbindelse med A4. 

    Dolphinfriendly20-12-17 10:07

  • ★★★★0

    Jeg undrer mig over, at det øvrige crew ikke tog afstand og ikke stoppede undervejs og tænkte 'hvad fanden laver vi'. 

    Babo20-12-17 10:13

  • ★★★★★★0

    Jeunet er sgu vild nok. Delicatessen, City of Lost Children og Amélie kan jeg virkelig godt lide, En lang forlovelse har jeg ikke set længe, men jeg husker den som udmærket. Micmacs var jeg ikke så vild med og Alien 4 synes jeg er er ganske fin.

    Zero Cool20-12-17 11:05

  • ★★★★★0

    Jeunet er sgu vild nok. Delicatessen, City of Lost Children og Amélie kan jeg virkelig godt lide, En lang forlovelse

    har jeg ikke set længe, men jeg husker den som udmærket. Micmacs var jeg ikke så vild med og Alien 4 synes jeg er er ganske fin.

    Enig i næsten hvert et ord. Alien 4 er jeg ikke kæmpe fan af.

    David Lund20-12-17 11:10

  • ★★★0

    Delicatessen er stadigvæk en af mine bedste biograf-oplevelser.  En kammerat der var frivillig i Biffen dengang, hev mig med ind. Havde intet hørt om film (Det har er pre-internet), og frem toner en film ulig alt andet man har set før. 

    Steffan Rasmussen20-12-17 12:16

  • ★★★★★★0

    Delicatessen er fuc**** feee’:) City of Lugtede børn er også ret god! Amelie så jeg i bio og fik en lidt flad oplevelse, men har ikke set den siden. En Lang Forlovelse fandt jeg fin nok. Alien 4 er middelmådig, men ikke værre end så meget andet lort i den filmserie, der ud af 8 (!) film, kun har leveret flot med de 2 første. 

    T. Nielsen20-12-17 13:37

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen