Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★0

    Spildte jeg ikke en tanke næsten, uden jeg kort lige tænkte hvorfor de havde valgt hende til rollen. Men hun har den der kølige facade, med meget menneske bag når hun åbner lidt op. Så måske derfor. Jeg lader mig så heller ikke gå så meget på af dette aspekt som du gør. Filmen betog mig bare, lidt på samme facon som Pan's Labyrint ad Del Toro (som så er en lidt bedre film dog!).

    Det væltede skam ikke korthuset, men hun virkede lidt off. Filmen har ihvertfald lidt af Pans' fantasi, selvom ikke mange film kan holdes op mod den, uden at blegne, men Monster Calls var sgu noget af det rigtige fantasy, der er lavet de senere år. Jeg havde den også blandt årets bedste sidste år. 

    Babo21-12-17 20:38

  • ★★★★★★0

    Jackie (2016)

     

    Ofte tæt visuelt berammet, for at indfange personen bag ikonet Jackie Kennedy i tiden hvor JFK skydes og det der følger med.

    I rollen gør Natalie Portman det fantastisk, i en rolle der viser den tidligere førstedame som en mere koldt beregnende, snu og intelligent kvinde end det mediebillede fra datiden, hvor hun som en anden Monroe udstiller sig selv som den gode kone.

    Tidsbilledet kan jeg også rose filmen for, det virker dybt troværdigt. Mit største problem med filmen er, at vi hele tiden ser Jackie med alle disse masker hun tager på alt efter hvem hun er sammen med, men aldrig for alvor får følelsen af at komme bag mennesket, så vi har et indtryk af hvem hun er og hvorfor.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen21-12-17 20:40

  • ★★★★★★0

    Filmen har ihvertfald lidt af Pans' fantasi, selvom ikke mange film kan holdes op mod den, uden at blegne, men Monster Calls var sgu noget af det rigtige fantasy, der er lavet de senere år. Jeg havde den også blandt årets bedste sidste år. 

    Ikke meget fantasy kan synes jeg.

    Husker jeg faktisk ikke, at du havde. Den ville bestemt også have været på min.

    T. Nielsen21-12-17 20:41

  • ★★★★1

    Ikke meget fantasy kan synes jeg.

    Husker jeg faktisk ikke, at du havde. Den ville bestemt også have været på min.

    Jeg så den med Søren i Ålborg efterfulgt af Hell or High Water :)

    Babo21-12-17 20:48

  • ★★★★★★1

    Jeg så den med Søren i Ålborg efterfulgt af Hell or High Water :)

    God bio-dag der, for satan da!!! To fantastiske film jo:-D

    T. Nielsen21-12-17 20:54

  • ★★★★0

    Ghost (1990)

    Det er nu stadig en ganske rørende film, og Whoopi Goldbergs komik opvejer de mere cheasy momenter (og så fik hun jo en Oscar, hvilket nok ikke kommer til at ske igen).

    Demi Moore er i sin nuttede prime og ser fantastisk ud med kort hår. Og så "genoplivede" filmen til en vis grad de fantastiske Righteous Brothers og især deres "Unchained Melody".

    7/10

    chandler7523-12-17 20:41

  • ★★★★0

    En dobbellt dosis Buster Keaton, Sherlock Jr og The General. Sublim cinema. Vægter lidt mere Sherlock Jr pga det metafilmiske leg med mediet, men afsindigt underholdende begge film (og sjove) med utrolige stunts. 

    Babo27-12-17 22:15

  • ★★★★0

    American Made 

    Snuppede denne på Viaplay. Doug Liman er en solid håndværker, men det er også en instruktør med begrænset repertoire. Baseret på virkelige begivenheder og Barry Seals vilde liv i 80'erne, gringoen, der bare leverede varen, er i Limans hænder blevet en underholdende røverhistorie, som er svær at tro på, men løber med sejren for en let, humoristisk stemning med bløde pastelfarver. Det er langt ude. Jeg siger det bare. 7/10

    Babo27-12-17 22:37

  • ★★★★★★0

    Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)

     

    Det sidste nye skud på Star Wars stammen, er et bæst af en film. Den er spraglet og løssluppen, morsom og tempofyldt, sine steder ufokuseret, rigeligt fjollet og kulørt og andre steder stramt fortalt, melodramatisk og mørk som få film i serien.

    Tonen er svingende, men aldrig kedelig. Det meste af tiden er den diverteret historie nemlig heldigvis også kontant underholdende som kun de bedste Blockbusters kan være det og så er den sine steder også virkelig flot. Kun midt i filmen, kan jeg føle det sejler lidt mht at holde interessen helt i top, efter en god start. Den kommer dog stærkt igen og trods en til tider lidt aparte slutning, så fænges man max af de mange og alsidige påfund og scenerier der sættes op. Vi kommer nemlig ret meget rundt og smides ud i mange forskellige fantasifulde situationer.

    Rian Johnson iscenesætter løjerne med en både sarkastisk under- og overtone, tilsat lidt svulstig, næsten Wagner’sk drama og uden at lefle ret meget for gamle fans og Star Wars puritanere. Som gammel SW fan kan jeg også synes, at der er ting der ikke svinger helt den rette vej, især brugen af seriens oprindelige karakterer. På den anden side, så er disse nye SW film ikke lavet for gamle fans, men for en ny generation og det er derfor en ny generation af unge og meget forskellige skuespillere der bærer fanen videre. Selv om valget givet er kommercielt, så mener jeg dog også det er kunstnerisk rigtigt set at gøre dette.

    At karaktererne så ifølge mig, lige fungerede et nøk bedre i den forrige film, som gør at jeg synes den fænger mig lidt mere, er hvad det er. Men et godt eksempel på dette er at Oscar Isaac, den herlige skuespiller, der i rollen som Poe Dameron skal være arketypen på en velkendt helt, med en flabet attitude og det gør han egentlig fint. Alligevel tænkte jeg undervejs, at rollen godt nok måtte være lidt kedelig at spille.

    Men hvor om alting er, så var jeg solidt og godt underholdt og det var det jeg kom efter. At historien stritter lidt rigeligt i alle retninger og ikke alt fungerede optimalt, det kan jeg tilgive langt hen ad vejen, når det vigtigste lykkes så godt som det trods alt gjorde.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen28-12-17 12:03

  • ★★★★0

    The Edge of Seventeen 

    Dybt forudsigelig teenagerkomedie med genkendeligt scenario om den ensomme, men kvikke pige, frustrationer, akavethed og livet som teenager. Der er intet nyt under solen og det behøver der for så vidt heller ikke at være, men hele affæren med Nadines (hovedpersonen) bedste veninde, der bliver kæreste med hendes storebror, virkede i mine øjne søgt. Nadines opførsel er lejlighedsvis også åndssvag stereotyp, taget i betragtning af hun skal forestille at være en tænksom type. Skuespillerne gør det fint nok, selvom jeg undrede mig over valget af Harrelson, som lærer/mentor. Rollen er mig mærkværdigt skrevet og spillet. Ikke en film for mig, men grundet positiv omtale, gav jeg den en chance. 

    Babo28-12-17 22:54

  • ★★★★★★0

    taget i betragtning af hun skal forestille at være den tænksomme type, så skriger det sgu for meget 80'erne på

    Jeg forstår ganske enkelt ikke hvad du mener med denne sætning? Filmen der jo er fra 2016, skriger 80’erne fordi hovedpersonen skal være den eftertænksomme type???

    T. Nielsen28-12-17 22:39

  • ★★★★0

    Det blev lidt mudret, retter sætningen. Men fik 80'erne vibes a la Breakfast Club med stereotyper. Måden hovedrollen agerer på flere steder i filmen, fandt jeg upassende for den karakter, hun skulle forestille at spille. Såmænd bare det. 

    Babo28-12-17 22:53

  • ★★★★★★0

    Aha ok takker:-) Breakfast Club er nu en fin og solidt skåret film synes jeg. Jeg kunne og kan i hvert fald nikke genkendende til typerne i filmen. Men smag og behag. 

    Agerer hovedpersonen i denne her imod sin karakter, kunne man vel godt synes det ikke lød specielt stereotypt, kunne man ikke? 

    T. Nielsen28-12-17 23:14

  • ★★★★0

    Aha ok takker:-) Breakfast Club er nu en fin og solidt skåret film synes jeg. Jeg kunne og kan i hvert fald nikke genkendende til typerne i filmen. Men smag og behag. 

    Fair nok. Det vil altid komme lidt an på 'det'. Om man ser noget af sig selv i typerne. Denne her var så desværre virkelig forudsigelig, selvom jeg føler den ikke bør være det, at skippe så let hen over problemerne. Nok om den. Sengetid. 

    Babo28-12-17 23:15

  • ★★★★★★0

    Jeg får sgu næppe heller set den:-D Fik set en Babo top 10 her til aften. Den skuffede lidt, men var stadig god.

    T. Nielsen28-12-17 23:15

  • ★★★★0

    Jeg får sgu næppe heller set den:-D Fik set en Babo top 10 her til aften. Den skuffede lidt, men var stadig god.

    Den var umiddelbart ikke min kop te på papiret, men det var en aften med damen :)

    Jeg er spændt på dit skriv om filmene. 

    Babo28-12-17 23:22

  • ★★★★★★0

    Jeg er spændt på dit skriv om filmene. 

    Det må komme løbende. Var i Føtex for at købe The Handmaiden i dag. Men de havde den desværre ikke:-/

    T. Nielsen28-12-17 23:30

  • ★★★★★0

    The Edge of Seventeen 

    Dybt forudsigelig teenagerkomedie med genkendeligt scenario om den ensomme, men kvikke pige, frustrationer, akavethed og livet som teenager. Der er intet nyt under solen og det behøver der for så vidt heller ikke at være, men hele affæren med Nadines (hovedpersonen) bedste veninde, der bliver kæreste med hendes storebror, virkede i mine øjne søgt. Nadines opførsel er lejlighedsvis også åndssvag stereotyp, taget i betragtning af hun skal forestille at være en tænksom type. Skuespillerne gør det fint nok, selvom jeg undrede mig over valget af Harrelson, som lærer/mentor. Rollen er mig mærkværdigt skrevet og spillet. Ikke en film for mig, men grundet positiv omtale, gav jeg den en chance. 

    Jeg har tidligere skrevet en anmeldelse af "The Edge of Seventeen" her i tråden (side 154) hvor jeg argumenterer for, hvorfor jeg synes det er en fremragende film, og jeg er meget uenig i det meste af det, som du har skrevet her. 

    Jeg ser i øvrigt ikke, at instruktøren har efterstræbt at gøre Nadine til en tænksom type der ikke kan falde ned i stereotype huller. Tværtimod har hun søgt at gøre Nadine til en karakter af kød og blod, der præcis ligesom mange andre teenagere tror de ved alt, men i virkeligheden ikke ved alverden om den verden de lever i og derfor ender med at lave de ofte samme fejltagelser og træffe de forkerte beslutninger.

    Woody Harrelsons karakter forstår jeg ikke, at du synes er mærkeligt skrevet. Ud over at karakteren agerer faderfigur for Nadine, hvilket hun af åbenlyse årsager har brug for at have, er lærerens aparte måde at kommunikere med hende på lige præcis det modspil, som hun har brug for for ikke at falde helt fra hinanden og derfor bliver hun af de to grunde ved med provokere ham, hvilket han modsat for længst har gennemskuet. Så jeg oplever bestemt ikke rollen som hverken mærkværdigt skrevet eller spillet men derimod som værende helt i tråd med Nadines udvikling og derfor som værende af vital betydning for filmens historie. :) 

    NightHawk29-12-17 01:58

  • ★★★★0

    Jeg har tidligere skrevet en anmeldelse af "The Edge of Seventeen" her i tråden (side 154) hvor jeg argumenterer for, hvorfor jeg synes det er en fremragende film, og jeg er meget uenig i det meste af det, som du har skrevet her. 

    Jeg ser i øvrigt ikke, at instruktøren har efterstræbt at gøre Nadine til en tænksom type der ikke kan falde ned i stereotype huller. Tværtimod har hun søgt at gøre Nadine til en karakter af kød og blod, der præcis ligesom mange andre teenagere tror de ved alt, men i virkeligheden ikke ved alverden om den verden de lever i og derfor ender med at lave de ofte samme fejltagelser og træffe de forkerte beslutninger.

    Woody Harrelsons karakter forstår jeg ikke, at du synes er mærkeligt skrevet. Ud over at karakteren agerer faderfigur for Nadine, hvilket hun af åbenlyse årsager har brug for at have, er lærerens aparte måde at kommunikere med hende på lige præcis det modspil, som hun har brug for for ikke at falde helt fra hinanden og derfor bliver hun af de to grunde ved med provokere ham, hvilket han modsat for længst har gennemskuet. Så jeg oplever bestemt ikke rollen som hverken mærkværdigt skrevet eller spillet men derimod som værende helt i tråd med Nadines udvikling og derfor som værende af vital betydning for filmens historie. :) 

    Night, jeg forstår skam intentionerne med Harrelsons karakter (det er jo åbenlyst) men jeg købte bare ikke præmissen om faderfigur og mentor. Det virkede i mine øjne blot som et plotdevice for Nadines udvikling. Og scenerne hjemme ved ham var godt nok smurt trykt på, men han nailer den i 'stig ud af bilen' scenen :)

    Nadine skal forestille at være den kvikke og tænksomme type, der hylder gamle dyder osv. Jeg fandt hende i flere scener komplet modsat, hvor jeg tænkte at sådan en type trods alt næppe ville agere sådan. Jeg købte det ikke. Derudover gennemgår broren også bare en typisk udvikling mod slutning, hvor alle kan nyde hinanden og hendes akavede skolekammerat er naturligvis stort talent, med six pack mave og forstår hende.... pyha. Det var for mig et væld af kedelige klicheer, Nighthawk. Men fred være med dit positive syn. Jeg vil ved lejlighed læse din anmeldelse. 

    Babo29-12-17 07:27

  • ★★★★★★0

    La tortue rouge (2016)

     

    Smukt tegnet og livsfilosoferende fortælling, der lægger ud som en klassisk Robinsonade og det gør den godt, for at tilsætte et strejf af noget magisk og dybere senere hen.

    Uden at prøve at lyde for postmodernistisk, så er der noget befriende ved sådanne gammeldags tegnefilm, som mange af de nye computertegnede film ikke helt kan gøre efter. Jovist er der kommet mange virkelig fremragende, men jeg kan synes der er en tendens til at de kan blive lidt sterile at se på.

    Denne her kommet stort set uden replikker og man savner dem næsten ikke. Kun et stykke før slutningen bliver den ellers besættende brug af billede og lyde lidt kedelig, da jeg manglede et mere personligt forhold til karaktererne. Her mistede filmen mig, trods dramatiske sekvenser.

    Den fik mig heldigvis igen i en poetisk smuk slutning, i en historie der er som en rejse igennem livet.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen29-12-17 08:52

  • ★★★★★★0

    Nocturnal Animals (2016)

     

    Instruktør Tom Ford har skabt en voldsom filmoplevelse, der dykker langt ned i følelserne. Tvetydigt leger han med os og hvordan vi påvirkes, i en flerlaget fortælling der både er filmet og klippet med barberskarp præcision, så veldesignet som en modeudstilling og så skræmmende som få, uanset hvordan den tolkes og forstås.

    Der ligger en tyngde i filmens psykologiske aspekter, der visualiseres via de velvalgte skuespillere, der alle som en vitterligt gør det fantastisk. Hos mig ramte den rent, personligt og på flere niveauer, den fulgte mig i flere dage og har rumsteret i mit hovedet dagligt.

    Filmens underlægningsmusik skal også fremhæves, den er fremragende.

     

    Bedømmelse: 10/10

    T. Nielsen29-12-17 09:40

  • ★★★★0

    Fine beskrivelser. Jeg elsker film, der udnytter mediet visuelt og Red Turtle fandt jeg forbløffende og rørende, trods en sparsom tilgang. Nocturnal er bare sublim. 

    Babo29-12-17 11:34

  • ★★★★★★0

    Tak Babo:)

    T. Nielsen29-12-17 11:50

  • ★★★★★★0

    Dunkirk (2017)

     

    Instruktør Nolan iscenesætter kompetent, i en krigsfilm der læner sig tæt op ad det overraskende konventionelle, uden at det nødvendigvis er negativt. Der er lidt leg med tidslinjen, som vi ofte har set Nolan gøre, men her uden at det egentlig bidrager med ret meget og så er der flere visuelt smukke og nærmest poetiske passager, hvor stilheden får lov til at sætte tonen, i et ellers bombastisk lydbillede, der forstærker den skræmmende og intense følelse som filmen forsøger at trække frem.

    Filmens musik kan så sine steder virke som om den overkompenserer og bliver lidt anmassende. Der ville jeg ønske at Nolan havde turde stole mere på sine styrken i sine billeder kombineret med lydtæppet.

    Visuelt er det ikke overraskende holdt så ægte og naturalistisk, at det er en fryd af se en film realiseret så troværdigt. Det kunne mange lære noget af synes jeg. Ikke et falsk billede eller følelsen af, at her var en effekt og det er imponerende.

    Historien og situationen den angiver er anspændt og indfanger godt den presset følelse, som jeg tænker filmen vil have frem, som de mange soldater har stået i. Jeg får måske aldrig helt indtrykket af, hvor stor omfanget af denne redningsaktions egentlig var, men stemningen er trykkende som ind i helvede.

    Jeg kan dog ikke undsige mig, at jeg synes det er en lidt upersonlig film, der ikke ret ofte dykker helt ned i folkene den omhandler. Enkelte steder tør den tage fat i mennesket bag soldaten eller den aktion de står for, men ellers føles det mest som et glimt af tiden og som at være tæt på begivenhederne.

    Men en god krigsfilm, der leverer det man kan forvente, måske ikke ret meget mere og som sådan var den en lille skuffelse for mig.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen29-12-17 12:47

  • ★★★★1

    Jeg havde det på samme måde med "Dunkirk". Der var ikke rigtig noget, jeg ikke havde set før. Og så havde jeg svært ved at kende forskel på de enkelte personer, der sættes lidt fokus på.

    chandler7529-12-17 13:01

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen