Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★1

    Pinocchio (1940)

     

    Disney’s anden tegnefilm i spillefilmslængde er en gennemført smuk produktion, hvis streg og farver nærmest fremstår helt perfektionistiske og fejlfri.

    Historien om dukken, der så gerne vil være en levende dreng fortælles samtidig også rigtigt godt, med mange voldsomt mindeværdige øjeblikke. Som fortælling har den også sine moraler og pointer og de er såmænd både rigtige og gode, men de kan så også fremstå en bet pædagogisk korrekte. Pegefingeren løftes tydeligt.

    Det gør så ærligt mindre, da den slags kan være lettere at sluge i tegnede familieeventyr og når vi så også får en dejlig varm og rørende slutning, hvor der serveres god patos som også kun tegnefilm helt kan tillade sig det, så føles det bare næsten rigtigt.

    Ud over de smukke, magiske, sjove og underholdende momenter og de er mange, så har filmen også en alvorsfulhed der klæder den og scenen hvor en dreng forvandles til et æsel, fremstår den dag i dag vitterligt skræmmende og er et af de mindre børnevenlige øjeblikke i de samlede Disney klassikere. Mine piger hoppede i hvert fald op og skulle sidde inde hos mig der (de er så også kun 2 og 4).

    Derudover var de fanget af den fra start til slut, så atter kan man tale om en stærk familiefilm med ”staying power”.

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen14-01-18 20:56

  • ★★★1

    Pinocchio (1940)

     

    Disney’s anden tegnefilm i spillefilmslængde er en gennemført smuk produktion, hvis streg og farver nærmest fremstår helt perfektionistiske og fejlfri.

    Historien om dukken, der så gerne vil være en levende dreng fortælles samtidig også rigtigt godt, med mange voldsomt mindeværdige øjeblikke. Som fortælling har den også sine moraler og pointer og de er såmænd både rigtige og gode, men de kan så også fremstå en bet pædagogisk korrekte. Pegefingeren løftes tydeligt.

    Det gør så ærligt mindre, da den slags kan være lettere at sluge i tegnede familieeventyr og når vi så også får en dejlig varm og rørende slutning, hvor der serveres god patos som også kun tegnefilm helt kan tillade sig det, så føles det bare næsten rigtigt.

    Ud over de smukke, magiske, sjove og underholdende momenter og de er mange, så har filmen også en alvorsfulhed der klæder den og scenen hvor en dreng forvandles til et æsel, fremstår den dag i dag vitterligt skræmmende og er et af de mindre børnevenlige øjeblikke i de samlede Disney klassikere. Mine piger hoppede i hvert fald op og skulle sidde inde hos mig der (de er så også kun 2 og 4).

    Derudover var de fanget af den fra start til slut, så atter kan man tale om en stærk familiefilm med ”staying power”.

     

    Bedømmelse: 9/10

    Dejlig læsning :). Ja, det er en fuldstændig vidunderlig film, og æsel-scenerne er ganske rigtig stadig skræmmende. Den har en stor plads i mit hjerte, og den er stadig min yndlings tegne/animationsfilm.

    Benway14-01-18 23:16

  • ★★★★0

    Blancanieves 

    Stumfilmens storhedstid har længe været forbi, men både The Artist og nu Blancanieves har tændt lys i mørket. Løst baseret på brødrene Grimms eventyr 'Snehvide', men med et nyt twist. Og mere for voksne. Perfekt cast. Flot, næsten bjergtagende oplevelse. Særligt filmens klipning er i øjnefaldende. Filmen er skudt i farver, men desatureret in post, for at sikre større fleksibilitet. Den var fandme go'. Slutscenen er umådelig stærk. 8/10

    Babo15-01-18 00:48

  • ★★★★★1

    A Night at the Opera (1935)

     

    Jeg har igennem hele livet, men særligt i barndommen set mange film med flere af de store og kendte komikere fra 20’erne, 30’er og frem. Pudsigt nok har jeg dog kun set meget lidt med de fabelagtige Marx Brothers og deres næsten anarkistiske vanvidskomik (i hvert fald heri). Mener faktisk kun jeg har set en film tilbage i ungdommen/barndommen og hvilken aner jeg ærligt ikke og ellers mest brudstykker. Men nu kom der en film mere til og den var det værd.

    Morskaben er både overraskende frisk, et par steder næsten nutidig, om end måske for politisk ukorrekt for nogen, og så den flabet og fræk at det er svært ikke næsten at finde den genial sine steder. Fra Harpo Marx’s juvenile fysiske mimik uden ord til de spydigheder Groucho Marx nærmest konstant spytter ud i en lind strøm. Måske ikke alle lige vellykket, men med mest på plussiden og så gode, at man får lysten til at gentage og bruge dem.

    Historien fortælles måske rigeligt løst, den virker mest som en ramme hvor komikken kan får lov til at udfolde sig i og man skal i hvert fald ikke give den for meget tanke (som hvorfor publikum anser en forestilling som en bragende succes, når den stjerne de kom for at se, får smadret stykket for åbent tæppe og han skiftes ud med den af Marx Brothers tiltænkte erstatning).

    Men uanset, så er ”A Night At The Opera” ganske enkelt fremragende underholdning, rig på ideer og ekstremt afvekslende i dens påfund. Jeg er fan!

     

    Bedømmelse: 8/10

    Rigtig godt skrevet. :)

    Jeg er helt enig i de ting, som du har fremhævet, og ja historien er rigtigt nok ikke noget man bør tænke for meget over, da det blot er en løs ramme, hvor primært Groucho, Harpo og Chico kan slå gækken løs med deres respektive komiske rutiner. Og sådan er det også i deres øvrige film bygget op af en bestemt handlingsmæssig struktur på samme måde, som man også kan se det i film fra bl.a. Abbott & Costello, Laurel & Hardy og W.C. Fields. På trods af denne ofte forudsigelige opbygning, ja så keder man sig sjældent, fordi deres timing og humoristiske sans bare er så fantastisk som den er. Jeg er helt tosset med de fleste af deres film. Det er faktisk kun de sidste par film Marx Brothers lavede for Warner, der er lidt halvfesne mens resten er komik i ren verdensklasse.

    Det boxset med Warner filmene hvor “A Night at The Opera” er med, er desværre ikke længere til at få fat på og ingen af filmene er heller ikke udgivet på Blu-Ray endnu. Suk! Men til gengæld er der blevet udgivet 5 film på Blu-Ray fra brødrenes år hos Paramount i et boxset både i USA og England. Boxen får min varmeste anbefaling og byder på timevis af forrygende underholdning. :)

    www.blu-ray.com/movies/The-4-Marx-Brothers-at-Paramount-1929-1933-Blu-ray/174240/

    www.amazon.co.uk/Marx-Brothers-At-Paramount-1929/dp/B06W5B9SZJ/ref=sr_1_2

    NightHawk15-01-18 01:43

  • ★★★★★0

    Blancanieves

    Godt at høre at du kunne lide den! :)

    Kruse15-01-18 07:59

  • ★★★★0

    Godt at høre at du kunne lide den! :)

    Den er vild. God historie. 

    Babo15-01-18 09:18

  • ★★★★★★0

    Dejlig læsning :). Ja, det er en fuldstændig vidunderlig film, og æsel-scenerne er ganske rigtig stadig skræmmende. Den har en stor plads i mit hjerte, og den er stadig min yndlings tegne/animationsfilm.

    Mange tak Benway. Vidste ikke det var din tegnefilmsfavorit, så fedt at læse det. 

    T. Nielsen15-01-18 13:01

  • ★★★★★★0

    Blancanieves 

    Løst baseret på brødrene Grimms eventyr 'Snehvide', men med et nyt twist. Og mere for voksne. 

    I originalform, er det vist en diskussion værd om man i dag ville mene at Grimm ikke også var mere til voksne:-D

    T. Nielsen15-01-18 13:04

  • ★★★★★★1

    Rigtig godt skrevet. :)

    Jeg er helt enig i de ting, som du har fremhævet, og ja historien er rigtigt nok ikke noget man bør tænke for meget over, da det blot er en løs ramme, hvor primært Groucho, Harpo og Chico kan slå gækken løs med deres respektive komiske rutiner. Og sådan er det også i deres øvrige film bygget op af en bestemt handlingsmæssig struktur på samme måde, som man også kan se det i film fra bl.a. Abbott & Costello, Laurel & Hardy og W.C. Fields. På trods af denne ofte forudsigelige opbygning, ja så keder man sig sjældent, fordi deres timing og humoristiske sans bare er så fantastisk som den er. Jeg er helt tosset med de fleste af deres film. Det er faktisk kun de sidste par film Marx Brothers lavede for Warner, der er lidt halvfesne mens resten er komik i ren verdensklasse.

    Det boxset med Warner filmene hvor “A Night at The Opera” er med, er desværre ikke længere til at få fat på og ingen af filmene er heller ikke udgivet på Blu-Ray endnu. Suk! Men til gengæld er der blevet udgivet 5 film på Blu-Ray fra brødrenes år hos Paramount i et boxset både i USA og England. Boxen får min varmeste anbefaling og byder på timevis af forrygende underholdning. :)

    www.blu-ray.com/movies/The-4-Marx-Brothers-at-Paramount-1929-1933-Blu-ray/174240/

    www.amazon.co.uk/Marx-Brothers-At-Paramount-1929/dp/B06W5B9SZJ/ref=sr_1_2

    Tak Nighthawk, godt at høre og tak for lækker respons. 

    Jeg har flere gange haft luret på det boxset, som ville pynte i enhver samling:) 

    Og du har helt ret i forhold til andre af de store komikere du nævner. Deres film er ofte også ret løse showcases for deres talent.

    Lige med undtagelse af W.C. Fields måske (har ikke set noget med ham i årevis), så er humoren hos især Abbott & Costello i øvrigt mere dateret synes Jeg, selv om jeg godt kan nyde dem, end den ofte var hos MB. 

    T. Nielsen15-01-18 13:10

  • ★★★★★1

    Lige med undtagelse af W.C. Fields måske (har ikke set noget med ham i årevis), så er humoren hos især Abbott & Costello i øvrigt mere dateret synes Jeg, selv om jeg godt kan nyde dem, end den ofte var hos MB. 

    W.C. Fields humor synes jeg stadig holder i dag, fordi den er så anderledes off-beat end mange andre komikeres rutiner. Jeg vil endda vove den påstand, at Fields i flere af hans film var forud for sin tid, med hans kejtede og spøjst urymitske form for humor. 

    Jeg er helt enig i det du skriver om Abbot & Costello. I nogle af filmene bliver humoren lidt for onkel morfar agtig og klodset sat op. :)

    NightHawk15-01-18 18:43

  • ★★★★★★0

    Nekromantik

    Jeg har ikke læst om filmen, så jeg ved faktisk ikke, om der er en dybere mening med den.

    Nuvel, filmen er en romantisk tragedie om nekrofili. Det er en såkaldt no-budget film, og det bærer den også tydelig præg af. Dens handling er ret unik - en mand skal komme sig over, at kæresten gik fra ham til fordel for et lig...

    Det lyder bizart og grænseoverskridende, men dertil er den for lav-budget og utroværdig. Selvfølgelig er det ikke behageligt, men det bliver aldrig rigtig klamt. Især det billigt-producerede keyboardsoundtrack, der lyder (og måske er) som noget taget fra gratis musikhjemmesider.

    Udover dens plads i exploitation/horror, så er den ikke værd at se.

    2/10

    ----

    Nekromantik 2

    Nekromantik 2 er mere sex med lig, bedre produceret, men meget langtrukken...så derfor samme karakter.

    2/10

    ----

    Om begge film kan det dog siges, at hvis de har flere lag, så er karakteren ikke fortjent, men på overfladen vil jeg kun anbefale dem for "at se giraffen". Eller anbefale og anbefale er måske så meget sagt...

    Guldager17-01-18 20:50

  • ★★0

    Det eneste "dybere" lag Nekromantik har er vist den kontekst den er skabt af. Så vidt jeg mindes at have læst, så lavede instruktøren den udelukkende for at provokere de tyske censurer og se hvor langt græsen gik.

    Men hvorvidt det passer ved thomsen nok mere om end jeg gør. :) 

    Mikkel Abel17-01-18 21:25

  • ★★★★0

    The Lost City of Z

    På papiret så det meget lovende ud. Historien om den britiske opdagelsesrejsende Percy Fawcett, som rejste til Amazonas jungle, hvor han opdager beviser for en hidtil ukendt civilisation. Alt sammen spændende sager. På papiret. Men det er en noget hovedløs film. Alt for springende og ufokuseret og vil både for meget og for lidt på en gang. Man kunne have ønsket sig en større fokusering på opdagelser og mindre på kedelige familiære forhold. Flot billedside, men klipningen er flere steder tæt på at være en katastrofe. Castet lægger nærmest kun krop og udstråling til, i håb om det rækker, men det gør det ikke i dette tilfælde. Gode passager hist og her, ingen tvivl om det, men øv.. sikke en skuffelse. 6/10

    Babo18-01-18 11:22

  • ★★★★0

    The Lost City of Z

    På papiret så det meget lovende ud. Historien om den britiske opdagelsesrejsende Percy Fawcett, som rejste til Amazonas jungle, hvor han opdager beviser for en hidtil ukendt civilisation. Alt sammen spændende sager. På papiret. Men det er en noget hovedløs film. Alt for springende og ufokuseret og vil både for meget og for lidt på en gang. Man kunne have ønsket sig en større fokusering på opdagelser og mindre på kedelige familiære forhold. Flot billedside, men klipningen er flere steder tæt på at være en katastrofe. Castet lægger nærmest kun krop og udstråling til, i håb om det rækker, men det gør det ikke i dette tilfælde. Gode passager hist og her, ingen tvivl om det, men øv.. sikke en skuffelse. 6/10

    Helt enig. Kunne have været så meget mere.

    Bruce18-01-18 13:00

  • ★★★★0

    Helt enig. Kunne have været så meget mere.

    Den havde alt potentiale. Den type film a la Herzog eller Malick, som stod for. Kæmpe øv. Men set, hvem der står bag, så er det måske heller ikke en større overraskelse, at den ikke blev bedre?

    Babo18-01-18 13:37

  • ★★★★★★0

    The Lost City of Z

    På papiret så det meget lovende ud. Historien om den britiske opdagelsesrejsende Percy Fawcett, som rejste til Amazonas jungle, hvor han opdager beviser for en hidtil ukendt civilisation. Alt sammen spændende sager. På papiret. Men det er en noget hovedløs film. Alt for springende og ufokuseret og vil både for meget og for lidt på en gang. Man kunne have ønsket sig en større fokusering på opdagelser og mindre på kedelige familiære forhold. Flot billedside, men klipningen er flere steder tæt på at være en katastrofe. Castet lægger nærmest kun krop og udstråling til, i håb om det rækker, men det gør det ikke i dette tilfælde. Gode passager hist og her, ingen tvivl om det, men øv.. sikke en skuffelse. 6/10

    Er der ikke næsten konsensus om dette, som også er din oplevelse? Eller er det blot de steder jeg har hørt den omtalt, at det har været sådan. 

    T. Nielsen18-01-18 15:02

  • ★★★★★0

    Er der ikke næsten konsensus om dette, som også er din oplevelse? Eller er det blot de steder jeg har hørt den omtalt, at det har været sådan. 

    Den er en af de film, jeg så frem til, men som (af muligvis gode grunde) bare "forsvandt" :p

    Lars!18-01-18 15:46

  • ★★★★0

    Er der ikke næsten konsensus om dette, som også er din oplevelse? Eller er det blot de steder jeg har hørt den omtalt, at det har været sådan. 

    Den ligger på 3-4/6 herhjemme sådan lige hurtig søgning og 87 på RT med snit på 7.3/10 

    Man kan godt se den. Jeg kunne blot ikke hive mere ud af den end lidt over middel. Men jeg vil stadig sige, mere af denne type film fremover. Blot bedre kvalitet :)

    Babo18-01-18 15:57

  • ★★★★★★0

    Den ligger på 3-4/6 herhjemme sådan lige hurtig søgning og 87 på RT med snit på 7.3/10

    Det første svarer jo meget godt til din oplevelse. Jeg er overrasket over den har så højt et snit på RT. Men egentlig mente jeg nok også mere konsensus efterfølgende, end direkte anmeldelse. Fik jeg ikke tydeliggjort.

    T. Nielsen18-01-18 16:21

  • ★★★★4

    Jeg er i gang med at se "The Sopranos" for 3. gang. Jeg fulgte troligt med, da den oprindeligt blev sendt på tv fra omkring 1999-2007 og tror faktisk ikke, at jeg missede et eneste afsnit. Selvom det var flow-tv, kunne VHS'en jo indstilles til optagelse (og hvor lyder det egentlig gammeldags...).

    Selv her efter to gensyn er det svært ikke at binge og lige snuppe et afsnit eller tre til om aftenen. Men hvad angår gangster/mafia på film eller tv, er denne noget af det bedste inden for genren.

    HBO har lavet mange fremragende serier, men denne er helt sikkert min favorit. Og selvom James Gandolfini døde alt, alt for tidligt som 51-årig, er han en lysende og levende stjerne her.

    chandler7518-01-18 19:27

  • ★★★★★0

    Jeg er i gang med at se "The Sopranos" for 3. gang. Jeg fulgte troligt med, da den oprindeligt blev sendt på tv fra omkring 1999-2007 og tror faktisk ikke, at jeg missede et eneste afsnit. Selvom det var flow-tv, kunne VHS'en jo indstilles til optagelse (og hvor lyder det egentlig gammeldags...).

    Selv her efter to gensyn er det svært ikke at binge og lige snuppe et afsnit eller tre til om aftenen. Men hvad angår gangster/mafia på film eller tv, er denne noget af det bedste inden for genren.

    HBO har lavet mange fremragende serier, men denne er helt sikkert min favorit. Og selvom James Gandolfini døde alt, alt for tidligt som 51-årig, er han en lysende og levende stjerne her.

    Oh, det er dælme også en fremragende serie. Jeg har set den to gange og synes det er noget af det bedste og mest troværdige, der er lavet inden for gangster-genren. Og så elsker jeg, at serien også har rigtig megen humor. Især scenerne mellem Tony og onkel Junior, samt scenerne ved middagsbordet hvor familien Soprano ofte kommer op og skændes er hylende morsomme. Slutningen på serien som var noget kontroversiel i sin tid, har jeg altid været vild med og ser det som lidt af en genistreg. 

    Jeg synes dog kun, at "The Sopranos" er den næstbedste fra HBO, hvor min nr. 1 stadig er "The Wire".  :) 

    NightHawk18-01-18 21:17

  • ★★★★★★0

    Split (2016)

     

    At instruktør M. Night Shyamalan, efter de sidste mange års ret tvivlsomme film, atter skulle lave en rigtig god en, var jeg nød til at se for at tro på. Hans forrige ”The Visit” var muligvis et skridt i den rigtige retning, men et middelmådigt et trods alt. Men med ”Split” har han atter skabt en film, der kan leve op til hans tre første, som er de eneste han ifølge mig har lavet der er værd at se.

    Historien er både enkel og kompleks, om end psykologisk overlæsset, lettere utroværdig og ultimativt lidt fjollet. Men det er også dette der egentlig gør den interessant, for Shyamalan går all-in og han får det dæleme til at fungere. Jo, der overklares måske lidt hist og her og man skal ikke tillægge handlingen ret meget dybde og tyngde måske. Filmen fungerer som rendyrket thriller bedst og der har den momenter af stor uhygge og spænding.

    Samtidig må man give Shyamalan at han får James McAvoy til at give den vildeste og mest sindssyg flotte præstation man kan tænke sig. Hans karakterskift og transformation i løbet af filmen, den er ja ubegribelig. Også slutningen skal fremhæves, selv om den måske mere giver en et smil på læben end egentlig bjergtager en.

    Men altså, det er ingen stor film, langt fra et mesterværk og den har sikkert sine fejl. I det store hele er der dog tale om en solid og til tider opfindsom thriller, med et par veludførte klassiske skræmmeteknikker som rykker en ud på kanten af stolen.

    Godt gået Shyamalan, det må næsten være det mest overraskende comeback i filmens verden som instruktør.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen18-01-18 21:25

  • ★★★★★1

    Jeg synes dog kun, at "The Sopranos" er den næstbedste fra HBO, hvor min nr. 1 stadig er "The Wire".  :) 

    I like the way you think :)

    Elwood18-01-18 21:38

  • 2

     

    Jeg synes dog kun, at "The Sopranos" er den næstbedste fra HBO, hvor min nr. 1 stadig er "The Wire".  :) 

    Interessant. Jeg har aldrig set The Sopranos, men knuselskede The Wire. Det kunne da være, at man skulle lægge Sopranos i kø til næste serie der skal ses. :-)

    Bony18-01-18 22:02

  • ★★★★★★1

    The Handmaiden

    Meget kort her før sengetid: en utrolig smuk filmet og poetisk oplevelse, der hører til blandt de bedste film fra 2016 (2017 i Danmark). Hele produktionen er gennemført lækker, og historien er medrivende. Bravo, Chan-Wook Park - som efter min mening kun har lavet en middelmådig film(Lady Vengeance), tre suveræne (The Handmaiden, Stoker og Oldboy) og så resten er blot rigtig gode...

    9/10

    Guldager18-01-18 22:04

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen