Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★0

    Historien er fyldt med uhyrligheder (også langt værre end Utøja) som der er lavet film over fra forskellige vinkler. Det vil jo altid være ‘touchy subject’. Hvis Greengrass har noget at bidrage med, så er jeg lutter øren. 

    Ingen tvivl om, at der er masser af uhyrligheder igennem verdenshistorien. Men jeg tror, at du har misforstået min pointe fuldstændigt. Fred være med det. Vi må se når Greengrass’ film er ude. Så er det nok nemmere at pointere, end når man skal sidde og gætte sig til den vinkel, han tager.

    David Lund11-03-18 14:58

  • ★★★★★0

    Bliver Greengrass-filmen med engelsk tale? Og amerikanske skuespillere, som skal lade som om de er nordmænd? Jeg kan ikke forestille mig andet end at det bliver en underlig oplevelse for os skandinavere at overvære. 

    Lars!11-03-18 15:25

  • ★★★★0

    Bliver Greengrass-filmen med engelsk tale? Og amerikanske skuespillere, som skal lade som om de er nordmænd? Jeg kan ikke forestille mig andet end at det bliver en underlig oplevelse for os skandinavere at overvære. 

    Angiveligt skulle det være med norske skuespillere: www.moovy.dk/nyheder/film/Paul-Greengrass-laver-film-til-Netflix-om-Breiviks-terrorangreb-i-Norge

    chandler7511-03-18 15:28

  • ★★★★★0

    Angiveligt skulle det være med norske skuespillere: www.moovy.dk/nyheder/film/Paul-Greengrass-laver-film-til-Netflix-om-Breiviks-terrorangreb-i-Norge

    Ja, det er jo altid noget... Noget, jeg ser for mig at han kommer til at gøre meget anderledes end Poppes film, bliver Breivik. Jeg tror ikke, han vil have samme sensitivitet, når det gælder at vise monsteret. 

    Lars!11-03-18 15:30

  • ★★★★0

    Ingen tvivl om, at der er masser af uhyrligheder igennem verdenshistorien. Men jeg tror, at du har misforstået min pointe fuldstændigt. Fred være med det. Vi må se når Greengrass’ film er ude. Så er det nok nemmere at pointere, end når man skal sidde og gætte sig til den vinkel, han tager.

    Måske. Havde du en pointe udover Greengrass skulle holde sig væk fra projektet? :) Uanset, så tror jeg nu godt han ved, hvad han gør. Desuden stod han i lidt samme situation i 06, hvor en tv-film Flight 93 havde premiere før Greengrass’ United 93. 

    Babo11-03-18 15:46

  • ★★★★★1

    Måske. Havde du en pointe udover Greengrass skulle holde sig væk fra projektet? :) Uanset, så tror jeg nu godt han ved, hvad han gør. Desuden stod han i lidt samme situation i 06, hvor en tv-film Flight 93 havde premiere før Greengrass’ United 93. 

    Jo, det havde jeg mht. vinkling af historien. Viser han eller nævner antagonisten, giver han ham den medieopmærksomhed, som han higer efter. Baserer han sin historie på virkelige karakterer, træder han de pårørende over tæerne. Gør han det på samme måde som Poppe, bliver det et ideforladt og ligegyldigt cash-in. Ligegyldig hvad kan jeg ikke se den rigtige vinkel for en film mere. Men vi tager den når den er udkommet, så er det nemmere at sige, hvor han træder forkert.

    Jeg har stadig ikke lyst til at sammenligne med United 93. Det er en heltefortælling, hvor de involverede blev sat i et heroisk lys på en respektfuld måde. Det er lidt svært at gøre her. Der er ingen helte, kun en masse unge, der gør hvad de kan for at overleve imens en massemorder hærger. Men jeg indrømmer gerne, at jeg heller ikke troede på Poppe. Det er virkelig svært at gøre det her på en respektfuld måde. Måske kan Greengrass vinkle historien på en måde, som jeg slet ikke har overvejet. Jeg har dog svært ved at se ham som mere sensitiv end Poppe, der i langt højere grad har historien tæt på sig selv. 

    David Lund11-03-18 16:15

  • ★★★★★0

    Nå, jeg kan se på IMdB, at Greengrass har hyret skuespillere i rollerne som Breivik og hans forsvarsadvokat, så allerede der er jeg biased, da massemorderen får den opmærksomhed, som han gerne vil have. Det eneste vil han have er jo mediedække, og manden skal bare ties ihjel. Det var også det eneste sted, Poppe trådte forkert. Han viste ham meget kort langt væk fra en til to gange. Han skulle bare være forblevet i skyggerne. Men større fokus på ham er den forkerte vinkel i mine øjne.

    David Lund11-03-18 16:26

  • ★★★★0

    ‘Hvor han træder forkert’? Så har du allerede dannet dig en mening om filmen ;)

    Mht medieopmærksomhed, så skal Greengrass vel ikke danse efter nogens pibe, men følge sin vision til dørs. Det her er jo ikke en usædvanlig position, eller en begivenhed, som kræver særlig behandling på den måde i forhold til meget andet. Filmen kan i øvrigt godt have ting til fælles med Poppes, men udført anderledes (måske også bedre?). Hvem ved. 

    Babo11-03-18 16:29

  • ★★★★★0

    ‘Hvor han træder forkert’? Så har du allerede dannet dig en mening om filmen ;)

    Mht medieopmærksomhed, så skal Greengrass vel ikke danse efter nogens pibe, men følge sin vision til dørs. Det her er jo ikke en usædvanlig position, eller en begivenhed, som kræver særlig behandling på den måde i forhold til meget andet. Filmen kan i øvrigt godt have ting til fælles med Poppes, men udført anderledes (måske også bedre?). Hvem ved. 

    Jep. Indtil andet er modbevist, er jeg ret sikker på, at han træder forkert. Det har du ret i. Det har jeg da også nævnt. Poppe overraskede positivt med sin version, det er vel ikke umuligt at Greengrass gør det samme. Nu må vi se.

    David Lund11-03-18 16:40

  • ★★★★1

    Jeg mener ikke, at noget skal ties ihjel. Et sådan valg kan kun være godt, hvis folk generelt er dårligt oplyste, eller hvis man viderebringer oplysning på en uheldig vis. 

    Breivik og i det hele taget ligesindede mennesker, skal have udstillet deres holdninger og ideologier. Som i Mindhunter, skal man finde frem til, hvad der "ticker" dem.

    Når vi bliver bange for oplysning, og vor lid til at informere derfor svinder under retfærdiggørelse af, at det er bedre at tie, så er vi først ude på en glidebane.

    Hvis oplysning virkelig IKKE er en bedre løsning, så har man et alvorligt demokratisk problem.

    Bruce11-03-18 16:54

  • ★★★★1

    Exotica

    Atom Egoyan er en dygtig instruktør. Der er noget virkelig gennemført karakteratbejde i hans bedste film med en alvorlig stemning og snert af noget unsettling. Plottet forløses elegant og Bruce Greenwood er virkelig god her. 8/10

    Babo11-03-18 16:51

  • ★★★★0

    Vel talt, Bruce. 

    Babo11-03-18 16:50

  • ★★★★★2

    Jeg mener ikke, at noget skal ties ihjel. Et sådan valg kan kun være godt, hvis folk generelt er dårligt oplyste, eller hvis man viderebringer oplysning på en uheldig vis. 

    Breivik og i det hele taget ligesindede mennesker, skal have udstillet deres holdninger og ideologier. Som i Mindhunter, skal man finde frem til, hvad der "ticker" dem.

    Når vi bliver bange for oplysning, og vor lid til at informere derfor svinder under retfærdiggørelse af, at det er bedre at tie, så er vi først ude på en glidebane.

    Hvis oplysning virkelig er en bedre løsning, så har man et alvorligt demokratisk problem.

    Nu siger jeg jo heller ikke, at begivenheden skal ties ihjel, men manden bag. Han har jo gentagne gange sagt, at han gerne vil sprede sit budskab og sit navn såvidt som muligt. Han fryder sig over den mediedækning, som han nu får igen. Ikke kun en spillefilm men to! Det kan sagtens skildres fornuftigt igennem nyheder, dokumentarer og Poppe har nu bevist, at en fiktionsspillefilm også kan gøres respektfuldt. Så som jeg siger, er intet umuligt, men det er samte nemt at træde forkert her, og jeg har svært ved at se en ny vinkel, som ikke giver ham mere opmærksomhed, og det fortjener han ikke. Selvfølgelig skal hans motiver og virke nærstuderes og udstilles, men er flere spillefilm så kort tid efter virkelig den rigtige løsning her? Vil det påvirke folk i en positiv retning, eller blot rive op i gamle minder og glæde en massemorder? Breivik vinder nok endnu engang ved at sprede frygt hos dem, der nu ser filmene og forfærdes.

    David Lund11-03-18 16:58

  • ★★★★0

    Det er heller ikke en ny diskussion mht, hvornår det er passende at lave film over tragedier. Der gik heller ikke mange år før 9/11 blev skildret og der kom to film i 2006 om samme. Så intet nyt under solen. Jeg er mere spændt på visionen og har man noget på hjertet (måske netop Mindhunter’ish) så hvorfor ikke? 

    Babo11-03-18 17:10

  • ★★★★★1

    Det er heller ikke en ny diskussion mht, hvornår det er passende at lave film over tragedier. Der gik heller ikke mange år før 9/11 blev skildret og der kom to film i 2006 om samme. Så intet nyt under solen. Jeg er mere spændt på visionen og har man noget på hjertet (måske netop Mindhunter’ish) så hvorfor ikke? 

    Jeg regner da bestemt med, at han har noget på hjertet. Det er så en anden diskussion, om det er passende at lave en spillefilm om det, hvilket er det vi er i gang med =)

    Forstå mig ret - jeg er da interesseret i at se hans vision. Greengrass er dygtig til den slags. Men det er et uhyre sensitivt område af en række årsager, og det er så nemt at træde forkert, at det faktisk ikke kan undgås bare en lille smule. Og det er det, jeg stiller spørgsmål ved. 

    David Lund11-03-18 17:14

  • ★★★★★0

    Jeg har stadig ikke lyst til at sammenligne med United 93. Det er en heltefortælling, hvor de involverede blev sat i et heroisk lys på en respektfuld måde. Det er lidt svært at gøre her. Der er ingen helte, kun en masse unge, der gør hvad de kan for at overleve imens en massemorder hærger. 

    Ja, det er et meget anderledes koncept med nogle helt andre hensyn at tage. Dog skal det faktisk sige, at der også er heltemod i fortællingen fra Utøya. Unge som prøvede at beskytte og hjælpe hinanden. Selv om de ikke "vinder", og truslen er uovervindelig. Dog demonstrerer det en form for kærlighed, som dette monster ikke besidder, og på den måde vinder de måske alligevel på en måde. 

    Lars!11-03-18 17:15

  • ★★★★★0

    Ja, det er et meget anderledes koncept med nogle helt andre hensyn at tage. Dog skal det faktisk sige, at der også er heltemod i fortællingen fra Utøya. Unge som prøvede at beskytte og hjælpe hinanden. Selv om de ikke "vinder", og truslen er uovervindelig. Dog demonstrerer det en form for kærlighed, som dette monster ikke besidder, og på den måde vinder de måske alligevel på en måde. 

    Det er selvfølgelig helt korrekt. Nu kender jeg selv nogle nordmænd, og selvom Utøya 22. Juli skildrer begivenheden med nærmest størst mulig respekt, oplever jeg stadig en stor splittelse blandt dem omkring hvor nødvendig filmen er. Hvordan er tankerne om den i din omgangskreds?

    David Lund11-03-18 17:23

  • ★★★★0

    De har jo det tilfælles, at det handler ren og skær om overlevelse og hjælpe hinanden. Det gjorde de også i United 93. Så kan man fremstille dette på flere måder, også dårligt. 

    Babo11-03-18 17:24

  • ★★★★★0

    Det er selvfølgelig helt korrekt. Nu kender jeg selv nogle nordmænd, og selvom Utøya 22. Juli skildrer begivenheden med nærmest størst mulig respekt, oplever jeg stadig en stor splittelse blandt dem omkring hvor nødvendig filmen er. Hvordan er tankerne om den i din omgangskreds?

    Jeg har ikke mærket nogen decideret forargelse over filmen, men der er selvfølgelig flere, som vælger ikke at se den. Citat fra en ven: "Jeg kommer ikke til å se den. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal utsette meg for det."

    Lars!11-03-18 17:49

  • ★★★★★★0

    Et gensyn med Underverden og det er stadig en solid god film. Den har sine problemer i afviklingen af sin historie synes jeg, især i sidste halvdel. Også i sit persongalleri halter det lidt med et par af birollerne. Men den er alligevel både meget fængende og ret underholdende. 

    T. Nielsen11-03-18 21:14

  • ★★★★★0

    The Crying Game 

    Fremragende thriller/drama med et effektivt plot, der tager fusen på en. Hvis man går ind til denne film for første gang uden at vide meget på forhånd, bliver man pænt overrasket. Som filmen skrider frem viser det sig at være langt mere komplekst end først antaget. Fablen om frøen og skorpionen, der elegant taler til menneskets natur og instinkt, definerer personernes betydning. En både barsk og blid historie med fornemt skuespil. 9/10

    ‘Have you ever picked up your teeth with broken fingers’?

    Sidder lige i skabet :)

    Helt enig. En fremragende film med mange lag og nuancer, hvor temaer om identitet bliver mesterligt blandet med borgerkrigen i nord Irland som baggrundstæppe. 

    Lone Star 

    Første ‘møde’ med instruktør John Sayles og det bliver ikke det sidste. Suveræn film. Jeg synes at have stødt på den tidligere i forbindelse med lister over film, der ikke fik nok opmærksomhed. Filmen er et krimi-drama og dækker et stort persongalleri. Sayles tager sig god tid med sit plot og det menneskelige drama står så stærkt i filmen. Det hele ender i en tilfredsstillende og forløsende god afslutning. 9/10

    Ja, det er også en fremragende film og en af mine personlige alltime favoritter. Jeg har den liggende som nr 11 på min top 200 liste. Elsker den måde John Sayles har lagret handlingen på, samt hvorledes han elegant fletter de mange karakterer sammen og lykkedes med at fortælle en stor fælles historie. Også flashback scenerne fungerer upåklageligt sammen med den nutidige handling og skuespillet er jo bare suverænt hele vejen rundt. 

    Kan især også anbefale at se "Limbo", "Passion Fish", "Eight Men Out" og "Matevaan". :) 

    NightHawk11-03-18 22:09

  • ★★★★1

    Helt enig. En fremragende film med mange lag og nuancer, hvor temaer om identitet bliver mesterligt blandet med borgerkrigen i nord Irland som baggrundstæppe. 

    Ja, det er også en fremragende film og en af mine personlige alltime favoritter. Jeg har den liggende som nr 11 på min top 200 liste. Elsker den måde John Sayles har lagret handlingen på, samt hvorledes han elegant fletter de mange karakterer sammen og lykkedes med at fortælle en stor fælles historie. Også flashback scenerne fungerer upåklageligt sammen med den nutidige handling og skuespillet er jo bare suverænt hele vejen rundt. 

    Kan især også anbefale at se "Limbo", "Passion Fish", "Eight Men Out" og "Matevaan". :) 

    Tak for anbefalingen. Jeg vil sætte dem på min watchlist. Jeg er også ret imponeret over hvor godt det lykkedes Sayles at holde mange bolde i luften. Glæder mig til gensynet. 

    Babo11-03-18 22:37

  • ★★★★0

    Annihilation

    Jeg gemmer gennemgangen af nogle punkter og temaer til spoiler-talk og vil bare i stedet anbefale man kaster sig over denne Netflix-film, som efterhånden er blevet en tjeneste synonym med ‘direct-to-video’, hvad spillefilm angår. 

    Garland har givetvis kigget Kubrick og Tarkovskij i kortene. Hvem har ikke? Det er mildt sagt en vild film og der er noget psykedelisk over den, som er af en usædvanlig kvalitet. Blændende fortalt. Overdådigt effektarbejde. Et gensyn i aften med lyset slukket. Lige nu 9/10

    Babo12-03-18 11:56

  • ★★★★0

    Og sikke et soundtrack. Der er lidt ‘The Last of Us’ over den, men bliver mere og mere som noget fra en helt anden verden. Jeg kan ikke helt beskrive det.

    Babo12-03-18 12:02

  • 0

    Hahahah, jeg så filmen i går aftes og den var bare så overvældende god, at jeg ikke aner, hvordan jeg skal udtrykke det - så man kan nok godt sige, at jeg lavede en Elbæk... :D

    Jeg ville måske kunne uddybe lidt, men jeg måtte i første gang af med lidt damp. Og nu har jeg travlt med at skulle lave mad... så måske i morgen?

    Ved squ ikke hvorfor men troede du var blevet overtaget af mig i min unge dage, da jeg var 12-13 år. Hvad jeg skrev dengang vil jeg stadig undrer mig over, og grine af... Folk var så i tvivl om jeg var en Troll eller bare en dreng der ikke rigtig kunne finde ud af udtrykke skrifteligt sig haha. 

    Fik min helt egen tråd som handlede kun om mig, mærkelig tid for mig haha. 

    Batsy12-03-18 15:12

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen