Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★0

    Legion Season 1

    And you're British?

    Like I said, I'm your rational mind.

    Stor stor slow clap, det her er noget af de bedste serie jeg har set i lang tid, serien omhandler ja karakter fra X-men universet, men det er ikke de typiske fra de store hollywood blockbuster vi kender. Vi følger derimod her David Haller fra tegneserien Legion en troubled mand som, nej der skal egentlig ikke siges så meget om selve historien her, da den er en del af overraskelsen, jeg vil heller tale om serien som helhed.

    Serien ja omhandler som sagt blandt andet mutanter, men dens vinkel på tingene er meget anderledes end den gængse hollywoodfilm, David Haller er en mand der tilsydenladen ikke er hel rask, og serien bruger meget sindet som en stor legeplads, til at visualiser hans tanker, og vrangforstillinger, og derfor ved man aldrig hel hvor man har ham eller nogen af de andre karaktere, du synes Sherlock brugte det visuelle på en kreativ måde? oh you ain't seen nothing yet :) 
    Dan Stevens er perfekt castet til rollen som den her meget kompliserede karakter David, der ikke er hel klar i sit hoved.

    Udover Dan Stevens, har vi Aubrey Plaza i en rolle, vil ikke komme ind på hvad, blot sige hun får virkelig lov til og lege med sin karakter :)

    Jermaine Clement har en anden rolle, som også er ret så herlig, og mere skal ikke siges om det.

    Resten af castet gør det også godt, men det var især de her 3 personer der gjorde indtryk på mig.

    Der hvor serien også er rigtig stærk er dets historie, i modsætning til andre serier jeg har omtalt for nylig så formår den her serie og få mig til og gætte konstant der er intet som er som man tror. Og den overraskede mig konstant.

    Den visuelle side er hel igennem fantastisk dels har serien et meget 70'er agtig look flere steder med tøj og scenografien, og genren kan skifte fra det ene øjeblik til det andet, især hen mod slutningen tog serien komplet fusen på mig, og jeg sad blot og klappede i mine hænder. Den visuelle side er noget af det mest kreative jeg har set i lang tid, godt understøttet af musikvalgene undervejs.

    Jeg glæder mig til og stifte mere bekendtskab med David og hans univers i den her serie baseret på tegneserien Legion.

    Hvis de store X-men film ku være bare lidt mere kreative ku det også blive godt, men det sælger desværre nok ikke så godt i en stor blockbuster, men så er det fedt vi har serier, hvor de folk kan få lov til at lege med genren 

    Har lige set traileren til Season 2 og jeg sidder bare WTF ser lige så vild ud som Season 1, damm jeg glæder mig.

    Elwood 9-04-18 00:01

  • ★★★★0

    Atomic Blonde

    En rigtig god billedside og en enkelt gennemført scene på trappen, redder denne tandløse action/spion film, fra at være decideret dårlig. Hver scene overdøves med 80'er track og flere er da også on the nose, at det fremstår grinagtigt. Værst er dog det forvrøvlede plot, der ikke er til at finde hoved eller hale i. Der spilles som man kunne forvente, men en skuffelse må man alt i alt sige, at filmen er. 5/10, og så er jeg også meget gavmild. 

    What!?

    Jeg synes den var så fed, at den ligger og kæmper med "Baby Driver" om titlen som "Bedste action m.m. film jeg har set i et godt stykke tid".

    Åkepool 9-04-18 15:51

  • ★★★★★★0

    Jeg fandt også Atomic Blonde ret meh, må jeg sige. Kampscenerne var pænt kedelige og der blev virkelig spillet hårdt på "hey, se, der er patter". Det var primært skuespillernes præstationer, som holdt filmens hoved over vandet for mit vedkommende.

    Zero Cool 9-04-18 16:09

  • ★★★★0

    Bedste actionfilm ‘i et godt stykke tid’ synes jeg ingenlunde den  er. Den fik mig faktisk næsten til at værdsætte simpliciteten i den første John Wick mere. Her sejler plottet om en eller anden latterlig liste, som var, ikke alene, skidt disponeret, men manglede også basal spænding. Boobs, juhu.. tænk det skulle være det store trækplaster her. Som sagt, udover scenen på trappen, som var god, omend intet epokegørende, så var actiondelen forbavsende tam og ikke noget jeg ikke kunne finde bedre i samtlige Jason Statham film. Mangel på kreativitet. Jeg formåede at kede mig. Fyr op for Dreed i stedet :)

    Babo 9-04-18 16:34

  • ★★★0

    Jeg kunne jo godt lide "Broken Flowers". Men den er måske ikke så meget "Jarmusch"?

    Mjah ... tempoet er nok det samme, men det er det jo også i Only Lovers Left Alive, og den brød du dig jo ikke om. I øvrigt er jeg heller ikke helt op at ringe over Dead Man i modsætning til mange andre. 

    Steffan Rasmussen 9-04-18 20:12

  • ★★★★★★0

    Ingrid Goes West

    Den er ikke særlig god...

    4/10

    Guldager 9-04-18 20:30

  • ★★★★★★0

    Mjah ... tempoet er nok det samme, men det er det jo også i Only Lovers Left Alive, og den brød du dig jo ikke om. I øvrigt er jeg heller ikke helt op at ringe over Dead Man i modsætning til mange andre. 

    Pudsigt nok var der en på facebook der netop anbefalede den samme som du. Så nu er den jo næsten et must:-) Tak for anbefaling.

    T. Nielsen 9-04-18 20:49

  • ★★★★★★0

    5/10

    • Stranger Than Paradise

    6/10

    • Ghost Dog
    • Permanent Vacation

    7/10

    • Broken Flowers
    • Dead Man
    • Down By Law
    • The Limits of Control
    • Mystery Train
    • Paterson

    9/10

    • Coffee and Cigarettes
    • Night On Earth
    • Only Lovers Left Alive

    Jim Jarmusch har lavet et par supergode og så mange nogenlunde...så er ikke stor fan af ham.

    Guldager 9-04-18 21:15

  • ★★★★★1

    Smokey and the Bandit (1977)

    www.youtube.com/watch

    På de dampende varme og dæk-dunstende asfalterede sletter mellem Atlanta og Texas må endnu en øl smuglende trucker se sig besejret af den gustne ordensmagt, der uvidende sikrer den excentriske olie-milliardær Big Enos og hans gnom af en søn endnu en sejr i et nyligt indgået væddemål om at køre et vognlæs ulovlige bajere fra Texas til Atlanta uden at blive spottet af lovens lange arm. For at få lidt spænding omkring udfaldet af den umiddelbart umulige udfordring beslutter duoen sig derfor til at hyre den legendariske trucker, racerkører og notoriske trussetyv Bo “Bandit” Dunville (Burt Reynolds), som får 28 timer til at udføre, hvad ingen før ham nogensinde har lykkedes med. Trods en hvis sund skepsis om at der måske kan være ugler i mosen, kan Dunville dog ikke stå for at se sig selv udødeliggjort og nå ja, så hjælper det naturligvis også på sagerne med udsigten til at få 80.000 labre dollars lige ned i handskerummet så frem i fald, at han skulle få succes med sit vanvidsridt. Den farefulde færd kan dog ikke løses på egen hånd, så derfor kontakter Dunville fluks sin gamle makker Cletus “Snowman” Snow (Jerry Reed), der får til opgave at fragte de mange kasser med gylden eliksir, mens Bandit vil udfolde sin magiske kørerevner i sin nyligt erhvervede Pontiac Trans Am og agere kombineret drilsk lokkedue og kamikaze agtig kaospilot i sådan en grad af politiet bliver mere rundtossede end en fulderik på glatis.

    1 lager og 400 kasser klirrende kolde bajere senere er den dynamiske duo på vej retur mod Atlanta, da Dunville nærmest bogstavelig talt støder ind i den hurtigt snakkende brud Carrie (Sally Field), der er på flugt fra både sit bryllup og i særdeleshed sin temmelig hjernedøde gom, som tilfældigvis og uheldigvis er søn af den svært koleriske og ekstremt temperamentsfulde sherif Bufford T. Justice (Jackie Gleeson), som indædt og i fællesskab med sønnike har iværksat den helt store jagt på at få bruden og ikke mindst sin tabte ære retur. Mens Dunville og Carrie med 180 i timen og håret blafrende vildt i vinden lærer hinanden bedre at kende, intensiverer det lokale, emsige og kontrære bondepoliti, der har mere end svært ved at følge med i det hæsblæsende høje tempo, deres gumpetunge forsøg på at få skovlen under den fartglade bandit og hans kompagnoner, som provokerende håner autoritetsmagten lige op i ansigtet med en oktan drevet fuckfinger af guds nåde. Undervejs de mange jagter tværs gennem landskabet begynder Carrie så småt at forelske sig i den kække bandit, der med sine vilde bevægelser på de støvede landeveje får det til at skælve i understellet hos sin medpassager, alt imens lovens lange arm af bonderøvsbetjente må se sig selv taget med bukserne helt ned om anklerne i deres mere og mere desperate forsøg på at punktere den sexede fartdjævels hede drømme om succes, da det efterhånden viser sig, at Dunville ikke blot har charmeret en enkelt person men det meste af lokalbefolkningen, der pludselig har fået et herligt autoritetsbekæmpende idol i den fartglade stratenrøver af en chauffør.

    Med et smørret grin og et lummert glimt i øjet lægger den tidligere stuntmand i verdensklasse Hal Needham kækt for land i sin debut som instruktør med en action-komedie så underholdende og hæsblæsende, at man flere gange undervejs de muntre løjer er tæt på at miste pusten, særligt når det omvandrende sexsymbol Burt Reynolds fræsende frækt lufter sin sorte Trans-Am og potensforlænger i en vild blanding af forførende eksplosive støvskyer og rebelsk osende gummidæk for fuld udblæsning. På befriende ærlig og herlig vis forsøger Hal Needham på ingen måde at underspille sin store kærlighed til nervepirrende og dødsforagtende stunts eller løsslupne biljagter, der af selv samme årsag derfor også udgør det hårdt pumpende hjerte i maskinrummets øredøvende motor, gemt bag et tyndt men stilfuldt lakeret plot som får filmens ydre karosseri til at fremstå uimodståeligt imødekommende og effektivt fængende til trods for det manuskriptmæssigt sparsomme malerarbejde.

    Men trods den, for at sige det mildt, simple præmis lykkedes det alligevel Hal Needham på ganske imponerende vis konstant at gøre sin film og sine karakterer interessante i de perioder, hvor biler og stunts ikke har førsteprioritet ved at styre elegant uden om fortællermæssige faldgruber og foretage elegante spring over selv den mindste smule som bare kunne minde om dødvande, takket være et helt igennem fremragende og super charmerende cast, der ud over at have mere end almindelig god kemi sammen får frit lejde til at improvisere i samtlige scener, ikke mindst med dialogen, hvilket gør “Smokey and the Bandit” til et overdådigt tag selv bord af klukkende morsomme oneliners og vignetter, der snildt gør at man ignorere den manglende substans og bare smækker fødderne op på bordet og hygger sig med de fjollede løjer.

    Oprindeligt var det Burt Reynolds trucker-sidekick, spillet af den mindre kendte musiker Jerry Reed, der skulle have givet den max gas som den kække rebel Bandit. Men Hal Needham valgte klogt nok at udskifte Jerry Reed i hovedrollen med den mere attraktive Burt Reynolds og gjorde i stedet brug af Reeds hhv. åbenlyse humoristiske evner som jargon slyngende sprællemand og lyriske evner som en slags alvidende metafortæller, der gennem indlagte musiknumre undervejs (eller en slags musikalsk voice-over giude om man vil) berettede om en moderne western fabel og dens legendariske protagonist opgør mod autoriteterne. I hovedrollen som selvsamme legende, The Bandit, er Burt Reynolds helt igennem forrygende humoristisk underspillet og parodierende macho cool som den herligt selvsikre og liderlige legende med benzin i blodet og et fast greb om gearstangen, hvilket gør ham til en herlig son of a bitch, der er umulig ikke at holde af.

    Heldigvis har Sally Field, i en vidunderlig kæk og energisk rolle, ingen problemer med at matche Burt Reynolds charme og duoen udgør hurtigt et skæppeskønt og meget morsomt makkerpar, hvis pingpong dialog ofte slår ligeså mange gnister som udstødningsrøret på den rullende sexmaskine, som bandit er kaptajn på, mens de zigzagger ind og ud mellem det lidet flatterende sydstatspoliti, der endnu engang (hvilket man har set utallige eksempler på i amerikanske tv-serier og film) må finde sig i at blive hånligt udstillet som en flok indavlede og småtbegavede båtnakker, som udelukkende takket været narcissistiske hensyn har fået et job hos lovens lange arm.

    Ja gu fanden er det en kliche mere udslidt end dækkene på Bandits labre Trans-Am, men det gør det bestemt ikke mindre underholdende, særligt når bondepolitiet personificeres så hylende over the top, som det er tilfældet i skikkelse af Jackie Gleasons ekstremt iltre, svært rødmossede og hysterisk emsige sherif, der gerne giver sit uduelige sidekick af en søn en god sviner eller ti undervejs deres hektisk forcerede jagt. Jackie Gleason er i den grad i humoristisk hopla her og er flere steder tæt på at stjæle rampelyset fra det øvrige cast i en rolle, der ikke bare er en af hans allerbedste men også allersjoveste. Man kan se på Burt Reynolds i den scene de har sammen på en burgerbar, at han har svært ved at holde masken og jeg grinte ikke blot her men også flere gange undervejs så meget, at tårerne trillede ned af kinderne over Jackie Gleasons perfide perlerække af improviserede harske spydigheder og selvfede fremhævninger at sit eget ego. “Smokey and the Bandit” er måske ikke stor filmkunst, men mindre kan bestemt også gøre det og om ikke andet, er det bare en allerhelvedes underholdende film, som med 180 km i timen vil sætte godt gang i lattermusklerne og efterlade seeren med et stort og veltilfreds smil.

    8/10

    NightHawk10-04-18 03:11

  • ★★★★★★1

    Herligt Nighthawk og dejlig lyrisk som altid:) En af de film jeg så mange gange som ung knægt i 80’erne, efter først at have set den i biografen (til en repremiere?). Købte den faktisk for nylig på bd. Hvad synes du om de to efterfølgere? 

    T. Nielsen10-04-18 08:30

  • 0

    Jeg kunne jo godt lide "Broken Flowers". Men den er måske ikke så meget "Jarmusch"?

    Forventninger betyder jo generelt meget, men nok især for Jarmuschs film. Man skal aldrig tage ham alvorligt - han har ikke noget alvorligt på hjerte, men udtrykker en slags gemytlig lommefilosofi i et ofte harmløst, men gå-tur-i-skoven-fascinerende billedsprog; at kunne være zen og i ét nu er altid vigtigere end at anvise en mening eller fælde en kategorisk dom over livets hændelser. Jarmusch er for mig et eksempel på vellykket og relevant hyggegrublen.

    Som jeg husker dem, har både Dead Man, Broken FlowersLimits of Control og Only Lovers Left Alive alle dette tilfælles, hvor de to sidstnævnte dog fifler lidt mindre med plot og er mere afhængige af meta-sproget, når kærligheden til filmhistorien skal demonstreres. Heldigvis bliver han aldrig nostalgisk, og hylder i stedet sin egen følelse af glæde over de gamle (film).

    Jeg nyder primært Jarmusch for billedsiden, nuttetheden og tempoet :)

    ---

    Jeg er i øvrigt helt enig angående Hanekes The Piano Teacher - den forholder sig i sin grumhed ret fint til en kompleks psykologi.

    Muldgraver10-04-18 08:33

  • ★★★★★★0

    Forventninger betyder jo generelt meget, men nok især for Jarmuschs film. Man skal aldrig tage ham alvorligt - han har ikke noget alvorligt på hjerte, men udtrykker en slags gemytlig lommefilosofi i et ofte harmløst, men gå-tur-i-skoven-fascinerende billedsprog; at kunne være zen og i ét nu er altid vigtigere end at anvise en mening eller fælde en kategorisk dom over livets hændelser. Jarmusch er for mig et eksempel på vellykket og relevant hyggegrublen.

    Som jeg husker dem, har både Dead Man, Broken FlowersLimits of Control og Only Lovers Left Alive alle dette tilfælles, hvor de to sidstnævnte dog fifler lidt mindre med plot og er mere afhængige af meta-sproget, når kærligheden til filmhistorien skal demonstreres. Heldigvis bliver han aldrig nostalgisk, og hylder i stedet sin egen følelse af glæde over de gamle (film).

    Jeg nyder primært Jarmusch for billedsiden, nuttetheden og tempoet :)

    ---

    Jeg er i øvrigt helt enig angående Hanekes The Piano Teacher - den forholder sig i sin grumhed ret fint til en kompleks psykologi.

    Så hvis jeg forstår dig korrekt, så er anbefalingen at jeg læner mig tilbage og ser filmene som en filmisk afslappende hyggestund? I fald det er rigtigt forstået, så vil jeg have det i tankerne. Med Broken Flowers var dette faktisk ikke så svært, da filmen nærmest indbyder til dette. Jeg har giver nok ladet de andre falde for “tungt”? 

    Tak for indput!

    T. Nielsen10-04-18 08:43

  • 0

    Helt rigtigt forstået :)

    Jeg bør nok retfærdigvis nævne, at jeg husker Broken Flowers som mere kompleks i sin underliggende tematik end de øvrige nævnte.

    Muldgraver10-04-18 09:07

  • ★★★★★★0

    Helt rigtigt forstået :)

    Jeg bør nok retfærdigvis nævne, at jeg husker Broken Flowers som mere kompleks i sin underliggende tematik end de øvrige nævnte.

    Under overfladen gemmer den i hvert fald på en kompleksitet i sin psykologiske profil af livet/mennesket/manden. Det til trods for dens ofte lette tone. 

    T. Nielsen10-04-18 10:31

  • ★★★★1

    Gensyn med Zodiac på BD. Ingen bemærkninger nødvendige. 10/10

    Babo10-04-18 10:50

  • ★★★★★★0

    Gensyn med Zodiac på BD. Ingen bemærkninger nødvendige. 10/10

    Feee film, enig!

    T. Nielsen10-04-18 10:52

  • ★★0

    To gange Per Fly i form af "Bænken" og "Drabet".

    Solide film og stærke fortællinger, men midt i socialrealismen synes jeg det ender med at kamme for meget over i det melodramatiske. Det stikker for meget af til min smag. En ting er dog sikkert; Jesper Christensen er en fantastisk god skuespiller! Har lyst til at se samtlige film med ham.

    Begge får 7/10. Så "Arven" for en del år siden og den ligger på samme karakter.

    Mikkel Abel10-04-18 12:13

  • ★★★1

    Nighthawk: Jeg lovede dig for noget tid siden at skrive et par ord om And then there were none, beklager det har taget så lang tid, men måtte lige have en pause fra Agatha Christie efter at have binge watched Hercule Poirot. Men kom alligevel i tvivl om det var And the there were none eller The Wittness of the prosecution, så jeg så begge igår og idag.

    And then there were none (2015)

    De fleste kender historien, 10 fremmede fanget på en ø, mens de dør en efter en. Jeg har ikke set andre filmatiseringer af And then there were none eller Ten little Indians, så jeg var spændt på at se hvad det her var for noget. Allerede fra start kan man mærke og se at castet passer perfekt ind, lidt for perfekt at de nærmest bliver blændet ind i hinanden og omgivelserne, hvilket faktisk er en geni streg da karakterne først smider facaderne og viser deres rigtige jeg når det første drab sker og jo længere man kommer ind i historien bliver de mere presset og paranoide. Jeg elsker det grålige look der giver serien en herlig mystik og dyster stemning, og starten hvor man ser dem sejle hen til øen med en stemning ala Shutter Island. 

    Serien er i 3 afsnit og kunne nemt have klaret et 4. afsnit, så man kom mere i dybden på karakterne. Stemningen og usikkerheden kunne også trækkes længere ud endnu. Af det Agatha Christie jeg har set, er det her den mest dystre historie, vil nok også kalde det her min yndlings Agatha Christie historie. Jeg synes faktisk det var lidt nemt for mig at gætte morderen og motivet, men det er det jeg synes er herligt og sjovt ved Agatha Christie at man får lov til at lege med som detektiv i hendes historier. Jeg tror ikke jeg tør at se de andre filmatiseringer af frygt for at det måske går for stærkt også er det heller ikke nemt at overgå den stemning, look og specielt det cast. 8/10

    The Witness of the Prosecution (2016) 

    En rig kvinde bliver myrdet og hendes elsker/slave/prostituret bliver anholdt for mordet. Han får hjælp af en tilfældig advokat, som tror på hans uskyld og vil bevise det for enhver pris. Det er nok hvad jeg vil kalde for en typisk retssag film/serie og når man har set en har man stort set set dem alle (med få undtagelser), der er ikke mange overraskelse og fordi listen over mistænkte er så lille, har man allerede vendt og drejet eller scenarier efter første afsnit, og afslutningen kom derfor ikke som nogen overraskelse. Det er lidt en skam at sagen er hovedpersonen i den her serie, der burde i den grad have været mere fokus på advokaten spillet af Toby Jones som gør det fantastisk, det er en interessant karakter på så mange måder at den også overskygger de andre personer i den her historie. Serien er på 2 afsnit og burde kun have haft 1 afsnit på 1½ time med det setup. Som sagt så skulle der have været mere fokus på Toby Jones da han sagtens kan bære det og det har han også vist før. 6/10

    MOVIE100010-04-18 14:06

  • ★★★★★★0

    Her til morgen kom jeg igennem MCU-filmene. Enkelte er sprunget over, dem jeg har genset for kort tid siden i andre sammenhænge, og det har været en interessant omgang.

    Guardians of The Galaxy klarede sig ikke så godt ved gensyn, selvom det stadig er en god film. Toeren fremstår en del svagere ved gensyn, mens Age of Ultron i den grad cementerede sin plads som den svageste i hele MCU-serien.

    Det måske mest imponerende ved serien er, hvor lidt synlige kursrettelser er i løbet af de 10 år der snart er gået. Flowet af den samlede serie er ret god, trods enkelte knapt-så-fantastiske film undervejs og man støder konstant på referencer fra tidligere film undervejs, typisk særdeles subtile referencer, eksempelvis skoleinspektøren i Spider-Man: Homecoming, som har et billede af et familiemedlem på sit kontor - dette familiemedlem var en del af Captain Americas Howling Commandos i den første Cap-film og begge roller spilles af Kenneth Choi.

    For en gammel tegneserielæser som mig, bliver det sandsynligvis noget af en følelsesmæssig oplevelse at få "afrundingen" på det første årti med MCU-film, hvor jeg forventer store forandringer.

    Zero Cool10-04-18 15:02

  • ★★★★★0

    Herligt Nighthawk og dejlig lyrisk som altid:) En af de film jeg så mange gange som ung knægt i 80’erne, efter først at have set den i biografen (til en repremiere?). Købte den faktisk for nylig på bd. Hvad synes du om de to efterfølgere? 

    Tak for de pæne ord. :) 

    Jeg har også set "Smokey and the Bandit" 1 og 2 flere gange, da jeg var teenager og elskede de to film højt dengang. Men jeg har så til gengæld ikke set dem i rigtig mange år efterhånden, så derfor var jeg spændt på at se, om det samme gjorde sig gældende i dag (jeg har dog kun genset 1'eren) hvilket jeg til min store fornøjelse kunne konstatere stadig er tilfældet. Jeg har allerede fået lyst til at se den igen. :) 

    Jeg skal lige have genset 2'eren, før jeg kan komme med en fair bedømmelse. "Smokey and the Bandit 3" tror jeg faktisk aldrig, at  jeg har set, hvilket muligvis har haft noget at gøre med,  at 3'eren ikke fik så gode anmeldelser i sin tid. 

    NightHawk10-04-18 18:37

  • ★★★★★0

    Nighthawk: Jeg lovede dig for noget tid siden at skrive et par ord om And then there were none, beklager det har taget så lang tid, men måtte lige have en pause fra Agatha Christie efter at have binge watched Hercule Poirot. Men kom alligevel i tvivl om det var And the there were none eller The Wittness of the prosecution, så jeg så begge igår og idag.

    And then there were none (2015)

    De fleste kender historien, 10 fremmede fanget på en ø, mens de dør en efter en. Jeg har ikke set andre filmatiseringer af And then there were none eller Ten little Indians, så jeg var spændt på at se hvad det her var for noget. Allerede fra start kan man mærke og se at castet passer perfekt ind, lidt for perfekt at de nærmest bliver blændet ind i hinanden og omgivelserne, hvilket faktisk er en geni streg da karakterne først smider facaderne og viser deres rigtige jeg når det første drab sker og jo længere man kommer ind i historien bliver de mere presset og paranoide. Jeg elsker det grålige look der giver serien en herlig mystik og dyster stemning, og starten hvor man ser dem sejle hen til øen med en stemning ala Shutter Island. 

    Serien er i 3 afsnit og kunne nemt have klaret et 4. afsnit, så man kom mere i dybden på karakterne. Stemningen og usikkerheden kunne også trækkes længere ud endnu. Af det Agatha Christie jeg har set, er det her den mest dystre historie, vil nok også kalde det her min yndlings Agatha Christie historie. Jeg synes faktisk det var lidt nemt for mig at gætte morderen og motivet, men det er det jeg synes er herligt og sjovt ved Agatha Christie at man får lov til at lege med som detektiv i hendes historier. Jeg tror ikke jeg tør at se de andre filmatiseringer af frygt for at det måske går for stærkt også er det heller ikke nemt at overgå den stemning, look og specielt det cast. 8/10

    The Witness of the Prosecution (2016) 

    En rig kvinde bliver myrdet og hendes elsker/slave/prostituret bliver anholdt for mordet. Han får hjælp af en tilfældig advokat, som tror på hans uskyld og vil bevise det for enhver pris. Det er nok hvad jeg vil kalde for en typisk retssag film/serie og når man har set en har man stort set set dem alle (med få undtagelser), der er ikke mange overraskelse og fordi listen over mistænkte er så lille, har man allerede vendt og drejet eller scenarier efter første afsnit, og afslutningen kom derfor ikke som nogen overraskelse. Det er lidt en skam at sagen er hovedpersonen i den her serie, der burde i den grad have været mere fokus på advokaten spillet af Toby Jones som gør det fantastisk, det er en interessant karakter på så mange måder at den også overskygger de andre personer i den her historie. Serien er på 2 afsnit og burde kun have haft 1 afsnit på 1½ time med det setup. Som sagt så skulle der have været mere fokus på Toby Jones da han sagtens kan bære det og det har han også vist før. 6/10

    Super! Mange tak for de to anmeldelser. :) 

    Jeg vil bestemt give "And Then There Were None" en chance. Den nye udgave lyder ret spændende ud fra det du skriver og jeg holder i forvejen rigtig meget af lige netop den Agathe Christie historie, som også har dannet grundlag for rigtig mange moderne slasher-film. 

    Jeg tror så til gengæld, at jeg springer "The Witness of the Prosecution" over, hvis den ikke har mere kød på historien. 

    Igen, tak fordi at du tog dig tid til at få skrevet om de to mini-serier. :) 

    NightHawk10-04-18 18:51

  • ★★0

    Dræberne fra Nibe (2017)

    - Af princip slukker jeg stort set aldrig for en film, ligegyldigt hvor ringe den er, men sjældent har jeg kæmpet så hårdt for ikke at slukke. Det føltes vitterligt som om tiden stod stille. Er du gal noget skrammel.


    2/10

    Mikkel Abel10-04-18 20:31

  • ★★★★0

    Ordet, stor filmkunst i manges øjne, men jeg havde det svært ved at give mig hen til filmen. Tredje Dreyer-film jeg ser, men kun La Passion de Jeanne D'Arc formåede at gøre tilpas indtryk, så jeg tror ikke jeg ender som kæmpe fan. Blændende billeder, men ikke lige min kop te. 5/10

    Babo10-04-18 20:34

  • ★★0

    "Toni Erdmann" (2016)

    - Kunne desværre ikke indfri de (meget) høje forventninger. Jeg havde virkelig svært ved at engagere mig i nogle af karaktererne, også selvom både datteren og især Toni Erdmann-personanen på sin vis er interessante. Dog kunne jeg til gengæld engagere mig i billedsproget. Elsker den der kølige tilgang hvor kameraet bare får lov at observere, mens der klippes råt mellem tid og sted. Der er sjove påfund og sekvenser, men jeg følte aldrig vi nåede den følelse af akavethed og anspændthed, som jeg havde forventet - troede det ville være på en "Klovn"-agtig måde, men sådan blev det aldrig. Jeg værdsætter dog de følelser den formidler - relationer, tomhed, lykke osv. Dér synes jeg filmen fungerer bedst, når vi subtilt får lov til at reflektere over dette.

    7/10. Jeg kunne faktisk lide den Maren Ade-producerede "Western" en tand mere. 

    Mikkel Abel12-04-18 14:33

  • ★★★0

    Ordet, stor filmkunst i manges øjne, men jeg havde det svært ved at give mig hen til filmen. Tredje Dreyer-film jeg ser, men kun La Passion de Jeanne D'Arc formåede at gøre tilpas indtryk, så jeg tror ikke jeg ender som kæmpe fan. Blændende billeder, men ikke lige min kop te. 5/10

    Har du set "Vampyr"? Den skal ikke ses som en klassisk fortælling, historien er fragmenteret, men mest en slags æstetisk meditation med det særlige Dreyer touch. Måske vil du synes om den. 

    Dolphinfriendly12-04-18 15:59

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen