Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★0

    I bio i Danmark?

    Blev vist under Blodig Weekend i sidste måned. Kommer næppe i regulær biografdistribution.

    Mikkel Abel13-05-18 13:22

  • ★★★★0

    Blev vist under Blodig Weekend i sidste måned. Kommer næppe i regulær biografdistribution.

    Øv

    Bruce13-05-18 13:26

  • ★★★★0

    Nej desværre. Vi må igen vente til direct to video.

    www.dfi.dk/cinemateket/biograf/alle-film/film/revenge

    Babo13-05-18 13:56

  • ★★★★★1

    Final Girl (2015)

    Genrekonventioner og magtforhold bliver vendt godt og grundigt på hovedet i den debuterende instruktør Tyler Shields bizarre homage og underfundige blanding af sadistisk slasher og hyper stylet film noir, der i fornemt fællesskab danner blodig grobund for en moderne horror fabel med en snert af Brødrene Grimm over sit makabre eventyr.

    I en kryptisk udefinerbar tidszone bliver den blot 12 årige og nyligt forældreløse Veronica udsat for en række test af den mystiske agent William (Wes Bentley), der ser et stort potentiale i den lille pige med henblik på at oplære hende til en yderst farefuld mission i fremtiden. 12 år senere er mesteren og hans lærling Veronica (Abigail Breslin) kommet til vejs ende i træningen, og opgøret mod en perverteret rat pack agtig gruppe af fire unge psykopater og rigmandssønner, der jagter og dræber unge kvinder for sjov, kan nu tage sin blodige begyndelse.

    "Final Girl" er uden tvivl en film, der deler vandene og vil efterlade nogle seere i dyb frustration over det meget direkte plot, den manglende uddybning af karakterens bevæggrunde og de yderst sparsomme karakterbeskrivelser, der samlet stiller flere spørgsmål, end der gives rationelle svar. Andre, som undertegnede, vil derimod se selv samme "fejl" som en af filmens styrker, der blot bidrager positivt til den mystiske og eventyrlige stemning, som Tyler Shield skaber, hvilket lader det helt op til seerens egen fantasi at få lagt de manglende brikker i det spøjse 60'er inspirerede tidslomme plot.

    Og netop filmens retro look må siges at være det helt store trumfkort der via sine farverige kostumer, art deco designede kulisser og fotograferings teatralske leg med lys og skygger danner rammen om et visuelt udtryk, der er lige dele hypnotiserende "Twin Peaks" og lige dele cool "Mad Men" atmosfære. Derudover er skuespillet også helt i top med især Wes Bentleys bitre og determinerede agent, Abigail Breslins naivt sødmefyldte men brutalt hårdtslående heltinde, og ikke mindst Logan Huffmans økse svingende og rat pack swingende stjernepsykopat Danny Boy, som tre karismatiske højdepunkter.

    "Final Girl" er trods sine fejl og mangler stærkt seværdig og kommer derfor med en varm anbefaling.

    8/10 

    NightHawk13-05-18 14:36

  • ★★★★0

    Uh, 4.7 på IMDb Nighthawk, det er næsten et must see :) 

    Babo13-05-18 14:38

  • ★★★★★2

    Uh, 4.7 på IMDb Nighthawk, det er næsten et must see :) 

    Jeg kigger aldrig på de gennemsnit, men læser i stedet bruger- anmeldelserne på Imdb for at se, hvad folk mener om den pågældende film eller tv-serie. Her vil du også kunne se, at nogle hader "Final Girl", mens andre synes den er rigtig god af de samme årsager, som jeg nævner i min anmeldelse. Men først og fremmest er det det skrevne, der er det vigtigste og ikke et tal i min bog. :) 

    Men du kunne jo prøve at se filmen og så danne din egen mening. :) 

    NightHawk13-05-18 14:46

  • ★★★★0

    Jeg kigger aldrig på de gennemsnit, men læser i stedet bruger- anmeldelserne på Imdb for at se, hvad folk mener om den pågældende film eller tv-serie. Her vil du også kunne se, at nogle hader "Final Girl", mens andre synes den er rigtig god af de samme årsager, som jeg nævner i min anmeldelse. Men først og fremmest er det det skrevne, der er det vigtigste og ikke et tal i min bog. :) 

    Jeg læser stort set aldrig på IMDb, så det vil jeg heller ikke kunne bruge til meget. Jeg kigger helt andre steder, men det var også bare sagt lidt i sjov. På den anden side, så husker jeg ikke en film jeg finder fremragende, som er under 5 på IMDb. Måske blot et tilfældighed.

    Babo13-05-18 14:50

  • ★★★★★0

    Jeg læser stort set aldrig på IMDb, så det vil jeg heller ikke kunne bruge til meget. Jeg kigger helt andre steder, men det var også bare sagt lidt i sjov. 

    Jeg kigger skam også flere andre steder end Imdb. :) Men når jeg kigger forbi her, synes jeg altid, at det er langt mere interessant at læse folks meninger end blot at skimte til gennemsnits-tallet. Det kan i sig selv give en lille pejling om, hvor på kavalitets-skalaen en film ligger, men giver langtfra altid det rette indtryk alligevel. Hvis tallet derimod stemte overens med alle de brugere, der havde skrevet om filmen, og at deres negative argumenter var ens, ja så er det en anden snak, og så vil jeg mene, at der nok ikke er nogen grund til at bruge sin tid på at se den pågældende film. Men det er sjældent tilfældet, at de to ting stemmer overens og i tilfældet med "Final Girl", ligger der flere på hhv. 7/10 og 8/10 og et par stykker sågar helt oppe på 9/10 og 10/10. Ofte kan man også finde de mest mærkelige argumenter i forhold til, hvorfor en film er dårlig på Imdb, hvilket jo helt unfair trækker gennemsnittet ned. Det modsatte kan selvfølgelig også være tilfældet.

    På den anden side, så husker jeg ikke en film jeg finder fremragende, som er under 5 på IMDb. Måske blot et tilfældighed.

    Nogle gange kan der blot være tale om en tilfældighed, mens det andre gange rammer plet mht. den samlede score. Men det er svært at sige noget entydigt om, da det jo er helt individuelt, hvordan vi hver især opfatter en films styrker og svaghedder. Jeg vil så prøve at vende det om og konstatere, at jeg modsat har set flere film, der har fået en høj score, hvor jeg efterfølgende har siddet og tænkt, at jeg synes filmen var enten virkelig dårlig, skuffende eller vildt overvurderet. Så det med udelukkende at bruge et tal som vurdering giver sjældent nogen fair indikation i hverken den ene eller anden retning. I sidste ende må man se filmene med egne øjne og først derefter kan man komme med en fair bedømmelse. :)

    NightHawk13-05-18 17:30

  • ★★★★★0

    Generelt er jeg mistroisk over karaktergennemsnit på IMDb, som ligger lige under eller lige over 5. Det er oftest resultatet af en kamp mellem 1/10-karakterer og 10/10-karakterer og det ses oftest ved film, der tydeligt ikke er rettet mod hvide heteroseksuelle mænd,  og det er for det meste 1/10-karaktererne der sætter dagsordenen inden filmene får premiere. De gode film får dog oftest reddet deres karaktergennemsnit med tiden, når folk rent faktisk får set filmen. I tilfældet med “Final Girl”, så er der dog også mange 5/10 karakterer, så det kan ikke helt undskyldes væk af det førnævnte problem.

    Kruse13-05-18 18:03

  • ★★★★★0

    Personligt ligger jeg nok også selv på 4-5/10 til Final Girl, så jeg er nok meget gennemsnitlig på det område =l

    David Lund13-05-18 18:59

  • ★★★★0

    Nighthawk - det jeg kan bruge gennemsnitstallet til, det er om jeg skal 'gå videre' med en film og kigge nærmere på selve modtagelsen andetsteds - eller ej. Det vil typiske bringe mig på RT, Metacritic eller hos den håndfuld anmeldere, jeg sætter min tillid til. Et gennemsnit der siger 3.2 eller deromkring behøver jeg med al sandsynlighed ikke undersøge nærmere, da det altid har vist sig at være 'noget om snakken'. 

    Babo13-05-18 20:00

  • ★★★★★★1

    Der er en god portion film hvis karakterer ligger på 4/10 og under på IMDb, som har underholdt mig voldsomt meget, så for mit vedkommende, fortæller karakteren meget lidt om hvad filmen har at byde på.

    Zero Cool13-05-18 20:21

  • ★★★★0

    Personligt dyrker jeg ikke 'so bad it's good' film :)

    Babo13-05-18 20:30

  • ★★★★★★1

    Det er ikke den eneste slags underholdende film, man kan finde nede i det spektrum.

    Zero Cool13-05-18 20:35

  • ★★★★0

    Rottentomatoes skænker jeg ikke en tanke. Jeg kan ikke bruge en "positiv rød tomat", indikerende alt mellem en en 5-10 rating til noget. Det er simpelthen for statistisk fejlbehæftet. 

    IMDB er et finger i vejret forsøg på at vejre den gennemsnitlige seers mening om en given film, men stadig skal man overveje, HVEM som rater film på IMDB og der vil jeg formode, man vil kunne se en stor spredning mht. incitament ifht. "hvem man er", alder, interesse, gruppe etc.

    Hvem rater et fransk drama, hvem rater Avengers Infinity. Hvem AFHOLDER sig fra at rate film, som måske genremæssigt ikke betyder så meget for dem?

    Med alt dette in mente, så giver IMDB for mig en indikation, en indikation, der som oftest ligger omkring 7 mærket, om en film KUNNE være seværdig eller ej. Skal jeg tillægge IMDB højere værdi, så skal jeg bryde ratingen demografisk ned og se på aldersgrupper.

    Derfor er min personlige favorit med længder Metacritic, som giver den absolut mest "troværdige" rating, fordi der er er tale om - for det meste - professionelle anmeldere, som - for det meste - har en stor spændvidde mht. filmsmag og genrer. Filmratingen er også meget detaljeret helt ned til få procent points indenfor 0-100 skalaen. Derudover lærer man også hurtigt at kende de respektive aviser/mediers anmelderes smag og hvorledes man ofte deler deres meninger eller ej.

    Bruce13-05-18 20:39

  • ★★★★★★0

    Rotten Tomatoes er ligeså "troværdig" som Metacritic, man bør bare knibe øjnene lidt sammen og kigge et par mm. under Tomatometer-ratingen, så finder man præcis det samme som på Metacritic: en gennemsnitskarakter, og ofte baseret på langt flere anmeldere end på Metacritic.

    Samtidig skal det tilføjes, at Rotten Tomatoes ikke fortolker anmeldernes karakterer, men beder dem om at sætte et tal på deres anmeldelse inden for 10-skalaen, når den bliver submitted til siden. Om det også gør sig gældende for Metacritic, skal jeg ikke kunne sige.

    Så de to sider tjener præcis samme formål, Rotten Tomatoes har bare brandet sig med deres egen rating også.

    Zero Cool13-05-18 20:47

  • ★★★★0

    Det er også average ratingen jeg ser på, på RT. Derudover er der jo også en fane, der hedder top critics og udover det, audience score. Metacritic har så en graf over positive, blandet og negative anmeldelser, som er interessant at kigge efter. 

    Babo13-05-18 20:53

  • ★★★★0

    Rotten Tomatoes er ligeså "troværdig" som Metacritic, man bør bare knibe øjnene lidt sammen og kigge et par mm. under Tomatometer-ratingen, så finder man præcis det samme som på Metacritic: en gennemsnitskarakter, og ofte baseret på langt flere anmeldere end på Metacritic.

    Samtidig skal det tilføjes, at Rotten Tomatoes ikke fortolker anmeldernes karakterer, men beder dem om at sætte et tal på deres anmeldelse inden for 10-skalaen, når den bliver submitted til siden. Om det også gør sig gældende for Metacritic, skal jeg ikke kunne sige.

    Så de to sider tjener præcis samme formål, Rotten Tomatoes har bare brandet sig med deres egen rating også.

    Det har du ret i, den havde jeg faktisk glemt var der, gennemsnitskarakteren og det gør den absolut mere "troværdig" for mig.

    Mht Metacritic, så kan jeg godt lidt deres ratingprincip, fordi den er "weighted" lidt efter samme princip, som TSPDT sitet kører deres ratings af verdens bedste film, således at kritikeres rating er "vægtet".

    www.metacritic.com/about-metascores

    Bruce13-05-18 20:58

  • ★★★★★★1

    Det er lidt svært at læse mig til hvordan det fungerer i praksis, men det lugter lidt af fortolkning af anmeldelserne, hvilket jeg ikke er stor fan af. I praksis gør det mig dog ikke det store, da min mavefornemmelse altid trumfer IMDb, Rotten Tomatoes og Metacritic.

    Samtidig ser jeg p.t. flere gamle film end jeg ser nye og ofte film med stort set ingen stemmer på IMDb ect., så det gør de sider lidt uanvendelige.

    Zero Cool13-05-18 21:09

  • 0

    Jeg bruger altid Rotten Tomatoes og Metacritic som et fingerpeg. Ikke mindst hvis der er film eller serie jeg ikke har været opmærksom på og derefter dykker jeg ned i hvordan de enkelte anmeldere har anmeldt, hvor jeg ligesom mange andre har mine favoritter. Ikke mindst Tom McCarthy som jeg anser for værende blandt de dygtigste filmanmeldere og så anmeldere som David Edelstein, Dana Stevens, A.O. Scott og Brian Orndorf blandt de ukendte. Tidligere også Wesley Morris, men han anmelder ikke film længere. 

    Whispering Horse13-05-18 21:37

  • ★★★★0

    "Final Girl" er trods sine fejl og mangler stærkt seværdig og kommer derfor med en varm anbefaling.

    8/10 

    Dejligt vi mennesker er så forskellige.

    Jeg har givet den 4/10 :)

    Åkepool14-05-18 14:19

  • ★★★★★1

    Dreamer (2005)

    Lige ved og næsten slår ingen mand af hesten i den debuterende instruktør John Gatins hjertevarme og jordnære stykke solbeskinnet americana, hvor jagten på den amerikanske drøm elegant og uimodståeligt charmerende sammenflettes med en klassisk sportsfilm-fortælling, om at bevare håbet og troen på det umulige trods det at skulle tage udfordringen op imod umiddelbart umulige og uoverkommelige odds.

    Mens dystre og tunge skyer efterhånden har samlet sig som fast inventar, der urovækkende hænger over den fædrene går som et tungt åg, forsøger den tidligere mester-træner og stutteri-ejer Ben Crane (Kurt Russell), at bevare det kølige overblik midt i en støt voksende karrieremæssige og økonomiske deroute, hvilket har skabt end mere end anspændt stemning og flere konflikter med familien, der bl.a. tæller hans kone Lilly (Elisabeth Shue), datteren Cale (Dakota Fanning) og hans far Pop (Kris Kristofferson). Kort inden et stort og prestigefyldt heste-derby går tingene fra skidt til endnu værre, da Ben kommer på kollisionskurs med hans kyniske chef Everett Palmer (David Morse), der tvinger ham til at bruge hesten Sonador i løbet, skønt dens ene ben er beskadiget. Efter det katastrofale ræs er overstået, har Sonador brækket benet og Ben modtaget en fyreseddel efter et større vredesudbrud.

    I stedet for at aflive hesten på stedet og spare Cale den traumatiske oplevelse vælger Ben og hans to medhjælpere Balon (Luis Guzman) og den tidligere jockey Manolin (Freddy Rodriguez) at tage Sonador med hjem til gården i forsøget på at heale bruddet, så hesten i det mindste kan bruges til avl, alt imens Cale får del i ansvaret angående omsorgen og plejen af det forpinte dyr. Imens Bens avls-planer og muligheden for en hurtig profit, der delvis kan redde gården, går i vasken, danner Cale et tættere og tættere bånd til Sonador og får pludselig den vandvittige idé at træne hende op igen til at kunne blive en fuldblods væddeløbshest. Skønt Bens skepsis og hans tidligere chef Palmers forsøg på at kaste grus i maskineriet, da han spotter at Sonador langt fra er at betragte som et ringvrag, nægter Cale at opgive sin drøm og satser nu alt på at ville vinde det legendariske løb Breeders Cup i håbet om at redde gården og genvinde familiens ære.

    Skønt det at John Gatins klassiske underdog-fortælling følger en ganske traditionel opskrift og derfor er lettere forudsigelig, trumfer det bundsolide og yderst effektive håndværk og den dybe professionalisme, der gennemsyrer hvert et aspekt af “Dreamer”, den velkendte opbygning fuldstændig, hvilket gjorde at jeg uforbeholdent måtte overgive mig til denne herligt vidunderlige og medrivende film om tro, håb og umiddelbart uopnåelige drømme. Med en befriende underspillet og afslappet stil der elegant går hånd i hånd med de ofte pittoreske billeder af marker og enge i Kentucky, skabes der en afdæmpet stemning af eftertænksomhed og ro, der passer helt og aldeles perfekt ind i det midtvestlige temperament og sindelag, som hver og en i det lille ensemble cast synes at befinde sig særdeles godt i, båret frem af de to furede og livskloge legender Kurt Russell og Kris Kristofferson, som har en evne til at hvile i sig selv, hvilket altid gør deres præstationer troværdige, engagerede og vedkommende.

    Dette drager en af de bedste amerikanske børneskuespillere, Dakota Fanning, i allerhøjeste grad fordel af at kunne spille op imod og leverer en fortryllende god og naturlig præstation, der heldigvis er befriet for store armbevægelser og utroværdig gammelklogskab. I solide biroller ses også altid søde og gude-smukke Elisabeth Shue, der trods det at have den svagest skrevne karakter udfører et overbevisende portræt af den hårdt prøvede men stadig optimistiske kone, og så er både Luiz Guzman og Freddie Rodriguez klukkende morsomme som filmens comic relief duo. Typisk for denne type film bydes der også på en nederdrægtig skiderik af en skurk i form af David Morse, der dog helt i tråd med de øvrige præstationer og filmens generelle tone underspiller sin rolle, hvilket blot gør hans fremtoning og replikker endnu mere ubehagelige og nedladende. Men John Gatin kan dog også træde på speederen, når det er nødvendigt, og byder på to dynamisk redigeret og vildt medrivende væddeløb, der højst sandsynligt vil få de fleste helt ud og sidde på kanten af sædet.

    På trods af de forudsigelige trin og vrinsk med mulen, samt det at filmen ikke rammer samme niveau som to af de allerbedste i genren, “The Black Stallion” og “Hidalgo”, var “Dreamer” en yderst positiv overraskelse for mit vedkommende, der gik lige i hjertet.

    8/10

    NightHawk14-05-18 18:07

  • ★★★★0

    Legend (1985)

    Gensynet med filmen var faktisk ret hyggeligt. Sædvanen tro for den britiske instrukrør, er det tekniske håndværk i top. Glimrende eventyr. 7/10

    Babo14-05-18 18:18

  • ★★★★1

    Dreamer (2005)

    På trods af de forudsigelige trin og vrinsk med mulen, samt det at filmen ikke rammer samme niveau som to af de allerbedste i genren, “The Black Stallion” og “Hidalgo”, var “Dreamer” en yderst positiv overraskelse for mit vedkommende, der gik lige i hjertet.

    8/10

    Jeg er solgt. Den gik over mit hoved og kunne godt lide Hidalgo :) 

    Bruce14-05-18 18:33

  • ★★★★★0

    Jeg er solgt. Den gik over mit hoved og kunne godt lide Hidalgo :) 

    Det lyder godt. :) "Dreamer" ligger i øvrigt på Netflix, så du kan se den lige, når du har lyst. :)

    NightHawk14-05-18 18:38

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen