Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Sweet Country

    Der er (igen) godt nyt fra western-fronten. Sat i 1920’ernes Australien, hvor racisme hærger. Fortalt på en forfriskende anderledes måde. Ingen underlægning til at sovse handlingen ind i, hvilket var befriende for en gangs skyld. Udspiller sig i det mægtige Australske landskab, der danner rammen om fortællingen og selvfølgelig er cinematografien i top her. Perfekt castet hele vejen rundt. En af årets bedste. 9/10

    Interessant!

    T. Nielsen 3-09-18 12:02

  • ★★★★0

    Meget enig. Det er en af de få film, jeg virkeligt har svært ved at se, fordi stemningen er så modbydelig og realistisk. Joe Spinelli bærer den hele vejen.

    William (Bill) Lustig, der har instrueret den, annoncerede i øvrigt for nogle uger siden, at han har fundet det originale negativ igen og er ved at lave en 4K-restaurering. Den skulle udkomme på Lustigs selskab Blue Underground til oktober. 

    Den gamle BD skulle være noget bras, så jeg har aldrig opgraderet dvd'en. 

    Der vil helt sikkert være en udfordring med 4K over en film skudt på 16mm med billigt filmstock. 

    Babo 3-09-18 12:09

  • ★★★★0

    Interessant!

    Først Hostiles og nu denne. Love this shit! :) Allerede fra åbningsscenen føler man øjeblikkelig man er i gode hænder. Denne film fortjener mere omtale. 

    m.youtube.com/watch

    Babo 3-09-18 12:16

  • ★★★★★0

    Sweet Country

    Der er (igen) godt nyt fra western-fronten. Sat i 1920’ernes Australien, hvor racisme hærger. Fortalt på en forfriskende anderledes måde. Ingen underlægning til at sovse handlingen ind i, hvilket var befriende for en gangs skyld. Udspiller sig i det mægtige Australske landskab, der danner rammen om fortællingen og selvfølgelig er cinematografien i top her. Perfekt castet hele vejen rundt. En af årets bedste. 9/10

    Fedt. Den lyder meget interessant. Tak for anbefalingen. :) 

    Har du set "Rabbit-Proof Fence", som også foregår i Australien og handler om racisme? Hvis du har set den, er det så en film du også kan anbefale? 

    NightHawk 3-09-18 14:07

  • ★★★★1

    Fedt. Den lyder meget interessant. Tak for anbefalingen. :) 

    Har du set "Rabbit-Proof Fence", som også foregår i Australien og handler om racisme? Hvis du har set den, er det så en film du også kan anbefale? 

    Ingen årsag. Håber flere opdager den. Mener stadig den kører i få biografer herhjemme mens BD’en kan købes. 

    Har desværre ikke set Rabbit Proof Fence. Jeg tjekker om biblioteket har den.  

    Babo 3-09-18 15:01

  • ★★★★★★0

    Først Hostiles og nu denne. Love this shit! :) Allerede fra åbningsscenen føler man øjeblikkelig man er i gode hænder. Denne film fortjener mere omtale. 

    m.youtube.com/watch

    Jeg bliver nød til at se den. Hvorhenne?

    T. Nielsen 3-09-18 15:55

  • ★★★0

    Jeg bliver nød til at se den. Hvorhenne?

    Fedt. Den lyder meget interessant. Tak for anbefalingen. :) 

    Har du set "Rabbit-Proof Fence", som også foregår i Australien og handler om racisme? Hvis du har set den, er det så en film du også kan anbefale? 

    Ikke for at pisse på jeres begejstring, men det er virkelig en film man skal være i det rette humør til. Jeg var desværre ikke på mere end en 5/10. Den udviklede sig alt for langsomt, og flere af hovedpersonens handlinger havde jeg svært ved at se ræsonnet i.

    Steffan Rasmussen 3-09-18 16:00

  • ★★★★0

    Jeg bliver nød til at se den. Hvorhenne?

    Køb. Kan se cdon har udsolgt i øjeblikket på BD. Men ellers tjek de steder du handler :)

    Babo 3-09-18 16:05

  • ★★★★★★0

    Ikke for at pisse på jeres begejstring, men det er virkelig en film man skal være i det rette humør til. Jeg var desværre ikke på mere end en 5/10. Den udviklede sig alt for langsomt, og flere af hovedpersonens handlinger havde jeg svært ved at se ræsonnet i.

    Du pisser skam ikke på noget:) 

    T. Nielsen 3-09-18 16:11

  • ★★★★★★0

    Køb. Kan se cdon har udsolgt i øjeblikket på BD. Men ellers tjek de steder du handler :)

    Tjek. Så går der nok en rum tid endnu før jeg får set den. Har opbrugt mine filmpenge:-/

    T. Nielsen 3-09-18 16:11

  • ★★★★★0

    Ingen årsag. Håber flere opdager den. Mener stadig den kører i få biografer herhjemme mens BD’en kan købes. 

    Har desværre ikke set Rabbit Proof Fence. Jeg tjekker om biblioteket har den.  

    Super. Jeg vil lige se, om jeg kan få fat på filmen på BD. :)

    Hvis du får set "Rabbit-Proof Fence", må du meget gerne skrive et par ord om den.

    NightHawk 3-09-18 18:16

  • ★★★★1

    Super. Jeg vil lige se, om jeg kan få fat på filmen på BD. :)

    Hvis du får set "Rabbit-Proof Fence", må du meget gerne skrive et par ord om den.

    Will do. Biblioteket havde den, så den er bestilt hjem. 

    Babo 3-09-18 18:26

  • ★★★★0

    Avengers: Infinity War (BD)

    Må sige, jeg blev positivt overrasket da jeg så den. Mine betænkeligheder mht det store ensemble blev gjort til skamme, omend jeg har visse indvendinger. Russo-brødrene slipper fint fra at jonglere rundt med de mange karakterer og det er på en måde lykkedes at lave én sammenhængende film. Og det er gjort så godt, som omstændighederne tillod. Der er en følelse af noget på spil og det er mere end hvad man kan sige om hovedparten af Marvels installationer. Det er den rene eskapisme vi er ude i her og det er virkelig en mastodont-film, der kører for fuld skrue. Der er også en god modstander i Thanos, som i øvrigt er flot skabt med fine detaljer (4k må være øjenåbner af karat). Filmen har et episk udtryk og man har smidt alt ind hvad der kan krybe og gå, som kun Hollywood kan gøre det. Det er formentlig også dens svaghed, men jeg hoppede lige ned i bunkepulet og lod mig blive underholdt ;) 7-8/10 

    Babo 4-09-18 12:24

  • ★★★★0

    Mudbound 

    Omhyggelig produktion (godt gået Netflix) og gribende historie, der ikke skildrer en sort-hvid verden. Filmen skaber indtrykket af storhed med en cinematografi der lader intet tilbage at ønske. Lidt for mange indre monologer, men blev aldrig en stor gene for mig. 8/10

    Babo 4-09-18 22:32

  • ★★★★0

    It Happened One Night - 1934

    Fik set Frank Capras vidunderlige Oscar vinder (nævnt i Clint Eastwoods Changeling) med Clark "Frankly I don't give a damn" Gable og Claudette Colbert.

    Well, I denne film GIVER Gable a damn!

    Frank Capra skabte Hollywood magi med sine feel good social-realistiske film. Vi kender Mr. Smith Goes To Washington og It's a Wonderful Life og denne lille charmerende sag kan man heller ikke undgå at blive glad af.

    Man siger, at undertrøjeindustrien tabte op mod 75% af salg af undertrøjer pga. at Gable i filmen smider en skjorte og er barbrystet inde under.

    Selvfølgelig er der en hel detektivhistorie bag denne anekdote, for at finde ud af, om dette havde noget på sig eller ej.

    Uanset undertrøje.

    They just don't make 'em like this anymore <3

    8/10

    Bruce 5-09-18 00:13

  • ★★★1

    "Manden der tænkte ting". Fremragende og særdeles sælsom dansk sci-fi perle fra 1969, proppet til randen med paranoia, dobbeltgængermotiver og forrygende skuespil af særligt John Price. Ikke så underligt, at Jens Ravns instruktørdebut henover de seneste år (efter "genopdagelsen" af filmen) er blevet kult. En fornøjelse at se den i går med besøg af netop Ravn, der helt ukrukket fortalte morsomme anekdoter fra optagelserne.

    Dolphinfriendly 5-09-18 18:09

  • ★★★★0

    Dykkerklokken og sommerfuglen

    En virkelig rørende film uden at forfalde til sentimental sovs. Stor del af historien folder sig ud gennem yderst fremragende kameraarbejde, som skaber følelsen af at ligge i hovedpersonens sted. Og det er især dét, der er filmens trumfkort. 8/10

    Babo 7-09-18 09:38

  • ★★★★★★0

    Aldrig mere i morgen (2017)

     

    Jeg har egentlig altid haft et svagt punkt for Erik Clausen og hans film. De har måske aldrig været de store mesterværker, men har for mig altid haft en velfungerende underfundighed og medmenneskelig varme, tilsat en spids ironi og sarkasme midt i den alvor de også havde. Det være sig om både samfund og de mennesker det omhandler. Jeg må dog erkende at hans seneste her den skuffer mig.

    Historien der giver lidt mindelser om mesterværket ”It’s A Wonderful Life”, her en døende kunstner der får en rundtur hos de efterladte, bliver aldrig rigtig så interessant og menneskeklog som man kunne håbe. Persontegningerne står simpelthen for svage og pointerne er for tydeligt serveret, til at man røres eller på anden måde får lidt med sig som tilskuer.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen 8-09-18 14:17

  • ★★★★2

    Mr. Smith goes to Washington

    Frank Capra er formentlig Hollywood guldalderens mest kendte instruktør. En 30'ernes og 40'ernes pendant til Steven Spielberg, blot med fokus på socialrealistiske feel good film med moralske pointer.

    Formet af 20'ernes depression, instruerede han under en 10 års periode nogle af filmhistoriens mest elskede, langtidsholdbare, gensynsvenlige mainstreamfilm, med nogle af tidens største stjerner, deraf den måske største, James Stewart.

    Mr. Smith Goes to Washington med netop James Stewart i hovedrollen gjorde sit til, at året 1939, sidenhen blev kendt som Hollywoods guldår over dem alle, i fint selskab med film som Gone With The Wind, og Wizard of Oz.

    ‎Den unge, naive og nyvalgte senator Jefferson Smith, bringes til den politiske magts centrum i Washington og må snart se sine idealer udfordret, da lobbyismens magt forsøger at gøre ham til storkapitalens stemmekvæg på faustiske præmisser. En skæbne som alle ved, ikke ligger indenfor James Stewarts domæne.

    Der er tale om en - i moderne sammenhæng - ganske corny tilgang til amerikansk patriotisme, som i vor tids kontekst sikkert ville skabe flere løftede øjenbryn end mundvige. Men ingen formåede som Capra at indpakke enfoldighed i skuespilsmæssig tæft, og man skal være en hård, kynisk hund, hvis man ikke evner at lukke James Stewart ind i den mentale varme i et par timer og lader sig forføre og drømme om, hvad politik burde være og hvad politikere kunne være. Hvis moral og almen sund fornuft en dag skulle trumfe grådighed.

    James Stewart er hjerteskærende, naiv og .... aldeles underbar!

    Jeg køber hele pakken, igen og igen og igen.

    Selv de amerikanske flag og fanfarerne!

    6/6

    --

    Bruce 8-09-18 19:43

  • ★★★★★★0

    Mr. Smith Goes to Washington med netop James Stewart i hovedrollen gjorde sit til, at året 1939, sidenhen blev kendt som Hollywoods guldår over dem alle, i fint selskab med film som Gone With The Wind, og Wizard of Oz.

    Så bliver det jo heller ikke meget større med sådanne titler:) Et helt igennem fantastisk filmår for Hollywood. Også året hvor John Ford leverede Stagecoach og også film som Dodge City lyste op (i hvert fald for mig:)

    T. Nielsen 9-09-18 12:30

  • ★★★★★★0

    Avengers: Infinity War (2018)

     

    Lige som jeg var begyndt at synes at Marvel’s superheltefilm var begyndt at småkede mig, så slår de tilbage med denne hammer af en kulørt actionfilm og sender mig til tælling, på den fede måde.

    Som i andre af Disney’s Marvelfilm, er der stadig god humor og plads til det mere varme og sympatiske persongalleri. Men alvoren føles denne gang tungere og slagene falder hårdere end tidligere. Det giver en god kant af ægte spænding.

    Teknisk kører det på skinner og det er et flot festfyrværkeri at se på. Men på en eller måde lykkes det alligevel instruktør brødrene Russo mellem de mange kampe og den storstilet action, tilsat masser af farverig cgi at indfange det ellers enorme persongalleri. Det så man er med dem hele vejen og uden at man mister overblikket i de mange klip fra det ene scenarie til det andet.

    Det er mesterligt fortalt og giver filmen, også med hjælp fra musikken, en i dag efterhånden sjælden episk følelse af noget større. Heltenes modstander er så også et niveau over hvad vi tidligere har set.

    Man får først indtrykket af Thanos som en stor, dum og bøvet, ”jeg smadrer det hele fordi jeg kan” slyngel, der bare vil underlægge sig og ødelægge diverse verdener. Men langsomt bygges der nuancer på, der giver et lidt mere dybfølt og spændende portræt af en skurk med psykopatiske træk, der har en mission, men ikke er uden følelser. Så uden at jeg skal gøre ham dybere og mere begavet skrevet end han er, så kandiderer han alligevel nok til at være den hidtil bedste bad guy vi endnu har set i en film der foregår i Marvel Cinematiske Univers. Så ved jeg godt at onde tunger kan påpege at der heller ikke skal meget til at indtage denne plads.

    Slutningen tager jeg ikke for seriøs, selv om den selvsagt er alvorlig nok for vores brogede skare af helte og bringer en ud på kanten af sædet.

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen 9-09-18 12:31

  • ★★★★0

    Så bliver det jo heller ikke meget større med sådanne titler:) Et helt igennem fantastisk filmår for Hollywood. Også året hvor John Ford leverede Stagecoach og også film som Dodge City lyste op (i hvert fald for mig:)

    Ja et fremragende år.

    Bruce 9-09-18 12:50

  • ★★★★★★0

    Tin Star (Sæson 1)

     

    Første afsnit åbner brutalt og skræmmende op, for så at miste pusten midt i og så alligevel vinde den tilbage mod slut. Sådan går det faktisk med den første del afsnit, i en grad så jeg var tæt på at miste lysten til at se videre.

    Men så med et vender det og serien begynder at twiste rundt og lege med publikums forståelse af seriens karakterer, i en historie der på et splitsekund kan vende sympati til væmmelse og tilbage igen.

    På flere måder kan den minde om ”Fargo”, men uden ironien og med et endnu koldere snit. I hovedrollen er Tim Roth intimiderende som en af de mest komplekse antihelte man kan finde i mainstream.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 9-09-18 17:47

  • ★★★★★0

    Mr. Smith goes to Washington

    Frank Capra er formentlig Hollywood guldalderens mest kendte instruktør. En 30'ernes og 40'ernes pendant til Steven Spielberg, blot med fokus på socialrealistiske feel good film med moralske pointer.

    Formet af 20'ernes depression, instruerede han under en 10 års periode nogle af filmhistoriens mest elskede, langtidsholdbare, gensynsvenlige mainstreamfilm, med nogle af tidens største stjerner, deraf den måske største, James Stewart.

    Mr. Smith Goes to Washington med netop James Stewart i hovedrollen gjorde sit til, at året 1939, sidenhen blev kendt som Hollywoods guldår over dem alle, i fint selskab med film som Gone With The Wind, og Wizard of Oz.

    ‎Den unge, naive og nyvalgte senator Jefferson Smith, bringes til den politiske magts centrum i Washington og må snart se sine idealer udfordret, da lobbyismens magt forsøger at gøre ham til storkapitalens stemmekvæg på faustiske præmisser. En skæbne som alle ved, ikke ligger indenfor James Stewarts domæne.

    Der er tale om en - i moderne sammenhæng - ganske corny tilgang til amerikansk patriotisme, som i vor tids kontekst sikkert ville skabe flere løftede øjenbryn end mundvige. Men ingen formåede som Capra at indpakke enfoldighed i skuespilsmæssig tæft, og man skal være en hård, kynisk hund, hvis man ikke evner at lukke James Stewart ind i den mentale varme i et par timer og lader sig forføre og drømme om, hvad politik burde være og hvad politikere kunne være. Hvis moral og almen sund fornuft en dag skulle trumfe grådighed.

    James Stewart er hjerteskærende, naiv og .... aldeles underbar!

    Jeg køber hele pakken, igen og igen og igen.

    Selv de amerikanske flag og fanfarerne!

    6/6

    --

    Jeg er helt enig. Det er sgu bare en vidunderlig god film og James Stewart er så karismatisk i den rolle, at man ikke kan undgå at blive revet med af hans dedikerede skuespil. :) 

    NightHawk 9-09-18 18:01

  • ★★★★★★0

    Mission: Impossible - Fallout (2018)

     

    Når man sidder og ser det sidste indspark i M.I franchisen, kan man indimellem godt få tanken at man mere er vidne til ”The Tom Cruise Show” end en egentlig film. Det lader i hvert fald til at Cruise har moret sig med alle de vilde stunts. Heldigvis smitter glæden også af på en som publikum, hvis man er velvillig til at lade den gøre dette.

    Og for satan med syge stunts da. De er så heftige, medrivende og underholdende at man gerne tilgiver filmen at dens forsøg på at spinne sin historie fremstår lidt klodset sine steder. Man kan mene at den som den første film i serien, der udkom tilbage i 1996, gerne vil være lidt mere kringlet i dens leg med karaktererne og historie.

    Men hvor etteren fremstod og stadig fremstår elegant i dette, måske takket være instruktør Brian De Palma’s flair for den slags, så har de her følt sig nødsaget til at smide flere scener ind med opklarende dialoger, der skal virke til at fortælle publikum hvad handlingen lige går ud på.

    Trods disse scener er tæt på at være gennemført kedelige, så fylder de heldigvis kun lidt i det samlede billede af en toptunet blockbuster, hvor alt smides ind i underholdningens navn og det meste også bliver til en vellykket fornøjelse.

    Jeg må så alligevel også beundre at instruktør Christopher McQuarrie, selv om man jo kan regne ud hvordan det hele ender før filmen er begyndt, lykkes med at presse bare lidt spænding ud af et i øvrigt forrygende flot klimaks. Måske dette også skyldes at filmens actionscener er så imponerende fede, at man sidder og frygter at de må gå galt, selv om man jo sidder ret så sikkert i biografmørket eller hvor man så ser denne henne.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 9-09-18 18:06

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen